Miten bensalastua muokataan?Nappe kirjoitti:vanhasta 14pin boxista piirikortti lähtee muistaakseni ihan vain nostamalla, kunhan purkki on avattu ensin.
Voimaa saa välijäähdyttimestä, suuttimista ahtimesta jne. riippuen, 175hv-300+ hv.
Pelkästään APC:ta ja bensalastua muokkaamalla sain mitattua 227hv dynossa -84 Aerosta, eli about saman mitä speedpartsin stage1:llä.
SP:n sivuilta voi muutenkin käydä katsomassa mitä kaikkea pitäisi muuttaa saadakseen tiettyä teholukemaa...
Apc:n modaus
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Pelkästään APC:ta ja bensalastua muokkaamalla sain mitattua 227hv dynossa -84 Aerosta, eli about saman mitä speedpartsin stage1:llä.
Paljonko oli ahtopaineet tuossa mittauksessa? Siis tuossa maksimitehon kierroksilla?
Voi olla että oon joskus aiemminkin kysynyt samaa, mutta sais vähän suuntia vakioahtimella eri ahtopaineilla saatavista tehoista
.
Itsellä tuo Ässä pukkaa nyt aika rajusti paineita, vaikka kuinka säätää APC:n potikoita. Onkohan APC:n painetunnistimessa, vai fuelcutissa jotain häikkää?
Fuel cut pitäisi katkaista menon 1.65bar normaalisti. Säädetyt arvot on APC:n kohdalla ollut 1.3-1.5bar luokkaa enimmillään.
Joskus reilu kk sitten oli vastaava ilmiö ja kävi jopa 1.85 lukemilla paineet, vähän säikäytti tuollainen. Ei onneksi nakutusvaloa kuitenkaan näyttänyt silloinkaan.
Paljonko oli ahtopaineet tuossa mittauksessa? Siis tuossa maksimitehon kierroksilla?
Voi olla että oon joskus aiemminkin kysynyt samaa, mutta sais vähän suuntia vakioahtimella eri ahtopaineilla saatavista tehoista

Itsellä tuo Ässä pukkaa nyt aika rajusti paineita, vaikka kuinka säätää APC:n potikoita. Onkohan APC:n painetunnistimessa, vai fuelcutissa jotain häikkää?
Fuel cut pitäisi katkaista menon 1.65bar normaalisti. Säädetyt arvot on APC:n kohdalla ollut 1.3-1.5bar luokkaa enimmillään.
Joskus reilu kk sitten oli vastaava ilmiö ja kävi jopa 1.85 lukemilla paineet, vähän säikäytti tuollainen. Ei onneksi nakutusvaloa kuitenkaan näyttänyt silloinkaan.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Ehkä hieman myöhässä, mutta vastaan nyt kuitenkin...
Jos paineet ryntää APC:n säädöistä riippumatta, niin vikaa on mahdollisesti jumittavassa mag.venassa, tai sitten joku järjestelmään liittyvä letku on murtunut/halki/irti. Mahdollisesti myös rikkoutunut paineanturi voi tehdä tuonlaista, mutta tämä edellyttää että paineanturi on sähköisesti ehjä, mutta ei reagoi paineeseen. Sähköisesti rikkoutunut paineanturi aiheuttaa levotonta mag.venan naputusta, kokemusta on.
Jos tuo bensakatkaisu ei puutu peliin vaikka rajapaine ylittyy niin veikkaisin murtunutta letkua, tarkemmin se letku joka tulee imusarjasta mittariston alle, josta paineanturi, cutofferi ja ahtopainemittari ottaa painetiedon. Niin, joo, kyseessä on Ässä, eli ei painemittaria joka ilmoittais puuttuvasta paineesta...
just my 2 cents.
Jos paineet ryntää APC:n säädöistä riippumatta, niin vikaa on mahdollisesti jumittavassa mag.venassa, tai sitten joku järjestelmään liittyvä letku on murtunut/halki/irti. Mahdollisesti myös rikkoutunut paineanturi voi tehdä tuonlaista, mutta tämä edellyttää että paineanturi on sähköisesti ehjä, mutta ei reagoi paineeseen. Sähköisesti rikkoutunut paineanturi aiheuttaa levotonta mag.venan naputusta, kokemusta on.
Jos tuo bensakatkaisu ei puutu peliin vaikka rajapaine ylittyy niin veikkaisin murtunutta letkua, tarkemmin se letku joka tulee imusarjasta mittariston alle, josta paineanturi, cutofferi ja ahtopainemittari ottaa painetiedon. Niin, joo, kyseessä on Ässä, eli ei painemittaria joka ilmoittais puuttuvasta paineesta...
just my 2 cents.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Nyt taas on tuo magneettiventtiili naputellut hillittömästi, alkaa naputtelemaan heti virran kytkettyä.Nappe kirjoitti:Ehkä hieman myöhässä, mutta vastaan nyt kuitenkin...
Jos paineet ryntää APC:n säädöistä riippumatta, niin vikaa on mahdollisesti jumittavassa mag.venassa, tai sitten joku järjestelmään liittyvä letku on murtunut/halki/irti. Mahdollisesti myös rikkoutunut paineanturi voi tehdä tuonlaista, mutta tämä edellyttää että paineanturi on sähköisesti ehjä, mutta ei reagoi paineeseen. Sähköisesti rikkoutunut paineanturi aiheuttaa levotonta mag.venan naputusta, kokemusta on.
Jos tuo bensakatkaisu ei puutu peliin vaikka rajapaine ylittyy niin veikkaisin murtunutta letkua, tarkemmin se letku joka tulee imusarjasta mittariston alle, josta paineanturi, cutofferi ja ahtopainemittari ottaa painetiedon. Niin, joo, kyseessä on Ässä, eli ei painemittaria joka ilmoittais puuttuvasta paineesta...
just my 2 cents.
APC potikoita säätämällä tuo naputtelu nousee ja laskee, riippuen kumpaan suuntaan ruuvaa niitä.
Aiemminkin naputellut, kerran putsasin magneettiventtiilin ja silloin tuo taas toimi äänettömästi aikansa.
Pitäisköhän se paineanturi jotenkin testata?
Kuinkas tuon paineanturin arvot muuttuu paineen muuttuessa?
Kiitokset Nappe!
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7844#67844Sukellusvene kirjoitti:Kuinkas tuon paineanturin arvot muuttuu paineen muuttuessa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuossa linkissä onkin jotain vastusarvoja sopivasti. Trimmereitä säätämällä säädetään nimenomaan tuota mag.venan taajuutta, joten siinä se toimii ihan oikein, mutta jotain on pielessä jos naputtaa jatkuvasti.
Itse rikoin paineanturin kytkemällä APC-purkin liittimen väärinpäin. Tämä on mahdollista rakoilevalla vanhalla boxilla pimeässä kiireellä säätäessä sopivasti voimaa käyttäen... Ja paineanturi saa tässä tapauksessa sopivasti +12V ja maata, ja on kerrasta vainaa.
Ja muistelen että jossain olis mainittu paineanturin kestävyydeksi 1,5bar jonka jälkeen hajoaa herkästi.
Itse rikoin paineanturin kytkemällä APC-purkin liittimen väärinpäin. Tämä on mahdollista rakoilevalla vanhalla boxilla pimeässä kiireellä säätäessä sopivasti voimaa käyttäen... Ja paineanturi saa tässä tapauksessa sopivasti +12V ja maata, ja on kerrasta vainaa.
Ja muistelen että jossain olis mainittu paineanturin kestävyydeksi 1,5bar jonka jälkeen hajoaa herkästi.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Loppuviikolla varmaan pääsen mittailemaan tuota. Tuo paine on joskus pompannut ylitse, voi olla sitten rikkonut paineanturinNappe kirjoitti:Tuossa linkissä onkin jotain vastusarvoja sopivasti. Trimmereitä säätämällä säädetään nimenomaan tuota mag.venan taajuutta, joten siinä se toimii ihan oikein, mutta jotain on pielessä jos naputtaa jatkuvasti.
Itse rikoin paineanturin kytkemällä APC-purkin liittimen väärinpäin. Tämä on mahdollista rakoilevalla vanhalla boxilla pimeässä kiireellä säätäessä sopivasti voimaa käyttäen... Ja paineanturi saa tässä tapauksessa sopivasti +12V ja maata, ja on kerrasta vainaa.
Ja muistelen että jossain olis mainittu paineanturin kestävyydeksi 1,5bar jonka jälkeen hajoaa herkästi.

Voisko paine hajoittaa tuon painekytkimen, siten että ahto karkaa yli säädetyn?
Tosin eipä enää hypi paineet, kun tuli tuo magneettivenan nakuttelu.
Mutta ahtaa kyllä jonnekkin max 1.4-1.5 siltikin.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
eikös se fuel cut oo noin 1.1 vai 1.2 bar....mielestäni helpoin tapa on irroottaa fuel cut ja siirää se ohjaamaan magneetti venttiiliä...eli ahdot pysyy sillon vakaasti 1.2bar mikä on aika passeli...apc on aika perseestä ja tälleen sen saa myös ohitettua! ja nakutusta voi sitten kuunella korvalla (tai kyhätä naku-ledin) kyllä sen sit kuulee ku alkaa nakuttaa...eikä se kyl 1.2:ssa oikeen viel ees ala....pistää viel säädettävän bp-säätimen ja bensa lastun ni eiköhän hyvin mee!Itsellä tuo Ässä pukkaa nyt aika rajusti paineita, vaikka kuinka säätää APC:n potikoita. Onkohan APC:n painetunnistimessa, vai fuelcutissa jotain häikkää?
Fuel cut pitäisi katkaista menon 1.65bar normaalisti. Säädetyt arvot on APC:n kohdalla ollut 1.3-1.5bar luokkaa enimmillään.
Joskus reilu kk sitten oli vastaava ilmiö ja kävi jopa 1.85 lukemilla paineet, vähän säikäytti tuollainen. Ei onneksi nakutusvaloa kuitenkaan näyttänyt silloinkaan.
A4 avant 1.8TD -97
projekti Range Rover -75
Projekti 96 L -75
projekti Range Rover -75
Projekti 96 L -75
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Satkussani on fuelcut säädetty ylemmäs ruuvista kirimällä.kankuu kirjoitti:eikös se fuel cut oo noin 1.1 vai 1.2 bar....mielestäni helpoin tapa on irroottaa fuel cut ja siirää se ohjaamaan magneetti venttiiliä...eli ahdot pysyy sillon vakaasti 1.2bar mikä on aika passeli...apc on aika perseestä ja tälleen sen saa myös ohitettua! ja nakutusta voi sitten kuunella korvalla (tai kyhätä naku-ledin) kyllä sen sit kuulee ku alkaa nakuttaa...eikä se kyl 1.2:ssa oikeen viel ees ala....pistää viel säädettävän bp-säätimen ja bensa lastun ni eiköhän hyvin mee!Itsellä tuo Ässä pukkaa nyt aika rajusti paineita, vaikka kuinka säätää APC:n potikoita. Onkohan APC:n painetunnistimessa, vai fuelcutissa jotain häikkää?
Fuel cut pitäisi katkaista menon 1.65bar normaalisti. Säädetyt arvot on APC:n kohdalla ollut 1.3-1.5bar luokkaa enimmillään.
Joskus reilu kk sitten oli vastaava ilmiö ja kävi jopa 1.85 lukemilla paineet, vähän säikäytti tuollainen. Ei onneksi nakutusvaloa kuitenkaan näyttänyt silloinkaan.
Siis miten ohjaat tuolla painekytkimellä mankkuvenaa?
Meinasitko ettei APC :tä enää käytettäis tuon mankkuvenan ohjailuun?
Toimiiko tuollainen viritys?
Bensalastukin loytyy ja APC on modattu ja sisältä säädettävä, keulacoolerikin on.
Ei nakutus ledit vilka edes tuolla yli suurella paineella, tiedä sitten pitäiskö

Paineanturi näyttää reagoivan paineeseen. Paineanturin johtojen irroitus tai letkun irroitus ei saa mankkuvenan naputusta lakkaamaan.
Spray puhdistus ei auttanut mankkuvenaa yhtään, vaikka aiemmin tuolla sain naputtelun häviämään pitkäksi aikaa. Oliskohan mankkuvena menossa tai mennyt rikki?
Paineet kyllä kohoaa, mutta se naputtelu saa ihmiset katsomaan ihmeissään

Ihan ok kun toimii tuo APC, mutta oon alkanut jo miettiä jotain rajapaineventtiiliäkin tuohon säätöön.
Varmaankin toimisi jos säätäis nuo samat paineet(1.3-1.5bar) rajapaineventtiilillä ja antais APC:n toimia nakuvahtina.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Tuskimpa tuosta kytkimestä haittaa olisi. Boksin virtajohtoon tuo varmaan kannattaa laitella, jos haluaa kerran laittaa kytkentä mahdollisuuden.
Toisaalta sulakkeen irroittamalla tai mankkuvenan johdon irroittamalla APC kytkeytyy pois paineen säätelemisestä.
Itsekkin meinasin kytkimen laittaa, mutta lopulta jätin sen pois.
Toisaalta sulakkeen irroittamalla tai mankkuvenan johdon irroittamalla APC kytkeytyy pois paineen säätelemisestä.
Itsekkin meinasin kytkimen laittaa, mutta lopulta jätin sen pois.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Vinkkinä jos nakuledi ei ole vilahtanut kertaakaan kovilla ahdoilla niin kannattaa varmistua siitä että ledi on kytketty seuraavanlaisesti:
ledin plusjalka kytketään +12V ja miinusjalka boksin pinniin oliko nyt sitten 19 tms, joka tapauksessa ilman mitään vastuksia. Boksissa on sisäinen vastus ja nakuttaessa boksi maadoittaa pin 19 ja ledi syttyy.
Näin on minun systeemi kytketty ja ledi vilahtaa aina maksimiahdoilla hieman (hetkelliset maksimipaineet säästä riippuen 1.3-1.7 baria,vakio T16 bensalastulla ja 98 tankissa) jolloin samalla tuntee kuin apc laskee paineita, eli systeemi toimii.
ledin plusjalka kytketään +12V ja miinusjalka boksin pinniin oliko nyt sitten 19 tms, joka tapauksessa ilman mitään vastuksia. Boksissa on sisäinen vastus ja nakuttaessa boksi maadoittaa pin 19 ja ledi syttyy.
Näin on minun systeemi kytketty ja ledi vilahtaa aina maksimiahdoilla hieman (hetkelliset maksimipaineet säästä riippuen 1.3-1.7 baria,vakio T16 bensalastulla ja 98 tankissa) jolloin samalla tuntee kuin apc laskee paineita, eli systeemi toimii.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Mutta ei vilahda virrat kytkiessä?hasha kirjoitti:Näin on minun systeemi kytketty ja ledi vilahtaa aina maksimiahdoilla hieman
Minulla vilahtaa jos ahdot sattuu piikkaamaan vaihteenvaihtumisen yhteydessä - yleensä ei, mutta eipä ole ahtojakaan noin reilusti. Ja joskus cruisen kytkeytyessä. Ei koskaan virrat kytkiessä. Ja etuvastus on sekä boksissa että ledin vieressä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00