Pakki ei mene päälle!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Pakki ei mene päälle!

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Tuommonen ongelma tuli tuossa eilettäin, ihan pikku ajon jälkeen. Pari kilsaa ajoin ja pakki heitti toimimasta. Ei ees yritä mennä sinne koloon minne sen pitäs. JA muutki vaihteet pykältyy silleen oudosti, memnee kuitenki päälle. (Aiempia ongelmia tuossa on ollu kakkosen synkrot, meinasi rusahtaa ku kakkosta pykälsi.) Se kumimokkula siellä konehuoneen puolella siirtäjätangossa on alkanu murentua mutta siellä se silti on. Kaikki muut vaihteet pelaa, paitti vitonen ei mee päälle jos ei nosta sitä pakkilukon liparetta. Eli missä mättää? Lootako hajonnut? Vai olisko siellä se joku siirtäjän nivel, se kalliimpi osa...?

Joku sanoi myös että viritetyissä tonnareissa ei koneen tukikumit kestä, voisiko siinä olla syy? (tuossa kuitenki vakioon nähen on115hp lisää ja vääntyä tuosa on 400Nm)


Kiitos avuista!
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Vaihda se yhdysnivelen kumi ja tarkista kepin säätö. Kaikki oireet viittaavat tuohon suuntaan. Mulla oli kesällä vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä kepin säätö poskellaan ja en saanu pakkia päälle ja viitonenkin meni vasta pakkisalpaa nostamalla, eli säädät kepakon ja vaihdat tuon kumin, niin pitäisi pelata.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Jees, täytynee kokeilla. :) Tuohon joku ehdotteli jonkinlaista väliaikaispatenttia nippusiteistä. Miten se käytännössä onnistuisi, eli miten ne sinne pitäisi äpöstää? Kiva sillä olisi päästä liikenteeseen :D

Kummallista että se säätö voi mennä poskelleen tuolleen yhtäkkiä :?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Siellä on semmoinen kumi pystyssä, johon on ruuvattu lootan päästä peltilämiskä ja kepin päästä peltilämiskä. Eli kyseessä yhdyskumi, joka yhdistää vaihdekepin tangon ja lootan vaihteenvalintatangon.

Laitat siihen nippusiteitä tai letkuklemmareita silleen, että peltilämiskät puristuu kumia vasten.

Kaikki selviää, kun katselet sitä kumia kaverin väännellessä vaihdekeppiä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Ongelma selvitetty kahdella yleismallin kumimokkulalla.
Kiitoksia avuista :)

Villin näköiseksi oli vääntynyt se koko kapistus sieltä välistä, kierteet oli korkannu yhestä mutterista ja ne peltiläpykät sieltä kumin sisästä oli aivan solmussa...
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

örr.. voiko vaihteet rueta rutisemaan jos se kumi on hajalla? :o jos voi, niin onko mahdollista että vaihde ei menisi "oikein" päälle, mutta pysyy kuitenkin... :roll:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Vastaa Viestiin