satkun takalaakeri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

satkun takalaakeri

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Nyt kyllästytti ulina.
Mut jumalauta... 128€?

Voiko sille tehä ite jotain?

Mimmonen projekti on tiedossa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

käykö -88 satkun takalaakeri -84seen

"motonetin mukaan" :oops:
laakeri muuttuu
->78->82->87->93


Eli ei sovi? vai onko tää jotain motonetmutua
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Ei sovi. Jo pelkästään siitä syystä, että -84 mallissa on pyörä kiinni muttereilla ja -88 mallissa pulteilla.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yksi edullisempi vaihtoehto on hommata jostain käytetty. Klubitovereilta voi löytyä varaosa-autoja pihoista, joiden takapyöriä pääsee pyörittelemään ja kokeilemaan ehjän laakerin totemiseksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Yksi edullisempi vaihtoehto on hommata jostain käytetty. Klubitovereilta voi löytyä varaosa-autoja pihoista, joiden takapyöriä pääsee pyörittelemään ja kokeilemaan ehjän laakerin totemiseksi.
jes, itsekin harrastan noita "käytettyjä" ja hyvin toimivat. ja tässä vuosimallissa vaihdetaan siis koko napa.

vaihdoin juuri ysinopasta puretun navan isän 84 satkuun, kerran olin katsonut vierestä miten operaatio tapahtuu. puolen tunnin, tunnin homma, riippuen kuinka paljon aikaa kuluu pulttien avaamiseen (napamutteri, jarrulevyn ruuvit, jarrusatulan pultit). napamutterin avaamiseen on syytä olla pitkä jatkovarsi, iso hylsy (32?) ja innokkuutta + tasapainoa jatkovarren päällä seisomiseen, pomppimiseen. ehkä on hyvä varata myös uusi ehjä napamutteri. jarrulevyn ruuvit antautuivat minun tapauksessa helposti yhteistyöhön kun tarjosi crc:tä, ja sen perään lekaa (en tiedä olisiko lekaa uskaltanut näyttää, jos kiinniolevan laakerin tulevaisuudesta ei olisi tarvinnut murehtia?).

jarrusatulan pultit harvemmin ovat ylitsepääsemättömän tiukassa, vai onko mulla ollut vain tuuria. jarruputkia ei tarvinnut ainakaan minun irroittaa, suurta varovaisuutta noudattaen putket antavat juuri sen verran periksi että satulan saa siirrettyä jarrulevyn tieltä pois, tässä kohdassa minua auttoi ylimääräinen käsipari. kun jarrulevy otettu pois, kannattanee satula laittaa takaisin omalle paikallensa odottamaan.

ei muuta kuin käytettyä napaa metsästämään, eiköhän niitä porvoostakin löydy?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=43954
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Mertmi kirjoitti:Yksi edullisempi vaihtoehto on hommata jostain käytetty. Klubitovereilta voi löytyä varaosa-autoja pihoista, joiden takapyöriä pääsee pyörittelemään ja kokeilemaan ehjän laakerin totemiseksi.
Edullisin parinvuoden jatkoaika volinan poistoon on kuitenkin laakerin (navan)kääntö 180astetta ja vähän uutta rasvaa!!! :wink:
Kannatta koittaa!!!!! :roll: Eikä maksa muuta kuin ½ h työtä ja hiukan rasvaa. :D

Ps:vähintään 100 kertaa tempun tehneenä voin sanoa, että toimii yhtä hyvin verratuna "romis" laakereihin! 8O
Mutta uushan on aina uusi. :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ecopower kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Yksi edullisempi vaihtoehto on hommata jostain käytetty. Klubitovereilta voi löytyä varaosa-autoja pihoista, joiden takapyöriä pääsee pyörittelemään ja kokeilemaan ehjän laakerin totemiseksi.
Edullisin parinvuoden jatkoaika volinan poistoon on kuitenkin laakerin (navan)kääntö 180astetta ja vähän uutta rasvaa!!! :wink:
Kannatta koittaa!!!!! :roll: Eikä maksa muuta kuin ½ h työtä ja hiukan rasvaa. :D

Ps:vähintään 100 kertaa tempun tehneenä voin sanoa, että toimii yhtä hyvin verratuna "romis" laakereihin! 8O
Mutta uushan on aina uusi. :wink:
Jep jep. Hyvällä flaksilla romiksestakin ostettu tai muusta romutetusta autosta otettu laakeri pelaa pitkät pätkät. Eihän sekään satu samaan asentoon, missä se on aiemmin ollut. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

viimeisintä tietoa: motonetista ostettu tarvikenapa kesti minulla vajaat 4 vuotta ja 65 tkm. olisikohan sittenkin kannattanut maksaa toinenkin sata euroa jotta olisin saanut merkkiosan?

http://www.tarzani.com/gallery2/main.ph ... ewsIndex=1

aika rohina kuului jo yo. kuvan navalla. purkuautosta käytetty tilalle ja meteli katosi. kuvassa näkyvä puhkiruostunut kehä piti kädessä pyörittämälläkin selvää rohinaa. olisiko ruostuminen tapahtunut nopeammin sen takia kun taka-akseli oli myös ruosteessa siitä kohtaa jota vasten tuo tulee, ja ruoste on tarttunut napaan?

vai olisiko napa saanut siipeensä viime talvena kun vaihdatin takajarrulevyt (esim jarrulevyn ruuvia olisi paukutettu lekalla tms?)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

lucaf: Upeasti ruostunut! Tuollaista vielä nähnytkään, vaikka rohisevia kyllä.

Ei se laakerin kääntäminen mitään auta, jos laakeri yksinkertaisesti on loppu!
VW transporter 2.5tdi vm.99
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

vaihtoehtoinen syyllinen laakerin lopahtamiseen (hakkaamisen sijaan) saattaa olla tuon peltisuojuksen puhkiruostuminen, eli asentaessa joku pintasuojaus sille, esim maalit/ tervaspray ja vaseliinit päälle ,yms...
tai saattaa pojat olleet "navan " tarpeessa, vaihtaneet levyrempassa kulahtaneen tilalle, tuumien: on ympäristöystävällinen teko...Ei noin vanha rakkine enää mitään ymmärrä uudenkarhean "navan päälle "
Mutta vakavasti::: ei suojuksen pitäisi noin nopeasti puhki ruostua.!!
Navan vexlaaminen siinä samalla on maailman helpoin asia.
:lol: :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: satkun takalaakeri

Viesti Kirjoittaja stara »

DIggItaLLr kirjoitti:Nyt kyllästytti ulina.
Mut jumalauta... 128€?
ei toi vielä mitään, kaveri tossa sanoi sen japsiavolavan käsijarruvaijerin ( 1 kp) maksavan 280 €, ja saa vain merkkiliikkeestä. Kannustaa kummasti TI- linjalle duunaamaan omia ohareita/ ohitusleikkausratkaisuja. Ei paljoa lohduta vaikka vaijerin kaa tulee uusi hantaaki yms roinaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

himmee kirjoitti:lucaf: Upeasti ruostunut! Tuollaista vielä nähnytkään, vaikka rohisevia kyllä.

Ei se laakerin kääntäminen mitään auta, jos laakeri yksinkertaisesti on loppu!
Kannattaa koittaa laakerin kääntöä,ennenkuin tietämättömänä kommentoi asiasta! :lol: Jos ei ihan peukalo sijaitse keskellä kämmentä ja työn osaa itse suorittaa!Voi kääntö tuottaa positiivisen yllätyksen. :wink:
Kädettettömät älkää vaivautuko!! 8)
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

ecopower kirjoitti:
himmee kirjoitti:lucaf: Upeasti ruostunut! Tuollaista vielä nähnytkään, vaikka rohisevia kyllä.

Ei se laakerin kääntäminen mitään auta, jos laakeri yksinkertaisesti on loppu!
Kannattaa koittaa laakerin kääntöä,
Toi laakeri on selkeesti "käännetty", varmaan useampaan kertaan.
:lol: :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

stara kirjoitti:vaihtoehtoinen syyllinen laakerin lopahtamiseen (hakkaamisen sijaan) saattaa olla tuon peltisuojuksen puhkiruostuminen, eli asentaessa joku pintasuojaus sille, esim maalit/ tervaspray ja vaseliinit päälle ,yms...
vaseliini on varmastikin hyvä idea. jos en väärin muista taisin jotain sinistä vaseliinia levittääkin siihen napaan jonka laitoin tuon tilalle.

toisella puolella on muuten myös tuollainen napa missä on peltisuojus kulunut puhki, mutta se on hiljainen (- vielä...?). vaihdoin sellaisen itse sinne viime syksynä sinne (turhaan, kun olin varma että jurina kuuluu sieltä, eihän se voisi kuulua siltä puolelta missä on se melkein uusi napa).

mielenkiintoinen tuo ajatus että mölyävä napa saattaisi toimia hiljaisena jos vaihtaisi toiselle renkaalle.
stara kirjoitti: tai saattaa pojat olleet "navan " tarpeessa, vaihtaneet levyrempassa kulahtaneen tilalle, tuumien: on ympäristöystävällinen teko...Ei noin vanha rakkine enää mitään ymmärrä uudenkarhean "navan päälle "
niin, voiko napa tosiaan ruostua yltäpäältä tuon näköiseksi 4 vuodessa? no mutta tuo lohduttaisi, että edes olisi mennyt hyvään tarpeeseen. :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin