Paljoko kestää 900 2.0t 185hv!?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
pena78
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 13:02

Paljoko kestää 900 2.0t 185hv!?

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Eli olen ostamassa ja aloittelemassa saabistin elämää ja tähtäimessä on 900 -96 2.0t 185hv aj.360tkm...
Mitä tyyppi vikoja ja kohtia kandee kahtoo?
Sekä onko miten viri herkkä tuommoinen ku eihän vakiolla kauaa kuitenkaan jaksa ajaa? :lol:

Kertokaa ja auttakaa pian!?
900 2.0t -96 lastua on ja 3"putkeeki..
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Itse malttaisin kyllä katsella hiukan vähemmän ajettua .. 360tkm on aika paljon.
pena78
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 13:02

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Auto on todella hieno ku ollu myynti edustajalla matka ajossa..!

Ja puhutaan kuitenki alle 4000€(minusta sika halpa?) ostosta!!!!

Mutta tiiä sitte milloin loppuu ja mitä maksaa ehjätä? :roll:
900 2.0t -96 lastua on ja 3"putkeeki..
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

pena78 kirjoitti:Auto on todella hieno ku ollu myynti edustajalla matka ajossa..!

Ja puhutaan kuitenki alle 4000€(minusta sika halpa?) ostosta!!!!

Mutta tiiä sitte milloin loppuu ja mitä maksaa ehjätä? :roll:
Konehan kestää ties huru mycket, tuskin on männät tai lohko kovin väljiä, jossei ole napattu tasapainoketjua poikki niin itse tekisin tuollaisen suhteen niin että avaisin öljypohjan, poistaisin ketjun ja vaihtaisin samalla vaivalla alakerran laakerit jolloin päästeleekin taas seuraavat 400tkm ;)

Kannattaa toki kuunnella konetta ja mahdollisesti käyttää se esim. ohipuhallusmittauksessa, saattaa olla jo aihetta kansiremonttiin, voisi kuvitella olevan venttiilien varret ja ohjurit jo jonkin verran kuluneet.
Männät ja lohko varmaankin kestävät isältä pojalle kuten vanhemmissakin Saabeissa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: Paljoko kestää 900 2.0t 185hv!?

Viesti Kirjoittaja Tyny »

pena78 kirjoitti:Sekä onko miten viri herkkä tuommoinen ku eihän vakiolla kauaa kuitenkaan jaksa ajaa? :lol:

Kertokaa ja auttakaa pian!?
Tuosta virittämisestä löytyy haulla vaikka kuinka paljon juttua.
Maptunilta saa n.500e lastun jolla pitäisi irrota 225 Hp, 340 Nm.
Sitte siitä ihan oman budjetin mukaa ylöspäin vaikka Stage 6 (380 Hp, 480 Nm) asti, luulisi riittävän hetkeksi. ;)
pena78
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 13:02

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Mitäköhän maksaa tuommonen kevyt kone remppa eli kansi,laakerit ja ketju ja kuka tekis edulliseti ja taidolla!? :D

Ja kannattaako virittää ennen tai oisko mahkuja ettei tarviis aukasta konetta vielä?

Entä laatikko ja kytkin?
900 2.0t -96 lastua on ja 3"putkeeki..
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

pena78 kirjoitti:Mitäköhän maksaa tuommonen kevyt kone remppa eli kansi,laakerit ja ketju ja kuka tekis edulliseti ja taidolla!? :D

Ja kannattaako virittää ennen tai oisko mahkuja ettei tarviis aukasta konetta vielä?

Entä laatikko ja kytkin?
No ei noin paljoa ajettua kannata virittää ennen koneen kunnostamista.
Etenkin jos lähtisin virittämään noin vanhaa niin vaihtaisin ensimmäisenä laakerit, nehän on kuitenkin jo aika loppu, vähän falskaavien ohjureiden kanssa pärjää jossei paljoa pölläyttele.

Remonttia ei mielestäni kannata tehdä niin että esim. kunnostaa kannen, vaihtaa jakopään ja laakerit, koska silloin jää väljäksi ainoastaan sylinterit + männät jotka kannattaa samassa kunnostaa.

Itse ostaisin pois, pitäisin vakiona ja ajaisin niin kauan kuin kestää, tai sitten ottaisin tasapainoketjun pois ja vaihtaisin laakerit ja sittten vasta harkitsisin viriä. Jossei jakoketju rallata niin ehkä jättäisin vaihtamatta, pelkkä uuden ketjun vaihto kuluneisiin ohjureihin on mielestäni aika turha juttu.

Vaikea juttu sanoa mitä pitää tai kannattaa tehdä, riippuu täysin koneen nykytilasta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Siinä vaiheessa kun kone porsii noin paljon ajetusta autosta voisi olla viisainta ottaa vähän ajetusta kolariautosta moottori ja laatikko molemmat ja heittää keulille.
Moottorin/vaihdelaatikon täysremppaaminen uusilla osilla on turhan kallista tuon hintaluokan autoon.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

MrG kirjoitti:Siinä vaiheessa kun kone porsii noin paljon ajetusta autosta voisi olla viisainta ottaa vähän ajetusta kolariautosta moottori ja laatikko molemmat ja heittää keulille.
Moottorin/vaihdelaatikon täysremppaaminen uusilla osilla on turhan kallista tuon hintaluokan autoon.
Täysrempataanhan joihinkin vanhoihin 80-luvun romusatkuihinkin laatikoita ja moottoreita, se nyt sitten hullua olisi jos mikä 8O :lol:
Moottori maksaa sen 1500-2000e ja loota varmaan tonnin, viisaamapaa on kunnostaa vanhat kunnolla kuin ostaa käytettyjä pommeja.

Tai oikeastaan viisainta olisi laakeroida kone uudestaan niin ei porsi samantien ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo,

kyllä semmoinen ennaltaehkäisevä huolto tulee kaikkein halvimmaksi. Kun kaikki on vielä ehjiä voi hommat tehdä kone paikallaan. Siinä vaiheessa kun jotain hajoaa, pitää kone nostaa pois ja purkaa atomeiksi ja korjaukset, koneistukset ja uudet osat maksaa mansikoita.:

Uudet alakerran laakerit 110e
Jakopään osat 300e
Tasapainoketjun poisto 0e
Kampiakselin stefa 20e

Jos kansi on falskannut niin yläpuolen tiivistesarjan saa 80e. Sis. kansi, imusarja, pakosarja yms.

Nuo saa tehtyä muutamassa illassa ja sitten kone onkin kuin uusi.

Näin siis itse tekisin mutta muut tekee mitä tahtoo.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
pena78
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 13:02

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Eli kuulostelua ekaksi ja sitte tuo kevyt koneen laakerointi ja jakopää ja miks ei myös kannen kunnostus eli oikaisu ja ohjareiden kunnostus!? :lol:

Ja jos samalla käyttää kannen irti nii porttaus tulee kysymykseen!! :twisted: Itse olen aikaisemmissa autoissa käyttänyt "kokkolan moottorihiomoa" joka tekee hyvää ja tehokasta jälkeä..!

Ja edullinen ku kaveri omistaa sen tätä nykyään!

Mutta kannattaako kansi portata onko hyötyä?? :?
900 2.0t -96 lastua on ja 3"putkeeki..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aika hyvähän tuo kansi vakiokanneksi on, mutta parantamisen varaa toki varmasti löytyy, varsinkin pakopuolelta. Nokatkin voi vaihtaa kireämpiin, varsinkin jos harkitsee isompaa ahdinta. Halvempia heppoja tosin varmaan saa ihan vaan ahtoja nostamalla, jos tavoite ei ole 300hv paremmalla puolella..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

MrG kirjoitti:Siinä vaiheessa kun kone porsii noin paljon ajetusta autosta voisi olla viisainta ottaa vähän ajetusta kolariautosta moottori ja laatikko molemmat ja heittää keulille.
Moottorin/vaihdelaatikon täysremppaaminen uusilla osilla on turhan kallista tuon hintaluokan autoon.

minusta tuossa ei ole mitään järkeä. ennemin laittaa sen porsineen koneen kuntoon. Maksoin joskus jenkkifarkun kanssa noista moottorivaihdoista oppirahat. Piti olla oikein hyvä kone myyjän mukaan. mutta sepä veikin 5l/100km öljyä. Joten joten...sen jälkeen en ole koskenut noihin käytetyihin koneisiin.Ellei ole tehty täysremppaa

ja ei ne uudet osat nii kalliita ole. jos laakerit saa satasella. tiivisteen vähä alle satasen. ja riippuen sitten mitä muuta tarvii laittaa. EI ne käytetyt romukoneetkaan ilmaisia ole
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jamppa kirjoitti:
minusta tuossa ei ole mitään järkeä. ennemin laittaa sen porsineen koneen kuntoon. Maksoin joskus jenkkifarkun kanssa noista moottorivaihdoista oppirahat. Piti olla oikein hyvä kone myyjän mukaan. mutta sepä veikin 5l/100km öljyä. Joten joten...sen jälkeen en ole koskenut noihin käytetyihin koneisiin.Ellei ole tehty täysremppaa

ja ei ne uudet osat nii kalliita ole. jos laakerit saa satasella. tiivisteen vähä alle satasen. ja riippuen sitten mitä muuta tarvii laittaa. EI ne käytetyt romukoneetkaan ilmaisia ole
Täysin samaa mieltä, uuden moottorin osto tulee mielestäni vasta sitten ajankohtaiseksi jos on lohkon kyljessä reikä ja kampiakseli solmussa, ja kansi pilalla.
Oikeastaan on halpaa korjata ehjää moottoria, jospäästää rikkoutumaan niin kulut on usein moninkertaiset ;)
Eli pieni ennaltaehkäisevä remontti niin se on siinä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ng900aero kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
minusta tuossa ei ole mitään järkeä. ennemin laittaa sen porsineen koneen kuntoon. Maksoin joskus jenkkifarkun kanssa noista moottorivaihdoista oppirahat. Piti olla oikein hyvä kone myyjän mukaan. mutta sepä veikin 5l/100km öljyä. Joten joten...sen jälkeen en ole koskenut noihin käytetyihin koneisiin.Ellei ole tehty täysremppaa

ja ei ne uudet osat nii kalliita ole. jos laakerit saa satasella. tiivisteen vähä alle satasen. ja riippuen sitten mitä muuta tarvii laittaa. EI ne käytetyt romukoneetkaan ilmaisia ole
Täysin samaa mieltä, uuden moottorin osto tulee mielestäni vasta sitten ajankohtaiseksi jos on lohkon kyljessä reikä ja kampiakseli solmussa, ja kansi pilalla.
Oikeastaan on halpaa korjata ehjää moottoria, jospäästää rikkoutumaan niin kulut on usein moninkertaiset ;)
Eli pieni ennaltaehkäisevä remontti niin se on siinä.
nojoo, eipä siinäkään mitään, mutta siinä vaiheessa kun tasapainokilkkeen hammas katkeaa ja se on laakerin välissä, niin ompi koko lohko mutkalla....Ei pelkkä laakereiden vaihto riitä kun mutkalla oleva kampiakseli pyörii todella nihkeesti mutkalla olevassa runkolinjassa...Siinä vaiheessa koneistajan lasku on toista tonnia, ellei taas kaveri satu omistamaan koneistamoa. :wink: :roll:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin