Kiihtyvyyden kannalta paras vaihtokohta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Kiihtyvyyden kannalta paras vaihtokohta

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Kuka kertoisi sen , tai onko missään jotain taulukkoa siitä ,mikä on paras kierrosluku vaihtaa vaihdetta , kun tavoitellaan parasta kiihtyvyyttä.Vääntömomentti- ja tehokäyrä on tiedossa
Zona rossalle veto ei liene nopein mahdollinen???
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Periaatteessa pitäisi laskea ensin vääntömomentit renkailta eri vaihteilla. Sen jälkeen katsoa, leikkaako pienemmän ja isomman vaihteen renkailta laskettu vääntömomentti jossain vaiheessa? esim. 900i:n laakea vääntömomenttikäyrä aiheuttaa tuossa vertailussa loppupäätelmän, että vaihtokohta on siellä, missä on moottorin maksimikierrosluku. Näin se käytännössä meneekin, jos väntökäyrä ei ole kovinkaan jyrkkä. Toisaalta seuraavalle vaihteelle vaihtaessa kone ei saisi mennä liian pienille kierroksille, jotta kierrosluku ei mene ulos hyvältä vääntöalueelta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Periaatteessa vaihto pitäisi ajoittaa jonnekin maksimitehon kierrosten hujakoille tai jopa hieman yli, joka tapauksessa aina koneen momenttipiikin yläpuolelle. Tämä siksi että kytkimen sulkeutuessa ja koneen ottaessa kuormaa oltaisiin alueella jossa momentti kasvaa kierrosten notkahtaessa.

Riippuu koneesta, mutta kuitenkaan alle huippumomentin kierrosten ei pitäisi vaihdekeppiä sorkkia... ei vaikka kiihdytettäisiin ihan normaalisti liikennevaloista.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiihtyvyyden kannalta paras vaihtokohta

Viesti Kirjoittaja pakinen »

AnttiR kirjoitti:Kuka kertoisi sen , tai onko missään jotain taulukkoa siitä ,mikä on paras kierrosluku vaihtaa vaihdetta , kun tavoitellaan parasta kiihtyvyyttä.Vääntömomentti- ja tehokäyrä on tiedossa
Zona rossalle veto ei liene nopein mahdollinen???
Olenko kauheen väärässä jos väitän, että unohdetaan momenttikäyrä ja katsotaan pelkkää tehokäyrää. Tämä siis sen takia kun kiihtyvyydessä on puhe ajasta, niin on sen parempi mitä enemmän kierroksia kone lyö tehoa (kiertää) per aikayksikkö.

Jos esim. vaihdetta vaihdettaessa kierrokset tippuvat 2000rpm. Niin paras kiihtyvyys on siinä kohtaa missä, dynokäyrän 2000 kierroksen haarukkaan saadaan suurin pinta-ala. Tuo pinta-ala on siis tietysti se tehokäyrän alle jäävä osa
:roll:

Tuo siis ihan mitä opiskelijalle on joskus jäänyt kursseilta päähän.. :)
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Suurin teho tulee mulla 5500 rpm ja rajoittaja katkoo 6000 rpm. Eli vastauksista päätellen pitää kuitenkin vetää ainakin zona rossalle tai jopa rajoittajalle asti.
P.S. zona rossa = punertava alue varvikellossa.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tulisi vedättää kierrosalueella, jossa tehokäyrän alle jäävä pinta-ala (integraali) on suurin. Toisin sanoen "sahataan" hiupputehon kierrosten molemmin puolin. Kuinka paljon yli kannattaa vetää, riippuu siitä kuinka jyrkästi huipputehon jälkeen käyrä laskee ja missä on rajoitin.
Vastaa Viestiin