Koneen naputus (V8)

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

ng900aero kirjoitti:
Tasapaino akseli kirjoitti:Tais kuulua tänään tännekin asti kolina.. kampiakseli on poikki! ootko kokeillut löytyisikö mahdollisesti kyseisen merkin foorumilta asiantuntija apuja ennen kuin tarvii purkaa konetta osiin mahdollisen vian selviämiseksi.
:lol: Itsekin juon juuri nyt olutta :D
Sit'kö se olikin.. :lol: Aattelinkin jo et nyt kysymyksessä vakavampi vaurio.. Aamulla voi jakopää kolista kipeästi. :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Eikös jakopään väljyyttä ole "dagen efter" havaittavissa enempi naispuolisilla henkilöillä. Miespuolisilla taas sytytysyksikkö voi olla aamusella vähän myöhäisellä... :wink:

Nimim. valantehnyt "jakopään säätäjä"
NG 900S 3d 2.3i -98
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Eli kaikilla asiat hyvin ja elämä jatkuu....
ng pistä minin pyyntö yv:llä
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tasapaino akseli kirjoitti: :lol: Itsekin juon juuri nyt olutta :D
Sit'kö se olikin.. :lol: Aattelinkin jo et nyt kysymyksessä vakavampi vaurio.. Aamulla voi jakopää kolista kipeästi. :lol:[/quote]

Ei lähtenyt tuo koneen naputus edes sillä että itse join muutamia oluita ja kävin saunassa, saunan jälkeenkin naputtelee edelliseen malliin :D

By the way, buimurissa on kiinni Saab-clubin tarra ja myös tarra Hämeen härkätieltä, kumpaakaan kun ei saanut muijan mielestä liimata hänen avoonsa, ja ainakaan kerhon järjestyssäännöt eivät kiellä liimaamasta vääränmerkkiseenkään, sopivat hienosti tuohon baijerilaiseen, eikös noiden tehtävänä ole vain ilmaista että auton omistaja on innokas saabisti?? :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Ihan kivasti liikkuu... :wink:
Telkkari ei tosin näy ajaessa. :oops:
Höpöhöpö, tuo mihinkään liiku, taidettiin sinun kanssa ajaa maks 50km/h ja mooottorinohjaus oli vikatilassa rikkonaisen nokka-akselin asentoanturin vuoksi, sen vaihdon jälkeen tuntui menevän paremmin.

En ole koettanut kertaakaan revitellä tuolla johtuen tuosta naputuksesta, pelottaa että jos kajahtaa tms.
Taitaa tuo Jus olla ainoa kuka tuota on koettanut polkaista, silloinkin yhteistuumin todettiin että olihan laiska vekotin (sama anturi oli rikki myös silloin).
En oikeasti tiedä kuinka tuo liikahtaa, tuskin kovin kummoisesti koska massaa on vaatimattomat 1850kg, mutta huomiota herätti erityisen paljon kovemmissa nopeuksissa todella pieni äänimaailma, ihan eri luokkaa kuin vaikkapa 9-5:ssä :D

Hemmetti kun keksisi mitä tuolle tekisi, kone on ahtaasti paikallaan, jos epäilee alakerran vikaa niin sitten olisi melkein viisainta ottaa koko tekniinkkapaketti pois, parin tunnin homma koska tulee purettavan keulan kautta ulos.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

4.4litran V8, 286hp/420nm, 0-100=6,4s. Ei tuon nyt tientukkona pitäisi olla :wink:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Voisikos se kiertokangen ylähela naputella ainoastaan lämpöisenä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

ng900aero kirjoitti:Voisikos se kiertokangen ylähela naputella ainoastaan lämpöisenä?
Voi, jos välys on riitävän pieni. Mutta tapille/männälle liian iso.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tuskin se hela naputtaa vaan nimenomaan tappi-mäntä - välys joka kyllä suurenee kun kone lämpiää.
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aksu900 kirjoitti:Tuskin se hela naputtaa vaan nimenomaan tappi-mäntä - välys joka kyllä suurenee kun kone lämpiää.
Mikä tuollaisen voi saada aikaan 171tkm ajetussa ja ajallaan huolletussa koneessa? Jos olisi manuaalivaihteinen niin ymmärtäisi vaurion synnyn jos joku esim. tempaisisi paristasadasta erehdyksissä kolmosen tai kakkosen päälle, jolloin kanget olisivat saada äkkiä lisää vauhtia tms, mutta automaatissa on suojaus joten moinen ei onnistu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

jblgti1200 kirjoitti: kuulemma laakeri leikkaa ensin kiinni jonka jälkeen se rupeaa pyörittämään tappia männän sisällä ja kuluttaa männäntapin reijän ihan holoksi.
Voiteluhäiriö tapilla? En oo bemun kaseissa tommosta kuullu enkä nähny mutta kutosissa enemmän ku yhden. Ja oon muuten nähny tasan yhden V8 bemarin! :lol:
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aksu900 kirjoitti:
jblgti1200 kirjoitti: kuulemma laakeri leikkaa ensin kiinni jonka jälkeen se rupeaa pyörittämään tappia männän sisällä ja kuluttaa männäntapin reijän ihan holoksi.
Voiteluhäiriö tapilla? En oo bemun kaseissa tommosta kuullu enkä nähny mutta kutosissa enemmän ku yhden. Ja oon muuten nähny tasan yhden V8 bemarin! :lol:
Ihan samannäköiset öljyruutat siellä lohkossa näytti olevan kuin Saabeissakin, voihan tietty olla että yhteen olisi mennyt jotain moskaa tms.

Mitenköhän tuollaista ropleemia kannattaisi lähestyä, välys on arvatenkin niin pieni että sitä on melko mahdoton havaita alakauttakaan vaikka kanki olisi alapäästä irti?
Jos vika olisi tosiaan männän ja tapin sovituksessa niin sitähän ei sitten näe alakautta, kun sensijaan esim. kuluneen helan voisi olettaa jättäneen jotain jälkiä tappiin, joka saattaisi näkyä mikäli kanki/hela liikkuisi hieman sivullepäin männän sisällä (kuten Saboissa)?

Kaiketi pitää heipata takaisin pajalle mutta olisi hyvä tietää mitä käskisi niiden tehdä tuolle.

Onko moottorinkuunteluun erikoistuneita eksperttejä pk-seudulla? :D
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Elo 21, 2006 18:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

ng900aero kirjoitti: Ihsan samannäköiset öljyruutat siellä lohkossa näytti olevan kuin Saabeissakin, voihan tietty olla että yhteen olisi mennyt jotain moskaa tms.
Juu tai kiertokangessa öljyreikä tukossa tai yläpään helan öljyreikä pois kohdaltaan kankeen nähden..

Eipä sitä löysää tappia oikein voi varmaksi todeta ennenku osat on kourassa. :( Tosiaan ois hyvä homma jos joku pr0 jätkä kävis kuuntelemassa ja tekemässä diagnoosia niin tarkkaan kuin sitä voi konetta avaamatta tehdä. Tulis ainakin minimoitua turhan rempan mahdollisuus.
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aksu900 kirjoitti:

Eipä sitä löysää tappia oikein voi varmaksi todeta ennenku osat on kourassa. :( Tosiaan ois hyvä homma jos joku pr0 jätkä kävis kuuntelemassa ja tekemässä diagnoosia niin tarkkaan kuin sitä voi konetta avaamatta tehdä. Tulis ainakin minimoitua turhan rempan mahdollisuus.
Taidan seuraavaksi kokeilla laittaa koneeseen 20W-50 -öljyt jotta voisi todeta onko öljyn ominaisuuksilla kuinkakin paljon vaikutusta ääneen, napsutus alkaa tosiaan vasta öljyn lämmettyä täysin.

Joku ehdotti bemaripalstalla vuotavaa pakosarjaa, oli V-koneessa kuulemma kuulostanut ihan nakutukselta, mutta eikös pakosarjankin pitäisi vuotaa etupäässä kylmänä, samoin kuin venanpaininkin (ja männänhelma) kalkattaisivat myös kylminä?

Ja yksi toinen tyyppi kirjoitti että tuollainen samanlainen 4.4.nen naputteli myöskin, ja ääni loppui kun koneeseen vaihdettiin jotkin dieselin öljyt :D

Mutta jos kyseessä on oikeasti jokin mekaaninen, kulumisesta tms,, johtuva vika niin silloin sen täytyisi kuulua kaikillä öljyillä, ehkä jokin raplattava painin voisi hiljentyä paksuimmilla öljyillä (jos syynä on painimen vuotaminen).

Täytyy tuon (ja noiden ongelmallisten ahdettujen koneiden) jälkeen hankkia ahtamaton puolimoottori, mieluiten 1 kaasuttimella varustettuna, mitä vähemmän tehoa sitä parempi :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Laita sinne ennemmin 10W-60 tms oikein korkeiden lämpötilojen öljy niin viskossa on todellakin eroa käyntilämpötila-alueella. Joka tapauksessa ero öljyn viskositeetissä kylmän koneen ja käyntilämpösen välillä on niin valtava että tuskin kuulet mitään selkeää eroa... yrittäähän tietysti aina voi... noissa mystisissä kilinöissä voi öljyjen kanssa puljaaminen auttaa yllättävästi.

20W-50:llä on visko sadassa asteessa luokkaa 18-19cSt, 60:llä on luokkaa 22-23cSt (vertailuksi 40:llä on luokkaa 15cSt).

Fortea kannattanee kokeilla jos alkaa öljyjen kanssa läträämään... ei siitäkään iso vaiva tai kustannus synny.

Eikös se niin ole että ennemmin kärsitään pikkuvioista joka toinen päivä kuin ajamisesta joka päivä... onnea vian etsintään :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin