"Tyhmä" kysymys peruspaineen säätämisestä, -86 T8A

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Muutama milli tangossa voi hyvin olla esijännitystä, eli että tankoa joutuu vetämään sieltä kellosta ulos jotta saa tappiin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Josko tälle vielä uppia pistettäisiin.

Elikäs eipä jaksa tuo t8ic oikein ahtaa minnekään. Ahdot ei nouse edes keltaisen puolelle, vaan kyllä se mittari yrittää sinne kovasti pyrkiä.

Tuolla aiemmin olikin puhetta tuosta ylipainekytkimestä, jonka ohittamista koetan myös. Elikäs kun kierroksia on tarpeeksi ja turbon 'pitäisi' tulla mukaan, alkaa edestä kuulumaan puhinaa (hieman ikään kuin putkesta pihisisi tai tuhisee voimistuvalla äänellä).

Paineet siis ilmeisesti täysin hukassa? Mitenkäs tuota kannattaisi lähteä koittelemeaan? Mankkuvenasta pihaa irti vai..?

Liekö turbokin ehtoopuolella, sillä pakoputkesta hieman valkoista savua/vesihöyryä tyhjäkäynnillä tupruttelee. Toisaalta auton on seisonut käytännössä tammikuusta lähtien ja tankissa ollut ilmeisesti vain alta 10 litraa 95sta, liekö siis po-järjestelmään kondensoitunut vettä & paskaa..

Ilmeisesti kuitenkin tyhjäkäynnilläkin pitäisi tuon perusmittarin olla valkoisen ja keltaisen rajalla, ja ahdoilla painaa keltaisen puolivälin yli - lähemmäs jopa punaista?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tonppa kirjoitti:Josko tälle vielä uppia pistettäisiin.

Elikäs eipä jaksa tuo t8ic oikein ahtaa minnekään. Ahdot ei nouse edes keltaisen puolelle, vaan kyllä se mittari yrittää sinne kovasti pyrkiä.

Tuolla aiemmin olikin puhetta tuosta ylipainekytkimestä, jonka ohittamista koetan myös. Elikäs kun kierroksia on tarpeeksi ja turbon 'pitäisi' tulla mukaan, alkaa edestä kuulumaan puhinaa (hieman ikään kuin putkesta pihisisi tai tuhisee voimistuvalla äänellä).

Paineet siis ilmeisesti täysin hukassa? Mitenkäs tuota kannattaisi lähteä koittelemeaan? Mankkuvenasta pihaa irti vai..?

Liekö turbokin ehtoopuolella, sillä pakoputkesta hieman valkoista savua/vesihöyryä tyhjäkäynnillä tupruttelee. Toisaalta auton on seisonut käytännössä tammikuusta lähtien ja tankissa ollut ilmeisesti vain alta 10 litraa 95sta, liekö siis po-järjestelmään kondensoitunut vettä & paskaa..

Ilmeisesti kuitenkin tyhjäkäynnilläkin pitäisi tuon perusmittarin olla valkoisen ja keltaisen rajalla, ja ahdoilla painaa keltaisen puolivälin yli - lähemmäs jopa punaista?
Tyhjäkäynnillä kuuluu olla reilusti valkoisen puolella. Korjaa vuoto ja aja vanhat bensat varovasti pois ja tankkaa min 98 oktaanista.

Jos ylipainekytkin (kalvo) on rikki niin auton oma ahtomittarikin sekoaa.
900C -86
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Kun auto on sammuksissa, niin mittari on selkeästi valkoisen puolella. Kun puolestaan auton käynnistää, tippuu viisari vielä enemmän valkoiselle, noin valkoisen puoliväliin ja jopa alle. Kaasua annettaessa se pyrkii kohti keltaista, sinne kuitenkaan pääsemättä.

edit. Tältä tilanne siis näyttää.. Auton ollessa sammuksissa tilanne lienee kutakuinkin normaali:

Kuva

Ja kun auton starttaa, tilanne näyttää tältä:

Kuva

Vinkunan ja puhkunan säestyksellä mittari melkein yltää keltaisen rajalle. :o

Magneettiventtiili naksuu virrat päällä jarrua painettaessa, ja jos sitä virtajohtoa näppäilee irti, niin naksuu jonkin aikaa jälkeen. Mutta mitäpä letkua siitä koittaisi irti..

Entäpä tuo hukkaportin tanko? Onko se sananmukaisesti oikein tanko? Joku mutterilla varustettu tangontapainen näyttääpi olevan mankkuvenan läheisyydessä (piuhakin sieltä mankkuvenalta sen lähellä olevaan mötikkään näyttäisi johtavan), siis ikään kuin turbon alla ja takana..? Olenko oikeilla jäljilläkään?
Viimeksi muokannut Tonppa, Su Syys 17, 2006 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tonppa kirjoitti:Kun auto on sammuksissa, niin mittari on selkeästi valkoisen puolella.
Taitaa mittari vaatia kalibrointia, viisari ei ole kohdallaan. Auton ollessa sammuksissa imusarjassa vallitsee ilmakehän paine, silloin viisarin kuuluisi olla nollakohdassaan valkoisen ja keltaisen rajalla.

Ahdoissa ei siis välttämättä ole mitään vikaa, mutta mittarissa selvästikin on.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Joo tuota mittarivirhettäkin mietiskelin, mutta ei nuo ahdotkaan kovin vakuuttavilta tunnu.. Tosiaan, tuolla toisaalla mainittu suhina/puhina kuuluu kun turbon ahtamisaika tulee käsille. Ikäänkuin osa ahdoista 'vuotaisi' välille, ja aiheuttaisi kovenevaa suhinaa.

Tiettyhän asiaa auttaisi, jos joku asiaa paremmin tunteva pääsisi testilenkin heittämään. :lol:

Mutta koitetaas pikku hiljaa :P

Tuosta mittarin säätämisestä mahtaa olla juttua täälläkin..? 'Haku' vaan käytöön, vai olisko jollain selkeitä ja mielellään kuvitettuja ohjeita? :wink:
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mittari ja ylipainekytkin näyttäisivät olevan ihan kunnossa. Vuotoa varmaan putkistoissa konehuoneessa tai hukkaportin tanko irti.
900C -86
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Kuinka tuon ylipainekytkimen toiminnan voi todeta, mittareista siis? Tuolla toisaalla juuri tuota ylipainekytkintä epäillään vialliseksi.

Entäpä hukkaportin tanko, miten sen irti oleminen todetaan.. ? Jonkun tangon sieltä turbon läheltä olin löytävinäni, liekö kyseessä juuri hukkiksen tanko?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tonppa kirjoitti:Kuinka tuon ylipainekytkimen toiminnan voi todeta, mittareista siis? Tuolla toisaalla juuri tuota ylipainekytkintä epäillään vialliseksi.
No mittarista ei oikein voi todeta, mutta siinä vaiheessa kun toi toimii niin yleensä nenä napsahtaa tuulilasiin eli siis katkoo bensapumpun virtoja.
Mahdollisen vuodon saa helpoiten todettua kun tulppaa konehuoneesta hyttiin menevän letkun, siis sen koneen puolimmaisen.
Mittarihan ei toimi mutta menopuolella pitäis kumminkin olla eroa ja suhinan muuttua jos vika oli tuossa.
Mittarissa nyt ei isoa heittoa ole, tuossa off-tilassa ja tyhjäkäynnillä.
Tuolla ei ilmeisesti pääse nyt maantiellä vedättämään että näkis paremmin mittarin käyttäytymistä?
Paikallaan polkemalla ahdothan ei juuri nouse.
Entäpä hukkaportin tanko, miten sen irti oleminen todetaan.. ? Jonkun tangon sieltä turbon läheltä olin löytävinäni, liekö kyseessä juuri hukkiksen tanko?
Siellä turbon vieressähän toi hukkisen tanko on, ei siellä muuta ole.
Jos se on irti niin toinen pää on tyhjänä.

Ahtoputket tai ic saattaa myös vuotaa ja suhista.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

tetammi kirjoitti: konehuoneesta hyttiin menevän letkun, siis sen koneen puolimmaisen.
Mittarihan ei toimi mutta menopuolella pitäis kumminkin olla eroa ja suhinan muuttua jos vika oli tuossa.
Mittarissa nyt ei isoa heittoa ole, tuossa off-tilassa ja tyhjäkäynnillä.
Tuolla ei ilmeisesti pääse nyt maantiellä vedättämään että näkis paremmin mittarin käyttäytymistä?
Paikallaan polkemalla ahdothan ei juuri nouse.
Pitääpäs kokeilla, ensin paikallistaa tuo ylipainekytkimen johdotus ja hyttään menevä letku ja sitten tulpata se.

Pari sataa kilometriä tuota autoa siirsin, ja ilman ongelmia se tuon matkan meni. :P Mittaria tarkkailin ja ahdot eivät missään vaiheessa keltaiselle nousseet. Eri tavoilla sitä koetin varovasti kiusailla, mutta pitkään seisonutta autoa en liiemmin alkanut monottamaan.

Sen kerran kun hieman lämmintä konetta härnäsin, viitosvaihteelle lykätessä loota hieman kurnaisi. Liekö öljyt ja vaihteensiirrin tms. huollon tarpeessa.. Tuo viitos vaihde tuntui olevan hieman erikoinen, ikään kuin mutkan kautta pistää silmään. Tuo lienee normaalia..
tetammi kirjoitti:
Siellä turbon vieressähän toi hukkisen tanko on, ei siellä muuta ole.
Jos se on irti niin toinen pää on tyhjänä.

Ahtoputket tai ic saattaa myös vuotaa ja suhista.
Toinen pää näytti olevan kiinni jossain mötikässä, johon taisi tulla magneettiventtiililtä letku. Siis päinvastainen pää turboon nähden. Toista päätä en hoksinut edes koplata, kun ei pää taittunut sinne turbon alle kunnolla.. :P

Pitääpä tutkia ja hutkia ensi viikonloppuna taas lisää. Uudet tulpat ja johdot pitää hakea viikolla. Virranjakajan kannessa oli hieman öljyä, ja siinä pyörijän yhteydessä oleva kumi/tiiviste näytti olevan aika finito. Pyörijä näytti olevan kuitenkin hyvässä kunnossa. Kannattaako vaihtaa? Kuulemma ei_niin_kauan_sitten vaihdettu.. Puolalta tuleva johdon suoja oli murtunut ja muutenkin huonossa hapessa, joten koko setin bougicordeja ajattelin tilalle pistää, varmuuden vuoksi. :wink:

Tulpistahan tulikin jo todettua, että GMn tulpat näyttävät koneessa olevan kiinni, ja n. 1mm välillä.. joten melko väljät ilmeisesti.. Vaihtoon menevät nekin.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Minkä verran tuon hukkaportin tangon tulisi liikkua? Lievää voimaa käyttäen sitä pystyy liikuttelemaan tällä hetkellä noin pari kolme senttiä ikään kuin pystysuunnassa, mutta jäykkähän tuo on. Kiinnikkin se tuntuu olevan molemmista päistänsä.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

upsista,


Nii.. http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm löytyvien ohjeiden mukaisesti nyppäsin mankkuvenan sähköpiuhan pois paikaltansa. Vaan eipä nousseet ahdot mittarin mukaan keltaisen puoleen väliin, tai siis peruspaineille.. En tosin käyny ajelemassa, mutta ymmärsinkö oikein että pitäis silti nousta ikään kuin tuohon, vai vain ajon aikana?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tonppa kirjoitti:upsista,


Nii.. http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm löytyvien ohjeiden mukaisesti nyppäsin mankkuvenan sähköpiuhan pois paikaltansa. Vaan eipä nousseet ahdot mittarin mukaan keltaisen puoleen väliin, tai siis peruspaineille.. En tosin käyny ajelemassa, mutta ymmärsinkö oikein että pitäis silti nousta ikään kuin tuohon, vai vain ajon aikana?
Vain ajossa, vaatii jo hieman reippaampaa etenemistä.
Cruisailuajossa ehjäkään ei nosta ahtoja plussan puolelle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

No näin vähän jo aattelinki.. eikös tuo pitäs olla siinä rajalla ku paikallaan on..

Enivei, josko sitä ratin lykkäis paikallensa ja kävis tesmailemassa..

Eli jos ei siltikään ahtoja nosta keltaisen puoleen väliin, niin silloin perspaineet keturallaan?

Next step taitaa ollakki teollisuusmittarin hommaaminen. :lol:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tonppa kirjoitti:No näin vähän jo aattelinki.. eikös tuo pitäs olla siinä rajalla ku paikallaan on..
Sammuksissa joo valkosen ja keltasen rajalla.
Joko suhina paikka on selvinny?

Koeajot on ilmeisesti hankalia parhaillaan niin voithan lykätä fillarin pumpulla painetta konehuoneen puolelta hytin letkuun...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin