Teho bensaa pumpusta!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Svc kirjoitti: Toinen havainto oli bensan kulutus:
Viikko sitten sama reissu Hanko-Kotka-Hanko, 470 km, 8.31 l/100. Tänään 8,03 litraa.
Viikko sitten maanantaina tosin oli helle, tänään viileää.
Olettaen, että lämpötila ainoa asia joka merkittävästi muuttunut niin ilmastoimaton auto menee sitä vähemmällä mitä kuumempi ilma on (matka-ajossa ainakin)

Tuossa kesällä työmatka-ajossa (käytännössä maantietä 99% ja olematon liikenne) 9000T -86 kulutus laski 6,8:sta 6,5:een pahimpien helteiden aikaan, huomasi hienosti myös matkalla olevassa alamäessä kun vapaalla rullaten vauhtia olikin tavallista enemmän.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
janio89
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:45
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja janio89 »

http://www.shell.com/home/Framework?sit ... 92006.html
Niinhän tuo näyttää olevan... Nyt sitä voisi jopa kokeilla...
-64 Volvo PV
-86 Volvo 240
-79 Dodge Aspen
-83 900 Turbo (Myyty)
Varaosina: -83 900 Gls (Myydään osina, kyselyt yv:llä)
Pellolla: Läpimätä -83 900 Gls Sedan
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Halapaa on... Tässä itse olen ajellut parisen tuhatta V-powerilla ja kulutus on ollut melko tarkalleen sen 10l/100km. Voisihan tuo edullisempaakin olla.
Tuo V-Pwrlla ajo johtuu siitä ettei täältä saa 98:a ja kulutus johtuu toivottavasti tämänhetkisistä säädöistä (tai niiden puutteesta).
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Conevillage
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 23:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Conevillage »

Sarjassamme tyhmät kysymykset:
Haittaako hirveästi, jos täyttää tankin tuolla V-powerilla, jos siellä ennestään on puoli tankillista 95:sta? Vai pitääkö ajaa melkein tyhjäksi, ennenkuin pääsee kokeiliemaan tuota tehobensaa.
Kun huomasin, että se on samanhintaista tiistaisin, on ihan pakko seuraavan tankkauksen yhteydessä kokeilla...
Vanhat: SAAB 900i -87; SAAB 9000 CD 2.0t; Saab 9000 2.3 Turbo S; SAAB 9-5 Aero -00
SAAB 9-3 Cabrio -00 "Hirsch"
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Ei siitä varmasti ole haittaa, mutta ei ne tehot tietty nouse silleen, jos puolet on laihaa litkua ja toinen puoli tiukkaa.

Itte en ole huomannu tuolla omalla 16V satkulla eroa kulutuksessa tai tehoissa laadukkaan 95-98 pensan välillä. Eli samat kokemukset kuin noilla dynotestaajillakin. Ylivieskan Kärkkäiseltä ostettaessa halpaa "95" -kurabensaa (kahtena peräkkäisenä kesänä tankki) ovat koneen tehot hävinneet laakista. Nesteen 95:sta tankkiin ja kuin taikaiskusta herää pollet pellin alla eloon... :arrow: kierrän moisen kura-aseman mahdollisimman kaukaa.

Täytyy tesmiä tuohon Aeroon kyllä V-pouwahia... siinä lienee vakionakin sellaanen viriaste, että ahdoilla ehkä jotain hyvääkin luvassa :o
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Pllidu,koittakaa kelloa vastaan tietty matka samoissa olosuhteissa 98 -99+ (ilmastointi,stereot,matkustajat , jne).Vetoja voisi olla vähintään 10 tilastollisen varmuuden aikaan saamiseksi.
Näin koitin itse 95-98 . 98:lla en saanut peppuun eroa ,mutta kelloon tuli.Otin kaikkiaan 30 vetoa eri vaihteilla, Laskinta käyttäen oli bensan vaihto tuonut minulle n.8 heppaa lisää.
Auto oli vakio kp 2.3.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Haza kirjoitti:
Svc kirjoitti: Toinen havainto oli bensan kulutus:
Viikko sitten sama reissu Hanko-Kotka-Hanko, 470 km, 8.31 l/100. Tänään 8,03 litraa.
Viikko sitten maanantaina tosin oli helle, tänään viileää.
Olettaen, että lämpötila ainoa asia joka merkittävästi muuttunut niin ilmastoimaton auto menee sitä vähemmällä mitä kuumempi ilma on (matka-ajossa ainakin)
Periaatteessa näin ei pitäisi olla. Lämpimämmän ilman tiheys on pienempi, ts. ahtamattomassa moottorissa saadaan sekaan vähemmän happea ilman tilavuusyksikköä kohden. Toisaalta ruiskutusmoottoreissa mitataan ilman massaa, eli seoksen pitäisi teoriassa pysyä muuttumattomana lämpötilasta riippumatta.
Toisaalta auton ilmanvastus on hieman pienempi. Paljonko sitten 5 - 10 astetta vaikuttaa ilmanvastukseen, on eri juttu.

Itse olen huomannut kaasarivehkeillä täsmälleen päinvastaisen ilmiön. Iltaviileällä auto vetää paljon paremmin, kuin päivän helteellä.

Hmm. Tätä pitää ihan miettiä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Svc kirjoitti: Periaatteessa näin ei pitäisi olla. Lämpimämmän ilman tiheys on pienempi, ts. ahtamattomassa moottorissa saadaan sekaan vähemmän happea ilman tilavuusyksikköä kohden. Toisaalta ruiskutusmoottoreissa mitataan ilman massaa, eli seoksen pitäisi teoriassa pysyä muuttumattomana lämpötilasta riippumatta.
Toisaalta auton ilmanvastus on hieman pienempi. Paljonko sitten 5 - 10 astetta vaikuttaa ilmanvastukseen, on eri juttu.

Itse olen huomannut kaasarivehkeillä täsmälleen päinvastaisen ilmiön. Iltaviileällä auto vetää paljon paremmin, kuin päivän helteellä.
Niin, eipä tietty tullut sitten mieleen että kaasari ja mahdollisesti k-jettikin saattaa reagoida erilailla kuin tuo lh. En kyllä ole mitään eroa moottorin käytöksessä huomannut(enkä kyllä perstuntuman perusteella paljon arvailisikaan), luulisin että kulutusero johtuu kaikesta muusta paitsi moottorista, lähinnä lämpötilan takia kohonneista rengaspaineista ja lyhyemmistä matkoista vajaalämpöisellä laatikolla (moottorikin tietty nopeammin lämpeää, tosin vaikutus vähenee mitä pitempiä matkoja ajetaan kerralla).

Matka-ajolla epäselvästi yritin tuossa aiemmin tarkoittaa maantieajoa. Kaupungissahan nyt ei oikein ole mahdollista toistaa olosuhteita niin tarkasti että vertailua voisi kunnolla suorittaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masas »

1.29,9 Myllypuron shellillä
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tuli tuossa elokuussa kesälomilla kokeiltua pari tankillista vii pauveria tonnarissa, lahjomaton persdynoni ei kyllä vakuuttunut aineen erinomaisuudesta 98E:hen verrattuna :)
Voishan tuota yrittää vielä kelloa vasten kokeilla kun on kerran tiistaisin halbaa, tosin tuli eilen tankattua tankki täyteen Jetillä, joten jos sitä sitte ens viikolla...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

AnttiR kirjoitti:Pllidu,koittakaa kelloa vastaan tietty matka samoissa olosuhteissa 98 -99+ (ilmastointi,stereot,matkustajat , jne).Vetoja voisi olla vähintään 10 tilastollisen varmuuden aikaan saamiseksi.
Näin koitin itse 95-98 . 98:lla en saanut peppuun eroa ,mutta kelloon tuli.Otin kaikkiaan 30 vetoa eri vaihteilla, Laskinta käyttäen oli bensan vaihto tuonut minulle n.8 heppaa lisää.
Auto oli vakio kp 2.3.

Kerro ihmeessä lisää miten kellolla ja laskimella saat laskettua tulleet heposet.... dynot romukoppaan ja kellot käteen :mrgreen:
Ei se mitn!
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Puistokemisti kirjoitti:Kerro ihmeessä lisää miten kellolla ja laskimella saat laskettua tulleet heposet....
Samalla periaatteella millä G-Tech:kin laskee auton hevosvoimat.
Eli tietyn painoinen auto tarvitsee tietyn määrän voimaa kulkeakseen jonkin matkan tietyssä ajassa.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

ok...tyhmä ku oon ni pitää kysellä....
Ei se mitn!
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Seuraavaksi vois ihmetellä miten tietokoneen äänikortilla saa mitattua myös tehon (auton) :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

V-M kirjoitti:Seuraavaksi vois ihmetellä miten tietokoneen äänikortilla saa mitattua myös tehon (auton) :wink:

V-M
Kerrokerro....
Ei se mitn!
Vastaa Viestiin