1.8t / 2.0t /2.0TS

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

1.8t / 2.0t /2.0TS

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Moi,

Tässä tilauksen jälkeen jäänyt mietityttämään nuo moottorit, kun ei koeajomahdollisuutta ollut kuin yhdellä vaihtoehdolla (1.8t). Millä lailla ajettavuudessa eroavat teidän mielipiteiden ja tuntemusten mukaan nuo moottorivaihtoehdot? Paperilla tuo 2.0TS vaikuttaa aika räväkältä kun 300Nm löytyy jo 2500rpm, eli samalla kierroluvulla kun 2.0t:n 265Nm.
Mutta käyristä näkyy tietty pyöreys, eli käyrä ei ole niin "rajattu" joten vois arvella olevan hieman kuitenkin hitaampi reagoimaan.

2.0TS
Kuva

2.0t
Kuva

Onko 2.0TS:ssä viivettä enemmän käytännössä, ja käyttäytyykö tuo kone ns perinteisen turbo-saabin tavoin eli hieman "repäisee" kun kierrokset nousee? Vai onko se semmonen tasainen kasvava vääntö kuten uudemmissa turboissa tapaa olla? Onko täällä ketään jolla on tuo 2.0T kone autossa? Itselle se ois ollut muuten varmaan se kiinnostavin vaihtoehto, mutta hinta ei.Jos auto (kone lähinnä) eroaa tosiaan mekaanisesti aikalailla huomattavasti 1.8t/2.0t koneista, niin luulisi käytöksenkin olevan hieman erilainen. Kommentteja?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No 2.0t on ainakin ihan turha ostos verrattuna 1.8t:hen. Hintaero erilaisesta moottoriohjausyksikön softasta ja turbomittarista kojelaudassa on ~2000 euroa. Sillä hinnalla hommaa jo 1.8t:hen Hirschin steg 1 -virisatsin.

Paperilla tuo 300 Nm näyttää hyvältä, mutta "persedyno" kertoo jotain muuta. Ainakaan automaatissa ei tunnu juuri olevan "turbopotkua".

Omasta mielestäni kaikista taloudellisesti järkevin (siis ostohinnaltaan) valinta olisi 1.8t -kone ja siihen Hirschin steg 1 -virisetti jos haluaa, että moottoritakuu säilyy.

No auton hankinta ei välttämättä ole järkiasia, vaan pelissä on mukana myös tunnetta. Eihän noita Alfojakaan myytäisi Suomessa muuten lainkaan :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Ja 2.0T-konehan on sama kuin se 2.0T Aerossa vuosilta 2003-2005, eli ennen kuin tuli tää V6. Käy jossain ajamassa käytettyä Aeroa?
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Turbo Sensonic kirjoitti:No 2.0t on ainakin ihan turha ostos verrattuna 1.8t:hen. Hintaero erilaisesta moottoriohjausyksikön softasta ja turbomittarista kojelaudassa on ~2000 euroa. Sillä hinnalla hommaa jo 1.8t:hen Hirschin steg 1 -virisatsin.
Joo, tämä on kyllä ns selvä tapaus. Noissa moottoreissahan ei käsittääkseni ole mitään mekaanista eroa. Ne nyt lähinnä miellänkin ikäänkuin samaksi koneeksi.
Turbo Sensonic kirjoitti: Paperilla tuo 300 Nm näyttää hyvältä, mutta "persedyno" kertoo jotain muuta. Ainakaan automaatissa ei tunnu juuri olevan "turbopotkua".

Omasta mielestäni kaikista taloudellisesti järkevin (siis ostohinnaltaan) valinta olisi 1.8t -kone ja siihen Hirschin steg 1 -virisetti jos haluaa, että moottoritakuu säilyy.
Automaattihan tapaa hieman siloittaa särmiä ja potkuja?

1.8t Hirch (toisen topicin mukaan) suomessa lailliseksi kuitenkin kustantaa toisaalta sen verran, että senkään kannattavuudesta on paha sanoa. Jarrut varmaan maksanee maltaita asennettuna? Eli tämä tavallaan kyllä sitten hieman puoltaa tuosta 2.0TS koneesta vaadittua summaa (4400€) kun siihen huomioi moottorin muutokset, jarrut ja "AhtoPaine mittarin" Kuitenkin mielestäni viritys ei nosta auton jälleenmyyntiarvoa (jos ei nyt puhuta jostain isommista stegeistä) mutta koneen malliversio voi hieman lisätä haluttavuutta myöhemmin? :roll:
Turbo Sensonic kirjoitti:No auton hankinta ei välttämättä ole järkiasia, vaan pelissä on mukana myös tunnetta. Eihän noita Alfojakaan myytäisi Suomessa muuten lainkaan :wink:
Meikäläisen tapauksessa järki 10% ja tunne 90% suhteella homma etenee, tosin ei ehkä tuossa moottorin valinnassa (1.8t) :lol:

...voihan Viljo, kun alkaa tuntua että pitäiskös siihen tilaukseen tehdä veilä pieni tarkennus näin jälkikäteen...

Kuva
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:No 2.0t on ainakin ihan turha ostos verrattuna 1.8t:hen. Hintaero erilaisesta moottoriohjausyksikön softasta ja turbomittarista kojelaudassa on ~2000 euroa. Sillä hinnalla hommaa jo 1.8t:hen Hirschin steg 1 -virisatsin.
Joo, tämä on kyllä ns selvä tapaus. Noissa moottoreissahan ei käsittääkseni ole mitään mekaanista eroa. Ne nyt lähinnä miellänkin ikäänkuin samaksi koneeksi.
Turbo Sensonic kirjoitti: Paperilla tuo 300 Nm näyttää hyvältä, mutta "persedyno" kertoo jotain muuta. Ainakaan automaatissa ei tunnu juuri olevan "turbopotkua".

Omasta mielestäni kaikista taloudellisesti järkevin (siis ostohinnaltaan) valinta olisi 1.8t -kone ja siihen Hirschin steg 1 -virisetti jos haluaa, että moottoritakuu säilyy.
Automaattihan tapaa hieman siloittaa särmiä ja potkuja?

1.8t Hirch (toisen topicin mukaan) suomessa lailliseksi kuitenkin kustantaa toisaalta sen verran, että senkään kannattavuudesta on paha sanoa. Jarrut varmaan maksanee maltaita asennettuna? Eli tämä tavallaan kyllä sitten hieman puoltaa tuosta 2.0TS koneesta vaadittua summaa (4400€) kun siihen huomioi moottorin muutokset, jarrut ja "AhtoPaine mittarin" Kuitenkin mielestäni viritys ei nosta auton jälleenmyyntiarvoa (jos ei nyt puhuta jostain isommista stegeistä) mutta koneen malliversio voi hieman lisätä haluttavuutta myöhemmin? :roll:
Turbo Sensonic kirjoitti:No auton hankinta ei välttämättä ole järkiasia, vaan pelissä on mukana myös tunnetta. Eihän noita Alfojakaan myytäisi Suomessa muuten lainkaan :wink:
Meikäläisen tapauksessa järki 10% ja tunne 90% suhteella homma etenee, tosin ei ehkä tuossa moottorin valinnassa (1.8t) :lol:

...voihan Viljo, kun alkaa tuntua että pitäiskös siihen tilaukseen tehdä veilä pieni tarkennus näin jälkikäteen...

Kuva
Sellainen juttu tähän vielä, että 1.8t:hen voi saada turbomittarin ostamalla siihen uuden mittariston. Tällöin hinta Hirschin steg 1:llä ja mittaristolla on muistaakseni suurin piirtein sama kuin että ostaisi 2.0t:n.

Noita 2.0T:n jarrujen hintoja voi kysellä Pro-Car Serviceltä ja Trollilta, jos niitä sattuisi löytymään SDCC:n laareista (siis, jos haluaisi tuollaisen 1.8t:n lailliseksi). Eihän siinä ainakaan häviä mitään jos kysyy. Tuo 4400 euroa on kuitenkin aika paljon rahaa :roll:

Näillä osanumeroilla pääsee ainakin alkuun hintojen selvittämisessä:

Article : Jarrukotelo
PartNo : 93176375
Usage : AERO, Broms 16''+ LH

Article : Jarrukotelo
PartNo : 93176376
Usage : AERO, Broms 16''+ RH

Article : Pidin
PartNo : 93176378
Usage : 16''+ broms

Article : Jousi
PartNo : 93176377
Usage : 16''+ Brakes

Article : Jarrulaikka
PartNo : 24435132
Usage : AERO, Broms 16'' +

Article : Jarrukilpi
PartNo : 12790369
Usage : AERO, Broms 16'' +

Article : Jarrupalikkasarja
PartNo : 12802167
Usage : AERO, Broms 16'' +
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Joo. Eipä tässä viitsi heti tulevalle uudelle autolle kovin rakenteluita suunnitella. Ja tosiaan on se (liian) paljon rahaa tuo erotus. No, jos nyt edes jotain pakoputki-viritystä laittaa niin tulee parempi mieli. Positiivisena seikkana toisaalta 1.8t on taloudellisempi, vielä Hirschitettynäkin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti: Positiivisena seikkana toisaalta 1.8t on taloudellisempi, vielä Hirschitettynäkin.
Totta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Marko A kirjoitti:... No, jos nyt edes jotain pakoputki-viritystä laittaa niin tulee parempi mieli...
Huomaa, että alkuperäinen putkisto on rosteria ja yhdestä kappleesta - kaikkinainen muuttaminen alkaa sahaamalla...

Ei ollut tarkoitus masentaa :oops: .
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Bob kirjoitti: Huomaa, että alkuperäinen putkisto on rosteria ja yhdestä kappleesta - kaikkinainen muuttaminen alkaa sahaamalla...

Ei ollut tarkoitus masentaa :oops: .
Pitääkö tosiaan paikkansa? Jaahans. Jos tosiaan on rosteria, niin sitten saa ollakkin. Meinaan maksaa hi€man rahaa laittaa rosteria jälkeenpäin. Ei sekään toimi..

Mutta tulipa tässä (Saabcentralista) kopioitu idea mieleen. Eli pitäiskös pyytää ryhmä/Saabklubi alennusta Hirsch viritykselle jostain asiaan tutustuneesta liikkeestä? Tuntuu sen verran moni tilanneen 1.8t:n tässä syksynkorvalla, että jos vaikka sais hieman alennusta jos useampi ostaisi kerralla?
UK:ssa olivat kaverit saaneet alennusta jo alennetusta hinnasta 650£ -> 499£. Oikein ollut PR tapahtuma Saabin ja Hirschin järjestämänä.

Vaikka enpä usko silti...
Viimeksi muokannut Marko A, To Elo 31, 2006 16:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Juu, aika kovaa ainetta tuo putkisto vissiin on. Tuo meikäläisen auton korjaaja leikkas jollain timanttiterällä tuon putken poikki niin terä oli sen jälkeen entinen. Kovasti on kyllä itseäkin putkiston vaihto houkutellut...

Aika turha tuo turbomittari tuossa kojelaudassa on. Eihän se edes kerro ahtopainetta vaan turbon kuormitusta. Mutta tyytyväinen täytyy tuohon autoon kyllä olla. Oli edellinen omistaja laittanut kunnolla rahaa noihin varusteisiin...
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Vastaa Viestiin