Puristus korkeus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Puristus korkeus

Viesti Kirjoittaja junnu »

Tietäisköhän kukaan mikä pitäis olla puristuskorkeuden että saatais 7.5/8.0 puristussuhteeksi?kantena tietty 16v.(tasapää mäntä)
puh.050-3748237
#3078
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Tarkoitit varmaan puristustilavuutta. Pystyt mittaamaan nuo simppelisti itsekkin pleksilasin ja automaattiöljyn tai vastaavan kanssa. Pleksiin pieni reikä ja siitä ruiskulla tavaraa sisään.... Laskukaavoja löytyy netistä.
Aika paljon pitää kaivaa kantta jos pudottaa noin paljon puristus suhdetta(tasamännillä).
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Kyllä tarkoitin puristus korkeutta?Kone on kasassa vielä ja tarjolla olis vicekoja halvalla?kolmea eri puriste korkeutta olis,mutta kun ei tiedä edes -90 ässän korkeutta :oops: Männät tasapäitä joissa vettiili kolot,mutta sehän vain lisää tilavuutta.Tuolla kyllä näppärät laskurithttp://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml
puh.050-3748237
#3078
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo sori... :oops: Puhuit tietty männistä etkä kannesta...
Toivottavasti joku eksyy tänne jolla irtomukeja hyllyssä...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24634
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Puristus korkeus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

junnu kirjoitti:Tietäisköhän kukaan mikä pitäis olla puristuskorkeuden että saatais 7.5/8.0 puristussuhteeksi?kantena tietty 16v.(tasapää mäntä)
en tiedä onko apua:

motti , puristus, koko, laen kuoppa
b-turbo , 7,2:1 90x40 6,6x75
99petro ,7,2:1 90x40 6,6x75
b-74 ,8,75:1 90x40 1,9x75
b74- ,9,0:1 90x40 1,3x75
h ,9,5:1 90x40 0,4x68
hturbo ,8,5:1 90x40 2,65x75
900t16 ,9,0:1 90x40,3 4,7x75,3
9000t16 ,9,5:1 90x40,3 3,85x75,3
900/9000i16 10.0:1 90x40,3 1,0x75.3

en vastaa paikaansa pitävyydestä,kopioitu täältä foorumilta ainakin 3v sitten.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Puristus korkeus

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

nalleolut kirjoitti:
junnu kirjoitti:Tietäisköhän kukaan mikä pitäis olla puristuskorkeuden että saatais 7.5/8.0 puristussuhteeksi?kantena tietty 16v.(tasapää mäntä)
en tiedä onko apua:

motti , puristus, koko, laen kuoppa
900t16 ,9,0:1 90x40,3 4,7x75,3

en vastaa paikaansa pitävyydestä,kopioitu täältä foorumilta ainakin 3v sitten.
Saabissa on Mahlen männät. Niistä löytyy mittoja http://www.mahle-aftermarket -> oikealta Europe "engine components" -> vasemmalta "engine" -> valmistajaksi "Saab" ja iskutilavuudeksi "1985" -> löytyy mm. B202, L eli turbomoottori. Jos junnulla on matalapaineturbo, niin siinähän on tuo yllä oleva mäntä.

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin puristuskorkeudella tarkoitetaan männän tapin ja männän laen etäisyyttä, jota Mahlen sivuilla merkitään KH:lla. Ja sitä nalleoluen viestissä antama koko varmaankin tarkoittaa, eli koko on halkaisija kertaa puristuskorkeus. Männän korkeus sitten olisi 75,3 mm (Mahlen sivuilla GL) ja laen kuopan halkaisija 64mm (MØ).

Jos en vielä ole mennyt täysin metsään niin jatketaan. Yhden sylinterin tilavuus on n. 496 cm3 ja 9,0:1 puristussuhteella palotilaksi saadaan 62 cm3. Kun halkaisijaltaan 90 mm männän laki laskeutuu 1 mm (puristuskorkeudella 39,3mm), niin palotila kasvaa 6,4 cm3. Puristussuhteeksi saadaan tällöin 8,3:1. Toinen haluttu puristussuhde oli 7,8:1 saadaan vastaavasti puristuskorkeudella 38,5 mm.
junnu kirjoitti:...tarjolla olis vicekoja halvalla?kolmea eri puriste korkeutta olis,mutta kun ei tiedä edes -90 ässän korkeutta Embarassed Männät tasapäitä joissa vettiili kolot,mutta sehän vain lisää tilavuutta.
Ja mainittakoon vielä, että alkuperäinen mäntä EI ole tasalakinen, vaan siinä on kuoppa, joka lisää palotilavuutta ja pienentää puristussuhdetta. Jos sen korvaa tasalakisella männällä, jolla on sama puristuskorkeus, niin puristussuhteeksi tulee yli kymmenen, jolloin yllä olevat laskut eivät enää pidä paikkansa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ja sitte jos ne Visecot ei oo turbokäyttöön tarkotettuja niin ne on ahtamiseen huonompia ku nuo alkuperäiset männät. Jotka on itseasiassa helkkarin hyviä.
Aki Peltola #1132
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Tälläsen oon tehnyt:
http://passi.kapsi.fi/saab/saab-puristukset.htm

Tolla voi arpoa.
99T-museopeli
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niin varsinainen puristuskorkeushan on kaikissa orkkismännissä sama. Puristussuhteen muutos on tehty tosiaan erilaisilla kuopilla männän laessa. 16v vapaastihengittävässä on 10.1:1 ja siinä on vielä männässä pieni kuoppa joten tasalakisella mentänee lähemmäksi 11:1?
Aki Peltola #1132
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

No jos oikein ymmärsin 38.5mm olis aika sopiva tasapäillä?
puh.050-3748237
#3078
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

junnu kirjoitti:No jos oikein ymmärsin 38.5mm olis aika sopiva tasapäillä?
Ei tasapäällä. Vaan jos siinä on laessa samanlainen kuoppa kuin alkuperäisessä.

Tasapää ja 38,5 puristuskorkeus antaa puristussuhteeksi n. 9,1:1.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Anteeksi että "varastan" aiheen hetkeksi, mutta kai 8-venttiilisessä kaasarikoneessa on sama pur.suhde kuin ruiskussa..?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Riippuu siitä mitä ruiskukonetta tarkoitat. B201i on samat puristukset kuin kaasarikoneissa (9,5), mutta B201i kat on 9,25.

Eski
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Tri-Lo kirjoitti:Anteeksi että "varastan" aiheen hetkeksi, mutta kai 8-venttiilisessä kaasarikoneessa on sama pur.suhde kuin ruiskussa..?
Kaasari

1980 asti 9.2
1981 alkaen 9.5

Ruisku
1980 asti 9.2
1981 alkaen 9.5
katillinen 9.25
doch 10.1

Näin sanoo Alfamer
VW transporter 2.5tdi vm.99
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Eli samat siis, ja nimenomaan ilman kattia tarkoitin. Tänks.

edit: vielä vähän jatkoa..-> :wink: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=45398
Vastaa Viestiin