Matkamittarin ratas otti ja halkesi. Piti vaihtaa ehjä mittari paikalleen. "Uusi" mittari oli 90 vm-86:sta. Pyöritin lukematkin entisiin ja vaihdoin mittaritaulun+viisarin vanhanmalliseen. On muuten aika idioottimaisen helppoa pyörittää noita vanhoja mittareita.
Ei ole mitään hajua, mitkä ton 99turbon oikeat kilometrit on, koska hajonnut mittari oli vuosimallia -80. Auton mukana tuli romuna oleva ratasvikainen mittari, jonka vuosimalli täsmäsi ja siinä oli 199tkm lukema. Se lukema vilahteli tuollakin katsastuskonttorin mittarilukemissa vuonna 1995. Taasen vuoden 2001 lukema oli ollut 282tkm. Ehkäpä nykyinen lukema 317tkm voi olla sinnepäin, koska auto oli 13vuotta pääasiassa kaupunkiajokkina ja vuotuiset kilsat ovat olleet lastenleikkiä meikäläisen ajoihin verrattuna. 99t:llä on nähkääs ajettu huhtikuusta lähtien yli 21tkm! Öljytkin on vaihdettu jo kahdesti sen jälkeen.
Onpa taas lisätty yksi pieni lisävaruste 99:iin. Opetettava tihkurele. Nappasin sen pois tuosta 900i:stä.
Kolmella pytyllä käynnistymisen syy on lopultakin selviämässä. Vika on kuin onkin kansipahvissa tai jopa suuremmalla todennäköisyydellä kannessa. Tein legendaariseksi muodostuneen kaneloinnin jäähdytysjärjestelmälle. Puolipussia kanelia vesisäiliöön ja kappas. Eipä ole kolmella pytyllä sitten käynnisteltykään kolmeen päivään. Pitänee ottaa 900i:stä ehjä kansi ja tsekata suoruus/käyttää oikaistavana ja laittaa se tohon 99:n pataan. Venttiilien säädöt pitäisi tehdä turbon mittoihin. Mietin vaan, että voisinko säädättää kannen irtaallaan turbon säätöihin? Olisi melkopaljon suoraviivaisempaa tehdä niin tuon asennuksen kannalta...
Mitä muuta kuuluu 99 turboiluun: Hemmetin hauskaa on ollut ajella tolla vempeleellä, vaikka talossa onkin 20vuotta tuoreempi saabikaskin käytettävissä. 99:ssä on vaan sitä tunnelmaa. 99 on teknisesti melkeinpä täydessä kunnossa tällähetkellä. Ajettavuus on maanmainio, kun alla on uudet continentalin Winter viking 2 talvipyörät ja vanteet on noille 185/65R15 kumeille juuri optimaalisen levyiset, eli 5,5" leveät. Vakaajien laittohan oli tarkoitus tehdä, mutta nuo talvinopeusrajoitukset lieventää kaipausta siinämäärin, että olen harkinnut vakaajien laiton lykkäämistä kevääseen.
Rengaspuoleen päästyäni voinen kertoa, että ensikesäksi olisi tarkoitus hommata jostakin 6" leveät vanteet. Ehkäpä eräällä tuttavalla olevista ronalin tykkivanteista saataisiin kaupat sovittua. Kumitkin olisi jo valmiina, kun 900i ei enää tarvii renkaita. Tallissa odottelee vielä mainiossa kunnossa olevat Michelin Pilot Primacy 195/60R15 kumit. 900:n vanteethan joutaisi myydä pois, jos vaan joku huolisi ne Stillautot. Hienot vanteethan ne on, mutta uuden jaon akselistoja en kuitenkaan lähde pulttaamaan 99:iin. Yksinkertaisesti vannetarjonta vanhaan jakoon on niin loistava. Tiukan paikan tullen ei leveempien kesävalssien löytäminen kuitenkaan ole ongelma. Viimekesäiset kesänakit on vielä täysin ajettavat, vaikkain eturenkaiden kuluminen oli melkoisen nopeata. Noin 15tkm ajolla hävisi etupyöristä melkein 4mm kuviota! Renkaista vielä pitää hehkutella, että onnistuin huutamaan huutonetistä puuttuvat pari 16" kesäfillaria 9-5:eenkin. Joten mikäpä tässä kevättä odotellessa.
