Eli eikös laturin merkkivalon pitäisi pitäisi ainakin hieman välähtää kun starttaa autoa?
Aattelin vaan kun itellä ei missään vaiheessa syty tuo valo...
Oli sellainen ongelma että yksi latuuriin tuleva sähköjohto oli mennyt poikki ja akku samalla tyhjäksi. Eilen laitoin uuden liittimen johtoon ja sain sen takaisin kiinni laturiin. Akku oli viime yön latauksessa eli se on nyt hyvässä hapessa...
Niin ei pala laturin merkkivalo enää tämän jälkeen...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Saab04 kirjoitti:Eli eikös laturin merkkivalon pitäisi pitäisi ainakin hieman välähtää kun starttaa autoa?
Aattelin vaan kun itellä ei missään vaiheessa syty tuo valo...
Oli sellainen ongelma että yksi latuuriin tuleva sähköjohto oli mennyt poikki ja akku samalla tyhjäksi. Eilen laitoin uuden liittimen johtoon ja sain sen takaisin kiinni laturiin. Akku oli viime yön latauksessa eli se on nyt hyvässä hapessa...
Niin ei pala laturin merkkivalo enää tämän jälkeen...
Pitäis palaa jo kun on virrat päällä. Merkkivalo saa tuolloin maata laturin kautta ja sammuu kun laturi alkaa ladata ja valon molempiin johtoihin tulee sama jännite. Oliskohan mennyt väärään liittimeen tuo pikkujohto?
Meinaan, että itse olin aikoinani tuikannut tuon väärään vaihtaessani lataussäätimen, kun siinä Boschin laturissa todella oli kaksi sopivaa paikkaa tuolle johdolle. Ajelin pari vuotta tuon ns. vian kanssa, kunnes pajalla olivat toisen remontin yhteydessä kaikessa hiljaisuudessa siirtäneet johdon oikeaan paikkaan.
Kyllä se johto on oikeassa paikassa kiinni... Oliskohan se johto sit perkule menny poikki jostain muustakin kohtaa, se oli vähän kärähtynyt kiinni toiseen johtoon n.10cm. ennen johdon päätä... Huh, pitää sit varmaan uus johto ostaa kokonaan... ku viel tietäis että mihin johdon toinen pää menee...
Edit. Se johto joka meni poikki on n. 5mm. paksua. Ja sen päällä oli sellainen johtosuoja jonka siallä tuli laturiin ainakin yksi toinenkin johto.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
älä ny hyvä mies heti uutta osta, mittaa nuy enstex ainakin sen epämääräisen kohdan yli onko onko ns. kontaktia, ja helpompi kait on vain tinailla uusi pätkä yleensäkin, kutistesukkaa sit päälle.
Jos on merkkilamppu vaan palanut tai kontakti huono ??
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Laturi saa herätevirran sitä pientä johtoa pitkin. Jos ko. johto on poikki, niin ei pala latauksen varoitusvalo eikä laturikaan lataa. Eli tavallaan ei merkkivalo aina varoita huonosta latausjännitteeestä.
Saab04 kirjoitti:Kyllä se johto on oikeassa paikassa kiinni... Oliskohan se johto sit perkule menny poikki jostain muustakin kohtaa, se oli vähän kärähtynyt kiinni toiseen johtoon n.10cm. ennen johdon päätä... Huh, pitää sit varmaan uus johto ostaa kokonaan... ku viel tietäis että mihin johdon toinen pää menee...
Edit. Se johto joka meni poikki on n. 5mm. paksua. Ja sen päällä oli sellainen johtosuoja jonka siallä tuli laturiin ainakin yksi toinenkin johto.
ei laturiin kyllä tule kuin yksi ohut johto, yksi suoraan akulta startin kautta ja usein maajohto lohkoon.
eli mikä johto siis meni poikki?
Muuten, kyllähän laturi lähtee lataamaan ilman latausvaloakin. Joutuu vaan kierrättämään konetta yli 3000rpm, jotta laturi "herää". Liian pieni lamppu (tehoarvoltaan) tekee muuten saman ilmiön, että joutuu kierrättämään konetta tosi korkeelle ennen latausvalon sammumista.
Maajohdon katkeaminen taitaa olla seuraavaksi yleisin vika hiilien loppumisen jälkeen näissä og900:n laturiongelmissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saab04 kirjoitti:Kyllä se johto on oikeassa paikassa kiinni... Oliskohan se johto sit perkule menny poikki jostain muustakin kohtaa, se oli vähän kärähtynyt kiinni toiseen johtoon n.10cm. ennen johdon päätä... Huh, pitää sit varmaan uus johto ostaa kokonaan... ku viel tietäis että mihin johdon toinen pää menee...
Edit. Se johto joka meni poikki on n. 5mm. paksua. Ja sen päällä oli sellainen johtosuoja jonka siallä tuli laturiin ainakin yksi toinenkin johto.
ei laturiin kyllä tule kuin yksi ohut johto, yksi suoraan akulta startin kautta ja usein maajohto lohkoon.
eli mikä johto siis meni poikki?
Hmm... eikös siihen tule yksi ohut johto ja sitten tuo vähän paksumpi joka itellä meni poikki?? vai muistanko aivan väärin...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
niin sinulta meni siis se punainen virta kaapeli poikki joka menee startille? hyvin mahdollista että on sitten lataus säätimen hajottanut. onko sinulla toista laturia/kaveria jolta lataus säädintä kokeilla? jos uuden säätimen ostat niin ÄLÄ osta unipointtia, itselläni ei ole ollut kuin harmia niistä!
mikkoimp kirjoitti:niin sinulta meni siis se punainen virta kaapeli poikki joka menee startille? hyvin mahdollista että on sitten lataus säätimen hajottanut. onko sinulla toista laturia/kaveria jolta lataus säädintä kokeilla? jos uuden säätimen ostat niin ÄLÄ osta unipointtia, itselläni ei ole ollut kuin harmia niistä!
Joo ilmeisesti se oli se virtakaapeli.
Jos lataus säädin on hajalla niin vaikuttaako se niin että se akun merkkivalo ei syty palamaan missään vaiheessa?
Muistan vaan kun entisestä autosta meni hiilet niin silloin se valo taas paloi melkein koko ajan...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Saab04 kirjoitti:Joo ilmeisesti se oli se virtakaapeli.
Jos lataus säädin on hajalla niin vaikuttaako se niin että se akun merkkivalo ei syty palamaan missään vaiheessa?
Muistan vaan kun entisestä autosta meni hiilet niin silloin se valo taas paloi melkein koko ajan...
No voihan sulla olla se ohut johtokin poikki , eli se laturista merkkivalolle menevä piuha? Eikös tuon (ja samalla sen merkkivalon) pysty mittaamaan helposti sieltä laturin päästä. Pitäis olla 12V johdon ja maan välillä kun on virrat päällä, vai kuinka?
okaalto kirjoitti:Eikös tuon (ja samalla sen merkkivalon) pysty mittaamaan helposti sieltä laturin päästä.
Latauksen merkkivalon voi testata irrottamalla sen ohuen johdon laturista ja kytkemällä vaikka johdonpätkällä maadoitukseen. Sitten virrat päälle, merkkivalon pitäisi tällöin palaa. Jos ei pala, on johto poikki, lamppu tai mittaristovalaistuksen sulake rikki. Tai vikaa lampun kosketuksessa mittariston johdotusfolioon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No niin... Nyt on ollut niin kiire etten ole vielä ehtinyt enempiä katella tuota ongelmaa.
Tänään tapahtui jonkinmoinen ihme, se laturin valo alkoi palamaan normaalisti niin kuin kuuluukin. Mitäköhän on mahtanut olla vikana, vai onkohan vieläkin vikana... Olen meinannut ostaa sen lataussäätimen mut taitaa sekin ny viel jäädä kaupan puolella ainakin vähäks aikaa.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88