venttiili paloi taas
venttiili paloi taas
no niin kaikki 9000-tietäjät:
(SAAB 9000i vm -90, aj nyt 320 tkm)
- vuonna 2000 (199 tkm) paloi venttiili. Syytä ei kukaan
kertonut, mutta 'ei pitäisi tapahtua' (RJ-Auto, Vaasa)
- vuonna 2002 (250 tkm) paloi taas. Korjattiin taas,
mutta ei syitä, pelkästään arvailuja.
- vuonna 2005 vein auton Bosch-huoltamoon, jossa
ruisku tarkistettiin, ja lausuto oli että autossa
on 'ideaalilukemat'.
- myös katsastuksessa hyvin alhaiset päästölukemat
- auto vie 7 litraa (joskus vähän alle) maantiellä
- keväällä 2006 venttiili palaa jälleen. En tiedä jos enää
jaksan viedä korjaamolle... Hyvä auto se on ollut, jos
ei lasketa venttiiliongelmat.
ajatuksia?
t. /r.
(SAAB 9000i vm -90, aj nyt 320 tkm)
- vuonna 2000 (199 tkm) paloi venttiili. Syytä ei kukaan
kertonut, mutta 'ei pitäisi tapahtua' (RJ-Auto, Vaasa)
- vuonna 2002 (250 tkm) paloi taas. Korjattiin taas,
mutta ei syitä, pelkästään arvailuja.
- vuonna 2005 vein auton Bosch-huoltamoon, jossa
ruisku tarkistettiin, ja lausuto oli että autossa
on 'ideaalilukemat'.
- myös katsastuksessa hyvin alhaiset päästölukemat
- auto vie 7 litraa (joskus vähän alle) maantiellä
- keväällä 2006 venttiili palaa jälleen. En tiedä jos enää
jaksan viedä korjaamolle... Hyvä auto se on ollut, jos
ei lasketa venttiiliongelmat.
ajatuksia?
t. /r.
Onko aina sama venttiili?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Suuttimeen minunkin veikkaus osuu, etenkin jos aina on mennyt venttiili samasta pytystä. Mahtoiko bosch-huolto vuonna 2005 mitata suuttimien tuoton vai pelkästään seokset?
Niinkuin Passi jo kertoikin niin päästömittaus kertoo vaan että seos on keskimäärin kohdallaan. Aivan sama tilanne kun laitat omat jalat pakkaseen ja työnnät pään uuniin niin sinulla on edelleen keskimäärin hyvä olo
Niinkuin Passi jo kertoikin niin päästömittaus kertoo vaan että seos on keskimäärin kohdallaan. Aivan sama tilanne kun laitat omat jalat pakkaseen ja työnnät pään uuniin niin sinulla on edelleen keskimäärin hyvä olo

9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Kaikki suuttimetkin voi olla ehjiä mutta jos imusarjassa on ilmavuoto niin varmasti ongelmia tiedossa. Vaihtoehtoja on ottaa kansi pois ja mitata kuinka syvään palanut venttiili on koneistettu. Ruiskuhan voi toimia pakokaasutestissa ihan hyvin mutta tasakaasu ajossa vetää hyvinkin laihalle ja silloin ventiili palaa helposti. Veikkaisin että sylinteri nro 3 on se joka polttaa ventiiliä se on yleisin 4 koneen kipein kohta.
Joo laihallahan kaikki moottorit yleensä vakiona käy . mutta kun seoksia pitäs pystyä tarkkailemaan ajossa silloinkin kun moottoria kuormitetetaan . Eli pakokaasujen lämmöt joka pytystä + joka pytyn seos ajossa. Tähän kun lisää 4 moottorin värinä taipumuksen ja laihat seoksen niin silloin alkaa ventiileillä on kuuma . Kannessa jos vielä on seeti liika syvällä niin silloin se pamahtaa aika varmasti. Vapari saabit käy tosi laihalla tasakaasulla ja silloinhan tuon palotilan pakokaasut on kuumimmillaan joka rasittaa hyvinkin paljon pakoventiileita . Moottorissa on tosi paljon vaikuttavia tekijöitä jotka vaikuttavat moottorin kestävyyteen . Ei pelkästään takomännät tee moottorista lujaa. Luulen että tässä tapauksessa on kannen seeti koneistettu liian syvälle kun noita ventiilejä on palanut muutamia. Pitäs nähdä livenä tuo kansi mitä on tapahtunut onhan ensimmäinen ventiilin palo voinut johtua ihan siitä että ventiilivarrenkumi on noussut ylös joka on aiheuttanut karstoittumisen ja sen syystä venttiili on hieman auki . Sen jälkeen se on palanut ja ruvennut oireilee . Siihen on vaihdettu uusi ventiili mutta seetiä ei koneistettu vain läpätty joka ei poista seetirenkaan karkeamista . Tai toinen siinä vaiheessa on tehty työvirhe ja seeti kairattu liika syvään . Seuraavilla venttiilien palamisella on taas toistettu tätä virhettä . Tai ventiilin läppäämistä on harrastettu joka remontin yhteydessä joka ei riitä jos seetirengas on lämmennyt rajusti kerran .
Kun tuollaisesta 130 hv ruiskutonnarista yhtenä talviyönä paloi pakoventtiili, niin kyllä sen heti huomasi.
Kulku oli raskassoutuista, suorituskyky täysin hukassa. Meno oli kuin olisi rajua vastatuulta vasten yrittänyt pungertaa eteenpäin iso asuntovaunu perässä. Sana raskassoutuinen kuvasi myös tyhjäkäyntiä, selvästi äänestä huomasi että käy vain kolmella.
Kulku oli raskassoutuista, suorituskyky täysin hukassa. Meno oli kuin olisi rajua vastatuulta vasten yrittänyt pungertaa eteenpäin iso asuntovaunu perässä. Sana raskassoutuinen kuvasi myös tyhjäkäyntiä, selvästi äänestä huomasi että käy vain kolmella.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Kerro minullekin kyseisen romukauppiaan nimi mikä maksaa 200e autosta. :)andr kirjoitti:ok, kiitos tiedoista
nyt on hankittu toinen kansi (täydellinen) ja
sitä on tarkoitus laittaa kiinni.
Ei haluaisi vielä luopua autosta 200 eurolla romukauppiaalle.
/r
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
niin, nyt kansi vaihtuu kohta toiseen. Mutta miten
ennustamaan, ettei taas vaihtokannen venttiilit alkavat
temppuilla?
Joku puhui joskus ruiskusysteemin puhdistuksesta, mutta
en ymmärrä asiasta sen enempää...
/r
ennustamaan, ettei taas vaihtokannen venttiilit alkavat
temppuilla?
Joku puhui joskus ruiskusysteemin puhdistuksesta, mutta
en ymmärrä asiasta sen enempää...
/r
jani kirjoitti:Joo laihallahan kaikki moottorit yleensä vakiona käy . mutta kun seoksia pitäs pystyä tarkkailemaan ajossa silloinkin kun moottoria kuormitetetaan . Eli pakokaasujen lämmöt joka pytystä + joka pytyn seos ajossa. Tähän kun lisää 4 moottorin värinä taipumuksen ja laihat seoksen niin silloin alkaa ventiileillä on kuuma . Kannessa jos vielä on seeti liika syvällä niin silloin se pamahtaa aika varmasti. Vapari saabit käy tosi laihalla tasakaasulla ja silloinhan tuon palotilan pakokaasut on kuumimmillaan joka rasittaa hyvinkin paljon pakoventiileita . Moottorissa on tosi paljon vaikuttavia tekijöitä jotka vaikuttavat moottorin kestävyyteen . Ei pelkästään takomännät tee moottorista lujaa. Luulen että tässä tapauksessa on kannen seeti koneistettu liian syvälle kun noita ventiilejä on palanut muutamia. Pitäs nähdä livenä tuo kansi mitä on tapahtunut onhan ensimmäinen ventiilin palo voinut johtua ihan siitä että ventiilivarrenkumi on noussut ylös joka on aiheuttanut karstoittumisen ja sen syystä venttiili on hieman auki . Sen jälkeen se on palanut ja ruvennut oireilee . Siihen on vaihdettu uusi ventiili mutta seetiä ei koneistettu vain läpätty joka ei poista seetirenkaan karkeamista . Tai toinen siinä vaiheessa on tehty työvirhe ja seeti kairattu liika syvään . Seuraavilla venttiilien palamisella on taas toistettu tätä virhettä . Tai ventiilin läppäämistä on harrastettu joka remontin yhteydessä joka ei riitä jos seetirengas on lämmennyt rajusti kerran .