Turvaistuimista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Näistä vyöistuimista sanoisin vielä, että nuo ns. luxus-mallit, joissa on kaikki mahdolliset hilanvitkuttimet, saattavat olla paljon painavampia kuin peusmallit. Painohan tulee kolaritilanteessa lapsen selkään painamaan lasta. Tällä perusteella valitsin meille mahdollisimman kevyen mallin.
Selkä menosuuntaan on luonnollisesti paljon turvallisempia kuin vyöistuimet. En tiedä miksi lapsen polvet eivät saisi olla vähän koukussakin.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Täältä ääni (tai siis 4 ääntä) Britaxin Two-Way Elitelle. Testivoittaja tuokin on ihan lähivuosilta.

Mielestäni nuo vyöistuimet on huonoja, se istuimen painohan tulee painamaan lasta kolaritilanteessa, kuten joku tuossa aiemmin sanoikin. Britaxihan tulee penkkiin kiinni auton omalla vyöllä, ja lapsi kiinnitetään istuimeen istuimen omalla HELPOSTI pituussäädettävällä 5-pistevyöllä.

Tuolilla on pitkä käyttöikä, sopii niin selkä menosuuntaan kuin naama menosuuntaankin. Satkun takapenkille mahtuu tarvittaessa noita vaikka 3 (keskimmäinen selkä menosuuntaan. Sopivuus eri autoihin ja eri istumapaikoille on ollut tosi hyvä.

Meillä on tuohon siirrytty noin puolen vuoden iässä, selkä menosuuntaan tietysti. Toki mainittakoon, että nuo meidän pojat on ollut aika pitkiä. Vanhempi matkustaa vieläkin tuossa jakkarassa (pituutta noin 102cm ja ikää 4½).

Eli meillä noita on 4 kappaletta, 2 kummassakin autossa. Ei tarvitse sitten siirrellä penkkejä jatkuvasti tai miettiä kummalla autolla lapsia kuskaa.

EDIT: Niin no joo, nuo vyöistuimethan on muutenkin tarkoitettu vanhemmille lapsille. Eli ovat varmasti turvallisempia kuin pelkkä koroketyyny. Mutta jotainhan pitää lapselle olla kaukalon ja korokkeen/vyöistuimen välissäkin.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
bougha
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 06:28

Viesti Kirjoittaja bougha »

Meilläkin nuorempi siirtyi kaukalosta Two-way eliteen ja vanhempi tuosta britaxista Recaroon eli ei suoraan kaukalosta Young sportiin.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

bougha kirjoitti:Meilläkin nuorempi siirtyi kaukalosta Two-way eliteen ja vanhempi tuosta britaxista Recaroon eli ei suoraan kaukalosta Young sportiin.
Niin no joo. Meillä kun tuo nuorempi on nyt 1v 7kk, ja kuukauden päästä pitäisi syntyä kolmannen, päätimme että neljälle Britaxille löytyy käyttöä vielä pitkäksi aikaa. Täytyy varmaan esikoiselle ensi keväänä miettiä uusia ratkaisuja.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Petter kirjoitti: En tiedä miksi lapsen polvet eivät saisi olla vähän koukussakin.
Kyllä ainakin meidän lapset ovat selvästi ilmaisseet miksi ei. :) Eli lapsen viihtyvyys laskee, ja samalla aikuistenkin, kun he joutuvat istumaan jalat koukussa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Tässä turvaistuimia tutkailin ja testitulokset olivat vähintäänkin vaihtelevia eri maissa.

Ruotsalaisten testissä mm tuo Akta Gracon Cosmic XTP irtosi kiinnikkeistään ja testinukke heitti volttia taaksepäin.

Kiinnostaisi nyt tietää onko istuimen rakenne muuttunut yhtään vuosien varrella. Josko jolla kulla on vanhemman mallinen Cosmic (vuodelta -05 tai vaikka vanhempikin) niin voisiko ystävällisesti vilkaista miten istuimen säätöpyörän puolella oleva putkijalka on kiinnitetty istuimen runkoon? Näkee kun irrottaa istuinosan verhoilun etureunastaan.

Ruotsalaisten testivideon perusteella putkijalka näytti vääntyvän sen verran että mahtui tulemaan pois istuimen rungon reiästä. Tai sitten istuimen runkomuovi repesi.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Justiin pesin Cosmicista toppaukset ja imuroin kaukaloa. Jotenkin on sellainen musitikuva, että putki on päistään ruuveilla kiinni. Pitää tarkistaa jahka saapuu takaisin pihaan.

Löytyykö tuota testiä muuten netistä, kun mitä itse olen noita nähnyt niin juuri tuo tooli on ollut testivoittaja. Taisi olla muistaakseni Tekniikan maailman testi jossa kehuttiin tuolla tuolilla olevan hitaimmat kiihtyvyydet ja muutenkin ilmeisesti oli kaikin puolin ehjä.

Tuota ja muuta. Ostin pojalle juniori-istuimen ja siirsin kuopukselle tuon Cosmicin joten on aika aiheellista kuulla tuosta testistä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

http://www.testfakta.se/_template_view_ ... php?id=165

tuolta linkistä pitäisi löytyä ainakin viimekesän testi. Sitä vanhempaa ei ainakaan vielä ole tullut vastaan.

Tammikuun lopussa -07 valmistetussa tuolissa putki on hitsattu kiinni ja lisäksi on tuollainen "yhdysputki rungon sisällä säätörattaan akselin alla.


Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut mike, Su Maalis 11, 2007 22:00. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Cosmic M2004 takapenkillä.

Kuva

On voinut ohjeet muuttua, kun tekniikkakin on näköjään muuttunut mutta vm. 2004 tuolin käyttöohjeissa mainittiin, että tuolin pitää nojata johonkin. Takapenkillä etupenkkiin tai etupenkillä kojelautaan (tuulilasiin ei saa koskea).

Lisää kuvia

Se putki
Melko reilu korilaatta
Vyö kiinni
Eturemmit
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

Mainiota, että tuli itsekin huomattua tämä ketju. Huomenna pitäisi mennä katsomaan käytettyä istuinta. Sitten vaan testejä vertailemaan.

Se on vaavin tärkein turva kuitenkin ratin ja kuskinpenkin selkänojan välissä. Oli sitten istuimet testivoittajia tai ei :)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pykälä kirjoitti:Se on vaavin tärkein turva kuitenkin ratin ja kuskinpenkin selkänojan välissä. Oli sitten istuimet testivoittajia tai ei :)
Niinhän tuo on. Tosin testin oikeellisuutta on hieman vaikea uskoa, kun toolit testataan jollain penkillä jossa on turvavyö ja pätkä lattiaa. Autoa siinä ei ole ympärille sitten vähääkään, saati etupenkkiä tai kojelautaa. Itse en siis näe testiä realistisena.

Löysin tällaisen dokumentin

http://www.babyland.se/documents/nyhete ... mation.doc
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Taatusti on se tärkein turvatekijä ratin ja penkin välissä, mutta aina ei yksinkertaisesti voi itse vaikuttaa kaikkeen kun tiellä liikkuu muitakin.

Huonoinkin turvaistuin on oikein käytettynä aina parempi ratkaisu kuin ei istuinta ollenkaan. Ja muutenkin suurin osa turvaistuinten huonosta toiminnasta taitaa langeta väärälle kiinnitykselle.

Kaikesta testikohusta huolimatta pistän Cosmicin turvallisin mielin Saabini takapenkille kuskin taakse. Auto on turvallinen kuten kai istuinkin ja kuski on vielä sieltä parhaimmasta päästä - ainakin omasta mielestään :twisted:

Näköjään on muuttunut tuo Cosmicin rakenne jonkun verran.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

dimebak kirjoitti:On voinut ohjeet muuttua, kun tekniikkakin on näköjään muuttunut mutta vm. 2004 tuolin käyttöohjeissa mainittiin, että tuolin pitää nojata johonkin. Takapenkillä etupenkkiin tai etupenkillä kojelautaan (tuulilasiin ei saa koskea).
Onko tietoa miten Saabin aktiiviset niskatuet toimii tollasessa tilanteessa, että niitä tuetaan takaa päin?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Turvaistuimista

Viesti Kirjoittaja wesku »

Nitzgu kirjoitti:
Millaisista turvaistuimista teillä kokemuksia? Hyviä suosituksia?
HTSKuva
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Jos

Viesti Kirjoittaja testing1 »

ei halua maksaa merkistä tuhansia mummommarkkoja saman asian ajaa:
Carena Driver:
http://www.digipaper.fi/pirkka/2995/ind ... pgnumb=113
Tai
http://www.pikkupingviini.fi/index.php? ... cts_id=404

N. 109-130€ paikkeilla hinnat liikkuu.

0-18 kg, selkä menosuuntaan tai kasvot menosuuntaan.
Voi kesken ajon kallistaa istuinta, jos lapsi nukahtaa.

Kiinnityksessä muistettava vetää auton 3 -pistevyöt todella kireälle, niin penkki ei inahdakaan.
Sopii lyhyillä vöillä varustettuihin autoihin.
Kekemusta käytöstä mm. näissä autoissa:

Nissan Sunny sedan -88
Toyota Corolla HB -90
Ford Sierra -8x?
Ford Focus HB -00
Citroen Xsara -0x?
Skoda Octavia farmari -0x?
Saab 9-3 -01
Vastaa Viestiin