99 bensaputki/letku -liitoksen korjaus?
99 bensaputki/letku -liitoksen korjaus?
ysiysissä vm 84 on bensaletkun kunto heikko. pinta on hauras ja "hikoilee" ulospäin.
kyseessä on letku joka tulee putkelta ja menee pumpulle. letkun liitos bensaputkeen on sen näköinen että en heti keksi miten se puretaan, joten en voi myöskään vaihtaa parempaa letkua tilalle.
mikä neuvoksi?
kyseessä on letku joka tulee putkelta ja menee pumpulle. letkun liitos bensaputkeen on sen näköinen että en heti keksi miten se puretaan, joten en voi myöskään vaihtaa parempaa letkua tilalle.
mikä neuvoksi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jahah, niinkö suoraviivainen operaatio? muoviletkun ulkohalkaisijan olisi sitten syytä olla 8 milliä, kuten pumpulle menevän putken sisähalkaisijakin. tutkitaan...mikkoimp kirjoitti:kyseessä ilmeisesti se kun muoviletku vaihtuu kumiseksi?
ei muuta kuin muoviletku katki ja sen päälle pujottaa tiukkaa kumiletkua mahdollisimman pitkälle ja klemmari tai pari päälle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jos et saa pitämään niin voi kokeilla käyttää tukiholkkia, eli jos sattuisi nuo muovisten vesiputkien tukiholkkien koot sopimaan, tai 6 mm kupariputkea tailucaf kirjoitti:jahah, niinkö suoraviivainen operaatio? muoviletkun ulkohalkaisijan olisi sitten syytä olla 8 milliä, kuten pumpulle menevän putken sisähalkaisijakin. tutkitaan...mikkoimp kirjoitti:kyseessä ilmeisesti se kun muoviletku vaihtuu kumiseksi?
ei muuta kuin muoviletku katki ja sen päälle pujottaa tiukkaa kumiletkua mahdollisimman pitkälle ja klemmari tai pari päälle.
1/4" eli noin 6,35 mm jarruputkea tukena ??
orkkis kumiputki luulisi käyvän sellaisenaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jos se heikonnäköinen letku kuitenkin on se paksumpi kumiletku, joka on prässätty muoviputken jatkeeksi juuri ennen bensapumppua, ei nuo edellä mainitut muoviputkenkorjausvinkit päde.
http://personal.inet.fi/koti/99/putki.JPG
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=43105
Eiköhän siinä prässäyskohdassa ole metalliholkki muoviputken sisällä - ehkä...
http://personal.inet.fi/koti/99/putki.JPG
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=43105
Eiköhän siinä prässäyskohdassa ole metalliholkki muoviputken sisällä - ehkä...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mulla on juuri tuossa nuolen kohdalla klemmari. Muoviputken päässä on messinki- tai kuparinippeli jonka aaltomuotoa näkyy tuossa muoviputkessakin.
Eli raakasti vaan puristettu metallipää pois, vanha kumiletku huitsin kuuseen ja uusi letku pikku klemmarilla kiinni.
Eli raakasti vaan puristettu metallipää pois, vanha kumiletku huitsin kuuseen ja uusi letku pikku klemmarilla kiinni.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
höh, kolme viikkoa sitten kirjoiteltu samasta aiheesta ja olen missannut? juuri tuo letkun pätkä tuossa kuvassa, minulla tuossa ulkomutkan alueella näkyy halkeamia ja ikäänkuin "hikoilee" bensaa läpi siihen pintaan.jus kirjoitti:Jos se heikonnäköinen letku kuitenkin on se paksumpi kumiletku, joka on prässätty muoviputken jatkeeksi juuri ennen bensapumppua, ei nuo edellä mainitut muoviputkenkorjausvinkit päde.
http://personal.inet.fi/koti/99/putki.JPG
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=43105
Eiköhän siinä prässäyskohdassa ole metalliholkki muoviputken sisällä - ehkä...
mulla se kumiletkun pätkä oli pidempi, leikkasin pahimman kohdan pois (eli pumpulle menevä pää), laitoin bensansuodattimen tilalle ja suodattimelta pumpulle uutta letkua. pumpulle on vaan niin lyhyt matka että isoa suodatinta oli hankala saada mahtumaan siihen väliin, joutuu letku vähän mutkittelemaan. yritin asetella siten että tuo vanha hikoileva letkunjämä tekisi mahd vähän mutkaa.
no, pitäiskö vaan toivoa että tuohon ei tarvitse pariin vuoteen (mitä tuo auton kori tulee max. kestämään) koskea.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
sinäpä sen sanoit. bensavuotoja konehuoneessa pelkään kaikista eniten. myös nuo vanhat bensapumput tuppaavat ajan saatossa vuotamaan, kerran tuli liikennevaloissa yhtäkkiä voimakas bensankatku sisälle - onneksi! pysähdyin valojen jälkeen ja katsoin konepellin alle niin pumpun saumasta suikusi komea kaari bensaa. muistissa on vielä kolme vuotta sitten näkemäni suunnilleen samanikäinen saab tien vieressä konehuone savuten ja mustaksi palanut maali konepellissä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Äläs nyt Luca ala turhaan piruja seinille. Mulla tippui yli toista lirtaa kulutus, kun vaihdoin kaasuttimeen tiivisteet, bensapumpun ja kumiset bensaletkut konehuoneseen. Ainoa miinus puoli on, että nyt kaasuttimen puoli lohkosta likainen. Aiemmin se oli puhdas, kun oli jatkuvassa pesussa
Noita muuten kannattaa noita letkuja vaihdella, kun pintaan tulee halkeamia. Niissä on kuiten hinta niin naurettavan pieni vaikka ostais Gatesin letkua.

Noita muuten kannattaa noita letkuja vaihdella, kun pintaan tulee halkeamia. Niissä on kuiten hinta niin naurettavan pieni vaikka ostais Gatesin letkua.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sahalla (tai dremelillä tms) peltikaulus halki muutamasta kohdasta niin että prässäyksen kuopat eivät enää purista letkua. Sen jälkeen pitäisi pystyä vetämään kumiletku muoviputken päätyholkin päältä pois.99Man kirjoitti:Eli sekö lähtee voimaa käyttämällä ihan vetämällä irti, vai pitääkö se ohuempi putki katkaista?
Muoviputkea et halua katkaista, koska haluat säilyttää siinä olevan päätyhokin. Muutenkin kannattaa olla varovainen muoviputken kanssa työskennellessä, ei kestä jyrkkää taivuttamista lytistymättä, ja sen jälkeen ei putken kestävyys siinä kohdassa ole enää entisensä.
Asennuksen lopuksi kannattaa varmistaa, että putket jäävät sellaiseen asentoon etteivät hankaa mihinkään, saattavat kulua puhki kun moottori heiluttaa niitä. Omassani tuloletku pääsi hankautumaan imuilman esilämmityksen termostaatin vaijeriin niin, että meni puhki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00