Laturin merkkivalo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Laturin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Eli eikös laturin merkkivalon pitäisi pitäisi ainakin hieman välähtää kun starttaa autoa?
Aattelin vaan kun itellä ei missään vaiheessa syty tuo valo...

Oli sellainen ongelma että yksi latuuriin tuleva sähköjohto oli mennyt poikki ja akku samalla tyhjäksi. Eilen laitoin uuden liittimen johtoon ja sain sen takaisin kiinni laturiin. Akku oli viime yön latauksessa eli se on nyt hyvässä hapessa... :)

Niin ei pala laturin merkkivalo enää tämän jälkeen...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Laturin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Saab04 kirjoitti:Eli eikös laturin merkkivalon pitäisi pitäisi ainakin hieman välähtää kun starttaa autoa?
Aattelin vaan kun itellä ei missään vaiheessa syty tuo valo...

Oli sellainen ongelma että yksi latuuriin tuleva sähköjohto oli mennyt poikki ja akku samalla tyhjäksi. Eilen laitoin uuden liittimen johtoon ja sain sen takaisin kiinni laturiin. Akku oli viime yön latauksessa eli se on nyt hyvässä hapessa... :)

Niin ei pala laturin merkkivalo enää tämän jälkeen...
Pitäis palaa jo kun on virrat päällä. Merkkivalo saa tuolloin maata laturin kautta ja sammuu kun laturi alkaa ladata ja valon molempiin johtoihin tulee sama jännite. Oliskohan mennyt väärään liittimeen tuo pikkujohto?

Meinaan, että itse olin aikoinani tuikannut tuon väärään vaihtaessani lataussäätimen, kun siinä Boschin laturissa todella oli kaksi sopivaa paikkaa tuolle johdolle. :oops: Ajelin pari vuotta tuon ns. vian kanssa, kunnes pajalla olivat toisen remontin yhteydessä kaikessa hiljaisuudessa siirtäneet johdon oikeaan paikkaan.
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Kyllä se johto on oikeassa paikassa kiinni... Oliskohan se johto sit perkule menny poikki jostain muustakin kohtaa, se oli vähän kärähtynyt kiinni toiseen johtoon n.10cm. ennen johdon päätä... Huh, pitää sit varmaan uus johto ostaa kokonaan... ku viel tietäis että mihin johdon toinen pää menee... :?

Edit. Se johto joka meni poikki on n. 5mm. paksua. Ja sen päällä oli sellainen johtosuoja jonka siallä tuli laturiin ainakin yksi toinenkin johto.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

älä ny hyvä mies heti uutta osta, mittaa nuy enstex ainakin sen epämääräisen kohdan yli onko onko ns. kontaktia, ja helpompi kait on vain tinailla uusi pätkä yleensäkin, kutistesukkaa sit päälle.
Jos on merkkilamppu vaan palanut tai kontakti huono ??
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Laturi saa herätevirran sitä pientä johtoa pitkin. Jos ko. johto on poikki, niin ei pala latauksen varoitusvalo eikä laturikaan lataa. Eli tavallaan ei merkkivalo aina varoita huonosta latausjännitteeestä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Saab04 kirjoitti:Kyllä se johto on oikeassa paikassa kiinni... Oliskohan se johto sit perkule menny poikki jostain muustakin kohtaa, se oli vähän kärähtynyt kiinni toiseen johtoon n.10cm. ennen johdon päätä... Huh, pitää sit varmaan uus johto ostaa kokonaan... ku viel tietäis että mihin johdon toinen pää menee... :?

Edit. Se johto joka meni poikki on n. 5mm. paksua. Ja sen päällä oli sellainen johtosuoja jonka siallä tuli laturiin ainakin yksi toinenkin johto.
ei laturiin kyllä tule kuin yksi ohut johto, yksi suoraan akulta startin kautta ja usein maajohto lohkoon.
eli mikä johto siis meni poikki?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muuten, kyllähän laturi lähtee lataamaan ilman latausvaloakin. Joutuu vaan kierrättämään konetta yli 3000rpm, jotta laturi "herää". Liian pieni lamppu (tehoarvoltaan) tekee muuten saman ilmiön, että joutuu kierrättämään konetta tosi korkeelle ennen latausvalon sammumista.

Maajohdon katkeaminen taitaa olla seuraavaksi yleisin vika hiilien loppumisen jälkeen näissä og900:n laturiongelmissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

mikkoimp kirjoitti:
Saab04 kirjoitti:Kyllä se johto on oikeassa paikassa kiinni... Oliskohan se johto sit perkule menny poikki jostain muustakin kohtaa, se oli vähän kärähtynyt kiinni toiseen johtoon n.10cm. ennen johdon päätä... Huh, pitää sit varmaan uus johto ostaa kokonaan... ku viel tietäis että mihin johdon toinen pää menee... :?

Edit. Se johto joka meni poikki on n. 5mm. paksua. Ja sen päällä oli sellainen johtosuoja jonka siallä tuli laturiin ainakin yksi toinenkin johto.
ei laturiin kyllä tule kuin yksi ohut johto, yksi suoraan akulta startin kautta ja usein maajohto lohkoon.
eli mikä johto siis meni poikki?
Hmm... eikös siihen tule yksi ohut johto ja sitten tuo vähän paksumpi joka itellä meni poikki?? vai muistanko aivan väärin...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin sinulta meni siis se punainen virta kaapeli poikki joka menee startille? hyvin mahdollista että on sitten lataus säätimen hajottanut. onko sinulla toista laturia/kaveria jolta lataus säädintä kokeilla? jos uuden säätimen ostat niin ÄLÄ osta unipointtia, itselläni ei ole ollut kuin harmia niistä!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

mikkoimp kirjoitti:niin sinulta meni siis se punainen virta kaapeli poikki joka menee startille? hyvin mahdollista että on sitten lataus säätimen hajottanut. onko sinulla toista laturia/kaveria jolta lataus säädintä kokeilla? jos uuden säätimen ostat niin ÄLÄ osta unipointtia, itselläni ei ole ollut kuin harmia niistä!
Joo ilmeisesti se oli se virtakaapeli.
Jos lataus säädin on hajalla niin vaikuttaako se niin että se akun merkkivalo ei syty palamaan missään vaiheessa?
Muistan vaan kun entisestä autosta meni hiilet niin silloin se valo taas paloi melkein koko ajan...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei syty ollenkaan kun säädin menee, menee yleensä tuollaisessa isossa oikosulussa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Saab04 kirjoitti:Joo ilmeisesti se oli se virtakaapeli.
Jos lataus säädin on hajalla niin vaikuttaako se niin että se akun merkkivalo ei syty palamaan missään vaiheessa?
Muistan vaan kun entisestä autosta meni hiilet niin silloin se valo taas paloi melkein koko ajan...
No voihan sulla olla se ohut johtokin poikki :D , eli se laturista merkkivalolle menevä piuha? Eikös tuon (ja samalla sen merkkivalon) pysty mittaamaan helposti sieltä laturin päästä. Pitäis olla 12V johdon ja maan välillä kun on virrat päällä, vai kuinka?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

okaalto kirjoitti:Eikös tuon (ja samalla sen merkkivalon) pysty mittaamaan helposti sieltä laturin päästä.
Latauksen merkkivalon voi testata irrottamalla sen ohuen johdon laturista ja kytkemällä vaikka johdonpätkällä maadoitukseen. Sitten virrat päälle, merkkivalon pitäisi tällöin palaa. Jos ei pala, on johto poikki, lamppu tai mittaristovalaistuksen sulake rikki. Tai vikaa lampun kosketuksessa mittariston johdotusfolioon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

No niin... Nyt on ollut niin kiire etten ole vielä ehtinyt enempiä katella tuota ongelmaa.

Tänään tapahtui jonkinmoinen ihme, se laturin valo alkoi palamaan normaalisti niin kuin kuuluukin. Mitäköhän on mahtanut olla vikana, vai onkohan vieläkin vikana... Olen meinannut ostaa sen lataussäätimen mut taitaa sekin ny viel jäädä kaupan puolella ainakin vähäks aikaa.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Saab04 kirjoitti:Mitäköhän on mahtanut olla vikana, vai onkohan vieläkin vikana..
no kontaktivika tietenkin, ei risat lamput tai sulakkeet itsekseen parane, eikä katkenneet johdotkaan, kuten edellä on kerrottu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin