Halpaa öljyä ogsatkun ohjaustehostimeen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

tetammi kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Tarvii varmaan ottaa selvää, kuka Turussa edustaa Saabia ja käydä kysymässä öljyä.
Metroauto, Tierankadulla Itäharjun k-raudan ja prisman välissä.
Tack. Tarttee käydä kyselemässä sieltä öljyä.
K900C
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 07:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja K900C »

Mielenkiintoista keskustelua, onko kukaan törmänny tämmöseen, "ongelmaan"? Tehostaja räkii mitä ilmeisimmin Saabin oman öljyn ulos ja jättää jo autoa ostettaessa tehostimen säiliössä olleen punasen(atf?) öljyn säiliöön. Siis lyhyemmmin säiliö oli aikanaan n. puolillaan tätä punaista öljyä ja on about vieläkin, 6kk ajoa takana. Olen lisäilly tuona aikana sitten Saabin tiskiltä ostettua öljyä ja se tippuilee ulos. Öljyt siis eivät sekoitu??? Vaan ilmeisesti hienompi öljy tulee läpi??? Onkos kokemusta tälläisestä?
#2884
Saabiton
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä kaikkien mineraali, ja synteettisten öljyjen pitäisi sekoittua keskenään, ominaisuudet ovat sitten eri asia...

Ettei joku vain olisi tunkenut sinne jotain silikoni-nestettä?

Erikoista että Saab ei huoli omaa öljyään, mutta ovathan jotkut vauvatkin allergisia äidinmaidolle :lol:
K900C
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 07:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja K900C »

Minuteman kirjoitti:Kyllä kaikkien mineraali, ja synteettisten öljyjen pitäisi sekoittua keskenään, ominaisuudet ovat sitten eri asia...

Ettei joku vain olisi tunkenut sinne jotain silikoni-nestettä?

Erikoista että Saab ei huoli omaa öljyään, mutta ovathan jotkut vauvatkin allergisia äidinmaidolle :lol:
Niinpä, on ollut ihmettelemistä, kun on kurkkinut sinne öljysäiliöön. Lähes sama satsi punaista litkua siellä on ja siihen päälle lorautettu 3-4dl Saabin öljyä ja tätä on toistettu muutamia kertoja. :?:
#2884
Saabiton
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

K900C kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Kyllä kaikkien mineraali, ja synteettisten öljyjen pitäisi sekoittua keskenään, ominaisuudet ovat sitten eri asia...

Ettei joku vain olisi tunkenut sinne jotain silikoni-nestettä?

Erikoista että Saab ei huoli omaa öljyään, mutta ovathan jotkut vauvatkin allergisia äidinmaidolle :lol:
Niinpä, on ollut ihmettelemistä, kun on kurkkinut sinne öljysäiliöön. Lähes sama satsi punaista litkua siellä on ja siihen päälle lorautettu 3-4dl Saabin öljyä ja tätä on toistettu muutamia kertoja. :?:
Laske se punainen pois ja laita kokonaan tilalle Saabin tavaraa? :D

Onkohan tämä http://www.valvoline.fi/tuotteet/voitel ... neste.html muuten ihan peetä Saabin tehostimeen? Kyllä tuolla luokituksissa lukee "Saab"..;) Ei sillä, tämähän on kalliimpaa kuin Saabin oma neste, joten en moista mene ostamaan, mutta mietin vaan, olisiko kelpoista tavaraa.
K900C
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 07:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja K900C »

akyttala kirjoitti:
K900C kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Kyllä kaikkien mineraali, ja synteettisten öljyjen pitäisi sekoittua keskenään, ominaisuudet ovat sitten eri asia...

Ettei joku vain olisi tunkenut sinne jotain silikoni-nestettä?

Erikoista että Saab ei huoli omaa öljyään, mutta ovathan jotkut vauvatkin allergisia äidinmaidolle :lol:
Niinpä, on ollut ihmettelemistä, kun on kurkkinut sinne öljysäiliöön. Lähes sama satsi punaista litkua siellä on ja siihen päälle lorautettu 3-4dl Saabin öljyä ja tätä on toistettu muutamia kertoja. :?:
Laske se punainen pois ja laita kokonaan tilalle Saabin tavaraa? :D

Onkohan tämä http://www.valvoline.fi/tuotteet/voitel ... neste.html muuten ihan peetä Saabin tehostimeen? Kyllä tuolla luokituksissa lukee "Saab"..;) Ei sillä, tämähän on kalliimpaa kuin Saabin oma neste, joten en moista mene ostamaan, mutta mietin vaan, olisiko kelpoista tavaraa.
Vaihtoa olen pohtinut, mutta arveluttaa vain, jos nyt rykii sitä Saabin öljyä ulos ja jättää "väärän" öljyn, niin mites sitten, kun säiliö on täynnä sitä nyt ulos tulevaa hunajaa. Joutuisi täyttelemään useammin ja kuivaksi menon vaara olisi nykyistä suurempi. Niin kuin joku tuolla jo totesikin ei vuotava mehustaja enää öljyllä korjaannu. Tietty jos jollain olisi tehostajaan käyvää hieman tukevampaa tavaraa suositella vois kokeilla etenkin jos olisi halvempaa kuin 14€/ltr. Toistaiseksi tehostaja toimii ja samlla, kun kurkkii öljyt koneesta voi hiukan lorauttaa öljyä tehostajaan eipä se nyt kovin kummoinen vaiva/haitta ole. Ainoastaan ihmetystä herättää/herättänyt tämä öljyjen "sekoittumattomuus" ja toisen ulos tiputtelu. 8O :D
#2884
Saabiton
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mites jos korjaisi sen vuotavan hammastangon ja laittaisi sitten uudet oikeat tehostinöljyt. Todennäköisesti se vuotaa sieltä rattiakselin juuresta ja sinne saa vaihdettua stefan rattiakselin läpiviennin kautta. PCS:llä tehostinöljy maksaa 6 euroa litra.

Eski
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Eski kirjoitti: Todennäköisesti se vuotaa sieltä rattiakselin juuresta ja sinne saa vaihdettua stefan rattiakselin läpiviennin kautta.

Eski
Kerros lisää tästä operaatiosta. :D
Mitenkäs se tuolta rattiakselin läpiviennin kautta toteutetaan, onko iso homma?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

akyttala kirjoitti: Kerros lisää tästä operaatiosta. :D
Mitenkäs se tuolta rattiakselin läpiviennin kautta toteutetaan, onko iso homma?
Tuolta löytyy pari kuvaa:
Linkki Aero-projektiin

Eski
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Eski kirjoitti:
akyttala kirjoitti: Kerros lisää tästä operaatiosta. :D
Mitenkäs se tuolta rattiakselin läpiviennin kautta toteutetaan, onko iso homma?
Tuolta löytyy pari kuvaa:
Linkki Aero-projektiin

Eski
Kiitoksia, hyvältä näyttää.
Kaivetaanko nuo vanhat roinat vaan ruuvimeisselilla ulos ja lyödään uudet tilalle? Ilmeisesti tuo rattiakseli pitää homman ajaksi purkaa irti..? Tartteepa ruveta googlaamaan tehostetun ohjausvaihteen hajoituskuvaa vielä varmuuden vuoksi. Juuri tuolta mun autossa ainakin tehostin laskeepi öljyt ulos..
Edit: Ja onko muistikuvaa, paljonko tuo korjaussarja maksoi?
K900C
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 07:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja K900C »

Eski kirjoitti:Mites jos korjaisi sen vuotavan hammastangon ja laittaisi sitten uudet oikeat tehostinöljyt. Todennäköisesti se vuotaa sieltä rattiakselin juuresta ja sinne saa vaihdettua stefan rattiakselin läpiviennin kautta. PCS:llä tehostinöljy maksaa 6 euroa litra.

Eski
Ja samalla, kun remontoin tuon niin remppaanpa myös vaihdelaatikon... ja sitten mä heräsin. Taitoa nolla ja uskallusta lähteä kokeilemaan ja paikkoja särkemään, jos mahdollista vielä vähemmän. :( :oops:
#2884
Saabiton
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

akyttala kirjoitti: Kiitoksia, hyvältä näyttää.
Kaivetaanko nuo vanhat roinat vaan ruuvimeisselilla ulos ja lyödään uudet tilalle? Ilmeisesti tuo rattiakseli pitää homman ajaksi purkaa irti..? Tartteepa ruveta googlaamaan tehostetun ohjausvaihteen hajoituskuvaa vielä varmuuden vuoksi. Juuri tuolta mun autossa ainakin tehostin laskeepi öljyt ulos..
Edit: Ja onko muistikuvaa, paljonko tuo korjaussarja maksoi?
Juuri noin se tapahtuu. Kuvassa näkyvä mutteri avataan, jolloin sen nivelen saa irti hammastangosta. PCS:llä korjaussarjan hinta on 44eur, Motonetissa taitaa olla halvempi.

Eski
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Eski kirjoitti:
akyttala kirjoitti: Kiitoksia, hyvältä näyttää.
Kaivetaanko nuo vanhat roinat vaan ruuvimeisselilla ulos ja lyödään uudet tilalle? Ilmeisesti tuo rattiakseli pitää homman ajaksi purkaa irti..? Tartteepa ruveta googlaamaan tehostetun ohjausvaihteen hajoituskuvaa vielä varmuuden vuoksi. Juuri tuolta mun autossa ainakin tehostin laskeepi öljyt ulos..
Edit: Ja onko muistikuvaa, paljonko tuo korjaussarja maksoi?
Juuri noin se tapahtuu. Kuvassa näkyvä mutteri avataan, jolloin sen nivelen saa irti hammastangosta. PCS:llä korjaussarjan hinta on 44eur, Motonetissa taitaa olla halvempi.

Eski
Todella suuri kiitos.
Oonpahan tuon öljyvuodon korjausta miettinyt pitkään, mutta hammastangon irrottaminen autosta ei ole innostanut. Vaan nyt kun tiedän miten korjataan, voin ajella vielä hetken ATF:t sisällä ja kunhan saan korjaussarjan haettua, vaihdan tuon stefan ja Saabin omat öljyt sisään.
Capriceman
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Marras 19, 2005 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Capriceman »

Valvolinen ohjaustehostin öljy sopii erittäin kylmiin oloihin se pysyy notkeana kun atf 220 on jähmeää. Kyllä se valvolinen kama on ainakin toiminu ihan hyvin eikä oo fuskannu mistään uloskaan... :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie en käsitä, onko se joillekin sellainen pakkomielle, että pitää löytää joku muu, kuin alkuperäisenä ostettava tuote autoon. Vähän sama, kuin se, että ostetaan niitä hemmetin TRW-niveliä varaosaliikkeestä, vaikka saabin tiskiltä ostettuna niille samoille saa kahden vuoden takuun, ja maksevat osapuilleen samanverran!

Toinen näkökulma: Jos sitä öljyä pitää lisätä, niin sehän vuotaa jo jostain? Toisin sanoen, vahinkohan on jo tapahtunut, että joku tiiviste on pettänyt. Vuodon alkamisesta ei yleensä ole, kuin yksi etenemissuunta: vuoto lisäytyy entisestään...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin