Kuka kertoisi sen , tai onko missään jotain taulukkoa siitä ,mikä on paras kierrosluku vaihtaa vaihdetta , kun tavoitellaan parasta kiihtyvyyttä.Vääntömomentti- ja tehokäyrä on tiedossa
Zona rossalle veto ei liene nopein mahdollinen???
Kiihtyvyyden kannalta paras vaihtokohta
Periaatteessa pitäisi laskea ensin vääntömomentit renkailta eri vaihteilla. Sen jälkeen katsoa, leikkaako pienemmän ja isomman vaihteen renkailta laskettu vääntömomentti jossain vaiheessa? esim. 900i:n laakea vääntömomenttikäyrä aiheuttaa tuossa vertailussa loppupäätelmän, että vaihtokohta on siellä, missä on moottorin maksimikierrosluku. Näin se käytännössä meneekin, jos väntökäyrä ei ole kovinkaan jyrkkä. Toisaalta seuraavalle vaihteelle vaihtaessa kone ei saisi mennä liian pienille kierroksille, jotta kierrosluku ei mene ulos hyvältä vääntöalueelta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Periaatteessa vaihto pitäisi ajoittaa jonnekin maksimitehon kierrosten hujakoille tai jopa hieman yli, joka tapauksessa aina koneen momenttipiikin yläpuolelle. Tämä siksi että kytkimen sulkeutuessa ja koneen ottaessa kuormaa oltaisiin alueella jossa momentti kasvaa kierrosten notkahtaessa.
Riippuu koneesta, mutta kuitenkaan alle huippumomentin kierrosten ei pitäisi vaihdekeppiä sorkkia... ei vaikka kiihdytettäisiin ihan normaalisti liikennevaloista.
Riippuu koneesta, mutta kuitenkaan alle huippumomentin kierrosten ei pitäisi vaihdekeppiä sorkkia... ei vaikka kiihdytettäisiin ihan normaalisti liikennevaloista.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Kiihtyvyyden kannalta paras vaihtokohta
Olenko kauheen väärässä jos väitän, että unohdetaan momenttikäyrä ja katsotaan pelkkää tehokäyrää. Tämä siis sen takia kun kiihtyvyydessä on puhe ajasta, niin on sen parempi mitä enemmän kierroksia kone lyö tehoa (kiertää) per aikayksikkö.AnttiR kirjoitti:Kuka kertoisi sen , tai onko missään jotain taulukkoa siitä ,mikä on paras kierrosluku vaihtaa vaihdetta , kun tavoitellaan parasta kiihtyvyyttä.Vääntömomentti- ja tehokäyrä on tiedossa
Zona rossalle veto ei liene nopein mahdollinen???
Jos esim. vaihdetta vaihdettaessa kierrokset tippuvat 2000rpm. Niin paras kiihtyvyys on siinä kohtaa missä, dynokäyrän 2000 kierroksen haarukkaan saadaan suurin pinta-ala. Tuo pinta-ala on siis tietysti se tehokäyrän alle jäävä osa

Tuo siis ihan mitä opiskelijalle on joskus jäänyt kursseilta päähän..
