Vauhtipyörän pultit paukkuu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jiska
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 07:41
Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
Viesti:

Vauhtipyörän pultit paukkuu

Viesti Kirjoittaja Jiska »

Miten saadaan vauhtipyörä naulittua 8v H-koneen kampuran jatkoksi niin ettei enää irtoa ittekseen?

Nyt on kaksi konetta hajotettu ja samasta viasta - vauhtipyörän pultit poikki ja ylikierroksille! Nokka poikki, nokkapukki ja paininkupit pirstaleiksi, venttiilit solmuun jne.

Ongelma ilmeni sen jälkeen kun vaihdettiin sintterilevy autoon. Aikaisemmin vakiolevyt oli sinisenä joka kisan jälkeen. Eka kerran pultit katkes kakkoselta kolmoselle vaihtaessa. Seuraava kisa ja eka ykköseltä kakkoselle vaihto niin sama homma!

On kai noita tehokkaampiakin koneita saatu kytkettyä lootan jatkoksi ilman pulttien katkeilua. Mikä siis neuvoksi jos vakio vauhtipyörän pultti ja ohjuri ei riitä pitämään kiinni?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie lähtisin ainaskin ensialkuun siitä, että ruuveihin laitetaan ruuvilukitetta ja ne kiristetään kiristysmomenttiin 59Nm. Onhan pultit alkuperäiset, eikä niitä ole vaihdettu muihin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Onko vielä alkuperäiset pultit ja eivät ole kiristetty liian tiukkaan ja lukitetta on laitettu? Aika kummallista tosin, jos nekään eivät kestä. Vaikka onhan tuon pulttikehän halkaisija aika pieni. Onko sulla minkälainen kytkinlevy. Montako lapaa ja onko jousia ollenkaan? Ajatko soralla vai asfaltilla? Onhan tuo sintteri aika raaka, mutta luulisi taas vaihdelaatikon toimivan sulakkeena ennemmin kuin noitten pulttien. Täältä foorumilta löytyy noita ratasaab miehulaisia, koitappa kysellä niiltäkin vaikka yv:nä jos eivät tänne eksy muuten.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Jiska
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 07:41
Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiska »

Molemmilla kerroilla käytetty ruuvilukitetta ja vedetty Autodatan ilmottamaan momenttiin. Tais olla juuri 60 Nm. Pultit on alkuperäiset.

Kytkin kolmilapanen jousittamaton.

Ajetaan sekä soralla että asvaltilla kuten tuolta videosta näkyy http://users.tkk.fi/~jniskan2/temp/temp/104_0416.AVI Rikko on tosin aina tapahtunut asvaltilla.
EDIT: Tuossa kisassa oli vielä vakiokytkin mutta vaihteita ei meinannut löytyä kun keppilinja oli killissä. Nyt löytyy vaihteet mutta ongelma onkin paljon pahempi...

Syytä kun ei tahdo keksiä tolle ratkeilulle niin olisiko jotain järeempää pulttia tiedossa?
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Onko vauhtipyörä laitettu samaan asentoon kampuran jatkoksi, kun ennen kytkimen vaihtoa? Jos kampura ja vauhtipyörä on joskus tasapainotettu yhdessä ja sen jälkeen laitettu eri asentoon, niin pultit naksuu poikki. Näin kävi ainakin V4:ssa pari kertaa ennenkuin homma tajuttiin. :roll:

EDIT: Joopa joo! Siellähän on kampurassa se holkki, ettei vauhtipyörä mene väärän asentoon. :oops:
Viimeksi muokannut Johnny V4, Su Loka 22, 2006 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2277
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Me laitetaan Loctiten ruuvilukite aina siten, että ensin kierteeseen ja sitten kierretään pultit lähes kiinni. Pultin kannan välistä ujutetaan sitten pultin ja vauhtipyörän reiän väli täyteen lukitetta ja sitten vasta pultit kiinni. Sen jälkeen ei ole pultit katkenneet.

Edit: Tätähän oli kiva katsella 8) -> http://users.tkk.fi/~jniskan2/temp/temp/104_0416.AVI
900C -86
Jiska
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 07:41
Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiska »

Ei perkule... voiskoon olla syynä epätasapaino pulttien katkeilemiseen. Vaihdettiin nimittäin kampura ennen näitä kahta täystuhoon päättynyttä kisaa. Sillon piti ekan lähön jälkeen laittaa hanskat tiskiin ku kone alko kilistää aikalailla. Meni kiertokangen laakeri aika pahaan jamaan ja kampi sai siipeensä. Ei o ilon päivää näyttäny tuo häksätin :(

Täytynee tarkastaa tasapaino talven aikana ja laittaa lukitetta myös kannan välistä.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Hyvin näyttää liikkuvan ja joku vielä väittää ettei etuvetosella pärjää :P

Jos pultit on menny poikki niin eihän tolla ruuvilukitteella sillon sille mitään käsittääkseni voi :!: :?: Se vaan tuli mieleen, että noita lukitteitahan on montaa eri lujuusluokkaa. Lujimpia ei sitten saa irti muuta kuin lämmittämällä ja siltikin vielä piukassa....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Kipe_9000 kirjoitti:Hyvin näyttää liikkuvan ja joku vielä väittää ettei etuvetosella pärjää :P

Jos pultit on menny poikki niin eihän tolla ruuvilukitteella sillon sille mitään käsittääkseni voi :!: :?: Se vaan tuli mieleen, että noita lukitteitahan on montaa eri lujuusluokkaa. Lujimpia ei sitten saa irti muuta kuin lämmittämällä ja siltikin vielä piukassa....
Silloin vauhtipyörä ei ole pelkästään tapin ja kitkan varassa.
900C -86
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

ASTech kirjoitti:Silloin vauhtipyörä ei ole pelkästään tapin ja kitkan varassa.
Mites jos tekis tiukemmat sovitteet sinne vauhtipyörään. Tällaisia pulttejakin vois löytyä valmiina, joissa kannan takana paksumpi osa, joka ottaisi välykset pois sisään kiertäessä...

Hyvin näyttää vehje kulkevan...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kisa vehkeissä on ainakin käytetty lisä tappeja eli niitä ohjari tappeja useampia pultti väleihin koneistettuna. Eli reijät akseliin ja vauhtipyörään ja teräs tapit reikiin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mitähän kovuutta nuo alkuperäiset pultit mahtaa olla? jos 8.8 niin 10.9 tai 12.9 pultit kestäis varmaan paremmin ja samalla kestäisivät kiristää tiukemmalle.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

CDTA kirjoitti:Mitähän kovuutta nuo alkuperäiset pultit mahtaa olla? jos 8.8 niin 10.9 tai 12.9 pultit kestäis varmaan paremmin ja samalla kestäisivät kiristää tiukemmalle.
Tonnarissa on ainakin 10.9. Nuo ei ainoastaan kestä tiukempaa kiristystä, vaan ne PITÄÄ kiristää tiukempaan momenttiin kuin "pehmeämpi" pultti, muuten aukeavat herkemmin. Jostain pimeältä keskiajalta (=opintojen ajoilta) kaivamastani taulukosta esim. M12 8.8 pultille maksimimomentti (suositus) 85Nm kun samankokoiselle 10.9 pultille 125Nm, eli ero kiristysmomenteissa on ihan huomattava.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Ja kitkaliitoksen kiristysmomentti vielä suurempi kuin normaaliliitoksessa.
Esim. m12 80Nm --> kitkaliitos 100Nm.

10.9 kovempia pultteja en kyllä välttämättä laittaisi. Kestävät aika huonosti taivutusta ja iskuja. Puhtaana leikkauksena esim. 12mm 8.8 pultti kestää jo ~39Kn murtorajatilassa. Eli melkein neljä tonnia per kappale....


No meni hiukan OT:ksi....

Mutta jos paikat tosiaan on suorat kammen päässä ja vauhtipyörän liittymäpinnassa niin kai tuo pultinreikien tiukentaminen jää helpoimmaksi keinoksi siirtää voimaa leikkauksella eikä taivutuksella...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Us-parts myy muutes ARP pultteja. Kuvastosta löytyy juurivahvistettuja pultteja ja ihan vauhtipyörää varten tehtyjä pultteja. Kierrepolitiikka on hiukan arvoitus.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin