Premium.. Prestige.. Mikä audio??
Omassa Saabissani on AS2. En ole varmaan ikinä ollut autossa, jossa on hifiasiat laitettu vimpan päälle. Muihin perheen tai ajamiini autoihin oma radio on kyllä kirkkaasti parempi sellaisenaankin (varsinkin isän C5:een verrattuna). Treble (tai mikäseoli) pitää tosin olla lähes täysillä ja bassoa vähän säätää tarpeen mukaan. Jopa kaverini ovat kehuneet äänentoistoa. Täytyisi joskus kokea tuo AS3, mutta pidin jo tätä AS2:ta vähän kalliina (muistaakseni jotain 1300 euroa).
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Laitoin nuo pitkään käytössä olleet MTX 3521e 3,25" - käkättimet, kohtuullisen laadukkaat ja menivät heittämällä paikoilleen.mikan kirjoitti: Mitkä kajarit laitoit AS2-pahvien tilalle sinne kojelautaan? Voisi itsekin harkita tuota päivittämistä jos on järkevän hintalaatusuhteen omaavat ja asentaminen suhteellisen plug and play. Mites se keskikajari?
t. Mika
Noita voi olla hankalaa uutena löytää, mutta kyllä hyviä uusia pieniä (3,25" - 3,5") koksuja löytyy kohtuuhinnalla.
Keskikajaria (se on 2,5" elementti, tiedoksi "AC") en katsonut tarpeelliseksi vaihtaa. Sille kun ei ole soittimessa mitään säätöä, niin sotkii vain toistoa, jos se soi identtisesti muiden kojelautakajareiden kanssa.
Sehän on alunperinkin pienempi, mahdollisesti kaistaltaan rajoitettu "filleri".
Testailin tuota AS2 systeemiä testilevyllä, ainoa muutos vakioon nuot MTX:t
Kojelaudalle tulee kaista 100Hz - 14kHz, siniaaltoa pistetaajuuksilla. Yläpäästä loppuu kajareiden tai korvien ominaisuudet

Saattaa vahvarin kojelautakanavien kaista mennä alle 100 hertsin, mutta tarkempi testaaminen ois vaatinut etuovien elementtien irtikytkemistä, nyt tuo 100Hz kuului myöskin ovikajareista, häiriöksi asti.
Etuovista "kuuluu" 30Hz:in siniaalto ja 40Hz:in bassopurske, "kuuluu" sikäli, että ovipahvien pärinää ääni käytännössä on

Enivei, kyllä soitin ja vahvistin periaatteessa mahdollistavat tasaisen soundin maltillisella voluumilla, rämisevät ovet ja surkeat kojelaudan kartiot pilaavat koko homman.
PS. Mistä voi tökätä 50mm2 kaapelin akulta konttiin?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Kiitoksia taasFrostgrey kirjoitti:Konehuoneen sulakeboksin takana on kaksi läpivienti kumia, nuo näkee myös kuskin jalkatilasta, kun ottaa kojetaulun alasuoja pois.

On vaan aika tiukkoja, voi olla aika tiukkaa saada tollanenkin kaapeli sieltä menemään(kyllä piukka hyvä on
)
Itse työsn ensin mamman sukkaouikon sieltä läpi johon sitten teippasin kaapelin kiinni, näin sain sen vedettyä kabiinin puolelle. Tosin ekalla kerralla sain ABS anturin piuhan särjettyä(ABS valo syttyi)

Itse työsn ensin mamman sukkaouikon sieltä läpi johon sitten teippasin kaapelin kiinni, näin sain sen vedettyä kabiinin puolelle. Tosin ekalla kerralla sain ABS anturin piuhan särjettyä(ABS valo syttyi)

Saab 9-3 TTID Vector 2008
AS3:ssa etupää on ilmeiseti toteutettu alkup. soittimessa jotenkin surround systeemillä.
Oon vienyt takaboksiin molemmat etu- ja takapään signaalit ja etuoviin oon vaihtanut keskiäänien tilalle hiukan laadukkaammat elementit ja niille oma vahvistin. Niin olen huomannut, että signaali ei ole puhtaasti stereo. Eli balansen kun kääntää vasemmalle niin silti oikealla on hiukan elämää. Koelauta kaiuttimet on orkkis kamaa ja löyly tulee orkkis vahvarilta . Jos ottaa keskikajarin pois pelistä stereokuva muuttuu aika rajusti.
Oon vienyt takaboksiin molemmat etu- ja takapään signaalit ja etuoviin oon vaihtanut keskiäänien tilalle hiukan laadukkaammat elementit ja niille oma vahvistin. Niin olen huomannut, että signaali ei ole puhtaasti stereo. Eli balansen kun kääntää vasemmalle niin silti oikealla on hiukan elämää. Koelauta kaiuttimet on orkkis kamaa ja löyly tulee orkkis vahvarilta . Jos ottaa keskikajarin pois pelistä stereokuva muuttuu aika rajusti.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Niinpä samoin tuntuu kuuluvan alkuperäisilläkin kaiuttimilla. Tuosta räminästä en vaan tiedä, oma auto -99/00. Voi tosin olla kuunteluvoimakkuuksissa eroa. Olen joskus miettinyt, että kuinka paljon sitä tehoa oikeasti tarvitsee, kun monista kaiuttimista lähtee 85 dB 1:llä watilla. Toisaalta jos 30Hz-14kHz taajuusalue ei autossa riitä, niin sitten parantamaan. Millähän musiikilla (soittimella) menee noiden alueiden yli. Ennen kiroiltiin kun tuli CD, että menetetään äänessä ja nyt ollaan tyytyväisiä MP3:siin. Olemmekohan pilanneet korvamme liian kovilla äänenpaineilla?Termos kirjoitti:Kojelaudalle tulee kaista 100Hz - 14kHz, siniaaltoa pistetaajuuksilla. Yläpäästä loppuu kajareiden tai korvien ominaisuudet
Etuovista "kuuluu" 30Hz:in siniaalto ja 40Hz:in bassopurske, "kuuluu" sikäli, että ovipahvien pärinää ääni käytännössä on
9-5 2.3 MY2008
Tuskin tuossa mistään surroundista on kyse, keskikanavaan syötetään oikean ja vasemman kanavan summasignaali monona. LuulisinKARELPA kirjoitti:AS3:ssa etupää on ilmeiseti toteutettu alkup. soittimessa jotenkin surround systeemillä.

Ennenkin olen törmännyt soittimiin, joissa balanssisäätö ei ole 100% oikea/vasen, vaan säätö päästää ääriasennoissakin läpi vaimennettavan kanavan signaalia. Eikä balanssi vaikuta tuohon summattuun keskikanavaan, koska se on mono.
Viisaammat saa korjata jos olen ihan pihalla...

Tod näk. näin. On sen verran halppis kamaa noi Saabin rokkikoneet, että tuskimpa mitään monikanava juttuja. Ja varmasti olis asiaa mainostettuTermos kirjoitti:Tuskin tuossa mistään surroundista on kyse, keskikanavaan syötetään oikean ja vasemman kanavan summasignaali monona. LuulisinKARELPA kirjoitti:AS3:ssa etupää on ilmeiseti toteutettu alkup. soittimessa jotenkin surround systeemillä.
Oon vienyt takaboksiin molemmat etu- ja takapään signaalit ja etuoviin oon vaihtanut keskiäänien tilalle hiukan laadukkaammat elementit ja niille oma vahvistin. Niin olen huomannut, että signaali ei ole puhtaasti stereo. Eli balansen kun kääntää vasemmalle niin silti oikealla on hiukan elämää. Koelauta kaiuttimet on orkkis kamaa ja löyly tulee orkkis vahvarilta . Jos ottaa keskikajarin pois pelistä stereokuva muuttuu aika rajusti..
Ennenkin olen törmännyt soittimiin, joissa balanssisäätö ei ole 100% oikea/vasen, vaan säätö päästää ääriasennoissakin läpi vaimennettavan kanavan signaalia. Eikä balanssi vaikuta tuohon summattuun keskikanavaan, koska se on mono.
Viisaammat saa korjata jos olen ihan pihalla...
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Aiheesta kolmanteen...
Olikos -04 mallissa jo tarjolla navigointi? On käynyt nimitäin mielessä, josko audion voisi päivittää naviin. Hirvee homma tietty ja kallis ja ei ehkä järkevä, kun erillisiä navigaattoreita löytyy, mutta silti...
Entäpä onnistuisikohan jenkkiläisen Delcon (Delphi)navi-radion istuttaminen Saabiin.. Hinta jenkeissä vajaa tonni... Ainakin laite on tyyliltään samanlainen ja koko passaa. Ettei jopa tota olis saabillakin ensiasennuslaitteena?! Onko kellään tietoa kenen valmistama saabin navi on?
http://delphi.com/manufacturers/auto/audio/ans/tnr/
Olikos -04 mallissa jo tarjolla navigointi? On käynyt nimitäin mielessä, josko audion voisi päivittää naviin. Hirvee homma tietty ja kallis ja ei ehkä järkevä, kun erillisiä navigaattoreita löytyy, mutta silti...
Entäpä onnistuisikohan jenkkiläisen Delcon (Delphi)navi-radion istuttaminen Saabiin.. Hinta jenkeissä vajaa tonni... Ainakin laite on tyyliltään samanlainen ja koko passaa. Ettei jopa tota olis saabillakin ensiasennuslaitteena?! Onko kellään tietoa kenen valmistama saabin navi on?
http://delphi.com/manufacturers/auto/audio/ans/tnr/
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Jos navia haaveilee niin eikö olis parempi ostaa vaikka tämmönen? Kuitenki paremmat ominaisuudet ku jossain alkuperäisessä navissa ja hinta halvempi. Kuva on 9-3 saabista mutta sopiihan tuo 9-5 kojelautaanki.
Audi A4 2.0TFSIq
Niinpä juuri, olis kiva ku kaikki näppäimet jne olis samaa, ku auton muutkin säätimet. Ja originaali on aina se originaali. Voihan koko aeronkin rakentaa palikoista, mutta ei se silti ole sama.. 

TjK #1480
Ostin Pioneerin mp3 soittimen ja se pitäis saada kuulumaan. Mulla on AS3. Eikös siinä ole oma vahvistin joka ei ymmärrä pioneerin signaalia? Onnistuuko, että lisää oman vahvistimen noille vakio kajareille?
Kaikki kaiuttimet ja oma vahvistin, olis tietenki paras vaihtoehto, mutta en viittis vielä siihen hommaan alkaa.
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#amplifier Tuolla on juttua siitä vahvistimesta. Jos ymmärsin oikein niin radio ja vahvistin keskustelee omalla kielellään? Ehdotuksia? Mitä jos ottais kokonaan pois tuon vahvistimen?
Kaikki kaiuttimet ja oma vahvistin, olis tietenki paras vaihtoehto, mutta en viittis vielä siihen hommaan alkaa.
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#amplifier Tuolla on juttua siitä vahvistimesta. Jos ymmärsin oikein niin radio ja vahvistin keskustelee omalla kielellään? Ehdotuksia? Mitä jos ottais kokonaan pois tuon vahvistimen?
Audi A4 2.0TFSIq
Juu, itsekin olen miettinyt tuota, kun vihdoin on lämmin autotalli jossa ranettaa. Voiskohan kasettikelkan ruuvata kiinni tuossa vaiheessa kun paketti on auki, niin että kasettia ei tarvittis ollenkaan?
Tarviikohan sitä virtalähdettä ollenkaan, eikös nuo tikkump3:set toimi jotain 10 + tuntia yhdellä latauksella ja sitten voikin jo biisit vaihtaa ja ladata akun samalla.
Tarviikohan sitä virtalähdettä ollenkaan, eikös nuo tikkump3:set toimi jotain 10 + tuntia yhdellä latauksella ja sitten voikin jo biisit vaihtaa ja ladata akun samalla.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
tuota voisitko kertoo mimmosta subbari+vahvistin pakettii saabbis laitit ja mistä vedit johdot vahvaril ja subil
tarkotus olis laittaa samantapasta pakettii omaan 9-5:seen vuosmalli mulla on 98 ja hattuhyllä ei ole vakiona kajareita
jos viitsit jotain infoo laittaa ni olsin kiitollinen
tarkotus olis laittaa samantapasta pakettii omaan 9-5:seen vuosmalli mulla on 98 ja hattuhyllä ei ole vakiona kajareita
jos viitsit jotain infoo laittaa ni olsin kiitollinen
Holmes kirjoitti:Itselleni laitoin 6x9 hattuhyllylle ja subi+vahvistin takaluukkuun (sedan) muuttu äänimaailma aivan totaalisesti... Eipä nuo AS2 alkuperäiset mitkään ihme kajarit todellakaan ole...