Turvaistuimista
Näistä vyöistuimista sanoisin vielä, että nuo ns. luxus-mallit, joissa on kaikki mahdolliset hilanvitkuttimet, saattavat olla paljon painavampia kuin peusmallit. Painohan tulee kolaritilanteessa lapsen selkään painamaan lasta. Tällä perusteella valitsin meille mahdollisimman kevyen mallin.
Selkä menosuuntaan on luonnollisesti paljon turvallisempia kuin vyöistuimet. En tiedä miksi lapsen polvet eivät saisi olla vähän koukussakin.
Selkä menosuuntaan on luonnollisesti paljon turvallisempia kuin vyöistuimet. En tiedä miksi lapsen polvet eivät saisi olla vähän koukussakin.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Täältä ääni (tai siis 4 ääntä) Britaxin Two-Way Elitelle. Testivoittaja tuokin on ihan lähivuosilta.
Mielestäni nuo vyöistuimet on huonoja, se istuimen painohan tulee painamaan lasta kolaritilanteessa, kuten joku tuossa aiemmin sanoikin. Britaxihan tulee penkkiin kiinni auton omalla vyöllä, ja lapsi kiinnitetään istuimeen istuimen omalla HELPOSTI pituussäädettävällä 5-pistevyöllä.
Tuolilla on pitkä käyttöikä, sopii niin selkä menosuuntaan kuin naama menosuuntaankin. Satkun takapenkille mahtuu tarvittaessa noita vaikka 3 (keskimmäinen selkä menosuuntaan. Sopivuus eri autoihin ja eri istumapaikoille on ollut tosi hyvä.
Meillä on tuohon siirrytty noin puolen vuoden iässä, selkä menosuuntaan tietysti. Toki mainittakoon, että nuo meidän pojat on ollut aika pitkiä. Vanhempi matkustaa vieläkin tuossa jakkarassa (pituutta noin 102cm ja ikää 4½).
Eli meillä noita on 4 kappaletta, 2 kummassakin autossa. Ei tarvitse sitten siirrellä penkkejä jatkuvasti tai miettiä kummalla autolla lapsia kuskaa.
EDIT: Niin no joo, nuo vyöistuimethan on muutenkin tarkoitettu vanhemmille lapsille. Eli ovat varmasti turvallisempia kuin pelkkä koroketyyny. Mutta jotainhan pitää lapselle olla kaukalon ja korokkeen/vyöistuimen välissäkin.
Mielestäni nuo vyöistuimet on huonoja, se istuimen painohan tulee painamaan lasta kolaritilanteessa, kuten joku tuossa aiemmin sanoikin. Britaxihan tulee penkkiin kiinni auton omalla vyöllä, ja lapsi kiinnitetään istuimeen istuimen omalla HELPOSTI pituussäädettävällä 5-pistevyöllä.
Tuolilla on pitkä käyttöikä, sopii niin selkä menosuuntaan kuin naama menosuuntaankin. Satkun takapenkille mahtuu tarvittaessa noita vaikka 3 (keskimmäinen selkä menosuuntaan. Sopivuus eri autoihin ja eri istumapaikoille on ollut tosi hyvä.
Meillä on tuohon siirrytty noin puolen vuoden iässä, selkä menosuuntaan tietysti. Toki mainittakoon, että nuo meidän pojat on ollut aika pitkiä. Vanhempi matkustaa vieläkin tuossa jakkarassa (pituutta noin 102cm ja ikää 4½).
Eli meillä noita on 4 kappaletta, 2 kummassakin autossa. Ei tarvitse sitten siirrellä penkkejä jatkuvasti tai miettiä kummalla autolla lapsia kuskaa.
EDIT: Niin no joo, nuo vyöistuimethan on muutenkin tarkoitettu vanhemmille lapsille. Eli ovat varmasti turvallisempia kuin pelkkä koroketyyny. Mutta jotainhan pitää lapselle olla kaukalon ja korokkeen/vyöistuimen välissäkin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Niin no joo. Meillä kun tuo nuorempi on nyt 1v 7kk, ja kuukauden päästä pitäisi syntyä kolmannen, päätimme että neljälle Britaxille löytyy käyttöä vielä pitkäksi aikaa. Täytyy varmaan esikoiselle ensi keväänä miettiä uusia ratkaisuja.bougha kirjoitti:Meilläkin nuorempi siirtyi kaukalosta Two-way eliteen ja vanhempi tuosta britaxista Recaroon eli ei suoraan kaukalosta Young sportiin.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Tässä turvaistuimia tutkailin ja testitulokset olivat vähintäänkin vaihtelevia eri maissa.
Ruotsalaisten testissä mm tuo Akta Gracon Cosmic XTP irtosi kiinnikkeistään ja testinukke heitti volttia taaksepäin.
Kiinnostaisi nyt tietää onko istuimen rakenne muuttunut yhtään vuosien varrella. Josko jolla kulla on vanhemman mallinen Cosmic (vuodelta -05 tai vaikka vanhempikin) niin voisiko ystävällisesti vilkaista miten istuimen säätöpyörän puolella oleva putkijalka on kiinnitetty istuimen runkoon? Näkee kun irrottaa istuinosan verhoilun etureunastaan.
Ruotsalaisten testivideon perusteella putkijalka näytti vääntyvän sen verran että mahtui tulemaan pois istuimen rungon reiästä. Tai sitten istuimen runkomuovi repesi.
Ruotsalaisten testissä mm tuo Akta Gracon Cosmic XTP irtosi kiinnikkeistään ja testinukke heitti volttia taaksepäin.
Kiinnostaisi nyt tietää onko istuimen rakenne muuttunut yhtään vuosien varrella. Josko jolla kulla on vanhemman mallinen Cosmic (vuodelta -05 tai vaikka vanhempikin) niin voisiko ystävällisesti vilkaista miten istuimen säätöpyörän puolella oleva putkijalka on kiinnitetty istuimen runkoon? Näkee kun irrottaa istuinosan verhoilun etureunastaan.
Ruotsalaisten testivideon perusteella putkijalka näytti vääntyvän sen verran että mahtui tulemaan pois istuimen rungon reiästä. Tai sitten istuimen runkomuovi repesi.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Justiin pesin Cosmicista toppaukset ja imuroin kaukaloa. Jotenkin on sellainen musitikuva, että putki on päistään ruuveilla kiinni. Pitää tarkistaa jahka saapuu takaisin pihaan.
Löytyykö tuota testiä muuten netistä, kun mitä itse olen noita nähnyt niin juuri tuo tooli on ollut testivoittaja. Taisi olla muistaakseni Tekniikan maailman testi jossa kehuttiin tuolla tuolilla olevan hitaimmat kiihtyvyydet ja muutenkin ilmeisesti oli kaikin puolin ehjä.
Tuota ja muuta. Ostin pojalle juniori-istuimen ja siirsin kuopukselle tuon Cosmicin joten on aika aiheellista kuulla tuosta testistä.
Löytyykö tuota testiä muuten netistä, kun mitä itse olen noita nähnyt niin juuri tuo tooli on ollut testivoittaja. Taisi olla muistaakseni Tekniikan maailman testi jossa kehuttiin tuolla tuolilla olevan hitaimmat kiihtyvyydet ja muutenkin ilmeisesti oli kaikin puolin ehjä.
Tuota ja muuta. Ostin pojalle juniori-istuimen ja siirsin kuopukselle tuon Cosmicin joten on aika aiheellista kuulla tuosta testistä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
http://www.testfakta.se/_template_view_ ... php?id=165
tuolta linkistä pitäisi löytyä ainakin viimekesän testi. Sitä vanhempaa ei ainakaan vielä ole tullut vastaan.
Tammikuun lopussa -07 valmistetussa tuolissa putki on hitsattu kiinni ja lisäksi on tuollainen "yhdysputki rungon sisällä säätörattaan akselin alla.


tuolta linkistä pitäisi löytyä ainakin viimekesän testi. Sitä vanhempaa ei ainakaan vielä ole tullut vastaan.
Tammikuun lopussa -07 valmistetussa tuolissa putki on hitsattu kiinni ja lisäksi on tuollainen "yhdysputki rungon sisällä säätörattaan akselin alla.


Viimeksi muokannut mike, Su Maalis 11, 2007 22:00. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Cosmic M2004 takapenkillä.

On voinut ohjeet muuttua, kun tekniikkakin on näköjään muuttunut mutta vm. 2004 tuolin käyttöohjeissa mainittiin, että tuolin pitää nojata johonkin. Takapenkillä etupenkkiin tai etupenkillä kojelautaan (tuulilasiin ei saa koskea).
Lisää kuvia
Se putki
Melko reilu korilaatta
Vyö kiinni
Eturemmit

On voinut ohjeet muuttua, kun tekniikkakin on näköjään muuttunut mutta vm. 2004 tuolin käyttöohjeissa mainittiin, että tuolin pitää nojata johonkin. Takapenkillä etupenkkiin tai etupenkillä kojelautaan (tuulilasiin ei saa koskea).
Lisää kuvia
Se putki
Melko reilu korilaatta
Vyö kiinni
Eturemmit
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Niinhän tuo on. Tosin testin oikeellisuutta on hieman vaikea uskoa, kun toolit testataan jollain penkillä jossa on turvavyö ja pätkä lattiaa. Autoa siinä ei ole ympärille sitten vähääkään, saati etupenkkiä tai kojelautaa. Itse en siis näe testiä realistisena.Pykälä kirjoitti:Se on vaavin tärkein turva kuitenkin ratin ja kuskinpenkin selkänojan välissä. Oli sitten istuimet testivoittajia tai ei
Löysin tällaisen dokumentin
http://www.babyland.se/documents/nyhete ... mation.doc
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Taatusti on se tärkein turvatekijä ratin ja penkin välissä, mutta aina ei yksinkertaisesti voi itse vaikuttaa kaikkeen kun tiellä liikkuu muitakin.
Huonoinkin turvaistuin on oikein käytettynä aina parempi ratkaisu kuin ei istuinta ollenkaan. Ja muutenkin suurin osa turvaistuinten huonosta toiminnasta taitaa langeta väärälle kiinnitykselle.
Kaikesta testikohusta huolimatta pistän Cosmicin turvallisin mielin Saabini takapenkille kuskin taakse. Auto on turvallinen kuten kai istuinkin ja kuski on vielä sieltä parhaimmasta päästä - ainakin omasta mielestään
Näköjään on muuttunut tuo Cosmicin rakenne jonkun verran.
Huonoinkin turvaistuin on oikein käytettynä aina parempi ratkaisu kuin ei istuinta ollenkaan. Ja muutenkin suurin osa turvaistuinten huonosta toiminnasta taitaa langeta väärälle kiinnitykselle.
Kaikesta testikohusta huolimatta pistän Cosmicin turvallisin mielin Saabini takapenkille kuskin taakse. Auto on turvallinen kuten kai istuinkin ja kuski on vielä sieltä parhaimmasta päästä - ainakin omasta mielestään

Näköjään on muuttunut tuo Cosmicin rakenne jonkun verran.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Onko tietoa miten Saabin aktiiviset niskatuet toimii tollasessa tilanteessa, että niitä tuetaan takaa päin?dimebak kirjoitti:On voinut ohjeet muuttua, kun tekniikkakin on näköjään muuttunut mutta vm. 2004 tuolin käyttöohjeissa mainittiin, että tuolin pitää nojata johonkin. Takapenkillä etupenkkiin tai etupenkillä kojelautaan (tuulilasiin ei saa koskea).
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Turvaistuimista
HTSNitzgu kirjoitti:
Millaisista turvaistuimista teillä kokemuksia? Hyviä suosituksia?

Jos
ei halua maksaa merkistä tuhansia mummommarkkoja saman asian ajaa:
Carena Driver:
http://www.digipaper.fi/pirkka/2995/ind ... pgnumb=113
Tai
http://www.pikkupingviini.fi/index.php? ... cts_id=404
N. 109-130€ paikkeilla hinnat liikkuu.
0-18 kg, selkä menosuuntaan tai kasvot menosuuntaan.
Voi kesken ajon kallistaa istuinta, jos lapsi nukahtaa.
Kiinnityksessä muistettava vetää auton 3 -pistevyöt todella kireälle, niin penkki ei inahdakaan.
Sopii lyhyillä vöillä varustettuihin autoihin.
Kekemusta käytöstä mm. näissä autoissa:
Nissan Sunny sedan -88
Toyota Corolla HB -90
Ford Sierra -8x?
Ford Focus HB -00
Citroen Xsara -0x?
Skoda Octavia farmari -0x?
Saab 9-3 -01
Carena Driver:
http://www.digipaper.fi/pirkka/2995/ind ... pgnumb=113
Tai
http://www.pikkupingviini.fi/index.php? ... cts_id=404
N. 109-130€ paikkeilla hinnat liikkuu.
0-18 kg, selkä menosuuntaan tai kasvot menosuuntaan.
Voi kesken ajon kallistaa istuinta, jos lapsi nukahtaa.
Kiinnityksessä muistettava vetää auton 3 -pistevyöt todella kireälle, niin penkki ei inahdakaan.
Sopii lyhyillä vöillä varustettuihin autoihin.
Kekemusta käytöstä mm. näissä autoissa:
Nissan Sunny sedan -88
Toyota Corolla HB -90
Ford Sierra -8x?
Ford Focus HB -00
Citroen Xsara -0x?
Skoda Octavia farmari -0x?
Saab 9-3 -01