Venttiilinvarren tiivisteiden vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Venttiilinvarren tiivisteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Moro!

Tarttis saada satunnainen käynnistyspöläyttely kuriin.
Turbon hajoamiseen en usko ja huohotussysteemi toimii / on auki.
Onnistuuko tiivisteiden vaihto ihan normaalisti paineilmalla/narulla sylinterissä. Onko ideoita mistä konetta on hyvä pyörittää vähällä muovilelujen purkamisella.... :roll:

Onko kukaan duunannut tätä hommaa itse ja saabin huollon hintatietojakin otetaan mielenkiinnosta vastaan....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Viesti Kirjoittaja malait »

Vai et usko turbon hajonneen, minulla oli kyllä kans satunnainen käynnistys pölläyttely oireena, joka loppui turbon vaihdolla.
Toivon sulle parempaa tuuria, mutta älä sulje pois sitä mahdollisuutta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Venttiilinvarren tiivisteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

e0000333 kirjoitti:Moro!

Tarttis saada satunnainen käynnistyspöläyttely kuriin.
Turbon hajoamiseen en usko ja huohotussysteemi toimii / on auki.
Onnistuuko tiivisteiden vaihto ihan normaalisti paineilmalla/narulla sylinterissä. Onko ideoita mistä konetta on hyvä pyörittää vähällä muovilelujen purkamisella.... :roll:

Onko kukaan duunannut tätä hommaa itse ja saabin huollon hintatietojakin otetaan mielenkiinnosta vastaan....
Jos autossasi ei ole ollut huohotusongelmaa, on entistä vaikeampi uskoa noiden kumien vuotamiseen. Omassani olivat täynnä öljymöhnää (johtuen huohotusongelmasta) ja pitivät siltikin. Koneella oli ajettu 230tkm ja vanhatkin kumit olivat periaatteessa uudenveroiset, kaiketi niiden materiaali on laadukkaampaa kuin aiemmissa moottorityypeissä.

Ja irtihän ne eivät pääse koska kumin alaosa on "prikka" joka on venttiilinjousen alla.
Konetta voi pyörittää helpoiten kampiakselin ruuvista, eturengas pois, muistaakseni sisäloksun muovi ei ollut aivan siinä tiellä.

Kait venanvarsien kumien vaihto on mahdollista paineilmaa käyttämällä, mutta on se aikamoista askartelua varmaankin, tuossa kannessa kun on venttiilien lukkopalatkin niin pienet ohutvartisten venttiilien vuoksi.
Lisäksi pitäisi tehdä jonkinmoinen painin joka pitäisi jousen puristettuna sen aikaa kun räplää niitä lukkopaloja paikoilleen.

Saabin huollon hinnoitteluista en tiedä, voisi kuvitella että samalla mielellään jyrsivät istukat, jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

malait kirjoitti:Vai et usko turbon hajonneen, minulla oli kyllä kans satunnainen käynnistys pölläyttely oireena, joka loppui turbon vaihdolla.
Toivon sulle parempaa tuuria, mutta älä sulje pois sitä mahdollisuutta.

Joo näin uskon tällä haavaa ja korjailen halvempia mahdollisuuksia pois alta. Tuliko sinulla savut putkesta välittömästi starttaamisen jälkeen.
Entä savutteliko lämpimänä startatessa/koskaan muulloin ajaessa?
Mulla savu tulee kyllä välittömästi putken päästä. Äänen kanssa yhtä aikaa.... :lol: Päissäni ajattelin, että kyllä sen öljyn täytyy olla jo männän päällä odottelemassa. Pois en toki sulje mitään, mutta takataskun kipua pienentääkseni ja tutun työn ollessa kyseessä ajattelin kokeilla ensin tiivisteiden vaihtoa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

9-5T kirjoitti:OT: Onhan muutoskooditaulukossa leimat B5 ja C5 ruuduissa? Myös pakoventtiileissä on onnettomasti valittuja sattumuksia ja niitä on vaihdettu.
Täytyypä tarkistaa. Mitäs sitten seuraa jos niitä ei ole leimattu?
T7 boksikin olisi pitänyt vaihtaa hapettumien vuoksi mutta alkuperäinen jökötti kotelossa kun vaihdon aika tuli auton jättäessä tielle.... :twisted:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kokeile ottaa IC:n alaletku irti ja kallista autoa, jos tulee desikaupalla öljyä lienee vika aika selkeästi turbon suunnalla.

Itse lähtisin ensimmäisenä tutkimaan turboa, kokeile onko akselilla pitkittäisvälystä. Sitä paitsi ei noiden kumienkaan vaihto nyt ihan herkkua ole, venakoppa pois, ketjunkiristin irti, nokkapyörät irti, nokat irti, painimet irti (ja pesuun), ja sitten tapella niiden sinne tänne lentelevien lukituspalojen kanssa (joita saattaa sujahtaa muutama vielä öljytilaankin) jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Venttiilinvarren tiivisteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

ng900aero kirjoitti:Koneella oli ajettu 230tkm ja vanhatkin kumit olivat periaatteessa uudenveroiset, kaiketi niiden materiaali on laadukkaampaa kuin aiemmissa moottorityypeissä.
Jaahans.... olivatko pehmoiset ja ei kuluneet....
Onko sulla tiedossa, että onko noilla venttiilinvarrenkumien vaihdolla yksikään auto tullut kuntoon vai onko se vain täällä foorumilla pyörinyt juttu? Lietso olisi kyllä melkein helpompi vaihtaa uuteen. Mutta rahaa palaa enemmän....
ng900aero kirjoitti:Kait venanvarsien kumien vaihto on mahdollista paineilmaa käyttämällä, mutta on se aikamoista askartelua varmaankin, tuossa kannessa kun on venttiilien lukkopalatkin niin pienet ohutvartisten venttiilien vuoksi.
Joo, kyllä paineilma on ihan kätevä ja todella helppo apuväline. Nyt kun kyseessä on automaatti niin koneen lukitseminen ja pyörittäminen vain hiukan poikkeaa totutusta.... :roll: Jos lukkopalat ei ole rosteria niin voimakkaalla magneettikynällä saa mukavasti pois. Painin löytyy omasta takaa. Hiukan varmasti joutuu modata, koska tehty ysisatkuun.... :lol: Tai sitten teen uuden version kokonaan...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

ng900aero kirjoitti:Kokeile ottaa IC:n alaletku irti ja kallista autoa, jos tulee desikaupalla öljyä lienee vika aika selkeästi turbon suunnalla.

Itse lähtisin ensimmäisenä tutkimaan turboa, kokeile onko akselilla pitkittäisvälystä. Sitä paitsi ei noiden kumienkaan vaihto nyt ihan herkkua ole, venakoppa pois, ketjunkiristin irti, nokkapyörät irti, nokat irti, painimet irti (ja pesuun), ja sitten tapella niiden sinne tänne lentelevien lukituspalojen kanssa (joita saattaa sujahtaa muutama vielä öljytilaankin) jne.

Täytyypä testata tuo ic öljyisyys. Ahtoputkia olen pari kertaa aukonut ja ne on turbon jälkeen kuivat ja puhtaat. Samoin kaasuläppäkotelokin on puhdas. Tuntuu vain niin mystiseltä että turbossa olisi vikaa, koska välillä auto ei savuttele ollenkaan ja kuumana ei koskaan... No onhan sitä autojen kanssa monta muutakin hämäräperäistä juttua tullut eteen....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

e0000333 kirjoitti:
Täytyypä testata tuo ic öljyisyys. Ahtoputkia olen pari kertaa aukonut ja ne on turbon jälkeen kuivat ja puhtaat. Samoin kaasuläppäkotelokin on puhdas. Tuntuu vain niin mystiseltä että turbossa olisi vikaa, koska välillä auto ei savuttele ollenkaan ja kuumana ei koskaan... No onhan sitä autojen kanssa monta muutakin hämäräperäistä juttua tullut eteen....
Aivan mahdollista toki että ne kumit vuotavat, eihän se mikään mahdottomuus ole. Mutta on kuitenkin harmittavan iso homma tehdä turhan takia jos vika onkin esim. turbossa, kumeja kun ei pääse näkemään ennenkuin on venttiilinjousi irti, eli ehkä kuitenkin kannattaisi varmistaa ettei se GT17 siellä pölläyttele.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

9-5T kirjoitti:OT: Onhan muutoskooditaulukossa leimat B5 ja C5 ruuduissa? Myös pakoventtiileissä on onnettomasti valittuja sattumuksia ja niitä on vaihdettu.
Onkos nuo muutoskooditaulun tiedot tonnarille jossakin tarjolla?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

e0000333 kirjoitti:

Täytyypä testata tuo ic öljyisyys. Ahtoputkia olen pari kertaa aukonut ja ne on turbon jälkeen kuivat ja puhtaat. Samoin kaasuläppäkotelokin on puhdas. Tuntuu vain niin mystiseltä että turbossa olisi vikaa, koska välillä auto ei savuttele ollenkaan ja kuumana ei koskaan... No onhan sitä autojen kanssa monta muutakin hämäräperäistä juttua tullut eteen....
Ainakin meikäläisen 9-3 aivan samat oireet sekä samat puhtaat paikat. Aina seisonnan jälkeen pöläytteli ja mieluiten vielä perä hieman alaspäin niin takuuvarmat savut. Tilannetta sai vielä pahennettua ajamalla noin 3km lenkkejä muutamia päivässä. Pitkän ajon (ja jokseekin hyvän kengityksen jälkeen) oli savuttamatta yhden startin. Eikä ollut vanhakaan gt17 yhtään viallisen näköinen/oloinen/öljyinen.
Samalla huohotin päivitys vaikkei vanhassa vikaa ollutkaan.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
turbo 9-3
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 12:33

Viesti Kirjoittaja turbo 9-3 »

Psychocowboy kirjoitti:Ainakin meikäläisen 9-3 aivan samat oireet sekä samat puhtaat paikat. Aina seisonnan jälkeen pöläytteli ja mieluiten vielä perä hieman alaspäin niin takuuvarmat savut. Tilannetta sai vielä pahennettua ajamalla noin 3km lenkkejä muutamia päivässä. Pitkän ajon (ja jokseekin hyvän kengityksen jälkeen) oli savuttamatta yhden startin. Eikä ollut vanhakaan gt17 yhtään viallisen näköinen/oloinen/öljyinen.
Samalla huohotin päivitys vaikkei vanhassa vikaa ollutkaan.
Tällaisia oireita oli minullakin. Ihmeteltiin puhtaita paikkoja, kunnes paikallinen asentaja sano vian joka todettiin pian sen jälkeen - lyhyen ajon jälkeen turbo ei lämmennyt kunnolla ja se lirutti hivenen seisonnan aikana öljyä pakopuolelle. Vein eräs ilta auton huoltamon pihaan ja pyysin aamulla huoltopäällikköä ajamaan sellaisen 3 km:n lenkin (vastaa työmatkaa). Tämän jälkeen auton annettiin seisoa 3-4 tuntia ja asentaja varmisti vuodon katsomalla pakopuolelle. Turbo vaihdettiin... :roll:
99 Gls -79 -> 900 i -88 -> ... -> 9-3 2,0t -01 -> 9-5 2,0T -03
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

9-5T kirjoitti:
V-M kirjoitti:
9-5T kirjoitti:OT: Onhan muutoskooditaulukossa leimat B5 ja C5 ruuduissa? Myös pakoventtiileissä on onnettomasti valittuja sattumuksia ja niitä on vaihdettu.
Onkos nuo muutoskooditaulun tiedot tonnarille jossakin tarjolla?

V-M
Varmaankin vain paperilla.
Ei ollut B5 ja C5 koodeja taulussa. Täytyy vissiin hommata se uusin huohotin päivitys. Vai tuleeko apu mukana siinä paketissa...

Onko sulla ysivitosen koodilistaa, että sais tarkistaa mitä ne muutamat merkit tarkoittaa...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

e0000333 kirjoitti: Ei ollut B5 ja C5 koodeja taulussa. Täytyy vissiin hommata se uusin huohotin päivitys. Vai tuleeko apu mukana siinä paketissa...
Oletko kokeillut ettei se pieni takaiskuventtiili ole rikki?
Periaatteessa kait saisi tutkittua onko vika turbossa vaiko tukkeutuneessa huohottimessa laittamalla venakopan huohotinlähdöstä ison letkun sojottamaan suoraan maahan koneen taakse (se pieni jossa on takaiskuventtiili tulee olla kiinni) ja testaamalla jatkuuuko pölläyttely käynnistyksien yhteydessä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Hei!

Sanoisin omasta kokemuksestani, että aika varmasti turbo siellä kuitenkin on hajalla. Meilläkin 9-5 savutti välillä ja se vietiin Saab-huoltoon. Öljyäkin auto söi, vaikka sitä ennen ei ollut moista tapahtunut. Siellä Saabilla olivat sitä mieltä, että turbo on ehjä ja putsasivat huohotinta. Sen jälkeen oli hetken aikaa savutonta ajoa, mutta muistaakseni puolen vuoden jälkeen savut tulivat taas ja nyt ainakin oli turbo sökö. Tonnin remppa siitä tuli, mutta nyt auto on savuton eikä enää vie öljyä.
Vastaa Viestiin