900 Aeroon uusi turbo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

900 Aeroon uusi turbo

Viesti Kirjoittaja Eski »

900Aero-projektin koneeseen on harkinnassa uusi turbo ja tulikin tuossa mieleen, kun 9-5 Aerosta jäi käsiin Mitsun TD04HL-15T, mutta eipä taidakaan tuota saada T3-laippaan mitenkään. Ilmeisesti Volvon TD04:t kävisi suoraan, mutta Saabin ei...

Kannattaisikohan tuollaista Masturboa kokeilla satkuun, ilmeisesti nuo kaikki T3-laipalliset kävisivät? Mikähän noista olisi sopivin 900T16 fööniksi:
http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet ... ng=0&tid=4

Eski
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

MasterPowerin mallistosta voisin Aeroon "suositella" malleja MP3/MP04B (MP 802138) tai MP3 (MP 802314). Jälkimmäinen on liki vastaava mitä vakio-Garretti ja se voisi olla fiksumpi vaihtoehto ellei muita suuria muutoksia tule. MP3/MP04B-mallilla ahtimen toiminta/seokset voisi olla hyvä tarkistaa penkissä.

Downpipen kiinnitys menee uusiksi johtuen erilaisesti pulttijaosta hukkiksen kotelossa mitä Garretissa.

Muut Masterin mallit vaativat ulkoisen hukkaportin tai riittävän mitoituksen ahtimelle ettei hukkista tarvita ollenkaan. Ulkoinen hukkaportti vaatiikin sitten sen sovittamisen valusarjan yhteyteen tai "väliputkella" turbon ja sarjan välissä. Tai sitten peltisarjan ja hukkiksen sen yhteyteen rakennettuna. Näistä kaikki vaihtoehdot taitavat olla poissuljettuja pelkkään turbon vaihtoprojektiin... (?)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, siitä ryssämutkasta olisi tietysti hyvä päästä eroon samalla. Aerossahan on jo valmiina JT:n 3" hormi, joten downpipe täytyisi joktap tehdä uusiksi, jos päätyy tuohon MasterPoweriin. Akun siirtäminen konttiin ei toisaalta oikein innosta, mutta eipä siinä taida paljon vaihtoehtoja olla...

Eski
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Tuo akun siirto ei kovin suuri operaatio ole, koska +kaapelin veto taakse riittää. Taakse sopiva teline akulle, johdot kiinni ja menoksi.

Aion siirtää satkussa akun taakse, turbokoneen asennuksen yhteydessä, 3" dp:n tieltä.

Saako muuten PCS:ltä 3" JT:n putkea vielä :?:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Juu eihän se akun siirto hankala ole, mutta takakontille olisi muutakin käyttöä...

3" -rööriä näyttäisi löytyvän vain yhdellä vaimentajalla:
http://www.speedparts.se/prod/sp_avg_900.shtml

Eski
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Ajattelin sovittaa akun tavaratilan pohjavanerin alle.

Tuon JT:n 3" alkukäyrän voisi tilata.
Viimeksi muokannut rr, Su Syys 17, 2006 19:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

rr kirjoitti:Ajattelin sovittaa akun tavaratilan pohjavanerin alle.

Tuon JT:n 3" alkukäyrän voisi tilata.
mahtuuko perusakku vanerin alle?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

saabastelija kirjoitti:mahtuuko perusakku vanerin alle?
Enpä ole mitannut. Ellei mahdu, jää kaksi vaihtoehtoa: Matalampi akku tai sopiva syvennys auton pohjaan.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

muistakaa akkutilan tuuletus! ei missään tapauksessa normi akkua suljettuun tilaan jossei pommia tahdo rakentaa!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Itselläkin olisi akun siirto edessä ja kyllähän tuo "kellaritila" houkuttelisi asennuspaikkana. Saikos näitä lyijygeeliakkuja kallistaa? Sellainen varmaankin mahtuisi tilaan kyljelleen ilman peltitöitä?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

muistaakseni saa 90 astetta kääntää! optiman saa laittaa mitenpäin vaan.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
smpp
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 20:09

Viesti Kirjoittaja smpp »

muistakaa sitten vetää kunnon kaliiberin akkukaapelia, voi tulla muuten ikäviä yllätyksiä suomen olosuhteissa.

halpaa toi lystikään ei oo kun aattelee että kunnon piuhaan ja siistiin asennukseen saa helposti hakattua parinkin uuden akun hinnan.

itse väänsin veneen akkuboksista upotusasennuksen jossa pieni tietokonetuuletin vaikka sitä ei olis edes tarvittu. ja geeliakku ehdottomasti.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Millainen uusi akku Eskin Aeroon tulikaan? Vai mistä tässä oli puhe? eli offtopikin voisi siivota pois...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tässä on oma vaikeutensa, kun Aeroon ei mielellään tekisi mitään sellaisia muutoksia koriin, jotka joutuu palauttamaan entiselleen, jos ja kun auto joskus päätyy museoleimalle... Siksi koko virittämishomma taitaa tyssätä siihen, kun kunnollisen coolerin takia joutuu rälläköimään hinauslenkit...

Eski
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Eski kirjoitti:Jep, tässä on oma vaikeutensa, kun Aeroon ei mielellään tekisi mitään sellaisia muutoksia koriin, jotka joutuu palauttamaan entiselleen, jos ja kun auto joskus päätyy museoleimalle... Siksi koko virittämishomma taitaa tyssätä siihen, kun kunnollisen coolerin takia joutuu rälläköimään hinauslenkit...

Eski
Kyllä sinne kohtuukokoisen ic:n saa hinauslenkkejä rälläköimättäkin. Tuossa edellisen omistajan omaan satkuuni virittelemä välijäähdytin: http://kotisivu.dnainternet.net/arohein ... IM2296.JPG

Hinauslenkkien väli on muistaakseni jotain ~600-630 mm. Saa jo jonkinlaisen tuninkiliikkeistä taitaa löytyä jo jonkinlaista kiina-ic:täkin, tuohon väliin mahtuu.

Akusta vielä sen verran, että miten olisi kyljelleen asetettu hyytelöakku (Optoma Yellow Top ja mitä näitä nyt on)?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Vastaa Viestiin