4 vai 5 vaihde "suora"?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

4 vai 5 vaihde "suora"?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Niin autona siis og-satku.Vuosimalli on 90 ja matalapaineturbo alkujaansa.Enskana on 6.Siis kummalla vaihteella vedetään penkissä?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eikös neloinen ole "aina" suora?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Sikäli mikäli minä tiedän, on kaikissa satkun laatikoissa suurin vaihde suora, vaihteiden lukumäärästä riippumatta.

Mutta ei dynossa ikinä niin isolla vaihteella vedetä, jaksa kiihtyä ja tekee gutaa voimansiirrolle kun lähdetään liki tyhjäkäynniltä työntämään suurimmalla vaihteella. Lisäksi nopeus kasvaisi ylärekisterissä aivan järjettömäksi.

-Ville
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Baas 009 kirjoitti:Sikäli mikäli minä tiedän, on kaikissa satkun laatikoissa suurin vaihde suora, vaihteiden lukumäärästä riippumatta.

Mutta ei dynossa ikinä niin isolla vaihteella vedetä, jaksa kiihtyä ja tekee gutaa voimansiirrolle kun lähdetään liki tyhjäkäynniltä työntämään suurimmalla vaihteella. Lisäksi nopeus kasvaisi ylärekisterissä aivan järjettömäksi.

-Ville
Meillä ainakin dynotetaan pienemmät autot 2-vaihde silmään, niin että rullat saadaan pyörimään ja sitten 4-vaihde silmään..
4-vaihteella on kaikki meillä dynotettu..
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No niin se munkin auto viimeksi ajettiin nelosella.Ajattelin vaan että kun on niin tiuhat välitykset että onko se 5 kuitenkin suorempi?
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Baas 009 kirjoitti:Sikäli mikäli minä tiedän, on kaikissa satkun laatikoissa suurin vaihde suora, vaihteiden lukumäärästä riippumatta.

Mutta ei dynossa ikinä niin isolla vaihteella vedetä, jaksa kiihtyä ja tekee gutaa voimansiirrolle kun lähdetään liki tyhjäkäynniltä työntämään suurimmalla vaihteella. Lisäksi nopeus kasvaisi ylärekisterissä aivan järjettömäksi.

-Ville
Viimeksi rullilla lähettiin ajamaan ihan 1 vaihteella siitä sitten joka vaihteen kautta 4:selle.Muistaakseni nopeus tais liikkua jossain 180km/h paikkeilla.Vitosella tulisi nopeudeksi noin 220 tai sinnepäin.
Entäpä jos auto olisi 4 vaihteinen ja 8:n enskalla?Tulisihan siinäkin nopeutta aivan "järjettömästi".
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

99/900 suurin vaihde on aina suora.

Dynotin niin ukko luuli kanssa että nelonen suora, mutta niinhän se oli ku oli 4-lovinen loota vaikka kepissä oli 5 vaihtoehtoa. ;)


T. Pasii
99T-museopeli
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Öhh, no selvä se sitten. Muistelin lukeneeni että yleensä ajetaan kolmosella... mutta ei sitten näköjään. Tietty vähemmän jarruttaa täytyy kun on isompi vaihde.

-Ville
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Turbo16 kirjoitti:Meillä ainakin dynotetaan pienemmät autot 2-vaihde silmään, niin että rullat saadaan pyörimään ja sitten 4-vaihde silmään..
4-vaihteella on kaikki meillä dynotettu..
Auto yleensä varmaan pyrittäisiin dynottamaan suoralla vaihteella mikäli mahdollista voimansiirtohäviöiden minimoimiseksi? Yleensä ongelmaksi kuitenkin tulee suuret nopeudet suurilla vaihteilla joka sitten ilmenee rauhattomuutena rullilla. Kiihdytys tavoitevaihteelle suoritetaan varmaan penkittäjän toimesta tavalla joka hyvältä tuntuu. Omassa tapauksessa dynotus tehtiin 3. vaihteella, 4:lla nopeudet alkoi karkailemaan sinne 200kmh ja yli tietämille. Vaihteet kelattiin 1-2-3.

About kolmannen kerran :), suurin vaihde on suora. Itellä 4v ja 5v laatikoilla suurimmilla vaihteilla samat kierrokset ja nopeudet samalla enskalla, ja kai se peräkin oli sitten sama.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

f-19 kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Meillä ainakin dynotetaan pienemmät autot 2-vaihde silmään, niin että rullat saadaan pyörimään ja sitten 4-vaihde silmään..
4-vaihteella on kaikki meillä dynotettu..
Auto yleensä varmaan pyrittäisiin dynottamaan suoralla vaihteella mikäli mahdollista voimansiirtohäviöiden minimoimiseksi? Yleensä ongelmaksi kuitenkin tulee suuret nopeudet suurilla vaihteilla joka sitten ilmenee rauhattomuutena rullilla. Kiihdytys tavoitevaihteelle suoritetaan varmaan penkittäjän toimesta tavalla joka hyvältä tuntuu. Omassa tapauksessa dynotus tehtiin 3. vaihteella, 4:lla nopeudet alkoi karkailemaan sinne 200kmh ja yli tietämille. Vaihteet kelattiin 1-2-3.

About kolmannen kerran :), suurin vaihde on suora. Itellä 4v ja 5v laatikoilla suurimmilla vaihteilla samat kierrokset ja nopeudet samalla enskalla, ja kai se peräkin oli sitten sama.
Niin ja kun meillä on oikeastaan mitataan yleensä tehot niin, että onko autossa tehot ihan hukassa. Ei niinkään huipputehoja, paitsi nyt tuossa Cliossa, jossa mitattiin 4-vaihteella. Samoin joku 80-luvun 5-vaihteinen Fordi.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin