Mr. Murphy on ollut vaihteeksi mukana ja olen tainut ajaa johonkin metalliromuun tms. Vasemmasta eturenkaasta (17 tuuman Pirelli Z Nero Rossa tai sinne päin) löytyi neljä reikää ja metallin säikeitä, jotka paikattiin tubeless paikalla. Rengas vuosi tämänkin jälkeen, mutta laitoin renkaaseen paikkausvaahtoa ja vuoto on nyt loppu.
Uskaltaako tällä renkaalla ajaa vielä syksyn loppuun asti vai onko hankittava uusi? Renkaissa on n. 6 mm kulutuspintaa jäljellä (ajettu 27t km), mutta ajattelin vaihtaa sitten kerralla koko sarjan, jos vaihto täytyy tehdä, kun suunnitelmissa oli vaihtaa renkaat joka tapauksessa ensi kesän puolivälissä. Kieltämättä koko ajan pelko perseessä, että rengas voi hajota ikävässä ja vaarallisessa paikassa. Tietoa otetaan taas mielellään vastaan, kun sitä viisaamilla täältä löytyy .
Hirschman kirjoitti:Mr. Murphy on ollut vaihteeksi mukana ja olen tainut ajaa johonkin metalliromuun tms. Vasemmasta eturenkaasta (17 tuuman Pirelli Z Nero Rossa tai sinne päin) löytyi neljä reikää ja metallin säikeitä, jotka paikattiin tubeless paikalla. Rengas vuosi tämänkin jälkeen, mutta laitoin renkaaseen paikkausvaahtoa ja vuoto on nyt loppu.
Uskaltaako tällä renkaalla ajaa vielä syksyn loppuun asti vai onko hankittava uusi? Renkaissa on n. 6 mm kulutuspintaa jäljellä (ajettu 27t km), mutta ajattelin vaihtaa sitten kerralla koko sarjan, jos vaihto täytyy tehdä, kun suunnitelmissa oli vaihtaa renkaat joka tapauksessa ensi kesän puolivälissä. Kieltämättä koko ajan pelko perseessä, että rengas voi hajota ikävässä ja vaarallisessa paikassa. Tietoa otetaan taas mielellään vastaan, kun sitä viisaamilla täältä löytyy .
Riippuu, missä on paikattu ja miten. Jos on paikattu ns. kamelinp*sk*ll*, niin en välttämättä luottaisi siihen. Jos on asianmukaisesti paikattu jossain asiantuntevassa rengasliikkeessä (esim. Euromaster tms.), niin sitten uskaltaisin ajaa sillä.
Mulla puhkesi Sport Sedanista vasen takarengas heinäkuussa ja paikallinen ex-huoltoasema, nykyinen "huoltopaja" paikkasi renkaan kamelinp*sk*ll*. En luottanut paikkaan, joten hommasin uuden renkaan...
Itselläni meni kerran 2 vkoa vanha rengas vaihtoon ajettuani pullonpohjaan, josta tuli pitkittäinen viilto - rengas paikattiin, mutta ilmaa laitettaessa laajeni hieman vauriokohdasta sivuille -> kierrätykseen.
Ei kuitenkaan taida olla kudos! Taksisuhari sanoi, että raitiovaunukiskoilta voi huonolla tuurilla saada metallipiikkeijä renkaaseen. Vaikuttaa siltä että kyllä vaihtoon menee, kun ei näiden asioiden kanssa viitsi leikkiä ja paikatkin ovat tuota kamelinkudosta. Konalan Renkaassa paikka hoidettiin tällä tubeless -paikalla ruiskuttamalla se reikään, mutta toisessa tapauksessa Euromasterissa rengas otetiin mielestäni pois vanteella ja paikattiin sisäpuolelta
Ensi keväällä olisi tullut Suomen karkeille teille suunniteltu Nokian kesärengas Hakka, jota olisi ollut mielenkiintoista odottaa, jos olisi saanut hyvät arviot. No turvallisuus pääasia. Kohta on myynnissä kolme kappaletta Pirelli kiekkoja...
Turbo Sensonic kirjoitti:
Mulla puhkesi Sport Sedanista vasen takarengas heinäkuussa ja paikallinen ex-huoltoasema, nykyinen "huoltopaja" paikkasi renkaan kamelinp*sk*ll*. En luottanut paikkaan, joten hommasin uuden renkaan...
Sen työntöpaikan olisi voinut jälkikäteen poistaa ja laittaa tilalle tubeless paikan.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Mulla puhkesi Sport Sedanista vasen takarengas heinäkuussa ja paikallinen ex-huoltoasema, nykyinen "huoltopaja" paikkasi renkaan kamelinp*sk*ll*. En luottanut paikkaan, joten hommasin uuden renkaan...
Sen työntöpaikan olisi voinut jälkikäteen poistaa ja laittaa tilalle tubeless paikan.
Joo, mutta kun auto on duunikärry, niin uuden renkaan vaihtaminen ei maksanut mulle mitään Ei kuitenkaan huvita ajatus siitä, että motarilla +20 km/h tuntinopeudesta renkaan ilmanpaineet karkaa alta
Hirschman kirjoitti:...mutta toisessa tapauksessa Euromasterissa rengas otetiin mielestäni pois vanteella ja paikattiin sisäpuolelta
Jep. Rengas otetaan irti, sisäosa karhennetaan ja siihen liimataan imukuppimainen paikka. Sen jälkeen tämän paikan "tuttiosa" tungetaan reiän läpi ja liimataan kiinni. Paljon varmempi paikkaustapa kuin tuo "kamelinp*sk*". Mistä tiedän? No kun menin vaihtamaan rengasta tuohon Sport Sedaniin, niin Euromastersin hemmo katsoi rengasta ja sanoi, että voi helvetti tätä paikkaa. Kysyin häneltä sitten, kuinka tuollainen rengas pitäisi paikata, jonka jälkeen hemmo antoi mulle 5 minuutin esitelmän renkaan oikeaoppisesta paikkaamisesta No taas oppi jotain uutta...
Eikait renkaan puhkeamisella ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa, ajaa sivuun ja vaihtaa renkaan, vaikka olisi nopeutta 200km/h
Taas tätä turvallisuushössötystä
Kamelinpaska on erinomainen paikkaustapa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo Sensonic kirjoitti:
Kirjoitin +20 km/h tuntinopeudesta, en 20 km/h tuntinopeudesta
No siis +20km/h on tulkittava 20km/h nopeudeksi "positiiviseen" suuntaan, eli eteenpäin. Sen sijaan -20km/h olisi tulkittava pakittamiseksi kahdenkymmenen kilometrin tuntinopeudella Niin.
Kerran on tullut tonnarista gummi paikkuutettua rengasliikkeessä. Hyvin sillä ajeli vielä reilu vuoden verran, kunnes koko "nakki" oli jo ihan kierrätysvalmis silestone.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero kirjoitti:Kamelinpaska on erinomainen paikkaustapa.
On ainakin ollut, mutta jostain kumman syystä se on yht'äkkiä muuttunut kelvottomaksi ja vaaralliseksi
Mitähän ihmettä isät opettavat pojilleen tai autokoulussa opetetaan nykyään kun lähes joka autofoorumilla ihmetellään silmät pyöreänä renkaiden paikkausta.
Rengas rikki -> kumikorjaamolle -> rengasasentajasetä korjaa gummin tai kertoo että on niin särki ettei voi korjata... ei vaikeata
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
MrG kirjoitti:
Sen työntöpaikan olisi voinut jälkikäteen poistaa ja laittaa tilalle tubeless paikan.
Ja mitenkäs nuo eroavat toisistaan?
Ihan samalla tavalla se rengas puhkeaa oli sitä korjattu tai sitten ei, ja jos nyt ei kyse ole villosta (lue kudoksia pidemmälti poikki) vaan tuollaisesta pisto reijästä niin ei se rengasta sen altiimmaksi tee. Mutta en luultavasti alla laittaisi jos olisin menossa autobaanalle painaan +200km/h.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Rengas vuotaa edelleen tosin erittäin vähän. Yksi reikä oli sen verran reunassa, että sanoivat paikatessa ettei se välttämättä kestä ja rengas vuosikin jonkun verran. Tosin epäilen, että pikkureikiä ja metallitavaraa saattaa olla enemmänkin renkaassa. Paikkavaahdon jälkeen vuoto loppui lähes tyystin, mutta ilmaa vuotaa silti pikku hiljaa.
Taidan yhä valita helpon ja kalliin ratkaisun ja vaihtaa koko rengas satsin. Myös kauhukuva vaimo tienpäällä rengas tyhjänä ei ole kovin houkutteleva .
Sinänsä tämä on ollut hyvä ja mielenkiintoinen keskustelu. Tosin vaikea nyt tietää mikä paikkaus on hyvä ja mikä ei .