Mopo ohjuksia ratsattiin, kerrankin.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Alkukesästä tuli käyttöentisöityä vanha uskollinen mopo nuoruusvuosilta tunturi tiger aqua. Maalasin rungon, kaikki osat kiinni uusilla pulteilla, koneremppa jne jne.. Kaiken muun lisäksi vaihdoin vanhan ruosteisen ja lommoisen putken tilalle suzuki pv:n teharin, joutui vähän modaamaan sekä kaasuttimeksi 16mm:n phbl dellorton, 9 mm:n neulattoman sha mallin tilalle. Italian moottori versiossa taitaa muistaakseni olla 7-8hv samalla sylinterillä. En epäile tuota lukemaa hetkeäkään. Pykälää vaihdellessa nosteli etusta. :) Sama kone löytyy muuten morinin crossi pyörästä.

Tuli myöhemmin kesällä laitettua vehje rekisteriinkin työmatka kulkineeksi tosin vakiotekniikalla.

On ne vaan halpoja kilometrejä autoon verrattuna.
#1890
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

Kylläpä naurattaa nää teidän jutut :P ensin siunaillaan kuinka mopot joissa on kevytmoottoripyörän ajo-ominaisuudet kulkee sen 80 km/h ja sitten itse perään todetaan että rumpujarrullinen raisu on mennyt sen saman 80km/h joskus vuonna nakki... Itselläni (16v.) on viritetty mopo "uusenduro" kevarin rungossa kevarin jarruilla ynnä muilla.... liikenne säännöt osaan... viritetty mopo ihan sen vuoksi että voitte itse miettiä mitä se on kun ajaa 40 km/h 30 kilometrin koulumatkan kuinka moni jaksaa? jos mopolla voi täysin turvallisesti ajaa saman matkan 80km/h ?
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Mopo ohjuksia ratsattiin, kerrankin.

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Saappi Kuski kirjoitti:tänä aamuna oli kissalan pojat oikein joukolla mopo poikien kimpussa Merituulentiellä Espoossa. Jo oli aikakin :!: Koko kesän on taas saanut pelätä rullaluistellessa noita kahjoja. Eikö mopon pitänyt kulkea 40km/h tai vastaavaa? Tuolla on tiet ja jalkakäytävät täynnä hirmu ohjuksia joita alle rippikouluikäiset yrittää pitää tiellä. Joskus on vaikeuksia pysyä 1000cc Hondalla perässä.
Tulee mieleen parikin kysymystä jotka voisi osoittaa näiden kersojen vanhemmille. Eikö niillä ole mitään käsitystä millaisilla vehkeillä nuo lapset ajelee? Vai eikä niitä kiinnosta? Miten helposti nykymopot saa kulkemaan melkein satasta? Ilmeisesti aika helposti kun ei tuolla juurikaan enää edes näe mopoa joka liikkuisi mopon vauhtia.
Et tainnut omistaa mopoa kun olit ''siinä'' iässä?
Uudet mopot,niin endurot kuin skootteritkin on tehty yli puolet kovemmalle vauhdille,kuin mitä ne saa suomessa kulkea.
Tuo mopojen viritys ja laittelu on hyvä ensimmäinen askel moottoreiden ja virityksen polulle.Vain tekemällä oppii.
Taitaapi olla kuskissa vika jollei 1000cc Hondalla pysy perässä. :roll:
Ja miksi vanhempana sitä estämään tai kieltämään,koska itse on nuorena ne samat metkut tehnyt.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Enhän mäkään sitä Mankiani virittynyt, mitä nyt virinokkaa, avarrettua kurkkua, modattua pakosarjaa, vv-suodatin, siis vain purkkaa. Ja mitä sitten 20v:n jälkeen, samoja juttuja. Samalla innolla tuota moottoria rakentelee kuin skloddina.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Hirvee pärinä ja kuitenkin joka jätkä joskus ajellut viritetyllä mopolla jos mopon no omistanut, no ehkä 9 kymmenestä mutta kuitenkin. :D Kylmästi vaan kaikki ajamaan "isolle tielle" ja max. nopeus vaikka 70 km/h tienoille, ei siinä paljoa enempää ruumiita tule kun ne nytkin sen kulkee, ajavat vaan jossain pyöräteillä. Ajokoepakon saavat laittaa jos lystäävät, enemmän son miusta kiinni 15-kesäisen järjen/kokemuksen vähyydestä kuin siitä etteikö oikeasti ajaa osaisi.

Ja jos käy mopopojat hermoille niin ostakaa itsekin sellainen, se ajaminen (ja viritys) on vanhempana vielä hauskempaa kuin silloin. :wink:
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Sitähän tässä on yritetty selittää että pyötäteillä liikkuvien puolesta minua pelottaa. Omat lapsetkin siellä yrittää koulumatkoja elävänä kävellä. Pyörätiet ei sovellu tuollaisille nopeuksille.
Vauhtihirmut maanteille ja selvä julkinen päätös siitä että vakuutus (eli muut ihmiset) ei sitten korvaa virimopojen aiheuttamia vahinkoja vaan kersa itse ja sen vanhemmat.
9000CS 2,3
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Ihme homma ku vanhukset valittaa mopojen virittämisestä, kuitenki nuorempana on viritetty pappiksia, joten valittamisen varaa ei paljoo oo. Ton pyörätiellä kaahaamisesta kyl ymmärrän, oma skootteri kulki pauttirallaa 90km/h, muuta koskaan en ajanu pyörätiellä sen takia et pyöräilijät ja kävelijät hortoilee siel miten sattuu ja tos vaudis alkkaa väistely olemaan mahdotonta. Toiseks jos ajat 90km/h kevyenliikenteenväyläl poiliisi tajuu et se on viritetty mopo, jos ajat tiellä ajokaistan keskellä (kuten moottoripyörät) poliisit luulee kevariks.

Oma skootterini oli noin 90% samanlainen ku kevariversio vakiona, ainoo ero oli koneen koko, kaikki jarrut ja muut oli mitotettu kevarille, joten en nää mitään pahaa miks sil ei sais ajaa tiellä yli 45ttä, vähän eri asia ku jollain pveel mis on jarrut mitotettu 40km/h. Ulkoisesti meikäläisen skootteria oli mahdoton erottaa onko mopo vai kevari, muusta kuin rekisterikiven koosta. Rajotusten poisto skootterista vie 5min.

Itellä oli hieno lisälaiteskootterissa, kun skootterin laitto käyntiin oli rajotin päällä ja kun paino kauko-ohjaimesta nappii lähti rajotukset pois/päälle. Kerran poliisit ratsas kaikki koulun pihal olleet mopot. Koittivat viedä muta kilvet ku oli tehari, mut ku tehariin oli lupapaperit ja rajotin rajotti nopeuden en ollu perusteita, siit oli hyvä lähtee koulun pihasta 45ttä ja mutkan takana napista rajotin pois ja poliisit jäi nuolemaan näppejää. HEH 8)

Jos skootereiden virittely kiinnosta kannattaa katto osoittessta http://www.scooter-attack.com/ minkälaista osaa mopoon saa.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

20 vuotta sitten mopot viritettiin yleensä itse "viilaten" eikä ostettu valmista settiä kaupasta. Siinä sai oppia kaikkea koneistuksesta hitsaukseen. Jarruttomuus taas opetti ennakoivan ajotavan, mikä näkyy puuttuvan useimmilta modernilla mopolla liikkumaan tottuneelta.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

jsuomi kirjoitti:Ihme homma ku vanhukset valittaa mopojen virittämisestä, kuitenki nuorempana on viritetty pappiksia, joten valittamisen varaa ei paljoo oo.
No eihän me sen viisaampia tietenkään oltu 15 vuotiaina kuin mitä ne nykyäänkään on. Eikä kiinnostaneet vanhempien ohjeet silloinkaan, mutta eihän se sitä tarkoita etteikö sitä saisi viisastua vanhetessaan kun on käynyt niin hyvä tuuri itselle että on selvinnyt hengissä ja terveenä niistä seikkailuista. Ja on nähnyt mitä jälkeä tulee kun kaadutaan oikein kunnolla.
Minun mielestä vaikka ei tuosta pyörätie ongelmasta sen enempää jauhettaiskaan, niin 15v kavereilla ei keskimäärin ole riittäviä valmiuksia ajella turvallisesti 80km/h nopeuksia mopolla tuolla muun liikenteen seassa. Ei ainakaan minulla ollut silloin järkeä päässä pätkän vertaa, menohaluja oli kyllä vastaavasti pää täynnä. Ihan hyvää tuuria että täällä vielä hillutaan ja pahimmat tempaukset mitä silloin teki saattaisi kiinnostaa poliisia vieläkin. :oops: :wink:

Sitä paitsi nyky yhteiskunnan ongelma on se että poliisien määrä on kuristettu minimiin, eli kansa oppii siihen että ei se kiinnijäämisriski ole kovin kummoinen. 20 vuotta sitten poliisit kyttäsi oikein työkseen mopoilijoita.
Nyt aletaan olla siinä pisteessä että kansalaisten pitää itse alkaa suojella perheitään.
Tulipa saarna ;)
9000CS 2,3
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

jsuomi kirjoitti:Oma skootterini oli noin 90% samanlainen ku kevariversio vakiona, ainoo ero oli koneen koko, kaikki jarrut ja muut oli mitotettu kevarille, joten en nää mitään pahaa miks sil ei sais ajaa tiellä yli 45ttä
Eihän siinä mitään pahaa olekaan, jos se tosiaan on kaikkia hallintalaitteita myöten kevariversiota vastaava, kunhan muistat myös muutoskatsastaa sen kevytmoottoripyötäksi ja maksaa verot ja vakuutukset sen mukaan ja ajokortissa luokat riittää.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Saappi Kuski kirjoitti:20 vuotta sitten poliisit kyttäsi oikein työkseen mopoilijoita.
Niin teki... ei ole kerta eikä kaksi kun autopartio hälytti moottoripyörän viritettyjen mopojen perään. Ainoa keino selvitä oli ajaa niin pieniä polkuja kuin mahdollista niin syvälle metsään kuin mahdollista ja istua kannonnokassa uhoamassa poliisien tyhmyyttä pari tuntia... poliisin BMW:ltä loppui etenemiskyky tai ajalta mielenkiinto yleensä siinä vaiheessa kun tuli kunnon liejua vastaan... mistäköhän tiedän :)

Viritettiin niitä mopoja tosiaan 20 v sittenkin ja varmaan 40 v sittenkin... ei tälläisissä asioissa koskaan pysty seuraavalle sukupolvelle siirtämään viisautta. En hetkeäkään epäile ettei oman isäni mopo olisi ollut viritetty ja en hetkeäkään epäile ettei omat pojat aikanaan virittäisi mopojaan. Vanhempien velvollisuus on kuitenkin suojella jälkikasvua kaikenmaailman älyttömyyksiltä joihin mopon virittäminenkin kuuluu... varsinkin poikalapsilla kun tuntuu ensimmäiset 25v elämästä olevan pääasiallisena tavoitteena päästä hengestään tai ainakin rampautua loppuiäksi :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

jsuomi kirjoitti:Oma skootterini oli noin 90% samanlainen ku kevariversio vakiona, ainoo ero oli koneen koko, kaikki jarrut ja muut oli mitotettu kevarille, joten en nää mitään pahaa miks sil ei sais ajaa tiellä yli 45ttä
Suurin rikos tässä onkin se, kun yli 45 km/h kulkeva mopo onkin lakiteknisesti kevytmoottoripyörä, kuljettaja syyllistyy verottamattomalla ajoneuvolla ajamiseen eli veronkiertoon. 8O :evil:

Ja veronkiertohan on Suomessa rikoksista pahin.
Tukka pois ja putkaalinnaavankilaa tuollaisille virittelijöille, jotka aiheuttavat valtiolle verotulojen menetystä. :twisted:

Ja ne hymiöt:
:wink: :lol: :D
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Tyhmää on mun mielestö se että mopo-kortin ja kevari-kortin saa vuoden eri ikäisenä. Sais olla sillain että 15 vuotiaana saa ajaa kevari-kortin tai veikata mopokortin niin tuskin enään paljon laittomia kulkuvälineitä näkyis... Tai ainakaan siihen asti että aletaan kevareita muuttaan moottoripyöriksi :roll:
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Älytöntä jeesustelua jälleen kerran koko topic täynnä.Pojat on poikia :?
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Tällä hetkellä taidetaan tasapainoilla hyvin mopojen viritysasteen ja poliisien kiinnostuksen suhteen.. Isoimmat ylilyönnit mopojen virittämisessä jää pois, kun takaraivossa on pieni kiinnijäämisen pelko.

Mitä kevareihin tulee niin olisi mielestäni liian suuri harppaus lähteä polkupyöräilyn jälkeen ajelemaan 130km/h keskelle liikennettä. Mopovaihe ilman muuta väliin, oppivat vaihtamaan jopa vaihteita kun ei raaski variaattorivimpuloita vuodeksi ostaa :lol:

Ehkä paras parannus nuoren pölhöilyyn olisi 1h/viikko koulussa pakollista liikennekasvatusta!! Jäisivät ne suurimmat typeryydet tekemättä..

Itselläni oli joskus aikoinaan paalinaru takajarru"vaijerin" tilalla ja valot toimivat jos ei satanut vettä :roll:
Vastaa Viestiin