Paljoko kestää 900 2.0t 185hv!?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Harrimatias kirjoitti:
Aleksi kirjoitti:
Harrimatias kirjoitti:Veikkasin että kun esim. jollain nelikolla, kunte Impreza missä on se -300hepoa, niin liikkuu hieman eritavalla :wink:
0-100km/h imppu irtoo paljon ilosemmin osaavissa käsissä, mut sen jälkeen on aika tasasta 200km/h asti jolloin saapas alko kiriä kaulaa...
(imppu hiukan alle 300hv ja ng900 stage3)
Hmmph, meinaatko?

Mikäs tuossa sitten on että saapas alkaa kiriä? Tai siis mihin perustuu se, että saabi pärjää kovemmissa vauhdeissa?
Harmi vain ettei sais ajaa kuin 120km/h... :roll:
Eihän tuo voi perustua empiriisen kokemukseen... Ehkä neliveto alkaa ottamaan hieman siipeensä kun nopeus riittää kaksivetoisen pidolle. Kyllähän immppukin vääntää mutta hukkaa osan tehoistaan siihen nelivetojutskaan, kai... Väittäkää muuta ne jotka paremmin tietää...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Eli ilmeisesti se nelikko sit syö tehoja ... :roll:
Saab 900 2.0t Cab -97
Aleksi
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 14:47
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Harrimatias kirjoitti:
Hmmph, meinaatko?

Mikäs tuossa sitten on että saapas alkaa kiriä? Tai siis mihin perustuu se, että saabi pärjää kovemmissa vauhdeissa?
Harmi vain ettei sais ajaa kuin 120km/h... :roll:
On kokeiltu kaverin kanssa. Taitaa tuo impun neliveto syödä aika paljon tehoa kovissa vauhdeissa toisin kun saabissa teho välittyy ainoastaan eteen.
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Imprezan tapauksessa tehoa hukkaantuu paljon myös ilmanvastukseen, varsinkin jos takasiipi löytyy..

Taitaa tuo bokserimoottorikin olla aika ylävireinen, ts. vääntökäyrä on varmaan ohuempi kuin saabissa vastaavalla huipputeholla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

jcarlson kirjoitti:Imprezan tapauksessa tehoa hukkaantuu paljon myös ilmanvastukseen, varsinkin jos takasiipi löytyy..

Taitaa tuo bokserimoottorikin olla aika ylävireinen, ts. vääntökäyrä on varmaan ohuempi kuin saabissa vastaavalla huipputeholla.
Vastuskerroin impulle on yllättävän pieni (0.33) ja eipä se otsapintakaan paljon saappaasta poikkea.
#1730
500whp.net member
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onkohan tuo annettu takasiiven kera vai ilman? Semmoinen käsitys ainakin on ollut, että aika lailla lisää ilmanvastusta tuo siipi. Ei kuitenkaan ralliautoilla kovin suuria huippunopeuksia haeta.. No, ei tuo ero kyllä toisaalta ole tuon ajovalo.netin tilaston perusteella kuin 0.02 - 0.04 riippuen verrataanko esim. Viggeniin vai 9-3SS:ään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljoko kestää 900 2.0t 185hv!?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pena78 kirjoitti:Eli olen ostamassa ja aloittelemassa saabistin elämää ja tähtäimessä on 900 -96 2.0t 185hv aj.360tkm...
Mitä tyyppi vikoja ja kohtia kandee kahtoo?
Sekä onko miten viri herkkä tuommoinen ku eihän vakiolla kauaa kuitenkaan jaksa ajaa? :lol:

Kertokaa ja auttakaa pian!?
Nordicin Rolf Uhr kertoi minulle, että Saabin Trionic 5 -moottori on "almost unbreakable" :wink: Moottori kestää kuulemma noin 700 hv lähes vakiokokoonpanolla :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

No.. mutta tehontesto on eri kun kulumiskesto. Kyllä saabin koneet kuluu siinä missä muutkin, vaikka toleranssit T5 koneissa onkin varsin korkeat tehojen suhteen. Kone kuluu aina nopeammin mitä enemmän otetaan tehoja ulos... "Unbreakable.." :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Paljoko kestää 900 2.0t 185hv!?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Turbo Sensonic kirjoitti: Nordicin Rolf Uhr kertoi minulle, että Saabin Trionic 5 -moottori on "almost unbreakable" :wink: Moottori kestää kuulemma noin 700 hv lähes vakiokokoonpanolla :wink:
Saattoi olla "hieman" markkinointimielessä annettu lausunto virifirman mieheltä :lol:
Jaa että 700hv :D
Kestävä kone tuollainen lyhytlohkoinen T5 varmaankin on, mikäli on huollettu kunnolla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hook kirjoitti:No.. mutta tehontesto on eri kun kulumiskesto. Kyllä saabin koneet kuluu siinä missä muutkin, vaikka toleranssit T5 koneissa onkin varsin korkeat tehojen suhteen. Kone kuluu aina nopeammin mitä enemmän otetaan tehoja ulos... "Unbreakable.." :lol:
Nimenomaan :wink:

Tämä juttu on käsitelty Saab Turbo Club Of Swedenin FAQ -osiossakin otsikolla "Håller bilen?", eli "Kestääkö auto?":

Håller bilen?

När man trimmar sin bil skall man vara mycket medveten om att man minskar biltillverkarens toleranser mot fel. Trimfirmorna förutsätter dessutom att du tankar 98 oktan, och antagligen är det i många fall en bra ide att hålla sig från hårdkörning på hög höjd (tunn luft) en varm dag. I slutändan går ekvationen ihop av den enkla anledningen att man kalkylerar med att bilen maxbelastas endast en väldigt liten del av sin totala livslängd. Det är högst rimligt att antaga att få trimpaket tål tillverkarnas rigorösa hållbarhetstester. Kanske gör det inte något så länge man vet vad man gör? Men man bör tänka på att det inte okunskap som gör att Saab väljer att ta ut 50-100hk mindre än vad trimfirmorna gör.


Lyhyesti käännettynä virittäminen lyhentää moottorin elinikää. Virittäessä autoaan täytyisi pitää mielessä, että Saab ei omaa tietämättömyyttään ota autoista irti 50-100 hevosvoimaa vähemmän kuin virityspajat.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

pena78 kirjoitti:Juu eli ei tässä olla tekemässä ratakonetta vaan kivasti liikkuva/varma käyttö auto joka päiväiseen ajoon jossa viihtyy eukko ja 2 lasta "isän lisäksi"!! :lol:

Eli kone kuntoon ja pikku juttuja lastu,putkisto,vapaavirtaus suodatin ja ehkä kisa kissa putkeen sekä julmempi downpipe!! Haetaan 250hv/350nm että kulutus pysyy kurissa mut että ei turbo nisut ja t4 volvot jätä mua!!! :twisted:
Eipä tommonen 2.0T tunnu vakionakaan mikään liian laiska olevan. Sitä en tiedä, jäisikö se esim. T4 Volvolle, mutta enpä tiedä vastaavan kisan tulosta 9-5 Aerollakaan (250hv) otettuna (eikä sikäli ole väliksikään). Jos haluat että eukko ei ala v***uilemaan käyttöauton ollessa hajalla viritysten takia, niin pidä se vakiona ;)
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

karg kirjoitti:Eipä tommonen 2.0T tunnu vakionakaan mikään liian laiska olevan. Sitä en tiedä, jäisikö se esim. T4 Volvolle
Kyllä ainakin oma jäi vakio T4:sta vastaan. BSR/Speedpartsin stage 1:sellä meni aika samoihin.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
pena78
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 13:02

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Kokemuksia vapaavirtaus suodattimen käytöstä eli kartio vai vakiokoteloon tuleva, ja teho lisä pers tuntumalta?! Ja meneekö dumpvalve tuning touhuiks vai onko hyötyä? 8) Onko kukaan lastuttanu digituning paikassa?

http://www.digituning.com/fi/tuotteet/saab.htm
900 2.0t -96 lastua on ja 3"putkeeki..
pena78
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 13:02

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Tuli häijyt vanteet mulle eteen 7.5" et35 ja taakse 9" et30 16" alut!! :twisted: Renkaina 205/55 edessä ja takana 225/50/16.. MAHTUU!!

Ja 3"putkea tilattu ja kisa kissa tulossa sekä 1 vaimennin taakse..! Täysin kiiloitettu rosteri pönttö! :wink:

MUUTEN SAAPI OLLA ORKKIS!!
900 2.0t -96 lastua on ja 3"putkeeki..
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

pena78 kirjoitti:Kokemuksia vapaavirtaus suodattimen käytöstä eli kartio vai vakiokoteloon tuleva, ja teho lisä pers tuntumalta?! Ja meneekö dumpvalve tuning touhuiks vai onko hyötyä? 8) Onko kukaan lastuttanu digituning paikassa?

http://www.digituning.com/fi/tuotteet/saab.htm
Eipä noilla dumppi ja vv-suodatin jutuilla olla mitään merkitystä tehoihin, ei ainekaan perstuntumalla. Zuhaukset ja zuhinathan niistä irtoaa ja siihen se ilo sitten jääkin. Tuosta Digituninkista en osaa sanoa mitään.

Muuten pitääkö paremmin kiihdytyksissä kun on isommat nakit takana :wink:
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Vastaa Viestiin