"Tyhmä" kysymys peruspaineen säätämisestä, -86 T8A
Josko tälle vielä uppia pistettäisiin.
Elikäs eipä jaksa tuo t8ic oikein ahtaa minnekään. Ahdot ei nouse edes keltaisen puolelle, vaan kyllä se mittari yrittää sinne kovasti pyrkiä.
Tuolla aiemmin olikin puhetta tuosta ylipainekytkimestä, jonka ohittamista koetan myös. Elikäs kun kierroksia on tarpeeksi ja turbon 'pitäisi' tulla mukaan, alkaa edestä kuulumaan puhinaa (hieman ikään kuin putkesta pihisisi tai tuhisee voimistuvalla äänellä).
Paineet siis ilmeisesti täysin hukassa? Mitenkäs tuota kannattaisi lähteä koittelemeaan? Mankkuvenasta pihaa irti vai..?
Liekö turbokin ehtoopuolella, sillä pakoputkesta hieman valkoista savua/vesihöyryä tyhjäkäynnillä tupruttelee. Toisaalta auton on seisonut käytännössä tammikuusta lähtien ja tankissa ollut ilmeisesti vain alta 10 litraa 95sta, liekö siis po-järjestelmään kondensoitunut vettä & paskaa..
Ilmeisesti kuitenkin tyhjäkäynnilläkin pitäisi tuon perusmittarin olla valkoisen ja keltaisen rajalla, ja ahdoilla painaa keltaisen puolivälin yli - lähemmäs jopa punaista?
Elikäs eipä jaksa tuo t8ic oikein ahtaa minnekään. Ahdot ei nouse edes keltaisen puolelle, vaan kyllä se mittari yrittää sinne kovasti pyrkiä.
Tuolla aiemmin olikin puhetta tuosta ylipainekytkimestä, jonka ohittamista koetan myös. Elikäs kun kierroksia on tarpeeksi ja turbon 'pitäisi' tulla mukaan, alkaa edestä kuulumaan puhinaa (hieman ikään kuin putkesta pihisisi tai tuhisee voimistuvalla äänellä).
Paineet siis ilmeisesti täysin hukassa? Mitenkäs tuota kannattaisi lähteä koittelemeaan? Mankkuvenasta pihaa irti vai..?
Liekö turbokin ehtoopuolella, sillä pakoputkesta hieman valkoista savua/vesihöyryä tyhjäkäynnillä tupruttelee. Toisaalta auton on seisonut käytännössä tammikuusta lähtien ja tankissa ollut ilmeisesti vain alta 10 litraa 95sta, liekö siis po-järjestelmään kondensoitunut vettä & paskaa..
Ilmeisesti kuitenkin tyhjäkäynnilläkin pitäisi tuon perusmittarin olla valkoisen ja keltaisen rajalla, ja ahdoilla painaa keltaisen puolivälin yli - lähemmäs jopa punaista?
Tyhjäkäynnillä kuuluu olla reilusti valkoisen puolella. Korjaa vuoto ja aja vanhat bensat varovasti pois ja tankkaa min 98 oktaanista.Tonppa kirjoitti:Josko tälle vielä uppia pistettäisiin.
Elikäs eipä jaksa tuo t8ic oikein ahtaa minnekään. Ahdot ei nouse edes keltaisen puolelle, vaan kyllä se mittari yrittää sinne kovasti pyrkiä.
Tuolla aiemmin olikin puhetta tuosta ylipainekytkimestä, jonka ohittamista koetan myös. Elikäs kun kierroksia on tarpeeksi ja turbon 'pitäisi' tulla mukaan, alkaa edestä kuulumaan puhinaa (hieman ikään kuin putkesta pihisisi tai tuhisee voimistuvalla äänellä).
Paineet siis ilmeisesti täysin hukassa? Mitenkäs tuota kannattaisi lähteä koittelemeaan? Mankkuvenasta pihaa irti vai..?
Liekö turbokin ehtoopuolella, sillä pakoputkesta hieman valkoista savua/vesihöyryä tyhjäkäynnillä tupruttelee. Toisaalta auton on seisonut käytännössä tammikuusta lähtien ja tankissa ollut ilmeisesti vain alta 10 litraa 95sta, liekö siis po-järjestelmään kondensoitunut vettä & paskaa..
Ilmeisesti kuitenkin tyhjäkäynnilläkin pitäisi tuon perusmittarin olla valkoisen ja keltaisen rajalla, ja ahdoilla painaa keltaisen puolivälin yli - lähemmäs jopa punaista?
Jos ylipainekytkin (kalvo) on rikki niin auton oma ahtomittarikin sekoaa.
900C -86
Kun auto on sammuksissa, niin mittari on selkeästi valkoisen puolella. Kun puolestaan auton käynnistää, tippuu viisari vielä enemmän valkoiselle, noin valkoisen puoliväliin ja jopa alle. Kaasua annettaessa se pyrkii kohti keltaista, sinne kuitenkaan pääsemättä.
edit. Tältä tilanne siis näyttää.. Auton ollessa sammuksissa tilanne lienee kutakuinkin normaali:

Ja kun auton starttaa, tilanne näyttää tältä:

Vinkunan ja puhkunan säestyksellä mittari melkein yltää keltaisen rajalle.
Magneettiventtiili naksuu virrat päällä jarrua painettaessa, ja jos sitä virtajohtoa näppäilee irti, niin naksuu jonkin aikaa jälkeen. Mutta mitäpä letkua siitä koittaisi irti..
Entäpä tuo hukkaportin tanko? Onko se sananmukaisesti oikein tanko? Joku mutterilla varustettu tangontapainen näyttääpi olevan mankkuvenan läheisyydessä (piuhakin sieltä mankkuvenalta sen lähellä olevaan mötikkään näyttäisi johtavan), siis ikään kuin turbon alla ja takana..? Olenko oikeilla jäljilläkään?
edit. Tältä tilanne siis näyttää.. Auton ollessa sammuksissa tilanne lienee kutakuinkin normaali:

Ja kun auton starttaa, tilanne näyttää tältä:

Vinkunan ja puhkunan säestyksellä mittari melkein yltää keltaisen rajalle.

Magneettiventtiili naksuu virrat päällä jarrua painettaessa, ja jos sitä virtajohtoa näppäilee irti, niin naksuu jonkin aikaa jälkeen. Mutta mitäpä letkua siitä koittaisi irti..
Entäpä tuo hukkaportin tanko? Onko se sananmukaisesti oikein tanko? Joku mutterilla varustettu tangontapainen näyttääpi olevan mankkuvenan läheisyydessä (piuhakin sieltä mankkuvenalta sen lähellä olevaan mötikkään näyttäisi johtavan), siis ikään kuin turbon alla ja takana..? Olenko oikeilla jäljilläkään?
Viimeksi muokannut Tonppa, Su Syys 17, 2006 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taitaa mittari vaatia kalibrointia, viisari ei ole kohdallaan. Auton ollessa sammuksissa imusarjassa vallitsee ilmakehän paine, silloin viisarin kuuluisi olla nollakohdassaan valkoisen ja keltaisen rajalla.Tonppa kirjoitti:Kun auto on sammuksissa, niin mittari on selkeästi valkoisen puolella.
Ahdoissa ei siis välttämättä ole mitään vikaa, mutta mittarissa selvästikin on.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Joo tuota mittarivirhettäkin mietiskelin, mutta ei nuo ahdotkaan kovin vakuuttavilta tunnu.. Tosiaan, tuolla toisaalla mainittu suhina/puhina kuuluu kun turbon ahtamisaika tulee käsille. Ikäänkuin osa ahdoista 'vuotaisi' välille, ja aiheuttaisi kovenevaa suhinaa.
Tiettyhän asiaa auttaisi, jos joku asiaa paremmin tunteva pääsisi testilenkin heittämään.
Mutta koitetaas pikku hiljaa
Tuosta mittarin säätämisestä mahtaa olla juttua täälläkin..? 'Haku' vaan käytöön, vai olisko jollain selkeitä ja mielellään kuvitettuja ohjeita?
Tiettyhän asiaa auttaisi, jos joku asiaa paremmin tunteva pääsisi testilenkin heittämään.

Mutta koitetaas pikku hiljaa

Tuosta mittarin säätämisestä mahtaa olla juttua täälläkin..? 'Haku' vaan käytöön, vai olisko jollain selkeitä ja mielellään kuvitettuja ohjeita?

No mittarista ei oikein voi todeta, mutta siinä vaiheessa kun toi toimii niin yleensä nenä napsahtaa tuulilasiin eli siis katkoo bensapumpun virtoja.Tonppa kirjoitti:Kuinka tuon ylipainekytkimen toiminnan voi todeta, mittareista siis? Tuolla toisaalla juuri tuota ylipainekytkintä epäillään vialliseksi.
Mahdollisen vuodon saa helpoiten todettua kun tulppaa konehuoneesta hyttiin menevän letkun, siis sen koneen puolimmaisen.
Mittarihan ei toimi mutta menopuolella pitäis kumminkin olla eroa ja suhinan muuttua jos vika oli tuossa.
Mittarissa nyt ei isoa heittoa ole, tuossa off-tilassa ja tyhjäkäynnillä.
Tuolla ei ilmeisesti pääse nyt maantiellä vedättämään että näkis paremmin mittarin käyttäytymistä?
Paikallaan polkemalla ahdothan ei juuri nouse.
Siellä turbon vieressähän toi hukkisen tanko on, ei siellä muuta ole.Entäpä hukkaportin tanko, miten sen irti oleminen todetaan.. ? Jonkun tangon sieltä turbon läheltä olin löytävinäni, liekö kyseessä juuri hukkiksen tanko?
Jos se on irti niin toinen pää on tyhjänä.
Ahtoputket tai ic saattaa myös vuotaa ja suhista.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Pitääpäs kokeilla, ensin paikallistaa tuo ylipainekytkimen johdotus ja hyttään menevä letku ja sitten tulpata se.tetammi kirjoitti: konehuoneesta hyttiin menevän letkun, siis sen koneen puolimmaisen.
Mittarihan ei toimi mutta menopuolella pitäis kumminkin olla eroa ja suhinan muuttua jos vika oli tuossa.
Mittarissa nyt ei isoa heittoa ole, tuossa off-tilassa ja tyhjäkäynnillä.
Tuolla ei ilmeisesti pääse nyt maantiellä vedättämään että näkis paremmin mittarin käyttäytymistä?
Paikallaan polkemalla ahdothan ei juuri nouse.
Pari sataa kilometriä tuota autoa siirsin, ja ilman ongelmia se tuon matkan meni.

Sen kerran kun hieman lämmintä konetta härnäsin, viitosvaihteelle lykätessä loota hieman kurnaisi. Liekö öljyt ja vaihteensiirrin tms. huollon tarpeessa.. Tuo viitos vaihde tuntui olevan hieman erikoinen, ikään kuin mutkan kautta pistää silmään. Tuo lienee normaalia..
Toinen pää näytti olevan kiinni jossain mötikässä, johon taisi tulla magneettiventtiililtä letku. Siis päinvastainen pää turboon nähden. Toista päätä en hoksinut edes koplata, kun ei pää taittunut sinne turbon alle kunnolla..tetammi kirjoitti:
Siellä turbon vieressähän toi hukkisen tanko on, ei siellä muuta ole.
Jos se on irti niin toinen pää on tyhjänä.
Ahtoputket tai ic saattaa myös vuotaa ja suhista.

Pitääpä tutkia ja hutkia ensi viikonloppuna taas lisää. Uudet tulpat ja johdot pitää hakea viikolla. Virranjakajan kannessa oli hieman öljyä, ja siinä pyörijän yhteydessä oleva kumi/tiiviste näytti olevan aika finito. Pyörijä näytti olevan kuitenkin hyvässä kunnossa. Kannattaako vaihtaa? Kuulemma ei_niin_kauan_sitten vaihdettu.. Puolalta tuleva johdon suoja oli murtunut ja muutenkin huonossa hapessa, joten koko setin bougicordeja ajattelin tilalle pistää, varmuuden vuoksi.

Tulpistahan tulikin jo todettua, että GMn tulpat näyttävät koneessa olevan kiinni, ja n. 1mm välillä.. joten melko väljät ilmeisesti.. Vaihtoon menevät nekin.
upsista,
Nii.. http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm löytyvien ohjeiden mukaisesti nyppäsin mankkuvenan sähköpiuhan pois paikaltansa. Vaan eipä nousseet ahdot mittarin mukaan keltaisen puoleen väliin, tai siis peruspaineille.. En tosin käyny ajelemassa, mutta ymmärsinkö oikein että pitäis silti nousta ikään kuin tuohon, vai vain ajon aikana?
Nii.. http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm löytyvien ohjeiden mukaisesti nyppäsin mankkuvenan sähköpiuhan pois paikaltansa. Vaan eipä nousseet ahdot mittarin mukaan keltaisen puoleen väliin, tai siis peruspaineille.. En tosin käyny ajelemassa, mutta ymmärsinkö oikein että pitäis silti nousta ikään kuin tuohon, vai vain ajon aikana?
Vain ajossa, vaatii jo hieman reippaampaa etenemistä.Tonppa kirjoitti:upsista,
Nii.. http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm löytyvien ohjeiden mukaisesti nyppäsin mankkuvenan sähköpiuhan pois paikaltansa. Vaan eipä nousseet ahdot mittarin mukaan keltaisen puoleen väliin, tai siis peruspaineille.. En tosin käyny ajelemassa, mutta ymmärsinkö oikein että pitäis silti nousta ikään kuin tuohon, vai vain ajon aikana?
Cruisailuajossa ehjäkään ei nosta ahtoja plussan puolelle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
No näin vähän jo aattelinki.. eikös tuo pitäs olla siinä rajalla ku paikallaan on..
Enivei, josko sitä ratin lykkäis paikallensa ja kävis tesmailemassa..
Eli jos ei siltikään ahtoja nosta keltaisen puoleen väliin, niin silloin perspaineet keturallaan?
Next step taitaa ollakki teollisuusmittarin hommaaminen.
Enivei, josko sitä ratin lykkäis paikallensa ja kävis tesmailemassa..
Eli jos ei siltikään ahtoja nosta keltaisen puoleen väliin, niin silloin perspaineet keturallaan?
Next step taitaa ollakki teollisuusmittarin hommaaminen.

Sammuksissa joo valkosen ja keltasen rajalla.Tonppa kirjoitti:No näin vähän jo aattelinki.. eikös tuo pitäs olla siinä rajalla ku paikallaan on..
Joko suhina paikka on selvinny?
Koeajot on ilmeisesti hankalia parhaillaan niin voithan lykätä fillarin pumpulla painetta konehuoneen puolelta hytin letkuun...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992