t16 kansi kasitappisen lohkoon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

t16 kansi kasitappisen lohkoon

Viesti Kirjoittaja junnu »

Mahtaako sopia?Entäs kasitappinen kone -90 ässään,Enpä löytänyt haulla näin päin vaihettua?
puh.050-3748237
#3078
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Sopii. Puristukset nousee hitusen. 8v männissä pienemmät kuopat kuin 16v, 8v kannessa myös suuremmat palotilat kuin 16v.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Vähäpäästöisyyden kanssa tulee ongelmaa - ässässähän n katalysaattori.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Meneekö tuo t16 kansi ns. heittämällä paikalleen, vai tarviiko paljoltikin sompailla? Entäpä onko tietoa prosenteista, tahi muista mahdollisista ongelmista?

Onko noissa t16 koneissa muuten eroa t8 koneisiin, kuin siis vain tuo kansi? Lähinnä itseni sivistämiseksi utelen moisia. :oops: :wink:
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Nokkaketjun alapyörä, nokkaketju ja kannentiiviste pitää vaihtaa.

Tietysti myös imu- ja pakosarjat, läppäkotelo, ohjaustehostimen pumppu, moottorin sivu kannakkeet..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No meneekös 16-tappinen kansi B-koneen alakertaan?
Jos tuon projektini konetta tarvitsee alkaa korjaamaan niin samallahan siihen vaihtaisi 16-tappisen kannen niin ei tarvitse ainakaan säädellä venttiileitä :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:No meneekös 16-tappinen kansi B-koneen alakertaan?
Jos tuon projektini konetta tarvitsee alkaa korjaamaan niin samallahan siihen vaihtaisi 16-tappisen kannen niin ei tarvitse ainakaan säädellä venttiileitä :lol:
Ei taida tiivistä tulla tosta kombinaatiosta. Jos 16-tappia haluaa 99:iin, niin kyllä se koko h-moottori pitää samantien laittaa. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:No meneekös 16-tappinen kansi B-koneen alakertaan?
Jos tuon projektini konetta tarvitsee alkaa korjaamaan niin samallahan siihen vaihtaisi 16-tappisen kannen niin ei tarvitse ainakaan säädellä venttiileitä :lol:
Ei taida tiivistä tulla tosta kombinaatiosta. Jos 16-tappia haluaa 99:iin, niin kyllä se koko h-moottori pitää samantien laittaa. :D
No höh, mistäköhän päin joutuisi täytehitsaamaan? :D

Pääsin jo herkuttelemaan ajatuksella suorasytkällä varustetusta ahtamattomasta B-moottorista jossa 16 venttiiliä ja tuplakaasarit (x2)sekä tietty ratasvälitteinen vesipumppu 8)
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Elo 18, 2006 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Jope kirjoitti:Nokkaketjun alapyörä, nokkaketju ja kannentiiviste pitää vaihtaa.

Tietysti myös imu- ja pakosarjat, läppäkotelo, ohjaustehostimen pumppu, moottorin sivu kannakkeet..
Eli ei mene, ainakaan heittämällä.. :lol: Kyllä jo ehdin säikähtääkin. :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:No meneekös 16-tappinen kansi B-koneen alakertaan?
Jos tuon projektini konetta tarvitsee alkaa korjaamaan niin samallahan siihen vaihtaisi 16-tappisen kannen niin ei tarvitse ainakaan säädellä venttiileitä :lol:
Ei taida tiivistä tulla tosta kombinaatiosta. Jos 16-tappia haluaa 99:iin, niin kyllä se koko h-moottori pitää samantien laittaa. :D
No höh, mistäköhän päin joutuisi täytehitsaamaan? :D

Pääsin jo herkuttelemaan ajatuksella suorasytkällä varustetusta ahtamattomasta B-moottorista jossa 16 venttiiliä ja tuplakaasarit (x2)sekä tietty ratasvälitteinen vesipumppu 8)
Mie oon ollut niin tyytyväinen, kun pääsin eroon tuosta ratasvälitteisestä vesipumpusta. B-moottorinen saabi ei ole missään muotoa järkevä vekotin ainakaan käyttöautoksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ng900aero kirjoitti:
No höh, mistäköhän päin joutuisi täytehitsaamaan? :D

Pääsin jo herkuttelemaan ajatuksella suorasytkällä varustetusta ahtamattomasta B-moottorista jossa 16 venttiiliä ja tuplakaasarit (x2)sekä tietty ratasvälitteinen vesipumppu 8)
Luultavasti aika monesta kohtaa, mut esim. yläkerran öljynpainehan voidaan hoitaa moottorin ulkopuolisella paineanturilta haaroitetulla letkulla yms. kikkaa. Onhan noita saabin 16v kansia istutettu ford:in OHC:nkin päälle etenkin tuolla länsinaapurissa kun aidot cossun kannet maksoivat maltaita ja vähän päällekkin.

Itseasiassa eräs tuttu(Mikko M.) istutti 5-pyttyiseen (muistaakseni audin) koneeseen jonkun moniventtiilikutosen kannen, sahasi vannesahassa raakasti pätkän kantta poijes sylinterin verta ja teki päätylevyn sille vesilähtöineen yms.
Vedenkierto-ongelmiin ja paikallisiin ylilämpenemisiin se projekti taisi lopulta tyssätä kuitenkin.

Offtopic:iksi tuppaa menemään, mutta samaisen Mikon kuplaprojektikaan ei tupannut pysymään nipussa.. pitkäiskuisella kampuralla, vakiolohkolla ja jonkun traktorin sylinteriputkilla yli 3 litrainen kuppelwaageni.. :)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:
Mie oon ollut niin tyytyväinen, kun pääsin eroon tuosta ratasvälitteisestä vesipumpusta. B-moottorinen saabi ei ole missään muotoa järkevä vekotin ainakaan käyttöautoksi.
Sano yksikin perustelu miksei mukamas voisi pärjätä vain esim seuraavat 33 vuotta rataspumpulla, omassa romussani ainakin toimii ihan ok??

Ja onhan noita sähköpumppuja jos on tarves.
Jollain tavalla täytyy koettaa ristittää B-alakerta, 16V-kansi virinokilla + 2X Dellortoilla (tietty kireillä nokilla) ja DI-sytkällä (ei tartte alkaa osteleman mitään hiton kallita sytkäjohtoja, häiriösuojaimia, tms. :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ng900aero kirjoitti:
Sano yksikin perustelu miksei mukamas voisi pärjätä vain esim seuraavat 33 vuotta rataspumpulla, omassa romussani ainakin toimii ihan ok??
Toimii kunnes alkaa vuotaa.. tai nesteet pääsee edes hyyhmään vaikkei jäätyisikään.. tai korjaaja osaa korjata eikä riko apuakselia pumpun tiivisteitä vaihtaessaan.

Mut se rataspumppu on kyllä itse helvetistä kotoisin.. :evil:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:
Mie oon ollut niin tyytyväinen, kun pääsin eroon tuosta ratasvälitteisestä vesipumpusta. B-moottorinen saabi ei ole missään muotoa järkevä vekotin ainakaan käyttöautoksi.
Sano yksikin perustelu miksei mukamas voisi pärjätä vain esim seuraavat 33 vuotta rataspumpulla, omassa romussani ainakin toimii ihan ok??

Ja onhan noita sähköpumppuja jos on tarves.
Jollain tavalla täytyy koettaa ristittää B-alakerta, 16V-kansi virinokilla + 2X Dellortoilla (tietty kireillä nokilla) ja DI-sytkällä (ei tartte alkaa osteleman mitään hiton kallita sytkäjohtoja, häiriösuojaimia, tms. :lol:
No, yksi tommonen b-kone mulla oli, ja vesipumppu kävi vuotamaan. Pumpun korjaussarja olisi maksanut hirveitä, eikä edes paikallinen vanhoja saabeja hyvin tunteva mekaanikko olisi suostunut sitä korjaamaan. Itseasiassa sain tuon H-koneen niin edullisesti, että tuli halvemmaksi vaihtaa H-kone keulalle, kuin lähteä B-koneen vesipumpun kanssa painiin. Nyt kun on H-kone, niin seuraavan kerran tuleva vesipumppuremppa on paljon helpompi, kuin tehdä se sitten taas uudestaan B-koneeseen. Toinen syy moiseen on ihan, kun lukee muiden foorumin hemmojen taisteluista tuon B-koneen pumpun kanssa. Ei tommonen korjailukierre sovi käyttöautoon. Käyttöauto pitää saada aina nopsasti takaisin käyttöön. Museoautoon se tietysti kuuluu, mutta ei käyttöautoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin