Apc:n modaus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Nappe kirjoitti:vanhasta 14pin boxista piirikortti lähtee muistaakseni ihan vain nostamalla, kunhan purkki on avattu ensin.

Voimaa saa välijäähdyttimestä, suuttimista ahtimesta jne. riippuen, 175hv-300+ hv.

Pelkästään APC:ta ja bensalastua muokkaamalla sain mitattua 227hv dynossa -84 Aerosta, eli about saman mitä speedpartsin stage1:llä.

SP:n sivuilta voi muutenkin käydä katsomassa mitä kaikkea pitäisi muuttaa saadakseen tiettyä teholukemaa...
Miten bensalastua muokataan?
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

menee vähän ot:ksi mutta minulla on yksi alkupään h-turbo. mistä voin nähdä miltä vuodelta tuo on kotoisin?
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Pelkästään APC:ta ja bensalastua muokkaamalla sain mitattua 227hv dynossa -84 Aerosta, eli about saman mitä speedpartsin stage1:llä.

Paljonko oli ahtopaineet tuossa mittauksessa? Siis tuossa maksimitehon kierroksilla?

Voi olla että oon joskus aiemminkin kysynyt samaa, mutta sais vähän suuntia vakioahtimella eri ahtopaineilla saatavista tehoista :roll: .

Itsellä tuo Ässä pukkaa nyt aika rajusti paineita, vaikka kuinka säätää APC:n potikoita. Onkohan APC:n painetunnistimessa, vai fuelcutissa jotain häikkää?
Fuel cut pitäisi katkaista menon 1.65bar normaalisti. Säädetyt arvot on APC:n kohdalla ollut 1.3-1.5bar luokkaa enimmillään.
Joskus reilu kk sitten oli vastaava ilmiö ja kävi jopa 1.85 lukemilla paineet, vähän säikäytti tuollainen. Ei onneksi nakutusvaloa kuitenkaan näyttänyt silloinkaan.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Sensei
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 18:24

Viesti Kirjoittaja Sensei »

Itellä tonnarista puuttui magneettiventtiili kokonaan ja hukkaportin letkut irti joten turbon maksimi paineet käytössä. Nakuttaa välillä mutta on toiminut jo n.1500 km(muttei kaasu pohjassa koko ajan :) Paljokohan lie voimia silloin..?).Nyt käytän männät irti sillä yhdessä rengas poikki.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ehkä hieman myöhässä, mutta vastaan nyt kuitenkin...

Jos paineet ryntää APC:n säädöistä riippumatta, niin vikaa on mahdollisesti jumittavassa mag.venassa, tai sitten joku järjestelmään liittyvä letku on murtunut/halki/irti. Mahdollisesti myös rikkoutunut paineanturi voi tehdä tuonlaista, mutta tämä edellyttää että paineanturi on sähköisesti ehjä, mutta ei reagoi paineeseen. Sähköisesti rikkoutunut paineanturi aiheuttaa levotonta mag.venan naputusta, kokemusta on.

Jos tuo bensakatkaisu ei puutu peliin vaikka rajapaine ylittyy niin veikkaisin murtunutta letkua, tarkemmin se letku joka tulee imusarjasta mittariston alle, josta paineanturi, cutofferi ja ahtopainemittari ottaa painetiedon. Niin, joo, kyseessä on Ässä, eli ei painemittaria joka ilmoittais puuttuvasta paineesta...

just my 2 cents.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Nappe kirjoitti:Ehkä hieman myöhässä, mutta vastaan nyt kuitenkin...

Jos paineet ryntää APC:n säädöistä riippumatta, niin vikaa on mahdollisesti jumittavassa mag.venassa, tai sitten joku järjestelmään liittyvä letku on murtunut/halki/irti. Mahdollisesti myös rikkoutunut paineanturi voi tehdä tuonlaista, mutta tämä edellyttää että paineanturi on sähköisesti ehjä, mutta ei reagoi paineeseen. Sähköisesti rikkoutunut paineanturi aiheuttaa levotonta mag.venan naputusta, kokemusta on.

Jos tuo bensakatkaisu ei puutu peliin vaikka rajapaine ylittyy niin veikkaisin murtunutta letkua, tarkemmin se letku joka tulee imusarjasta mittariston alle, josta paineanturi, cutofferi ja ahtopainemittari ottaa painetiedon. Niin, joo, kyseessä on Ässä, eli ei painemittaria joka ilmoittais puuttuvasta paineesta...

just my 2 cents.
Nyt taas on tuo magneettiventtiili naputellut hillittömästi, alkaa naputtelemaan heti virran kytkettyä.
APC potikoita säätämällä tuo naputtelu nousee ja laskee, riippuen kumpaan suuntaan ruuvaa niitä.
Aiemminkin naputellut, kerran putsasin magneettiventtiilin ja silloin tuo taas toimi äänettömästi aikansa.
Pitäisköhän se paineanturi jotenkin testata?
Kuinkas tuon paineanturin arvot muuttuu paineen muuttuessa?
Kiitokset Nappe!
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sukellusvene kirjoitti:Kuinkas tuon paineanturin arvot muuttuu paineen muuttuessa?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7844#67844
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tuossa linkissä onkin jotain vastusarvoja sopivasti. Trimmereitä säätämällä säädetään nimenomaan tuota mag.venan taajuutta, joten siinä se toimii ihan oikein, mutta jotain on pielessä jos naputtaa jatkuvasti.
Itse rikoin paineanturin kytkemällä APC-purkin liittimen väärinpäin. Tämä on mahdollista rakoilevalla vanhalla boxilla pimeässä kiireellä säätäessä sopivasti voimaa käyttäen... Ja paineanturi saa tässä tapauksessa sopivasti +12V ja maata, ja on kerrasta vainaa.

Ja muistelen että jossain olis mainittu paineanturin kestävyydeksi 1,5bar jonka jälkeen hajoaa herkästi.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Nappe kirjoitti:Tuossa linkissä onkin jotain vastusarvoja sopivasti. Trimmereitä säätämällä säädetään nimenomaan tuota mag.venan taajuutta, joten siinä se toimii ihan oikein, mutta jotain on pielessä jos naputtaa jatkuvasti.
Itse rikoin paineanturin kytkemällä APC-purkin liittimen väärinpäin. Tämä on mahdollista rakoilevalla vanhalla boxilla pimeässä kiireellä säätäessä sopivasti voimaa käyttäen... Ja paineanturi saa tässä tapauksessa sopivasti +12V ja maata, ja on kerrasta vainaa.

Ja muistelen että jossain olis mainittu paineanturin kestävyydeksi 1,5bar jonka jälkeen hajoaa herkästi.
Loppuviikolla varmaan pääsen mittailemaan tuota. Tuo paine on joskus pompannut ylitse, voi olla sitten rikkonut paineanturin :oops: .
Voisko paine hajoittaa tuon painekytkimen, siten että ahto karkaa yli säädetyn?
Tosin eipä enää hypi paineet, kun tuli tuo magneettivenan nakuttelu.
Mutta ahtaa kyllä jonnekkin max 1.4-1.5 siltikin.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
kankuu
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2005 23:35
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja kankuu »

Itsellä tuo Ässä pukkaa nyt aika rajusti paineita, vaikka kuinka säätää APC:n potikoita. Onkohan APC:n painetunnistimessa, vai fuelcutissa jotain häikkää?
Fuel cut pitäisi katkaista menon 1.65bar normaalisti. Säädetyt arvot on APC:n kohdalla ollut 1.3-1.5bar luokkaa enimmillään.
Joskus reilu kk sitten oli vastaava ilmiö ja kävi jopa 1.85 lukemilla paineet, vähän säikäytti tuollainen. Ei onneksi nakutusvaloa kuitenkaan näyttänyt silloinkaan.
eikös se fuel cut oo noin 1.1 vai 1.2 bar....mielestäni helpoin tapa on irroottaa fuel cut ja siirää se ohjaamaan magneetti venttiiliä...eli ahdot pysyy sillon vakaasti 1.2bar mikä on aika passeli...apc on aika perseestä ja tälleen sen saa myös ohitettua! ja nakutusta voi sitten kuunella korvalla (tai kyhätä naku-ledin) kyllä sen sit kuulee ku alkaa nakuttaa...eikä se kyl 1.2:ssa oikeen viel ees ala....pistää viel säädettävän bp-säätimen ja bensa lastun ni eiköhän hyvin mee!
A4 avant 1.8TD -97
projekti Range Rover -75
Projekti 96 L -75
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

kankuu kirjoitti:
Itsellä tuo Ässä pukkaa nyt aika rajusti paineita, vaikka kuinka säätää APC:n potikoita. Onkohan APC:n painetunnistimessa, vai fuelcutissa jotain häikkää?
Fuel cut pitäisi katkaista menon 1.65bar normaalisti. Säädetyt arvot on APC:n kohdalla ollut 1.3-1.5bar luokkaa enimmillään.
Joskus reilu kk sitten oli vastaava ilmiö ja kävi jopa 1.85 lukemilla paineet, vähän säikäytti tuollainen. Ei onneksi nakutusvaloa kuitenkaan näyttänyt silloinkaan.
eikös se fuel cut oo noin 1.1 vai 1.2 bar....mielestäni helpoin tapa on irroottaa fuel cut ja siirää se ohjaamaan magneetti venttiiliä...eli ahdot pysyy sillon vakaasti 1.2bar mikä on aika passeli...apc on aika perseestä ja tälleen sen saa myös ohitettua! ja nakutusta voi sitten kuunella korvalla (tai kyhätä naku-ledin) kyllä sen sit kuulee ku alkaa nakuttaa...eikä se kyl 1.2:ssa oikeen viel ees ala....pistää viel säädettävän bp-säätimen ja bensa lastun ni eiköhän hyvin mee!
Satkussani on fuelcut säädetty ylemmäs ruuvista kirimällä.
Siis miten ohjaat tuolla painekytkimellä mankkuvenaa?
Meinasitko ettei APC :tä enää käytettäis tuon mankkuvenan ohjailuun?
Toimiiko tuollainen viritys?
Bensalastukin loytyy ja APC on modattu ja sisältä säädettävä, keulacoolerikin on.
Ei nakutus ledit vilka edes tuolla yli suurella paineella, tiedä sitten pitäiskö 8O ?

Paineanturi näyttää reagoivan paineeseen. Paineanturin johtojen irroitus tai letkun irroitus ei saa mankkuvenan naputusta lakkaamaan.
Spray puhdistus ei auttanut mankkuvenaa yhtään, vaikka aiemmin tuolla sain naputtelun häviämään pitkäksi aikaa. Oliskohan mankkuvena menossa tai mennyt rikki?
Paineet kyllä kohoaa, mutta se naputtelu saa ihmiset katsomaan ihmeissään :lol: .
Ihan ok kun toimii tuo APC, mutta oon alkanut jo miettiä jotain rajapaineventtiiliäkin tuohon säätöön.
Varmaankin toimisi jos säätäis nuo samat paineet(1.3-1.5bar) rajapaineventtiilillä ja antais APC:n toimia nakuvahtina.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Pystyykös tuohon APC:hen tekemään on/off-katkaisijaa johonkin väliin (boksin virta/mankkuvena tms) vai "sotkeeko" pahastikin toimintaa katkaisijaa rönkliessä?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tuskimpa tuosta kytkimestä haittaa olisi. Boksin virtajohtoon tuo varmaan kannattaa laitella, jos haluaa kerran laittaa kytkentä mahdollisuuden.
Toisaalta sulakkeen irroittamalla tai mankkuvenan johdon irroittamalla APC kytkeytyy pois paineen säätelemisestä.
Itsekkin meinasin kytkimen laittaa, mutta lopulta jätin sen pois.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Vinkkinä jos nakuledi ei ole vilahtanut kertaakaan kovilla ahdoilla niin kannattaa varmistua siitä että ledi on kytketty seuraavanlaisesti:

ledin plusjalka kytketään +12V ja miinusjalka boksin pinniin oliko nyt sitten 19 tms, joka tapauksessa ilman mitään vastuksia. Boksissa on sisäinen vastus ja nakuttaessa boksi maadoittaa pin 19 ja ledi syttyy.

Näin on minun systeemi kytketty ja ledi vilahtaa aina maksimiahdoilla hieman (hetkelliset maksimipaineet säästä riippuen 1.3-1.7 baria,vakio T16 bensalastulla ja 98 tankissa) jolloin samalla tuntee kuin apc laskee paineita, eli systeemi toimii.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

hasha kirjoitti:Näin on minun systeemi kytketty ja ledi vilahtaa aina maksimiahdoilla hieman
Mutta ei vilahda virrat kytkiessä?

Minulla vilahtaa jos ahdot sattuu piikkaamaan vaihteenvaihtumisen yhteydessä - yleensä ei, mutta eipä ole ahtojakaan noin reilusti. Ja joskus cruisen kytkeytyessä. Ei koskaan virrat kytkiessä. Ja etuvastus on sekä boksissa että ledin vieressä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin