Tuplis-threadin aika
tämän päivän juoruihin kuuluu se, kun sain mahdollisuuden hitsata punaisesta tuplaysistä pari reikää kaverin hallissa, niin paikalla vanhempi mie s joka kertoi olleensa aikanaan valmistamassa näitä ysiysejä. ja on joskus omistanut rallimallin neljällä kaasuttimella.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Alkuperäiset ovat, mutta vähän rikki. Toista piti korjata ilmastointiteipillä, kun lasinpyyhkijän moottoria paikolleen kiristäessä piti putki taivuttaa pois tieltä, ja sehän meni särki. Ei taida museokatsastus jäädä kuitenkaan ilmastointiputken väristä kiinning900aero kirjoitti:
Omassani nuo putkiröörit olivat ainakin juuri samanlaista kuin Etolan haitariputki, olisikohan joku vaihtanut omaasi vääränväriset?

...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
onko paikallisilla akuuttia osatarvetta? menen klo 14 työkalujen kanssa katsomaan löytyykö purkunopasta* mitään kiinnostavaa. puhelin on auki.
*=http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=46542
*=http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=46542
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ei käy. Nokka-akselikin on päästään niin erilainen, kun nokka-askeli käytännössä loppuu laakeripukki #5 kohdalle. H-koneessa on vielä "tattispalaa" ja se hahlo päässä josta H-koneen jakaja (JHFU4?) saa kierroksensa. Kts. linkit alla.
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/nokka_1024.jpg
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/Anni ... C05903.jpg
Sen verran kuitenkin kansissa on yhteneväisyyttä, että pakosarja ja pakosarjan tiiviste sopivat ristiin. Kuten noista kuvistakin näkyy tuo rommarin valkotussilla tekemä moottorimerkintä osoittaa joka ei ole muuten vieläkään palanut pois.
Itte mietistelin aikoinaan T16-moottorista sytytystä ja polttoaineensyöttöä B-koneiseen turboon. Siitä syystä, että jakajat niissä on lähes samat. Muuttais vain B-koneen jakajan sisältä samaksi kuin T16-moottorissa. Hommahan olis kaiketi vain osien sovittelua moottoriin ja muutenkin melkoista mallailua/kikkailua/ranetusta. Olispahan sitten apc-boksi kuskinlokarissa ja hanttarin jalkatilassa olis ruiskuboksi
Ei mutta, ei mikään paha rasti ku ajattelee. Ei tosin syvällisesti moista kannata miettiä ettei ala käsi raapiin päätä jo pelkästä ajattelusta.
Ittellä tuon B-moottorin laiton perustelut alkaa käymään vähiin juurikin suht koht heikon vesipumpun takia. Tosin Mertmin? jossain kirjoittama tonnarin vesipumppu alkoi kiinnostamaan itselläkin. Sille ilmeisesti pitää tehdä jonkinlainen teline ja se sitten saisi käyttövoiman kiilahihnalla. B-moottoriin tuo olisi silläkin syyllä helppo tehdä koska siinähän on kaksiurainen siivapyörä kampiakselin päässä.
Toisaalta miksi laittaa 99:iin turbokonetta, kun 16 venasella vaparillakin saisi siihen koriin reilusti luonnetta. Sellainen kuiten on päällimmäisenä mielessä, että kori olis viininpunainen metalli (cayenne red tai se Classic OGsatkuissa ollut vaaleampi sävy); ems-mallinen etuspoikka; sisustasta katto olis harmaa ja penkit mustaa, ehkä puolinahat; motti olis vapari 16 venanen; jarrut olis uudemmasta; vakaajat tieten; alustan osat maalattu mustaksi; iskarit vaihtaisin Bilsteineihin; ja kaikki muu oliskin niin ku tuossa mun 99:ssä on paitsi kajarit hommaisin Pioneerin alukalvolliset ja laittaisin Pinohiiren 4-kanavaisen vahvarin.
No, tulipa pari riviä ja tyypilliseen tapaan ajatukset harhaili...
P.S. Otin Annista tänään sen OGturbon spoikan pois.
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/nokka_1024.jpg
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/Anni ... C05903.jpg
Sen verran kuitenkin kansissa on yhteneväisyyttä, että pakosarja ja pakosarjan tiiviste sopivat ristiin. Kuten noista kuvistakin näkyy tuo rommarin valkotussilla tekemä moottorimerkintä osoittaa joka ei ole muuten vieläkään palanut pois.
Itte mietistelin aikoinaan T16-moottorista sytytystä ja polttoaineensyöttöä B-koneiseen turboon. Siitä syystä, että jakajat niissä on lähes samat. Muuttais vain B-koneen jakajan sisältä samaksi kuin T16-moottorissa. Hommahan olis kaiketi vain osien sovittelua moottoriin ja muutenkin melkoista mallailua/kikkailua/ranetusta. Olispahan sitten apc-boksi kuskinlokarissa ja hanttarin jalkatilassa olis ruiskuboksi

Ittellä tuon B-moottorin laiton perustelut alkaa käymään vähiin juurikin suht koht heikon vesipumpun takia. Tosin Mertmin? jossain kirjoittama tonnarin vesipumppu alkoi kiinnostamaan itselläkin. Sille ilmeisesti pitää tehdä jonkinlainen teline ja se sitten saisi käyttövoiman kiilahihnalla. B-moottoriin tuo olisi silläkin syyllä helppo tehdä koska siinähän on kaksiurainen siivapyörä kampiakselin päässä.
Toisaalta miksi laittaa 99:iin turbokonetta, kun 16 venasella vaparillakin saisi siihen koriin reilusti luonnetta. Sellainen kuiten on päällimmäisenä mielessä, että kori olis viininpunainen metalli (cayenne red tai se Classic OGsatkuissa ollut vaaleampi sävy); ems-mallinen etuspoikka; sisustasta katto olis harmaa ja penkit mustaa, ehkä puolinahat; motti olis vapari 16 venanen; jarrut olis uudemmasta; vakaajat tieten; alustan osat maalattu mustaksi; iskarit vaihtaisin Bilsteineihin; ja kaikki muu oliskin niin ku tuossa mun 99:ssä on paitsi kajarit hommaisin Pioneerin alukalvolliset ja laittaisin Pinohiiren 4-kanavaisen vahvarin.
No, tulipa pari riviä ja tyypilliseen tapaan ajatukset harhaili...
P.S. Otin Annista tänään sen OGturbon spoikan pois.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
paikalla on käyty. autosta on minun, ja omistajan osatarpeen jälkeen poistunut:lucaf kirjoitti:onko paikallisilla akuuttia osatarvetta? menen klo 14 työkalujen kanssa katsomaan löytyykö purkunopasta* mitään kiinnostavaa. puhelin on auki.
* = http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=46542
parempi ajovaloumpio
vilkun lasit
laturi
kaasutin
virranjakaja
lämppärin puhaltimen moottori
sytkäyksikkö(?)
takavalot(?)
auto on vaalean metallinsininen, ovet on huonot mutta etu ja takaluukut erittäin hyvät. sisustasta ei ole otettu vielä mitään, kattoverhous aika siisti, istuimet ehjät ja ryhdikkäät mutta etuistuimien kangas vähän likainen ja kulunut. ovipahvit (siniset tietty) on aika hyvät.
myyjällä hinnat erittäin kohdallaan (terveiset) ja auto menee paaliin ennen talvea, joten suosittelen lämpimästi poikkeamaan jos on osatarvetta (sijainti n. 10km hyvinkäästä). jäljellä on esim hyväkuntoinen 250tkm ajettu moottori/vaihteistopaketti. apulaitteista startti on vielä tarjottimella kuten myös puola, itse en ottanut tilanpuutteen vuoksi. myöskin jarrusatulat (auto oli ajossa elokuuhun asti ja hyvät jarrut kuulemma) ja toinen takapyörän napa olisi hamstrattavien osien joukossa kellä on varastotilaa. ja tietysti "etuspoileri" (tämä on viisivaihteinen malli). jäähdytin on käyttökelvoton.
auto on ehkä vielä hinauskuntoinen. edit: pohjassa lähes uusi pakoputki (alkupätkää lukuunottamatta)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Muistaakos kukaan mikä on 99n pituus? Siis tuollaisen jossa on nuo vanhemmat 1-raitaiset kumipuskurit.
Pitäisi tietää pituus jotta voisi sovittaa yhtä aikaa Miniä ja 99:iä talliin (Mini poikittan ja Saab sen perään). Tietty jos ottaisi kumipuskurit irti niin tulisi muutama kymmenen senttiä lyhyemmäksi.
Pitäisi tietää pituus jotta voisi sovittaa yhtä aikaa Miniä ja 99:iä talliin (Mini poikittan ja Saab sen perään). Tietty jos ottaisi kumipuskurit irti niin tulisi muutama kymmenen senttiä lyhyemmäksi.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Vuosien '80 ja '82 esitteistä luntattuna 4477mm.ng900aero kirjoitti:Muistaakos kukaan mikä on 99n pituus? Siis tuollaisen jossa on nuo vanhemmat 1-raitaiset kumipuskurit.
Pitäisi tietää pituus jotta voisi sovittaa yhtä aikaa Miniä ja 99:iä talliin (Mini poikittan ja Saab sen perään). Tietty jos ottaisi kumipuskurit irti niin tulisi muutama kymmenen senttiä lyhyemmäksi.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Ok, pitäisi tietää vielä tuollaisen vanhemman mitat, 99:ni reikisteriotteen pituus-kenttä on jätetty tyhjäksi. Mutta jos noiden uudempien mitta on 4470, niin ilman puskureita voisi olla aika tasan 4m?jariha kirjoitti: Vuosien '80 ja '82 esitteistä luntattuna 4477mm.
Minin leveys on 1410mm, eli noiden pitäisi sopia yhtä aikaa talliin, etenkin jos 99 on ilma puskureita

Pitää vaan laittaa jokin vesivaneri Minin alle ja sitten tunkalla pyöräyttää poikittain talliin

Mites kun 99:ni rekisteriotteessa lukee edellinen rekisteritunnus, voinko valita jomman kumman edellisistä rekisteritunnuksista (autohan ei nyt ole rekisterissä vaikka kilvet on paikoillaan)? Molemmat kilvet olivat AKE:n testiviestihaun mukaan vapaana.
onko joku vailla edullista ysiysiä?
tuota ilmoitusta kun katselin ja itse olisin kiinnostunut enempikin noista talvirenkaista. jos "sinulla" on jo omasta takaa talvirenkaat, rahat vähissä, mutta ysiysin tarve, tehdäänkö kimppaostos?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=46703
tuota ilmoitusta kun katselin ja itse olisin kiinnostunut enempikin noista talvirenkaista. jos "sinulla" on jo omasta takaa talvirenkaat, rahat vähissä, mutta ysiysin tarve, tehdäänkö kimppaostos?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=46703
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
99 kilkuttelee, ääni tulee yläkerrasta eikä kuulosta venttiilinvälysääneltä, vaan aivankuin jokin kalkattelisi vasten venakoppaa. Voisikos siellä olla jokin nostin rikkipoikki? Neljällä se kyllä käy ja tehot on tallessa, ääni vähän aaltoilee, saattaa seurata öljynpainetta. En ole vielä viitsinyt avata venakoppaa, sieltä varmaankin selviäisi nettispekulointia paremmin äänen aiheuttaja.
Jospa on jakokettinki venynyt ja kiristimestä loppui kiristysvara?ng900aero kirjoitti:99 kilkuttelee, ääni tulee yläkerrasta eikä kuulosta venttiilinvälysääneltä, vaan aivankuin jokin kalkattelisi vasten venakoppaa. Voisikos siellä olla jokin nostin rikkipoikki? Neljällä se kyllä käy ja tehot on tallessa, ääni vähän aaltoilee, saattaa seurata öljynpainetta. En ole vielä viitsinyt avata venakoppaa, sieltä varmaankin selviäisi nettispekulointia paremmin äänen aiheuttaja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01