Ysisatkun ratin irroitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Ysisatkun ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Nyt täytyisi saada kaverin ysisatkusta ratti irti että saisi kojelaudan pois ja sitäkautta vaihdettua tuulettimen moottorin.
Mutta miten ratin saa irti? Korjausoppaassa lukee vain: 1.Irroita miinuskaapeli akusta. 2. Irroita ohjauspyörä.

Miten ysisatkun kolmipuolaisesta "Ralliratista" saa keskiön irti? Lähteekö se ihan vaan vetämällä? Ettei rikottaisi hyvää rattia... :oops:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Kyllä mulla ainakin on lähtenyt kun mutteri auki ja raju nykäisy
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Ei sitä rattia tarvitse/kannata irroittaa, jos meinaa rempata tuulettimen moottorin. Moottori siaitsee enemmän apukuskin puolella ruuvattuna torxeilla tuliseinään tai siihen muoviseen ilmanottosysteemiin, mikä on konetilan puolella (en muista ihan tarkkaan). 85 ja vanhemmat ovat ristipääruuveilla ja 86:sta eteenpäin torxeilla kiinni.

Kojelaudan saa ihan nätisti sen verran irti, että mahtuu hyvin ruuvaamaan tämän moottorin irti ratti paikoillaankin. Helpottaa, kun ottaa apukuskin puoleisen kaiuttimenkin irti, mutta jokatapauksessa joudut avaamaan kojelaudan kaikki ruuvit, että saat kojelautaa ylos sen verran, että työ käy jouhevasti. Varo rikkomasta pahvisia ja hauraita putkia, jotka menee sisäilmasuuttimiin.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Ysisatkun ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja 900S »

MikkoA kirjoitti:Nyt täytyisi saada kaverin ysisatkusta ratti irti että saisi kojelaudan pois ja sitäkautta vaihdettua tuulettimen moottorin.
Mutta miten ratin saa irti? Korjausoppaassa lukee vain: 1.Irroita miinuskaapeli akusta. 2. Irroita ohjauspyörä.

Miten ysisatkun kolmipuolaisesta "Ralliratista" saa keskiön irti? Lähteekö se ihan vaan vetämällä? Ettei rikottaisi hyvää rattia... :oops:
Sami antoikin jo hyvät vinkit, mutta tuo ratti lähtee tarvittaessa helposti irti, mikäli tarve vaatii. Se keskiö lähtee ihan vetämällä pois ja ratti on sitten kiinni muistaakseni 21mm mutterilla. Räikällä sen saa pois.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Juuri näin . lähtee ratti irti ja tosiaan raju nykäisy , niin ratti ponnahtaa otsaan kops vaan... kokemusta on sen verran.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Kiitoksia vinkeistä.
Ajateltiin sitten ryhtyä hommaan vaikka merkkikorjaamossa huoltomies kuvasi kyseistä hommaa ´"helvetin hankalaksi, ja aloittelijoille aivan liian vaikeaksi"
Saa nähdä mitä aloittelijat saavat aikaan... :wink:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

MikkoA kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä.
Ajateltiin sitten ryhtyä hommaan vaikka merkkikorjaamossa huoltomies kuvasi kyseistä hommaa ´"helvetin hankalaksi, ja aloittelijoille aivan liian vaikeaksi"
Saa nähdä mitä aloittelijat saavat aikaan... :wink:
Sen moottorin saa purettua taivuttamalla varovasti kuoren muodostamia hakoja, jotka painaa kantta kiinni. Kannattaa katsoa, että onko vain hiilet loppuneet tai taittuneet jotenkin ohjaimen väliin. Se johdin joka on juotettu niihin hiiliin on samaa materiaalia kuin tinaimusukka ja moottori on tältä osin tosi helppo korjata, jos joutuu hiilet vaihtamaan tai uusimaan ne johtimet. Mulla on pari niitä hajonnut ja molemmat olen korjannu itse ilman sen kummempaa autoalan ammattitutkintoa :D .
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kun tuo ratti on pari kertaa kopsahtanu otsaan, niin sen jälkeen jättää kyllä mutterin muutaman kierteen verran paikoilleen ettei enää niin käy.

Kauheesti ei kannata repii ja riuhtoa ettei tule tehtyä etäisyyssäätöä. :D
Kaveri mukaan, toineen vetää rattia ja toinen napauttaa tuurnalla ja vasaralla kevyesti rattiakselia.

Kyllä tuon kojetaulun purkaa vähän vähäisemmälläkin kokemuksella, pistää vaan tarkasti merkille mikä tulee minnekin, eikä revi mitään väkisin. Itse kyllä purkaisin reilusti, enkä yrittäisi mistään ahtaasta raosta.

Pelkkä hiilien vaihto on kanssa vähän kyseenalaista kun monesti moottorin ankkuri on aika kulunu, eikä tuota niin monesti viitteis purkaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

[quote="tetammi"]Kun tuo ratti on pari kertaa kopsahtanu otsaan, niin sen jälkeen jättää kyllä mutterin muutaman kierteen verran paikoilleen ettei enää niin käy.

Juuri näin ,kyllä sen muistaa kun kerrankaan saa otsaansa, kojetaulu on helppo ottaa irti , tullut pari autoa purettua ja just olis tarkoitus itelle ruveta vaihtaan, ehyt kojetaulu .
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Juu kyllä se moottori täytyy varmaan uusia, en usko että vanhasta moottorista saa enään kalua.... Tai saa nähdä mitä moottorista löytyy kun avaamme sen.
On vaan senverran iso homma tuo kojelaudan purku että mielellään pistää sinne uuden moottorin ettei tarvitse avata heti uudelleen.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Vastaa Viestiin