Kuinka paksua piuhaa lisävaloille?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Siitä voi lähteä johdon kokoa mitoittamaan, kun 2,5-neliöinen kaapeli jaksaa siirtää 24A.
SAAB 99 -83 GL
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Tilanteesta riippuen laittaisin jotain 1,5-6mm² väliltä.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Breadfan86 kirjoitti:Jees. Ei noi mitkään hirveet tuikut ole, olikohan 17,5 ref H3 polttimoilla. Keltaset :D

Eli 1,5 neliöinen olis riittävä??
No tuohan nyt ei periaatteessa kerro tehoista mitään... polttimon tyyppi ja linssin(lasin) valontaittoteho...

Polttimon teho määrää sitten sen tarvittavan virran määrän.
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

55W H3 tarvitsee 12V:lla n. 4.6 ampeeria. Alle kahden metrin johdolla 1,5 mm2 / lamppu riittänee.

Jos meinaat syöttää yhdellä johdolla molempia, laita ensimmäiselle valolle vähintään 2,5 mm2 (eli siitä pitää saada menemään läpi se n. 10 A.

Ennen relettä sitten se 15 - 20 A sulake.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eiköhän se suuntaus onnistu sulta ihan itsekkin,ootat pimeän tuloa ja sit suoralle pätkälle säätämään.. asiaa sivuten.oletteko huomannut että satkussa tulee valot vinoon puskurin kaarevuuden takia! ainakin isot bossilaiset harottaa ihan kunnolla ,mutta onneksi valokuvio on niin leveä että näkee eteen ja tarpeeksi metsähallituksen puolellekkin.
Kuva
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

nalleolut kirjoitti:oletteko huomannut että satkussa tulee valot vinoon puskurin kaarevuuden takia!
:roll: Miksei niitä valoja voisi suoraan asentaa, vaikka puskuri olisikin kaareva?
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu lattoja kääntämällä onnistuu kyllä,materiaali 6mm paksua. en ole antanut asia häiritä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

ai niitä aikoja ku mullakin oli H4 lisävalot.
Mittasin muuten mun vakioajovaloille polttimon jännitteen kun polttimo on päällä, oli jotain 13,7 V, ja laturi lykkäsi 14.1 V, eli ei noihin vakiojohtoihin paljoa jää häviötä kun maadoituskin on kunnossa.
Yllätyin noinkin korkeasta jännitteestä, koska polttimon nimellinenhän on 12 V, ja tunnetusti yksikin voltti poikkemaa tekee valotehossa aika paljon. Veikkaisin muutoksen vähintään toiseen potenssiin ( joka on siis ottotehojen suhde), eli tässä tapauksessa 187 per 144 eli 30 % nimellistä enemmän.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

stara kirjoitti:ai niitä aikoja ku mullakin oli H4 lisävalot.
Oi näitä aikoja :wink:
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Breadfan86 kirjoitti:En oo ees kattonu, mitkä polttimot ne on. 55W varmaankin.

...

Niin ja ei taida riittää 8A:n sulake?
H1, H2, ja H3 ovat 12 volttisena aina 55 wattia. H4 on 60/55W
(2 x 55W)/12 V = 9,2 A eli 10 A sulakekin on siinä ja siinä.
2,5 mm2 johdoille 15 tai 16 A on riittävä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Svc kirjoitti:H1, H2, ja H3 ovat 12 volttisena aina 55 wattia. H4 on 60/55W
Ei ne nyt aina ole 55W ja 60/55W, mutta nämä suomen tieliikenteeseen tarkoitetut kyllä.
Myynnissä on kyllä monia tehokkaampiakin versioita.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Vastaa Viestiin