Sytkäpääte + piitahna

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Sytkäpääte + piitahna

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Tuossa lueskelin aikaisempia viestejä niin rivien välistä lukiessa heräsi mieleen kysymys piitahnan käytöstä tuon sytkäpäätteen alla. Eli pitääkö siinä olla tahnaa vai ei? Mites toi liikaa kuumunut pääte oireilee? (vai voiko se edes kuumeta liikaa 8O )
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Piitahnasta en tiedä mutta Quasimotorssin Saabguru suosittelee dielectric greasen käyttöä tulpan eristeosassa/kassun kumitutissa ohilyöntien estämiseksi. Taitaa kulkea akkunaparasvan nimellä Suomessa. Jostain muistan myös lukeneeni, että kierreosassa voisi käyttää esim. alumiinitahnaa paremman lämmönjohtavuuden ja kiinnijuuttumisen ehkäisemiseksi. Kuparia ei kannata alukannessa käyttää.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Sytkäpääte + piitahna

Viesti Kirjoittaja V-M »

kopote12 kirjoitti:Tuossa lueskelin aikaisempia viestejä niin rivien välistä lukiessa heräsi mieleen kysymys piitahnan käytöstä tuon sytkäpäätteen alla. Eli pitääkö siinä olla tahnaa vai ei? Mites toi liikaa kuumunut pääte oireilee? (vai voiko se edes kuumeta liikaa 8O )
Pii tahnaa olen ainakin itse noihin laitellut.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Ahtopaine kirjoitti:Piitahnasta en tiedä mutta Quasimotorssin Saabguru suosittelee dielectric greasen käyttöä tulpan eristeosassa/kassun kumitutissa ohilyöntien estämiseksi. Taitaa kulkea akkunaparasvan nimellä Suomessa. Jostain muistan myös lukeneeni, että kierreosassa voisi käyttää esim. alumiinitahnaa paremman lämmönjohtavuuden ja kiinnijuuttumisen ehkäisemiseksi. Kuparia ei kannata alukannessa käyttää.

Ilmeisesti molempien käyttö on aikaansaanut omistamissani Saabeissa DI kasettien kestoiän kasvamisen jopa 200 tkm. :?: :roll:
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Jep ittelleniki noita laitoin tuossa vkonloppuna kun mittasin tontusta puristukset. Kassu on toiminu hyvin sen n. 10tkm mitä auto on ollut mulla käytössä ja haaveissa & hakusessa on että sama meno jatkuu pitkään... kovasti se Quasilla kehui ao. mömmöjä käytetyissa autoissa DI-kestoiän pidentyneen.

Eli piitahnasta kun puhutte, niin tarkoitatte sitä tietokoneessa jäähyn ja CPU:n väliin tulevaa valkoista mönjää? Tommotin löysin pikasella kuukelluksella: http://www.satcure.co.uk/tech/silicone.htm
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

pitää muista että tuo prosessoreissa käytettävä tahna ei pitäisi ainakaan sähköä johta.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ahtopaine kirjoitti:Piitahnasta en tiedä mutta Quasimotorssin Saabguru suosittelee dielectric greasen käyttöä tulpan eristeosassa/kassun kumitutissa ohilyöntien estämiseksi. Taitaa kulkea akkunaparasvan nimellä Suomessa.
Laitetaanko akkunaparasva vasta napa + kenkä-yhdistelmän päälle, eli se ei johda sähköä?
Eli piitahnasta kun puhutte, niin tarkoitatte sitä tietokoneessa jäähyn ja CPU:n väliin tulevaa valkoista mönjää?
Juurikin sitä. Pääteasteen ja sen kengän väliin sitä ohuelti.

Jos piirasvaa sivelee paksulti, se alkaa eristämään lämpöä ja lopputulos on kovin ei-toivottu.

ATK-puolella nuo "bensalastukaaharit" ovat vieneet piirasvan levityksen aivan käsittämättömäksi taiteenlajiksi, mutta käytännön nyrkkisääntönä sitä pitää laittaa vain juuri niin vähän, että se levittyy tasaisen ohueksi kalvoksi lämpöäjohtavan pinnan koko alalle.

Eli ei mitään kissan matolääke-pruuttauksia, vaan pieniä piskoja ja vaikka tulitikun puuvarrella levittelee sen tasaiseksi siihen, sitten puristaa lämmöntuottajan lämmön haihduttajaan ja ruuvit kii.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

itse asiassa en tiedä tarkalleen mitä tuo naparasva on mutta uskoisin että sillä ensin sivellään akun napa ja sitten kenkä päälle ja sitten kengän päälle. itse olen aina käyttänyt sähkö liitoksissa käytettävää alumiini rasvaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

mikkoimp kirjoitti:itse asiassa en tiedä tarkalleen mitä tuo naparasva on mutta uskoisin että sillä ensin sivellään akun napa ja sitten kenkä päälle ja sitten kengän päälle. itse olen aina käyttänyt sähkö liitoksissa käytettävää alumiini rasvaa.
Minäkin olin siinä ymmärryksessä, että se nimenomaan parantaa kontaktia.

Dielektrinen aine eristää sähköä, eli tässä tapauksessa akkunaparasvaa ei ainakaan sinne tulpan eristeeseen ole syytä laittaa.

Tuo piirasvakin voisi kai sitten periaatteessa olla hyvä sinne kumituttien päähän..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

hapettumista vastaan ja lämpöä johtamaan sitä rasvaa ainakin sähköliittimissä laitetaan...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä minun aikaan ainakin laitettiin tuo "kenkä" rasva siihen navan ja kengän päälle sen jälkeen kun ne oli kiristetty EI ennen. Eli esti tuon navan hapettumisen. Muita aineita puhdistuksen jälkeen siihen ei laitettu eikä akku edustaja siihen mitään suositelleet laittamaankaan.

DI kasettiin tuollanen ei kuulu tosiaankaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Ei se rehellinen metallia sisältämätön akkunaparasva johda sähköä... tarkoituksena on tosiaan estää hapettumat ja näin säilyttää metallikontakti parhaana mahdollisena. Kyllähän akun napa ja kenkä hapettuvat ajansaatossa myös kiristyspinnoiltaan. Paremmin mielestäni on suojassa jos rasvaa myös laitettu väliin.

Silikonirasvan kuumankesto on hyvä ja näin soveltuu DI-kasettiin mainiosti... akkunaparasvan kuumankesto riippuu taasen täysin siitä mistä aineesta se koostuu. Näin ollen tosiaan tulee varmistua, että rasva on silikonipohjaista, mitä tuonne kassuun lutraa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ahtopaine kirjoitti:Ei se rehellinen metallia sisältämätön akkunaparasva johda sähköä... tarkoituksena on tosiaan estää hapettumat ja näin säilyttää metallikontakti parhaana mahdollisena. Kyllähän akun napa ja kenkä hapettuvat ajansaatossa myös kiristyspinnoiltaan. Paremmin mielestäni on suojassa jos rasvaa myös laitettu väliin.

Silikonirasvan kuumankesto on hyvä ja näin soveltuu DI-kasettiin mainiosti... akkunaparasvan kuumankesto riippuu taasen täysin siitä mistä aineesta se koostuu. Näin ollen tosiaan tulee varmistua, että rasva on silikonipohjaista, mitä tuonne kassuun lutraa.
Ei kai sinne väliin mitään pidä laittaa? Sehän huonontaa kosketusta? Kasettiinkaan en laittas muuta kuin tuollasta johtavaa ainetta (esim. mainittu alutahna) siis sipasu tulpan nokkiin eikä muuta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
MikAero
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 06:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Dielectr...

Viesti Kirjoittaja MikAero »

Tuota dielectr... tummelia laittavat uudella mantereella sen nännin nokkaan kun moni kassu paukkunut koneen pesun jälkeen kun montun pohjalle jäänyt kosteutta, eli eristämään kumituttu kannesta.
- Iso vaan ei aikuinen -
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kuva
99T-museopeli
Vastaa Viestiin