Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti: Eikun olisin päivittämässä omaani tupliksen uudemmanmallista lämmityslaitetta tuon nykyisen metallipömpelin tilalle, niitä näytti Ruotsissa vaihdellun aika useaan wanhaan tuplikseen.
Ei ole noi vanhemmat saabit niin tuttuja että olisin tuon hokannu, varsinkin kun kysyit satkun ja 99:n eroja. :D

Muutkin noviisit voi bongata tuon vanhemman 99:n pömpelin täältä:
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=325
Joku saattaa tunnistaa kuvan....

ng900aero kirjoitti:(Tämä ei kyllä kuuluisi tänne Mertmin ansiokkaan projektin sivustoille :oops:)

No ei...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tetammi kirjoitti: Ei ole noi vanhemmat saabit niin tuttuja että olisin tuon hokannu, varsinkin kun kysyit satkun ja 99:n eroja. :D
Joo kirjoitin vähän epäselvästi, itse ajan tuolla karvalakkisedansatkulla ja olen todennut sen lämmityslaitteen erinomaiseksi (liekö 92-asteinen termari tjmsp) ja haluaisin tupliksesta yhtä lämpimän, ja siksi tiedustelin olisiko tämä mahdollista.

Jottei mene kokonaan OT:ksi niin kysäistään Mertmiltä vaihdoitko koneeseen samalla laakerit?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, tosiaan tallilla tehtiin serkun kanssa sunnuntaina 12tuntinen päivä ja maanantaina oltiin semmonen 4,5tuntia. Sunnuntaina aikaa tuhrautui, kun piti haalia kahdesta varaosamoottorista osiakin tuon 99:n motin kokoonsaamiseksi. Laahaimet tuli -87:n 900i:n koneesta ja jakokoppa 99 -83:n koneesta.

Maanantaina 99:n turbokone nousi keulalta vähän yli tunnissa. Kone+loota -paketin purkaminen ja kokoaminen tiivistehommeleineen otti aikaa noin tunnin ja loppuaika mitä jää jäljelle laitettiin paketti takaisin keulaan, työnnettiin auto rullaavana ulos.

Näiden perusteella ja tällä harjoittelulla turbosaabin vaihdelaatikonvaihto kestäisi serkkupojan kanssa tehtynä noin 5-6tuntia. Vaparin loota menis varmaan nykyisellään kolmessa, neljässä tunnissa.

Kyllä tuo lämmityslaite on ihan kelvollinen ja täysin vertailukelpoinen 900:n kanssa. Pitää muistaa huoltaa sitä lämmityslaitetta. Lähinnä tyhjentää kaikki moskat pois. Tuossakin miun 99:ssä oli kennen alla puolet kennon pinta-alasta koivunlehteä ja siementä täynnä. Ei siis viimetalvena ollut, kuin puolet kennosta käytössä, eikä edes tajunnut että tehoja puuttui.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kone pelaa! Nokka-akseli aikaistui virranjakajan perusteella 5astetta! Käytännössä siis totesin sen siitä, että kun ajoitettiin sytytys, niin se oli 25astetta jakopäärempan jälkeen, eli viisi astetta aikaisemmalla, kuin ennen.

Kulkupuoli on nyt kunnossa. Kiihtyy ja kulkee taas kerran paremmin, kuin ennen. Ylämäissä ei mitään ihmenakutuksia enää. Moottori käy nätisti. Remontti siis onnistui ja kannatti tehdä. :D :D :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuli tuossa irkkaillessa mieleen, että tein sylinterikannen jälkikiristyksen samalla, kun kone oli rempassa. Olen kuulut, että kandee tehdä (varsinkin, kun on turbokone). Koneen entinen omistaja oli vaihtanut pahvin siihen eikä pahvilla ole kuitenkaan ajettu, kuin korkeintaan 25tkm. Löysäsin pultteja ohjeen mukaan yks kerrallaan ja samantien kirien momenttiin+kulmakiristys. Pultit avautui noin 90asteen käännöllä. Veto momenttiin ja pultti kääntyi noin 90-100astetta. Tämän jälkeen vielä lisäksi kulmakiristys 90astetta! Käytännössä jokaista pulttia siis tuli kirittyä noin neljänneskierros verrattuna lähtötilanteeseen. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Rojektirintamalla puuhastelua kilpa-auton parissa: katon vaihto
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mertmi kirjoitti:Rojektirintamalla puuhastelua kilpa-auton parissa: katon vaihto
Sanoppas Mikko kun nyt tuonkin kokenut olet, että pitäisköhän siihen minun punaiseen vaihtaa koko katto samantien, eikä vain osaa niinkuin noppaan?

Minun mielipide on, että ehdottomasti kyllä! Nopan katon luukun luovuttaja vaan oli suohon katolleen ajettu ja siksi koko katto ei tullut kysymykseen..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkky kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Rojektirintamalla puuhastelua kilpa-auton parissa: katon vaihto
Sanoppas Mikko kun nyt tuonkin kokenut olet, että pitäisköhän siihen minun punaiseen vaihtaa koko katto samantien, eikä vain osaa niinkuin noppaan?

Minun mielipide on, että ehdottomasti kyllä! Nopan katon luukun luovuttaja vaan oli suohon katolleen ajettu ja siksi koko katto ei tullut kysymykseen..
Kerran katon vaihdon tehneenä ja siinä siun nopan kattosavotassa mukana olleena voisin sanoa, että jos itelle tekisin, niin vaihtaisin koko katon mieluummin. Päivässä serkun kanssa laitettiin nuo 99:ien katot paikalleen ja se on kevyttä hiontaa ja maalausta vaille valmis. Sovitukset sattui niin nätisti, että varaosa-autoonkin hitsattiin kiinni se rutattu katto. Tosin vain sillä tasolla, ettei tuuli vie sitä. Sovitteluvaiheessa rälläkkää tarvittiin yhden 3cm pitkän ja 1,5mm korkean patin tasoittamiseksi A-pilarissa (ei ihan täydellisesti onnistunut tuo sahaus).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Matkamittarin ratas otti ja halkesi. Piti vaihtaa ehjä mittari paikalleen. "Uusi" mittari oli 90 vm-86:sta. Pyöritin lukematkin entisiin ja vaihdoin mittaritaulun+viisarin vanhanmalliseen. On muuten aika idioottimaisen helppoa pyörittää noita vanhoja mittareita.

Ei ole mitään hajua, mitkä ton 99turbon oikeat kilometrit on, koska hajonnut mittari oli vuosimallia -80. Auton mukana tuli romuna oleva ratasvikainen mittari, jonka vuosimalli täsmäsi ja siinä oli 199tkm lukema. Se lukema vilahteli tuollakin katsastuskonttorin mittarilukemissa vuonna 1995. Taasen vuoden 2001 lukema oli ollut 282tkm. Ehkäpä nykyinen lukema 317tkm voi olla sinnepäin, koska auto oli 13vuotta pääasiassa kaupunkiajokkina ja vuotuiset kilsat ovat olleet lastenleikkiä meikäläisen ajoihin verrattuna. 99t:llä on nähkääs ajettu huhtikuusta lähtien yli 21tkm! Öljytkin on vaihdettu jo kahdesti sen jälkeen. 8O

Onpa taas lisätty yksi pieni lisävaruste 99:iin. Opetettava tihkurele. Nappasin sen pois tuosta 900i:stä.

Kolmella pytyllä käynnistymisen syy on lopultakin selviämässä. Vika on kuin onkin kansipahvissa tai jopa suuremmalla todennäköisyydellä kannessa. Tein legendaariseksi muodostuneen kaneloinnin jäähdytysjärjestelmälle. Puolipussia kanelia vesisäiliöön ja kappas. Eipä ole kolmella pytyllä sitten käynnisteltykään kolmeen päivään. Pitänee ottaa 900i:stä ehjä kansi ja tsekata suoruus/käyttää oikaistavana ja laittaa se tohon 99:n pataan. Venttiilien säädöt pitäisi tehdä turbon mittoihin. Mietin vaan, että voisinko säädättää kannen irtaallaan turbon säätöihin? Olisi melkopaljon suoraviivaisempaa tehdä niin tuon asennuksen kannalta...

Mitä muuta kuuluu 99 turboiluun: Hemmetin hauskaa on ollut ajella tolla vempeleellä, vaikka talossa onkin 20vuotta tuoreempi saabikaskin käytettävissä. 99:ssä on vaan sitä tunnelmaa. 99 on teknisesti melkeinpä täydessä kunnossa tällähetkellä. Ajettavuus on maanmainio, kun alla on uudet continentalin Winter viking 2 talvipyörät ja vanteet on noille 185/65R15 kumeille juuri optimaalisen levyiset, eli 5,5" leveät. Vakaajien laittohan oli tarkoitus tehdä, mutta nuo talvinopeusrajoitukset lieventää kaipausta siinämäärin, että olen harkinnut vakaajien laiton lykkäämistä kevääseen.

Rengaspuoleen päästyäni voinen kertoa, että ensikesäksi olisi tarkoitus hommata jostakin 6" leveät vanteet. Ehkäpä eräällä tuttavalla olevista ronalin tykkivanteista saataisiin kaupat sovittua. Kumitkin olisi jo valmiina, kun 900i ei enää tarvii renkaita. Tallissa odottelee vielä mainiossa kunnossa olevat Michelin Pilot Primacy 195/60R15 kumit. 900:n vanteethan joutaisi myydä pois, jos vaan joku huolisi ne Stillautot. Hienot vanteethan ne on, mutta uuden jaon akselistoja en kuitenkaan lähde pulttaamaan 99:iin. Yksinkertaisesti vannetarjonta vanhaan jakoon on niin loistava. Tiukan paikan tullen ei leveempien kesävalssien löytäminen kuitenkaan ole ongelma. Viimekesäiset kesänakit on vielä täysin ajettavat, vaikkain eturenkaiden kuluminen oli melkoisen nopeata. Noin 15tkm ajolla hävisi etupyöristä melkein 4mm kuviota! Renkaista vielä pitää hehkutella, että onnistuin huutamaan huutonetistä puuttuvat pari 16" kesäfillaria 9-5:eenkin. Joten mikäpä tässä kevättä odotellessa. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Luiskahti sitten se nopeusmittarin vaijeri irti mittarin takaa. B-koneisen vaijeri kun on niin lyhyt, etten saanut sitä laitettua paikalleen tossa parkkiksella muuta, kun huulille silloin mittaria vaihtaessani. Mielenkiintoinen yksityiskohta tosiaan tuo, että H-koneisessa vaijeri kiertää jarrutehostimen vasemmalta puolelta (ajosuunnassa) ja B-koneisessa taasen oikealta. H-koneen vesipumpun hihnapyörähän siinä B-koneisen vaijerin reitillä toki on. Piti päästää vaijeri laatikonpäästä irti, laittaa nopeusmittarinpää paikalleen ja sitten alapää takaisin vaihdelaatikkoon. Nytpä se pelaakin taas. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Mites mittailit nuo kattopilareiden katkaisukohdat?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabastelija kirjoitti:Mites mittailit nuo kattopilareiden katkaisukohdat?
Etutolpat (a-tolpat) metrimitalla ja sitten piirrettiin viivat. B-pilarit laittamalla ikkunan karmia vasten lattarauta ja sitä käyttäen viivoittimena. Taakapilarit 60mm leveä alumiinisuikale kierrettynä sopivan muotoikseksi pilarin ympäri ja turvavyön pultti toimi stopparina. Siinäpä ne olikin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eilen nostettiin 900i -88:n keulalta kone pois. Tarkoitus on korjata 99:n konetta vaivaavat starttaus- ja veden häviämisongelmat vaihtamalla siihen kansi 900i:stä. 900:n kannen kanavia tullaan hieman viilaamaan avarammaksi ja pyöristetään palotilasta turhia teräviä nurkkia. Samalla on tarkoitus sovittaa imusarjan ja kannen kanavat portaattomasti toisiinsa käypäisiksi. 900i:n kone on tarkoitus jemmata tulevaisuutta varten. Sen aion täysremontoida 99:n uudeksi koneeksi. Riippuen, onko lohko kulunut, se joko hoonataan tai porataan ylikokoon ja laitetaan uudet männät+renkaat+laakerit. Koskapa tuo kone on uudempaa mallia (startti imusarjan alla) niin se on muutenkin edistyksellisempi verrattuna 99:n nykyiseen -84 vuosimallin koneeseen. Puristussuhteen muuttaminen suuntaan tai toiseen on tietenkin mahdollista samalla. Tuosta koneesta ei tule halpa, mutta ei tässä mitään hätää vielä ole muutenkaan ja hommaa voi viritellä eteenpäin ajan kanssa. Voi mennä pitkäkin aika, ennenkuin tuo koneremontti on ajankohtainen. On kuitenkin täysin realistista alkaa katselemaan uutta konetta, koska 99:n nykyinen pata on rullattu jo lähes 500tkm!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eilen otinkin varaosakoneista irti kaksi kappaletta kaasarikoneen kansia irti ja pesin painepesurilla. Viilataan siis lähiaikoina kahdesta kaasarin kannesta ne "virikannet". Serkun kilpa-autoon yksi ja miulle 99turboon toinen. Kaasarissa on ohuemmat pakovenat, joten eipähän ahdista virtausta. Molemmat koneet olivat vuotamattomia, eikä mitään toimintaongelmia havaittu käytössä ja siten siis varmoja kansia.

Serkku asentelee 900i:n akselistot 99turboonsa. Saas nähdä miten se homma edistyy. Eilen kävin sitä vehjetta tutkailemassa ja siellähän oli jo käsijarrumekanismit kiinni korissa sekä taka-akselia sovitteli paikalleen (sehän meneekin heittämällä). Tuohon tulee tietysti kallistuksenvakaajat tuosta meikäläisen satkusta. Serkku kun harjoittelee vakaajan asennuksen omaan 99:iinsä, niin sitten on helppo teettää homma miunkin 99:iin. Miullahan on jo taka-akseli varusteltuna odottamassa asennusta vakaajan kera. Vasemman takapyörän laakeri muutenkin metelöi, joten olisi pian hyvä vaihtaa ehjillä laakereilla oleva akseli paikalleen. :roll:

Kilpa-auton kattonvaihto ja lasien laittokin tuli tehtyä loppuun tuossa männäviikolla. Serkku oli maalannut autoa ja laittanut ovetkin paikoilleen. Laiteltiin porukassa tuulilasi paikalleen ja virittelin kuskin oveen avausmekanismit ja ovipahvin. Lisäsin galleriaan muutaman foton lopputuloksesta. kuvia
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Mertmi kirjoitti: Kaasarissa on ohuemmat pakovenat, joten eipähän ahdista virtausta.
muistathan että turbossa on natrium täytteiset pakoventtiilit ja GL:ässä normaalit, eli kannattais vaihtaa turbon kannesta pakovenat tuohon kaasutinmallin kanteen ettei pääse hehkumaan.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin