
Ahtopaineen säätö rajapaineventtiilillä?
No, yritetään vastata asiallisesti... käsittääkseni samasta asiasta puhutaan eli paineen säätämisestä.pakinen kirjoitti: Toi ahtopiikki tarvisi saada hävitettyä jollain konstilla![]()
Letkujen poraaminen vain siksi kun tuo oma venttiili ainakin on takaiskuventtiili samalla.
Tuossa konepellin alla olevalla venttiilillä saa helposti ahtopiikit pois. Itselläni piikkasi 1,8 bariin jos halusi piikata (mankkuvena sökö). Nyt on helppo säätää mihin piikkaa - tällä hetkellä 1,2 bariin. Aktuaattori on tosin vanha ja väsynyt, joten ahdot laskevat hieman huipusta - kuten teki toimivalla magneettiventtiililläkin.
Minulle ei juurikaan kilkuttimen värillä ole merkitystä - pääasia toimivuudessa ja tuo Turbosmart nyt sattuu toimimaan.
No niinhän tuli itsekin tehtyä eli APC on mankkuvenan poiston myötä pois pelistä. Pitää vain ajella järki päässä varsinkin kovimmilla helteillä. MAP-asturi pitää kuitenkin huolta riittävästä bensansaannista (käsittääkseni) näissä T5 vehkeissä.kopote12 kirjoitti:Lueskelin tota viestiketjua ja mieleeni tuli että ottaisinko apc:n kokonaan helvettiin. Mitä olisitte siitä mieltä? Nakun ehkäisyksi laittas vaan lastua ja rajapaineventtiilin.
Niinhän nuilla bliidereillä voi mutta jos haluaa eroon piikkauksesta niin ite oon löytäny tähän mennessä ratkaisuksi vain riittävän jousivoiman hukkiksen kellolle tai Se. Varma. SAAB APC!! Näillä kahella konstilla on saanu pysymään ahdot läpi kierrosalueen haluttuina ilman edes 0.05 piikkiä. 

Aki Peltola #1132
APC ei toimi enää ollenkaan rajapaineventtiilin kanssa.t8 kirjoitti:Onko tuommonen rajapaineventtiili turvallinen ratkaisu oikein säädettynä? Toimiiko apc oikein vai ei ollenkaan? Ei kiinnostaisi pelata enää magneettiventtiileiden kanssa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Kyllä tasainen ahtopainekäyrä vaatii sen, että kaikki 3 vaikuttavaa komponenttia (Aktu, bleedi ja rajapaineventtiili) on säädetty haluttuun arvoon ottaen huomioon tuo Aksun mainitseman järjestyksen. Pelkällä bleedillä ahtojen nousu on todella hidasta, pelkällä rajapaineventtiilillä tiedossa ahtojen heilumista kun ohjauspaine ampuu kellolle, joka on esim. siinä 0.4bar peruspaineessa lisäksi voi esiintyä tuota piikkaamista jos kello on tiukka. Itse myös tuota wilkersonia haeskelin, mutta taidan laittaa kuitenkin tuon boost teen hinta/laatusuhteen vuoksi. Ei ole paha hinta tuo ~60e yhdistetystä bleedistä ja rajapaineventtiilistä. Ainut miinus tuossa on vain se, että rajapainetta ei voi muuttaa tuosta 0.4baarista, mutta vakio aktun 0.4-0.5 peruspaineen kanssa tuo natsaa kivasti yhteen, kun ohjauspaine ei saa kelloa heitettyä samantien selälleen.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Täältä selviää hyvin tuon konehuonemallin boost teen asennus
Saa tuosta näemmä purettua pois sen rajapaine venttiilinkin, jos haluaa.
Samalla voi tietysti myös muuttaa se painetta jousta muuttamalla.
Linkki PDF tiedostoon
Saa tuosta näemmä purettua pois sen rajapaine venttiilinkin, jos haluaa.
Samalla voi tietysti myös muuttaa se painetta jousta muuttamalla.
Linkki PDF tiedostoon
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Enpä lähtis moiseen urheiluun mukaan. Jos jotain ratkaisua virittelisi, niin pyrkisin ite ainaskin virittämään sen systeemin keinolla tai toisella sillätapaa, että apc-boksi pystyisi pudottamaan paineita nakutuksen ilmetessä. On tullut omakohtaisesti huomattua ton 99turbon kanssa, että apc-boksi on kuitenkin melkoisen hyvä henkivakuutus tuolle moottorille. Mulla kun oli kaikenlaisia juttuja moottorissa, jotka aiheuttivat nakutusta. APC-piti paineet matalalla ja kone ei hajonnut... Nakuledi on erittäin hyvä lisävaruste moottorin valvontaan. Voisi melkeinpä pitää heti lämpömittarin ja ahtopainemittarin jälkeen seuraavaksi tärkeimpänä juttuna. APC:stä on sekin etu, että voi ajaa matalampioktaanisella bensalla ja toisaalta myöskin se havaitsee, jos bensiinissä on jotakin eroa ja kone käy nakuttelemaan...kopote12 kirjoitti:Lueskelin tota viestiketjua ja mieleeni tuli että ottaisinko apc:n kokonaan helvettiin. Mitä olisitte siitä mieltä? Nakun ehkäisyksi laittas vaan lastua ja rajapaineventtiilin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
No tuota... Kysehän on vain siitä tietääkö mitä on tekemässä ja mihin on ryhtymässä. Jos ei ole koskaan kuullu miltä detonoiva tai kansantajuisemmin nakuttava moottori kuulostaa niin aika riskialtista on sitä alkaa ahdetun auton kanssa opettelemaan. Halpojahan nuo satkun koneet on, joten kukaan ei vararikkoa niitä hajottaessaan tee, mutta varmasti tympääntyy ruuvaamiseen ennemmin tai myöhemmin. Mutta tässä astuu mukaan se virheistä oppiminen ja se mistä todellisessa auton virittämisessä on kyse ja mistä se hauskuus siihen hommaan löytyy yhä uudestaan ja uudestaan.kopote12 kirjoitti:Lueskelin tota viestiketjua ja mieleeni tuli että ottaisinko apc:n kokonaan helvettiin. Mitä olisitte siitä mieltä? Nakun ehkäisyksi laittas vaan lastua ja rajapaineventtiilin.
Jos moottoritekniikka on kohtuullisesti hallussa, hiukan ylimääräistä aikaa ja pääomaa löytyy sekä olet valmis perehtymään siihen miten tuota nakutusta ehkäistään niin sanoisin että go for it!
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814