venttiili paloi taas

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
andr
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

venttiili paloi taas

Viesti Kirjoittaja andr »

no niin kaikki 9000-tietäjät:
(SAAB 9000i vm -90, aj nyt 320 tkm)


- vuonna 2000 (199 tkm) paloi venttiili. Syytä ei kukaan
kertonut, mutta 'ei pitäisi tapahtua' (RJ-Auto, Vaasa)

- vuonna 2002 (250 tkm) paloi taas. Korjattiin taas,
mutta ei syitä, pelkästään arvailuja.

- vuonna 2005 vein auton Bosch-huoltamoon, jossa
ruisku tarkistettiin, ja lausuto oli että autossa
on 'ideaalilukemat'.

- myös katsastuksessa hyvin alhaiset päästölukemat

- auto vie 7 litraa (joskus vähän alle) maantiellä

- keväällä 2006 venttiili palaa jälleen. En tiedä jos enää
jaksan viedä korjaamolle... Hyvä auto se on ollut, jos
ei lasketa venttiiliongelmat.

ajatuksia?

t. /r.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Onko aina sama venttiili?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Eipä noilla päästömittauksilla näe jos YKSI pytty on laihalla. Yleensähän sitten vaan katsotaan että "jaa laihalla/rikkaalla, veivataan kohilleen". Sittenhän se on kohdillaan, mutta yksi suutin kun sekoilee niin sen pytty sitten käy miten käy.

T. Pasi
99T-museopeli
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Suuttimeen minunkin veikkaus osuu, etenkin jos aina on mennyt venttiili samasta pytystä. Mahtoiko bosch-huolto vuonna 2005 mitata suuttimien tuoton vai pelkästään seokset?

Niinkuin Passi jo kertoikin niin päästömittaus kertoo vaan että seos on keskimäärin kohdallaan. Aivan sama tilanne kun laitat omat jalat pakkaseen ja työnnät pään uuniin niin sinulla on edelleen keskimäärin hyvä olo ;)
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Kaikki suuttimetkin voi olla ehjiä mutta jos imusarjassa on ilmavuoto niin varmasti ongelmia tiedossa. Vaihtoehtoja on ottaa kansi pois ja mitata kuinka syvään palanut venttiili on koneistettu. Ruiskuhan voi toimia pakokaasutestissa ihan hyvin mutta tasakaasu ajossa vetää hyvinkin laihalle ja silloin ventiili palaa helposti. Veikkaisin että sylinteri nro 3 on se joka polttaa ventiiliä se on yleisin 4 koneen kipein kohta.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7772
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Lainattu...
- myös katsastuksessa hyvin alhaiset päästölukemat

Tuossahan se vika sanottiinkin jo.. :o
Laihalla se pata käy, ja putken pää niin harmaa kuin olla ja voi..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Joo laihallahan kaikki moottorit yleensä vakiona käy . mutta kun seoksia pitäs pystyä tarkkailemaan ajossa silloinkin kun moottoria kuormitetetaan . Eli pakokaasujen lämmöt joka pytystä + joka pytyn seos ajossa. Tähän kun lisää 4 moottorin värinä taipumuksen ja laihat seoksen niin silloin alkaa ventiileillä on kuuma . Kannessa jos vielä on seeti liika syvällä niin silloin se pamahtaa aika varmasti. Vapari saabit käy tosi laihalla tasakaasulla ja silloinhan tuon palotilan pakokaasut on kuumimmillaan joka rasittaa hyvinkin paljon pakoventiileita . Moottorissa on tosi paljon vaikuttavia tekijöitä jotka vaikuttavat moottorin kestävyyteen . Ei pelkästään takomännät tee moottorista lujaa. Luulen että tässä tapauksessa on kannen seeti koneistettu liian syvälle kun noita ventiilejä on palanut muutamia. Pitäs nähdä livenä tuo kansi mitä on tapahtunut onhan ensimmäinen ventiilin palo voinut johtua ihan siitä että ventiilivarrenkumi on noussut ylös joka on aiheuttanut karstoittumisen ja sen syystä venttiili on hieman auki . Sen jälkeen se on palanut ja ruvennut oireilee . Siihen on vaihdettu uusi ventiili mutta seetiä ei koneistettu vain läpätty joka ei poista seetirenkaan karkeamista . Tai toinen siinä vaiheessa on tehty työvirhe ja seeti kairattu liika syvään . Seuraavilla venttiilien palamisella on taas toistettu tätä virhettä . Tai ventiilin läppäämistä on harrastettu joka remontin yhteydessä joka ei riitä jos seetirengas on lämmennyt rajusti kerran .
andr
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

Viesti Kirjoittaja andr »

ok, kiitos tiedoista

nyt on hankittu toinen kansi (täydellinen) ja
sitä on tarkoitus laittaa kiinni.

Ei haluaisi vielä luopua autosta 200 eurolla romukauppiaalle.

/r
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

joo kyllä tonnariin kannattaa uusi kansi hommata . :D
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Mites tuo palanut venttiili oireilee? Huomaako koneen äänestä jotenkin? Tuossa lueskeltuani mietin kun minulla kuuluu pakopuolelta hiljainen "säksätys" eikä vuotoja näy! Ei kai minulta nyt venttiili ole palanut :lol: Vai oisko?
Saab 9-5 2,0t -1999
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kun tuollaisesta 130 hv ruiskutonnarista yhtenä talviyönä paloi pakoventtiili, niin kyllä sen heti huomasi.

Kulku oli raskassoutuista, suorituskyky täysin hukassa. Meno oli kuin olisi rajua vastatuulta vasten yrittänyt pungertaa eteenpäin iso asuntovaunu perässä. Sana raskassoutuinen kuvasi myös tyhjäkäyntiä, selvästi äänestä huomasi että käy vain kolmella.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

andr kirjoitti:ok, kiitos tiedoista

nyt on hankittu toinen kansi (täydellinen) ja
sitä on tarkoitus laittaa kiinni.

Ei haluaisi vielä luopua autosta 200 eurolla romukauppiaalle.

/r
Kerro minullekin kyseisen romukauppiaan nimi mikä maksaa 200e autosta. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vähän on saman tapaista tuo kun pako venttiili palaa niinkuin olisi sytkä rajusti myöhässä... juuri tuollaista väkisin käymistä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
andr
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

Viesti Kirjoittaja andr »

niin, nyt kansi vaihtuu kohta toiseen. Mutta miten
ennustamaan, ettei taas vaihtokannen venttiilit alkavat
temppuilla?
Joku puhui joskus ruiskusysteemin puhdistuksesta, mutta
en ymmärrä asiasta sen enempää...

/r
jani kirjoitti:Joo laihallahan kaikki moottorit yleensä vakiona käy . mutta kun seoksia pitäs pystyä tarkkailemaan ajossa silloinkin kun moottoria kuormitetetaan . Eli pakokaasujen lämmöt joka pytystä + joka pytyn seos ajossa. Tähän kun lisää 4 moottorin värinä taipumuksen ja laihat seoksen niin silloin alkaa ventiileillä on kuuma . Kannessa jos vielä on seeti liika syvällä niin silloin se pamahtaa aika varmasti. Vapari saabit käy tosi laihalla tasakaasulla ja silloinhan tuon palotilan pakokaasut on kuumimmillaan joka rasittaa hyvinkin paljon pakoventiileita . Moottorissa on tosi paljon vaikuttavia tekijöitä jotka vaikuttavat moottorin kestävyyteen . Ei pelkästään takomännät tee moottorista lujaa. Luulen että tässä tapauksessa on kannen seeti koneistettu liian syvälle kun noita ventiilejä on palanut muutamia. Pitäs nähdä livenä tuo kansi mitä on tapahtunut onhan ensimmäinen ventiilin palo voinut johtua ihan siitä että ventiilivarrenkumi on noussut ylös joka on aiheuttanut karstoittumisen ja sen syystä venttiili on hieman auki . Sen jälkeen se on palanut ja ruvennut oireilee . Siihen on vaihdettu uusi ventiili mutta seetiä ei koneistettu vain läpätty joka ei poista seetirenkaan karkeamista . Tai toinen siinä vaiheessa on tehty työvirhe ja seeti kairattu liika syvään . Seuraavilla venttiilien palamisella on taas toistettu tätä virhettä . Tai ventiilin läppäämistä on harrastettu joka remontin yhteydessä joka ei riitä jos seetirengas on lämmennyt rajusti kerran .
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Suuttimet putsataan ultraäänipesurilla ja sitten koekäytetään, että varmistetaan onko kaikissa sitten sama tuotto.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin