Tyyppivikojen ennaltaehkäisy?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jmarin
"Aero"

Tyyppivikojen ennaltaehkäisy?

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Kuten tuossa juuri sanoin, alkaa hirvittää kun lukee muiden saabistien vuodatuksia tältä foorumilta. Jos ei DI-kasetti laukea, niin varmasti kaasuläppäkotelo on mönjäinen, huohotinletkut tukossa tai tasapainoakselien käyttöketju vetelee viimeisiään. Itse olen näiltä ongelmilta ainakin toistaiseksi välttynyt. Tällä hetkellä mietin lähinnä sitä, kumpi perheestä lähtee ensinnä - vajaat 70000 ajettu 2002 9-5 Aero vai 100000 ajettu 2003 9-3SS 1.8t. Mieluiten pitäisin Aeron, mutta jos sen luotettavuus muuttuu kyseenalaiseksi, niin..

Arvatenkin kaikista allaolevista asioista löytyy paljonkin juttua jo ennestään, mutta saataisiinko näistä aikaan jokin yhteenveto, ettei jokaisen 9-5:stä kiinnostuneen tarvitsisi kahlata läpi koko foorumin historiaa? Eli siis:

DI-kasetille ei tiettävästi mahda mitään, se voi hajota tai olla hajoamatta. Jenkkifoorumilta aikoinaan luin, että liian iso tulpan kärkiväli tappaa DI-kasetin - liekö sitten perää vai ei. Onko kellään tietoa, onko tässä uudessa versiossa (jollainen kai omaan Aeroonikin joskus ehkä vaihdetaan) oikeasti korjattu tuo hajoamisongelma vaiko vain parannettu jotain diagnostiikkaa, jotta kasetti osaisi kertoa tulevasta hajoamisestaan etukäteen?

Entä huohotinongelma - jos ajaa etupäässä matka-ajoa (moottori ehtii lämmetä hyvin) ja käyttää "hyvälaatuista" öljyä (onkohan Mobil 1 0W-40 hyvä?) sekä vaihdattaa öljyt mieluummin tiheämmin kuin tehdas suosittaa, onko todennäköistä, että huohotinletkut tukkeutuvat? Öljyä ei ainakaan näytä kuluvan (eli joko sitä ei ole työntymässä huohotinputkiston kautta pihalle tai sitten putkisto on jo täysin tukossa? ;-)

Mistä kaasuläppäkotelon tai läpän asentoanturin ongelmat johtuvat? Huohotinputkiston kautta tulevasta öljymömmöstäkö? Riippuuko ongelmien ilmaantuminen ajosta vai onko ongelmien ilmaantuminen vain ajan kysymys, moottoriyksilöstä ja käytöstä riippumatta? Auttaako kotelon siivoaminen mitään? Kertooko likaantumisaste siitä, montako viikkoa systeemi vielä toimii ennen vikatilaan menoa?

Tasapainoakselien hammaspyörät ja ketju ilmeisesti ovat kulutustavaraa. Mikä on niiden oletettava käyttöikä? Öljynlaatu ja ajo varmaan vaikuttavat osaltaan. Tarkistetaanko näitä määräaikaishuolloissa?

Entäs nämä puslat, tukivarret jne - kolinastako tietää huollontarpeen? Huollot osineen sinänsä lienevät halpoja? Onko järkeä vaihdattaa mitään ennen kuin jotain hajoaa? Yksi huoltoreissu vuodessa riittää ;-)

Ruosteongelmia ei kai kauheasti ole odotettavissa uudehkoissa autoissa, vaikka nuo ovilistat ja yleensäottaen kaikki saumat tuntuvat keräävän kiitettävästi moskaa sisäänsä. Kun vettä roiskii melkein mihin tahansa saumaan tai listan reunaan, alta ryöppyää ulos mustaa sotkua.

Sähköpuolella ainoa ongelma, johon itse olen törmännyt, ovat nuo nestekidenäytöt, jotka itse olen saanut takuuseen uusittua ja joita tiemmä voi yrittää korjailla itsekin. Jaa, akun uusin tässä kesällä, kun 4.5-vuotias alkoi tuntua vähän uupuneelta. En jäänyt odottamaan, milloin se väsyy jonain viikonloppuna keskelle korpea.

Mitäs viisaat vastaavat?
tami
"Hirsch"

Re: Tyyppivikojen ennaltaehkäisy?

Viesti Kirjoittaja tami »

jmarin kirjoitti:Arvatenkin kaikista allaolevista asioista löytyy paljonkin juttua jo ennestään, mutta saataisiinko näistä aikaan jokin yhteenveto, ettei jokaisen 9-5:stä kiinnostuneen tarvitsisi kahlata läpi koko foorumin historiaa?
Joku taisi aikanaan täällä ehdottaa että olisi hyvä saada palstalle 9-5 -mallin oma ns. FAQ-topic, missä nämä kaikista yleisimmin kysytyt asiat olisi suurinpiirtein selostettuna. Helpottaisi uusia foorumilaisia tosiaan paljon kun ei tarvitsisi lärätä tuhansia viestejä ja satoja topicceja läpi. Tonnaripuolella joku tällainen FAQ-homma taisi olla.
Foorumin saabisteilla niin paljon tietämystä näistä aiheista että kohtuu helposti nämä suosituimmat kysymykset varmasti saisi kokoon. Ja joka aiheen tiimoilta voisi vaikka linkittää URL:n mistä löytyy ko. aiheesta vanhoja viestejä ja keskustelua.
Modeille vaan teetäisi taas hommia järkätä.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Itse olen mielessäni päätellyt että suunnilleen kaikki konepellin alle tulevat isot ongelmat (turbo, jakopää/tasapaino, läppäkotelomönjät) johtuvat huonoilla öljyillä ajelusta eli/ja liian pitkistä vaihtoväleistä.
Luulen että se vähän vääristää 9-5:n vikojen määrää kun on näin vilkas merkkifoorumi. Jokaisesta viasta raportoi joku ja lukijoille tulee tunne että jokaiseen autoon tulee kaikki ne viat jossain vaiheessa.

Itse asiassa tänään mietin että ei taida olla yhtään isompaa paikkaa 9-5:ssa jonka en olisi täältä lukenut jollakin hajonneen.. :)

Itse ostin aikoinaan saman verran ajetun 9000:n kuin myöhemmin tuon 9-5:n, eikä siinä 9-5:ssä oikeastaan ole ollut tähän mennessä kuin pari vikaa enemmän kun niitä vertailee. Ei kuulu helinää krohinaa eikä vingu eikä ulise (102tkm, koputtaa puuta). Toki se huolettaa että kiertääkö siellä öljy jokaisessa paikassa missä sen pitäisi kiertää.. maalaisjärjellä olen yrittänyt ajatella että jos koneessa ei ole koskaan ollut mustaa öljyä niin tuskin se pahasti on voinut minnekään päästä "mönjääntyymään". Saapi oikaista jos olen ymmärtänyt väärin. Huohotinpäivitysrumbaan en ole lähtenyt mukaan, mutta letkut on uusittu katsottu että ilma kiertää.

Ehdottoman kannatettava asia tuo FAQ, osallistuisin mielelläni sikäli kun osaan..
9000CS 2,3
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

jmarin kirjoitti:Kuten tuossa juuri sanoin, alkaa hirvittää kun lukee muiden saabistien vuodatuksia tältä foorumilta. Jos ei DI-kasetti laukea, niin varmasti kaasuläppäkotelo on mönjäinen, huohotinletkut tukossa tai tasapainoakselien käyttöketju vetelee viimeisiään. Itse olen näiltä ongelmilta ainakin toistaiseksi välttynyt. Tällä hetkellä mietin lähinnä sitä, kumpi perheestä lähtee ensinnä - vajaat 70000 ajettu 2002 9-5 Aero vai 100000 ajettu 2003 9-3SS 1.8t. Mieluiten pitäisin Aeron, mutta jos sen luotettavuus muuttuu kyseenalaiseksi, niin..
Tieto lisää tuskaa... Meneppä lukemaan jonkun toisen merkin foorumia, niin samanlaista vikaraporttia löytyy joka laitteesta...
DI-kasetille ei tiettävästi mahda mitään, se voi hajota tai olla hajoamatta. Jenkkifoorumilta aikoinaan luin, että liian iso tulpan kärkiväli tappaa DI-kasetin - liekö sitten perää vai ei. Onko kellään tietoa, onko tässä uudessa versiossa (jollainen kai omaan Aeroonikin joskus ehkä vaihdetaan) oikeasti korjattu tuo hajoamisongelma vaiko vain parannettu jotain diagnostiikkaa, jotta kasetti osaisi kertoa tulevasta hajoamisestaan etukäteen?
En tiedä mitä eroa uudemmissa kaseteissa on, mutta valmistusvikahan on myönnetty olevan vain tietyissä M2000-2002 kaseteissa. Tämä ongelma on kuitenkin helppo kiertää kuljettamalla varakasettia takakontissa. Tulpat kannattaa tosiaan pitää kunnossa ja käyttää oikeita kynttilöitä, monessa DI-vikaisessa autossa on väärät tulpat.
Entä huohotinongelma - jos ajaa etupäässä matka-ajoa (moottori ehtii lämmetä hyvin) ja käyttää "hyvälaatuista" öljyä (onkohan Mobil 1 0W-40 hyvä?) sekä vaihdattaa öljyt mieluummin tiheämmin kuin tehdas suosittaa, onko todennäköistä, että huohotinletkut tukkeutuvat?

Huohotinongelmaa/öljylietettä esiintyy eniten autoissa joilla ajetaan lyhyttä matkaa ja tehdään paljon kylmäkäynnistyksiä. Öljyt kannattaa vaihtaa 10K välein normaalikäytössä.
Mistä kaasuläppäkotelon tai läpän asentoanturin ongelmat johtuvat? Huohotinputkiston kautta tulevasta öljymömmöstäkö?
Varmasti yksi ongelmien syy on siinä, että valskaavat ahtimet pukkaavat öljyä läppäkotelolle, monessa 9-5:ssa läppäkotelo on yltäpäältä mönjässä...
Tasapainoakselien hammaspyörät ja ketju ilmeisesti ovat kulutustavaraa. Mikä on niiden oletettava käyttöikä? Öljynlaatu ja ajo varmaan vaikuttavat osaltaan. Tarkistetaanko näitä määräaikaishuolloissa?
Ketjunkiristimen voi tarkistaa. Jos sinulla on täydellinen huoltokirja, on jakopäällä vielä 4 vuotta takuuta jäljellä, joten enpä olisi liian huolissani... Käyttöikää on mahdotonta sanoa, jollain kestää 300K ja toinen kone rahisee jo 50K ajettuna.
Entäs nämä puslat, tukivarret jne - kolinastako tietää huollontarpeen? Huollot osineen sinänsä lienevät halpoja? Onko järkeä vaihdattaa mitään ennen kuin jotain hajoaa? Yksi huoltoreissu vuodessa riittää ;-)
Takapuslien repeämisen huomaa kyllä ajettaessa. Myös katsastuksessa osaavat nykyään tarkkailla 9-5 taka-akselistoa... Jotkut huollot haluavat purkaa koko taka-akselin puslien vaihdossa, mutta se ei ole kovin edullinen tapa ja ne saa vaihdettua vähän vähemmälläkin purkamisella.
Ruosteongelmia ei kai kauheasti ole odotettavissa uudehkoissa autoissa, vaikka nuo ovilistat ja yleensäottaen kaikki saumat tuntuvat keräävän kiitettävästi moskaa sisäänsä. Kun vettä roiskii melkein mihin tahansa saumaan tai listan reunaan, alta ryöppyää ulos mustaa sotkua.
Helmat ja ovien alareunoissa olevat muovit kannattaa irroittaa välillä ja putsata. M2000 AeroWagonissa oli jo ruostetta helmojen alla...
Mitäs viisaat vastaavat?
Sitä minä en tiedä :D

Eski
Termos
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Eski kirjoitti:
jmarin kirjoitti: Mistä kaasuläppäkotelon tai läpän asentoanturin ongelmat johtuvat? Huohotinputkiston kautta tulevasta öljymömmöstäkö?
Varmasti yksi ongelmien syy on siinä, että valskaavat ahtimet pukkaavat öljyä läppäkotelolle, monessa 9-5:ssa läppäkotelo on yltäpäältä mönjässä...
Itse en oikein usko, että mönjällä on sinällään vaikutusta läppäkotelon hajoamiseen. Pikemminkin kotelon elektroniikkakomponentit happanevat vanhetessaan, eivätkä toimi speksien mukaan => vikavalo.
Kotelon purkkapaikkauskin on, että huollossa ohjelmoidaan kotelolle suuremmat toleranssit, jolla kasvatetaan osan käyttöikää.

Eihän se öljymöhnä pääse niitä komponentteja sotkemaan, eihän :?:

Itsellänikin tuossa keväällä syttyi vikavalo ja auto meni "Limp Home" - tilaan. TECH2 kertoi syyksi häiriön kaasuläpässä. Pikahuolto napsautti ontumismoodin pois päältä ja ehdotti toleranssien kasvattamista. Kieltäydyin, ajattelin testata, että oliko häiriö tilapäinen.
Abaut 5000 ongelmatonta kilometriä on mittariin tullut tuon episodin jälkeen *kop kop kop* :lol:

Ja kuten aina, viisaammat oikaiskoon mahdolliset virheelliset päätelmäni :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
eklunto1
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

jmarin kirjoitti:
Itse en oikein usko, että mönjällä on sinällään vaikutusta läppäkotelon hajoamiseen. Pikemminkin kotelon elektroniikkakomponentit happanevat vanhetessaan, eivätkä toimi speksien mukaan => vikavalo.
Kotelon purkkapaikkauskin on, että huollossa ohjelmoidaan kotelolle suuremmat toleranssit, jolla kasvatetaan osan käyttöikää.

Eihän se öljymöhnä pääse niitä komponentteja sotkemaan, eihän :?:
Olen kanssasi samaa mieltä. Öljy / karsta ei koleton toiminnalle hyvää tee, mutta säätö potentiometri sanovat itsensä irti, ja niiden vaihtaminen ei kovinhaan helpoisti onnistu. Itse epäilen että lämpötilan vaihtelu on suurin syypää vikaatumiseen. Läppäkotelon jäähdytyksen tehokkuus myös epäilyttää. Uuden kotelon saa netistä tilaamalla 400€ (http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=360) ja sen vaihtaa 20min tilalle, joten ei minusta tuo nyt niin kaamea taloudellinen menetys ole. Itse olen sitä mieltä että jos kotelo virheilee, niin uusi vaan tilalle.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Termos
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

eklunto1 kirjoitti: Itse olen sitä mieltä että jos kotelo virheilee, niin uusi vaan tilalle.
Lainasit väärää heppua 8)

Enivei, ei sitä läppäkoteloa kuitenkaan ensimmäisen vian jälkeen ehkä kannata suinpäin pistää roskikseen, kuten ei tuossa omassa tapauksessakaan.

Jos vika uusii, niin ehkä yksi toleranssien mulkkaus sopii meikäläiselle.
Saatan muistaa väärin, mutta jostain lukaisin, että huollolla ois mahdollista 3 pykälää kasvattaa toleransseja.

Vaan meneekö tuossa toleranssien mulkkauksessa koko Trionic - softa uusiksi?
Sehän ei ole kivaa ollenkaan, ei :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
iikoo
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja iikoo »

Eski kirjoitti:
En tiedä mitä eroa uudemmissa kaseteissa on, mutta valmistusvikahan on myönnetty olevan vain tietyissä M2000-2002 kaseteissa. Tämä ongelma on kuitenkin helppo kiertää kuljettamalla varakasettia takakontissa. Tulpat kannattaa tosiaan pitää kunnossa ja käyttää oikeita kynttilöitä, monessa DI-vikaisessa autossa on väärät tulpat.

Eikös tässä tapauksessa tule itse maksettua se vaihtokasetti, vai hyvittääkö Saab sen hinnan, jos vaihtaa itse oman varakasetin tilalle? Minusta menee aika hurjaksi, jos pitää ajella koko ajan hirveä varaosa-arsenaali takapaksissa. Silloin kyllä vaihtaisin merkkiä.

Toisekseen onhan tuossa toki sekin vaara, jos se kasetti on kauan maleksinut siellä takakontissa, että sekin kuuluu tuohon samaan riskialttiiseen erään. Ja miten sitten tuollainen epämääräisissä ilmasto-olosuhteissa kasetin säilyttäminen vaikuttaa itse kasetin kuntoon? Minulle on jäänyt se käsitys, että yksi tekijä kasetin rikkoutumiseen on sen huono lämmönkestävyys. No, ei takakonttiin tietenkään saa samoja lämpöjä kuin moottoriin, mutta lämmönvaihtelu saattaa sielläkin olla pakkas- ja hellepäivien välillä useita kymmeniä asteita.
tami
"Hirsch"

iikoo kirjoitti:Minusta menee aika hurjaksi, jos pitää ajella koko ajan hirveä varaosa-arsenaali takapaksissa. Silloin kyllä vaihtaisin merkkiä

Minulle on jäänyt se käsitys, että yksi tekijä kasetin rikkoutumiseen on sen huono lämmönkestävyys. No, ei takakonttiin tietenkään saa samoja lämpöjä kuin moottoriin, mutta lämmönvaihtelu saattaa sielläkin olla pakkas- ja hellepäivien välillä useita kymmeniä asteita.
Itse en ainakaan pidä kovin pahana, jos yksi sytkäkasetti on nätisti takakontin tavaraverkossa pahan päivän varalle. Ei se siellä tilaa vie ja eipä siellä muita varaosia tarvi pitääkkään. Joten ei muuta kuin merkin vaihtoon.

Takakontissa vallitsevat lämmönvaihtelut eivät hajota kasettia.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

Wagonissa varakasetti mahtuu pohjan alle piilon, joten eipä tuosta isoa haittaa ole. Jos kasetti poksahtaa, vaihdan varakasetin paikalleen ja haen uuden takuuseen rikkinäisen tilalle. Kyllähän se varakasetti on kerran maksettava, mutta myös käytettyjä liikkuu mm. tämän foorumin myyntipalstalla... Itsekin ostin viime kesänä käytetyn varakasetin, joka sattui olemaan vaihtokampanjaerää, joten kävin vaihdattamassa sen uuteen, vaikka kasetti oli täysin toimiva.

Läppäkotelon hajoamiseen vaikuttaa varmasti monet tekijät, mutta tuskin se läppäkotelo öljyssä uitettavaksi on tarkoitettu... Sen kestoa on myös mahdotonta arvoida. Omaan AeroWagoniin oli edellisellä omistajalla tehty toleranssipäivitys ja nyt on ainakin 30K ajettu sen jälkeen ilman LimpHomea...

Eski
farkkupoika
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja farkkupoika »

Älkää surko näitä harvoja murheita,mitä 9-5:ssa on ollut. Lukekaa vaikka uudesta Tuulilasista Audi-miehen yleisönosastokirjoitus...
tami
"Hirsch"

Tuosta 9-5:en omasta FAQ-hommasta vielä. Monille saattaa ollakkin jo tuttu SaabCentral.com foorumin oma "Usein Kysytyt Kysymykset" -osio : *FAQ*
Tuo englanninkielisen palstan esimerkki on mielestäni hyvin toteutettu. Olisi varmaan hyvä homma saada myös tänne suurinpiirtein vastaavanlainen osio kotimaan kielellä. Helpottaisi uusien foorumilaisten tiedon saantia.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Vastaa Viestiin