Garrett to3 pakopesän pyöräytys?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Garrett to3 pakopesän pyöräytys?

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Onnistuuko garretin pakopesän pyöräytys pultteja löysäämällä?
onko välissä tiiviste joka voi vaurioitua.
kompressoripuolella oli ja hajosi, mistä uusi vai laitanko 300 astetta kestävää tiivistemassaa?
olen siis sovittamassa tonnarin ahdinta satkuun.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Pakopuolella ei ole tiivisteitä, mutta saattaa pyöräyttäminen olla "hieman" haasteellista. Josko ensin saat niitä pultteja edes ehyenä aukastua?

Imupuolen tiiviste, jos tarkoitat sitä ohutta paperitiivaria siinä kompuran takalaipassa niin sen saa erikseenkin ostettua ja kaikissa ei edes ole sitä tiivistettä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

V-M kirjoitti:Pakopuolella ei ole tiivisteitä, mutta saattaa pyöräyttäminen olla "hieman" haasteellista. Josko ensin saat niitä pultteja edes ehyenä aukastua?

Imupuolen tiiviste, jos tarkoitat sitä ohutta paperitiivaria siinä kompuran takalaipassa niin sen saa erikseenkin ostettua ja kaikissa ei edes ole sitä tiivistettä.

V-M
pyöreä tiiviste kompressoripesän ja rungon välissä.
spoolaako muuten to3 hitaammin kuin vähän pienempi t3 joka löytyy kasitappisista?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
tertsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 08:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tertsi »

moro,

saat pyöräytettyä pakopesää, mutta voi tosiaan olla hiukan tiukassa. laita ahdin ruuvipenkkiin ja lämmitä pakopesää niin silloin voi liikkua, yleensä hiukan palanut kiinni.
Saab 9000 CSE 2.0t - 96
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

tertsi kirjoitti:moro,

saat pyöräytettyä pakopesää, mutta voi tosiaan olla hiukan tiukassa. laita ahdin ruuvipenkkiin ja lämmitä pakopesää niin silloin voi liikkua, yleensä hiukan palanut kiinni.
lämmitetään ilmeiseti vain vähän että pakopesä laajenee ja liitos aukeaa?
pakopesä ei taida irrota kokonaan ilman siipipyörän irroitusta?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

saabastelija kirjoitti:
tertsi kirjoitti:moro,

saat pyöräytettyä pakopesää, mutta voi tosiaan olla hiukan tiukassa. laita ahdin ruuvipenkkiin ja lämmitä pakopesää niin silloin voi liikkua, yleensä hiukan palanut kiinni.
lämmitetään ilmeiseti vain vähän että pakopesä laajenee ja liitos aukeaa?
pakopesä ei taida irrota kokonaan ilman siipipyörän irroitusta?
Pakopesä lähtee ilman siipipyörää.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

no eihän kääntäminen sitten ole mikään ongelma, irroittaa koko pakopesän tarvittaessa. :)
kiitos neuvoista, mitenkäs pulttien (vai olikos pakopesässä mutterit ja pinnapultit) aukeemista voisi edesauttaa?
tietty jos mutterit niin lämmittämällä :)
turbo on tuolla yhteistallilla lukkojan takana niin ei pääse vielä tänään tutkimaan.

EDIT: mitenkäs kasaaminen, momenttiin pultit vai näppituntumalla?
ja jos pultteja/muttereitä joutuu vaihtamaan tarvitaanko erikoispultteja?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

saabastelija kirjoitti:no eihän kääntäminen sitten ole mikään ongelma, irroittaa koko pakopesän tarvittaessa. :)
kiitos neuvoista, mitenkäs pulttien (vai olikos pakopesässä mutterit ja pinnapultit) aukeemista voisi edesauttaa?
tietty jos mutterit niin lämmittämällä :)
turbo on tuolla yhteistallilla lukkojan takana niin ei pääse vielä tänään tutkimaan.

EDIT: mitenkäs kasaaminen, momenttiin pultit vai näppituntumalla?
ja jos pultteja/muttereitä joutuu vaihtamaan tarvitaanko erikoispultteja?
Ne on pultit, ja menevät yleensä poikki. Lämmittämällä on hieman toiveita saada ehyenäkin irti. Ainakin ne joista ite olen irrotellut on poikki mennyt 2/3 ja vaikka pultit on irti on vielä saanut lekaa antaa reippasti että on irti tuota pesää saanut. Kyllä niihin varmaa momenttikin löytyy mutta kiinni vain olen laitellut ja tasaisella momentilla (ranne momentti). Kiinni laittessa olen laittanut kupari tahnaa kierteeseen jotta seuraava kerta olis helpompi ja siihen pakopesän ja rungon saumaan pyyhkäsyn myös niin saa asennon laitettua sitten helpommin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

huh, lekaa jos antaa saapi olla tarkkana ettei siipipyörä pääse vaurioitumaan pakopesän irrotessa :?
siinä on sitten ns. tiukka sovitus eli pieni lämmitys ei ole pahaksi?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

V-M kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:no eihän kääntäminen sitten ole mikään ongelma, irroittaa koko pakopesän tarvittaessa. :)
kiitos neuvoista, mitenkäs pulttien (vai olikos pakopesässä mutterit ja pinnapultit) aukeemista voisi edesauttaa?
tietty jos mutterit niin lämmittämällä :)
turbo on tuolla yhteistallilla lukkojan takana niin ei pääse vielä tänään tutkimaan.

EDIT: mitenkäs kasaaminen, momenttiin pultit vai näppituntumalla?
ja jos pultteja/muttereitä joutuu vaihtamaan tarvitaanko erikoispultteja?
Ne on pultit, ja menevät yleensä poikki. Lämmittämällä on hieman toiveita saada ehyenäkin irti. Ainakin ne joista ite olen irrotellut on poikki mennyt 2/3 ja vaikka pultit on irti on vielä saanut lekaa antaa reippasti että on irti tuota pesää saanut. Kyllä niihin varmaa momenttikin löytyy mutta kiinni vain olen laitellut ja tasaisella momentilla (ranne momentti). Kiinni laittessa olen laittanut kupari tahnaa kierteeseen jotta seuraava kerta olis helpompi ja siihen pakopesän ja rungon saumaan pyyhkäsyn myös niin saa asennon laitettua sitten helpommin.

V-M
Leka on vain slangia, älä ota vakavasti, vasara riittää koputteluun. Lämpöä tarvii juu rutkasti jotta ruosteet palaa pois. Kunnon asetyleenilieskalla kun jaksaa lämmitellä ajan kanssa ja sitten antaa jäähtyä ja panee irroituskamaa ja nimenomaan paukuttelee vasaralla pultinkantoja niin melkein kaikki lähtee ehjinä.
Siihen kannattaa panostaa, olen muutamia katkenneita pultteja porannut auki ja kierteittänyt uudestaan, ei oo ihan helppo nakki sekään.
Koska pulttikuvio on suuri niin kitkaa kovasti kiinni. Lämpöisenä kun hakkaa sopivasti niin ruosteet rapisee sen verta veke, jotta saa pesän irti.
Orkkispultit on yleensä erikoispultteja, muuten hilseentyisivät jatkuvassa lieskassa pikaisesti.
Magneetti ei yleensä ota kiinni kunnon orkkis kuumankestäviin ruuveihin, ovat senverta seostettuja.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

hienoa, vain yksi pultti poikki.
mutta poraamiseksi menee kun katkesi uudelleen syvemmältä mutterin hitsauksen ja avausyrityksen jälkeen.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

joo, ei niitä enää saa hitsaamalla paremmiksi kuin on perusaine ollu, pitää vaan lämmittää moneen kertaan ja koputella mutterien kanssa pinnapulttien päähän jne...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

onnitu kaveri turaamaan homman eli pitää pärjätä vähän aikaa vajaalla pulttimäärällä.
mikä on seuraus ja millä paineilla jos yksi pultti puuttuu pakopesän puoleltä?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Vastaa Viestiin