900i 16v:n öljypumpun tiiviste
900i 16v:n öljypumpun tiiviste
Tuli hommattua saabi kun edellinen auto pöllittiin ja romutettiin ja nyt tarvitsisin hieman tietoa. Ilmeisesti moottori vuotaa öljyä tuosta tiivisteestä. Minkälainen operaatio lienee vaihtaa, kun näyttää olevan aika hassussa paikassa tuo pumppu? Käytin auton juuri huollossa kun pamahti pakkilukko + ratashärdellit eikä tekisi mieli heti uudestaan viedä huoltoon. En tiedä saabeista mitään, joten kaikki info on tervetullutta, mutta työkalut sentään pysyvät kädessä.
-jese
-jese
Lahdessa merkkihuollossa Laakkosella kesti öljypumpun tiivisteen ja hihnapyörän stefan vaihto 3 tuntia ja maksoi vajaa 1200 mk.
Ongelmana on hihnapyörän pultin irrotus/kiinnitys tilan ahtauden takia.
Kuusiokantainen hylsy mihin pitkävartinen lattaraudasta tehty avain kävisi.
Lisäksi tarvitaan lukitsin, joka kiinnitetään lokiin ja lukitsee vauhtipyörän hammaskehän.
Nyrkkipaja olisi ottanut moottorin pois kyseisen työn takia.
Ongelmana on hihnapyörän pultin irrotus/kiinnitys tilan ahtauden takia.
Kuusiokantainen hylsy mihin pitkävartinen lattaraudasta tehty avain kävisi.
Lisäksi tarvitaan lukitsin, joka kiinnitetään lokiin ja lukitsee vauhtipyörän hammaskehän.
Nyrkkipaja olisi ottanut moottorin pois kyseisen työn takia.
Öljypumpun tiivisteen vaihto
Itse suoritin touhun aikanaan 8-venttiiliseen ruiskumoottoriin (900i -85), jossa oli kyllä kieltämättä melko hyvin tilaa ohjaustehostimen puuttuessa. Täälläkin ollut neuvo käyttää starttimoottoria ko. työssä toimi kohdallani eritt. hyvin, itse asiassa kaikkein helpoin osuus oli siinä. Ottaa vain varmuudeksi puolan johdon irti eikä käytä starttia kuin vain nykäyksen verran (sen tuntee), niin mikään osa ei lähde lentoon. Itse asiassa luulen, että en saanut sitä hihnapyörän mutteria enää yhtä kireälle vaikka auto olikin vaihteella ja avustaja jarrulla ja sitä väännettiin jatkovarrella ja kiukulla.
Tämä siis 8-venttiiliseen karvalakkiversioon, täysinvarustettu T16 saattaa omata tila-ongelmia.
Tämä siis 8-venttiiliseen karvalakkiversioon, täysinvarustettu T16 saattaa omata tila-ongelmia.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... apy%F6r%E4
katos tästä, meikä tonne rustailikin vaihe vaiheelta työohjeen. Vaihdoin näet hihnapyörän ja samalla sinne meni uusi tiivistekin.
katos tästä, meikä tonne rustailikin vaihe vaiheelta työohjeen. Vaihdoin näet hihnapyörän ja samalla sinne meni uusi tiivistekin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01