99 bensaputki/letku -liitoksen korjaus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

99 bensaputki/letku -liitoksen korjaus?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ysiysissä vm 84 on bensaletkun kunto heikko. pinta on hauras ja "hikoilee" ulospäin.

kyseessä on letku joka tulee putkelta ja menee pumpulle. letkun liitos bensaputkeen on sen näköinen että en heti keksi miten se puretaan, joten en voi myöskään vaihtaa parempaa letkua tilalle.

mikä neuvoksi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyseessä ilmeisesti se kun muoviletku vaihtuu kumiseksi?
ei muuta kuin muoviletku katki ja sen päälle pujottaa tiukkaa kumiletkua mahdollisimman pitkälle ja klemmari tai pari päälle.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mikkoimp kirjoitti:kyseessä ilmeisesti se kun muoviletku vaihtuu kumiseksi?
ei muuta kuin muoviletku katki ja sen päälle pujottaa tiukkaa kumiletkua mahdollisimman pitkälle ja klemmari tai pari päälle.
jahah, niinkö suoraviivainen operaatio? muoviletkun ulkohalkaisijan olisi sitten syytä olla 8 milliä, kuten pumpulle menevän putken sisähalkaisijakin. tutkitaan...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

lucaf kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:kyseessä ilmeisesti se kun muoviletku vaihtuu kumiseksi?
ei muuta kuin muoviletku katki ja sen päälle pujottaa tiukkaa kumiletkua mahdollisimman pitkälle ja klemmari tai pari päälle.
jahah, niinkö suoraviivainen operaatio? muoviletkun ulkohalkaisijan olisi sitten syytä olla 8 milliä, kuten pumpulle menevän putken sisähalkaisijakin. tutkitaan...
jos et saa pitämään niin voi kokeilla käyttää tukiholkkia, eli jos sattuisi nuo muovisten vesiputkien tukiholkkien koot sopimaan, tai 6 mm kupariputkea tai
1/4" eli noin 6,35 mm jarruputkea tukena ??
orkkis kumiputki luulisi käyvän sellaisenaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

en kyllä uskoisi että kaasari pelissä vuotaa kun ei mitään paineita ole, vain pieni imu.
klemmereita kun ei tietenkään liian kireelle sovi vetää ettei muovi letku kryssäänny.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos se heikonnäköinen letku kuitenkin on se paksumpi kumiletku, joka on prässätty muoviputken jatkeeksi juuri ennen bensapumppua, ei nuo edellä mainitut muoviputkenkorjausvinkit päde.

http://personal.inet.fi/koti/99/putki.JPG
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=43105

Eiköhän siinä prässäyskohdassa ole metalliholkki muoviputken sisällä - ehkä...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla on juuri tuossa nuolen kohdalla klemmari. Muoviputken päässä on messinki- tai kuparinippeli jonka aaltomuotoa näkyy tuossa muoviputkessakin.

Eli raakasti vaan puristettu metallipää pois, vanha kumiletku huitsin kuuseen ja uusi letku pikku klemmarilla kiinni.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jus kirjoitti:Jos se heikonnäköinen letku kuitenkin on se paksumpi kumiletku, joka on prässätty muoviputken jatkeeksi juuri ennen bensapumppua, ei nuo edellä mainitut muoviputkenkorjausvinkit päde.

http://personal.inet.fi/koti/99/putki.JPG
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=43105

Eiköhän siinä prässäyskohdassa ole metalliholkki muoviputken sisällä - ehkä...
höh, kolme viikkoa sitten kirjoiteltu samasta aiheesta ja olen missannut? juuri tuo letkun pätkä tuossa kuvassa, minulla tuossa ulkomutkan alueella näkyy halkeamia ja ikäänkuin "hikoilee" bensaa läpi siihen pintaan.

mulla se kumiletkun pätkä oli pidempi, leikkasin pahimman kohdan pois (eli pumpulle menevä pää), laitoin bensansuodattimen tilalle ja suodattimelta pumpulle uutta letkua. pumpulle on vaan niin lyhyt matka että isoa suodatinta oli hankala saada mahtumaan siihen väliin, joutuu letku vähän mutkittelemaan. yritin asetella siten että tuo vanha hikoileva letkunjämä tekisi mahd vähän mutkaa.

no, pitäiskö vaan toivoa että tuohon ei tarvitse pariin vuoteen (mitä tuo auton kori tulee max. kestämään) koskea.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tuo on kyllä vaarallinen letkunpätkä. Meikäläisen 99 syttyi kerran tuleen kun tuo letku petti, auto oli tosin velipojan käsissä silloin että "käyttäjässä vika"!
Onneksi sai sentään sammumaan...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

sinäpä sen sanoit. bensavuotoja konehuoneessa pelkään kaikista eniten. myös nuo vanhat bensapumput tuppaavat ajan saatossa vuotamaan, kerran tuli liikennevaloissa yhtäkkiä voimakas bensankatku sisälle - onneksi! pysähdyin valojen jälkeen ja katsoin konepellin alle niin pumpun saumasta suikusi komea kaari bensaa. muistissa on vielä kolme vuotta sitten näkemäni suunnilleen samanikäinen saab tien vieressä konehuone savuten ja mustaksi palanut maali konepellissä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Äläs nyt Luca ala turhaan piruja seinille. Mulla tippui yli toista lirtaa kulutus, kun vaihdoin kaasuttimeen tiivisteet, bensapumpun ja kumiset bensaletkut konehuoneseen. Ainoa miinus puoli on, että nyt kaasuttimen puoli lohkosta likainen. Aiemmin se oli puhdas, kun oli jatkuvassa pesussa :lol:

Noita muuten kannattaa noita letkuja vaihdella, kun pintaan tulee halkeamia. Niissä on kuiten hinta niin naurettavan pieni vaikka ostais Gatesin letkua.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
99Man
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 01:02

Viesti Kirjoittaja 99Man »

Minulle jäi vielä hieman epäselväksi tuo nuolella osoittamani metalliliitoksen purku. Eli sekö lähtee voimaa käyttämällä ihan vetämällä irti, vai pitääkö se ohuempi putki katkaista?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

99Man kirjoitti:Eli sekö lähtee voimaa käyttämällä ihan vetämällä irti, vai pitääkö se ohuempi putki katkaista?
Sahalla (tai dremelillä tms) peltikaulus halki muutamasta kohdasta niin että prässäyksen kuopat eivät enää purista letkua. Sen jälkeen pitäisi pystyä vetämään kumiletku muoviputken päätyholkin päältä pois.

Muoviputkea et halua katkaista, koska haluat säilyttää siinä olevan päätyhokin. Muutenkin kannattaa olla varovainen muoviputken kanssa työskennellessä, ei kestä jyrkkää taivuttamista lytistymättä, ja sen jälkeen ei putken kestävyys siinä kohdassa ole enää entisensä.

Asennuksen lopuksi kannattaa varmistaa, että putket jäävät sellaiseen asentoon etteivät hankaa mihinkään, saattavat kulua puhki kun moottori heiluttaa niitä. Omassani tuloletku pääsi hankautumaan imuilman esilämmityksen termostaatin vaijeriin niin, että meni puhki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
99Man
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 01:02

Viesti Kirjoittaja 99Man »

No niin... Nyt hitaampikin ymmärsi. Kiitos neuvoista.
Vastaa Viestiin