Ai että kun hampaita naurattaa
Saab 99 Rallye projekti
-
saab_99_rallye
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Joulupukki tulee myös elokuussa...
Tänään ne sitten tulivat eli lähetti toi lähetyksen ruotsinmaalta joka sisälsi priimakuntoisen ryhmärattaan ja kakkovaihteen rattaan, näin otimme jälleen merkittävän askeleen kohti maalia. Kisalaatikkomme on siis kasaamista vaille valmis, samalla kun uusi kisakuntoon hiottu nokka-akselimme tuli GT-Motorsilta niin konepuoli alkaa hanskassa.
Ai että kun hampaita naurattaa

Ai että kun hampaita naurattaa
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
saab_99_rallye
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Laatikko valmis
Projekti etenee vaikka välillä ei siltä tunnukkaan.Tänään hain kootun kisalaatikon pajalta ja ensi viikolla on tarkoitus lyödä konehuone kasaan.
Suurimmat hommat on nyt tehty, pientä laittoa on vielä jäljellä mm. tulipellin reikien poraaminen takaluukun ja ohjaamon väliin ja sen kiinnittäminen, lisäputkien hitsaaminen turvakaariin mm. kattoristikko ja mahdolliset lisäputket oviputkiin (safety first), käsijarrun viimeistely, akkukiinnikkeen viimeistely, turvavaahdon tunkeminen tankkiin sekä tietysti auton maalaminen jossain vaiheessa.
Hyvä siitä tulee.
Suurimmat hommat on nyt tehty, pientä laittoa on vielä jäljellä mm. tulipellin reikien poraaminen takaluukun ja ohjaamon väliin ja sen kiinnittäminen, lisäputkien hitsaaminen turvakaariin mm. kattoristikko ja mahdolliset lisäputket oviputkiin (safety first), käsijarrun viimeistely, akkukiinnikkeen viimeistely, turvavaahdon tunkeminen tankkiin sekä tietysti auton maalaminen jossain vaiheessa.
Hyvä siitä tulee.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
saab_99_rallye
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kone kiinni
Vihdoinkin saimme koneen paikalleen, aivan valmiiksi emme sitä kerenneet tehdä jotta savut olisimme siitä ottaneet mutta imusarja laitetaan kiinni ensi kerralla ja öljyt sisään niin josko sitten, ohessa viimeisintä kuvasatoa.
Onko kellään tietoa pitääkö uusi nokka jotenkin "sisäänajaa"???







Onko kellään tietoa pitääkö uusi nokka jotenkin "sisäänajaa"???







# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Mites tuo 2:n imu kanavan oik alareuna reuna näyttää oudon näköiseltä? Erimuotoinen kuin muut? Syystä vaiko vahingosta?
Nokalle mieluusti grafiitti voitelua (ei ylemäärin vaan sellainen nätti kalvo nokan ympäri) ja se kaukalo täyteen öljyä ennen pyörittelyja. Eikös nokan mukana tullut ohjeita? Ainakin R-koneistamon nokan mukana tuli ohjeet?
V-M
Nokalle mieluusti grafiitti voitelua (ei ylemäärin vaan sellainen nätti kalvo nokan ympäri) ja se kaukalo täyteen öljyä ennen pyörittelyja. Eikös nokan mukana tullut ohjeita? Ainakin R-koneistamon nokan mukana tuli ohjeet?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
saab_99_rallye
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kansi
Kannen tekijällä on ilmeisesti ollut syynsä tuohon erimuotoisuuteen, kantta emme ole itse tehneet vaan sen on tehnyt Mauri Virtanen Erikoismoottorista.
Täytyy olla yhteydessä GT-Motorsiin joka nokkamme on tehnyt ja kysyä ohjeet tuohon nokan "sisäänajoon".
Edit: Tarkemman tarkastelun jälkeen imusarjan kolot on samanmuotoisia, kuva hieman hämää tuossa.
Täytyy olla yhteydessä GT-Motorsiin joka nokkamme on tehnyt ja kysyä ohjeet tuohon nokan "sisäänajoon".
Edit: Tarkemman tarkastelun jälkeen imusarjan kolot on samanmuotoisia, kuva hieman hämää tuossa.
Viimeksi muokannut saab_99_rallye, Ma Loka 02, 2006 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
saab_99_rallye
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kysyin samaa juttua historicrallyclubin tekniikkaryhmältä ja vastaus oli että ohjaustehostin saa olla käytössä tai sen voi poistaa.Onko teidän autoon luokiteltu ohjaustehostin,itsellä ei ollut A-ryhmän EMSissä ainakaan ,vaan Turboon tuli lisäluokituksena sellainen.
Etukorvakehan se on, meillä on kaksi etukiinnikettä tuossa autossa, pysyy kone hieman paremmin paikallaan. Musta pistoke on lohkolämmitin ja harmaaseen tulee lisävalopatterin johto.mikä tuo valkoinen pelti laatikon kopan päässä on?
ja konehuoneessa se "iso" pistoke eli harmaa näyttää vanhan ajan pistorasialta.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
saab_99_rallye
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Nokan sisäänajo
Gt Motorsin ohje oli se että runsaasti öljyä asennusvaiheessa kaikkiin kitkapintoihin, koska tyhjäkäynnillä voitelu on hieman huonoa, ensimmäiset 10 minuuttia on kuulemma ne kriittisimmät joissa vauriot tapahtuu. Toinen neuvo on upottaa akseli vuorokaudeksi öljyyn jotta se "imee" itseensä öljyä mutta Saabissa akseli on hyvin näkysällä joten runsas öljynkäyttö auttanee.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
saab_99_rallye
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:

"Gentleman, Start your engines!" eli se toimii sittenkin, pitihän sitä nyt kokeilla toimiiko se, toimihan se, nokan sisäänajo ja kannen loppukiristys on tarkoitus tehdä viikonloppuna. Ohessa myös uusi akkukotelo ja tulipelti joka kylläkin hieman on vielä vaiheessa. Helpottaa kummasti kun vehkeet toimii.

# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Aika paljastavia kuvia tuo Heka on laittanut esille. Oli näköjään ilmestynyt tänne foorumiin uusia tarkkoja kuvia koneesta ja mm. kiinnikkeistä sillä aikaan kun olen ollut täältä poissa. Onneksi kaikki "salaisuudet" ei kuvista paljastu
No toisaalta ei montaa samanlaista autoa tule vastaan niin ei sillä suurta väliä.
Tänään piti ajaa kone lämpimäksi, sisäänajaa nokka ja tehdä kannelle jälkikiristys. Meistä riippumattomista syistä homma jäi vielä ensi viikkoon.
Paljon on ollut meillä mutkia matkassa, kun ei vielä ole kuin yksi testipäivä takana ja sekin vakiolaatikolla ilman lukkoa sekä tukkoisella bensaputkella. Hiukan jo polttelee päästä testaamaan, toivottavasti nyt toimivaa, yhdistelmää.
Tuo kisalaatikko tuntui noin paikallaan testattuna varsin soivalta peliltä ja on kuulemma tuon koneen kanssa erinomainen yhdistelmä. Eikä tarvi sotkea kytkintä joka välillä kun saa heittää vaihteet suoraan silmään. Lukon kireyskin säädettiin nyt niin, että saadaan tuhannesosasekunnin hyödytkin mutkista lähdettäessä... Kiitoksia vielä Vaajakoskelle avusta laatikon kasaamisessa. Ammattimies on aina ammattimies.
Kommelluksilta ei taaskaan ensikäynnistyksessä vältytty. Koneen asennus ja paikalleen laitto alkaa mennä jo meiltä sujuvasti kun molemmilla on muotoutunut selkeät roolit (kuka kiristää minkäkin mutterin). Kaikki oli paikoillaan ja momenttiin kiristettynä, mutta sitten ei ollutkaan akussa virtaa (klassinen erhe). Odoteltiin sitten 30 minuuttia latautumista ja sen jälkeen kone käynnistyi kuin palmun alta.
Tänään piti ajaa kone lämpimäksi, sisäänajaa nokka ja tehdä kannelle jälkikiristys. Meistä riippumattomista syistä homma jäi vielä ensi viikkoon.
Paljon on ollut meillä mutkia matkassa, kun ei vielä ole kuin yksi testipäivä takana ja sekin vakiolaatikolla ilman lukkoa sekä tukkoisella bensaputkella. Hiukan jo polttelee päästä testaamaan, toivottavasti nyt toimivaa, yhdistelmää.
Tuo kisalaatikko tuntui noin paikallaan testattuna varsin soivalta peliltä ja on kuulemma tuon koneen kanssa erinomainen yhdistelmä. Eikä tarvi sotkea kytkintä joka välillä kun saa heittää vaihteet suoraan silmään. Lukon kireyskin säädettiin nyt niin, että saadaan tuhannesosasekunnin hyödytkin mutkista lähdettäessä... Kiitoksia vielä Vaajakoskelle avusta laatikon kasaamisessa. Ammattimies on aina ammattimies.
Kommelluksilta ei taaskaan ensikäynnistyksessä vältytty. Koneen asennus ja paikalleen laitto alkaa mennä jo meiltä sujuvasti kun molemmilla on muotoutunut selkeät roolit (kuka kiristää minkäkin mutterin). Kaikki oli paikoillaan ja momenttiin kiristettynä, mutta sitten ei ollutkaan akussa virtaa (klassinen erhe). Odoteltiin sitten 30 minuuttia latautumista ja sen jälkeen kone käynnistyi kuin palmun alta.
Kiristän tästä vielä vähän...