Ahtopaineen säätö rajapaineventtiilillä?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Ei... sen saa lähettää pelkästään Custom Coatingsille kromattavaksi elikkäs pimpattavaksi :roll:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
antonmies
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 22:12
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antonmies »

Niin se menee! :lol:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kuulostaa arveluttavalta!

Eli ainut oikea ratkaisu on säädettävä lisäjousi! Ei tuu piikkejä eikä kuoppia. 8)
Aki Peltola #1132
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Lueskelin tota viestiketjua ja mieleeni tuli että ottaisinko apc:n kokonaan helvettiin. Mitä olisitte siitä mieltä? Nakun ehkäisyksi laittas vaan lastua ja rajapaineventtiilin.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

pakinen kirjoitti: Toi ahtopiikki tarvisi saada hävitettyä jollain konstilla :roll:

Letkujen poraaminen vain siksi kun tuo oma venttiili ainakin on takaiskuventtiili samalla.
No, yritetään vastata asiallisesti... käsittääkseni samasta asiasta puhutaan eli paineen säätämisestä.

Tuossa konepellin alla olevalla venttiilillä saa helposti ahtopiikit pois. Itselläni piikkasi 1,8 bariin jos halusi piikata (mankkuvena sökö). Nyt on helppo säätää mihin piikkaa - tällä hetkellä 1,2 bariin. Aktuaattori on tosin vanha ja väsynyt, joten ahdot laskevat hieman huipusta - kuten teki toimivalla magneettiventtiililläkin.
Minulle ei juurikaan kilkuttimen värillä ole merkitystä - pääasia toimivuudessa ja tuo Turbosmart nyt sattuu toimimaan.
kopote12 kirjoitti:Lueskelin tota viestiketjua ja mieleeni tuli että ottaisinko apc:n kokonaan helvettiin. Mitä olisitte siitä mieltä? Nakun ehkäisyksi laittas vaan lastua ja rajapaineventtiilin.
No niinhän tuli itsekin tehtyä eli APC on mankkuvenan poiston myötä pois pelistä. Pitää vain ajella järki päässä varsinkin kovimmilla helteillä. MAP-asturi pitää kuitenkin huolta riittävästä bensansaannista (käsittääkseni) näissä T5 vehkeissä.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Bleederillähän tuppaa aina piikkaamaan pikkusen paineet.
Aki Peltola #1132
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Aksu900 kirjoitti:Bleederillähän tuppaa aina piikkaamaan pikkusen paineet.
No tuolla kapineella voi säätää piikkauksen tarkasti, kolme nupin "napsausta" säätää ~0,1 bar.
Itselleni oli nopea apu tuohon ahtojen karkailuun. Ei tarvinut turvautua perinteiseen "mankkuvenan johto irti" -metodiin...
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niinhän nuilla bliidereillä voi mutta jos haluaa eroon piikkauksesta niin ite oon löytäny tähän mennessä ratkaisuksi vain riittävän jousivoiman hukkiksen kellolle tai Se. Varma. SAAB APC!! Näillä kahella konstilla on saanu pysymään ahdot läpi kierrosalueen haluttuina ilman edes 0.05 piikkiä. :)
Aki Peltola #1132
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Eipä tuota 0.2 barin piikkausta voi edes sanoa piikkaukseksi kun miettii mitä nuo oli aikaisemmin... :lol:
Mulle riittää ihan hyvin, että ahdot pysyvät käyttämälläni kierrosalueella 1.0 barissa. Eihän tuota vehjettä viitsi kierrättää, pitäisi ostaa sitten kuulosuojaimet jos ajelee usein yli 4000 rpm...
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Onko tuommonen rajapaineventtiili turvallinen ratkaisu oikein säädettynä? Toimiiko apc oikein vai ei ollenkaan? Ei kiinnostaisi pelata enää magneettiventtiileiden kanssa.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

t8 kirjoitti:Onko tuommonen rajapaineventtiili turvallinen ratkaisu oikein säädettynä? Toimiiko apc oikein vai ei ollenkaan? Ei kiinnostaisi pelata enää magneettiventtiileiden kanssa.
APC ei toimi enää ollenkaan rajapaineventtiilin kanssa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kyllä tasainen ahtopainekäyrä vaatii sen, että kaikki 3 vaikuttavaa komponenttia (Aktu, bleedi ja rajapaineventtiili) on säädetty haluttuun arvoon ottaen huomioon tuo Aksun mainitseman järjestyksen. Pelkällä bleedillä ahtojen nousu on todella hidasta, pelkällä rajapaineventtiilillä tiedossa ahtojen heilumista kun ohjauspaine ampuu kellolle, joka on esim. siinä 0.4bar peruspaineessa lisäksi voi esiintyä tuota piikkaamista jos kello on tiukka. Itse myös tuota wilkersonia haeskelin, mutta taidan laittaa kuitenkin tuon boost teen hinta/laatusuhteen vuoksi. Ei ole paha hinta tuo ~60e yhdistetystä bleedistä ja rajapaineventtiilistä. Ainut miinus tuossa on vain se, että rajapainetta ei voi muuttaa tuosta 0.4baarista, mutta vakio aktun 0.4-0.5 peruspaineen kanssa tuo natsaa kivasti yhteen, kun ohjauspaine ei saa kelloa heitettyä samantien selälleen.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Täältä selviää hyvin tuon konehuonemallin boost teen asennus
Saa tuosta näemmä purettua pois sen rajapaine venttiilinkin, jos haluaa.
Samalla voi tietysti myös muuttaa se painetta jousta muuttamalla.

Linkki PDF tiedostoon
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

kopote12 kirjoitti:Lueskelin tota viestiketjua ja mieleeni tuli että ottaisinko apc:n kokonaan helvettiin. Mitä olisitte siitä mieltä? Nakun ehkäisyksi laittas vaan lastua ja rajapaineventtiilin.
Enpä lähtis moiseen urheiluun mukaan. Jos jotain ratkaisua virittelisi, niin pyrkisin ite ainaskin virittämään sen systeemin keinolla tai toisella sillätapaa, että apc-boksi pystyisi pudottamaan paineita nakutuksen ilmetessä. On tullut omakohtaisesti huomattua ton 99turbon kanssa, että apc-boksi on kuitenkin melkoisen hyvä henkivakuutus tuolle moottorille. Mulla kun oli kaikenlaisia juttuja moottorissa, jotka aiheuttivat nakutusta. APC-piti paineet matalalla ja kone ei hajonnut... Nakuledi on erittäin hyvä lisävaruste moottorin valvontaan. Voisi melkeinpä pitää heti lämpömittarin ja ahtopainemittarin jälkeen seuraavaksi tärkeimpänä juttuna. APC:stä on sekin etu, että voi ajaa matalampioktaanisella bensalla ja toisaalta myöskin se havaitsee, jos bensiinissä on jotakin eroa ja kone käy nakuttelemaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

kopote12 kirjoitti:Lueskelin tota viestiketjua ja mieleeni tuli että ottaisinko apc:n kokonaan helvettiin. Mitä olisitte siitä mieltä? Nakun ehkäisyksi laittas vaan lastua ja rajapaineventtiilin.
No tuota... Kysehän on vain siitä tietääkö mitä on tekemässä ja mihin on ryhtymässä. Jos ei ole koskaan kuullu miltä detonoiva tai kansantajuisemmin nakuttava moottori kuulostaa niin aika riskialtista on sitä alkaa ahdetun auton kanssa opettelemaan. Halpojahan nuo satkun koneet on, joten kukaan ei vararikkoa niitä hajottaessaan tee, mutta varmasti tympääntyy ruuvaamiseen ennemmin tai myöhemmin. Mutta tässä astuu mukaan se virheistä oppiminen ja se mistä todellisessa auton virittämisessä on kyse ja mistä se hauskuus siihen hommaan löytyy yhä uudestaan ja uudestaan.

Jos moottoritekniikka on kohtuullisesti hallussa, hiukan ylimääräistä aikaa ja pääomaa löytyy sekä olet valmis perehtymään siihen miten tuota nakutusta ehkäistään niin sanoisin että go for it!
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin