Vauhtipyörän pultit paukkuu
Vauhtipyörän pultit paukkuu
Miten saadaan vauhtipyörä naulittua 8v H-koneen kampuran jatkoksi niin ettei enää irtoa ittekseen?
Nyt on kaksi konetta hajotettu ja samasta viasta - vauhtipyörän pultit poikki ja ylikierroksille! Nokka poikki, nokkapukki ja paininkupit pirstaleiksi, venttiilit solmuun jne.
Ongelma ilmeni sen jälkeen kun vaihdettiin sintterilevy autoon. Aikaisemmin vakiolevyt oli sinisenä joka kisan jälkeen. Eka kerran pultit katkes kakkoselta kolmoselle vaihtaessa. Seuraava kisa ja eka ykköseltä kakkoselle vaihto niin sama homma!
On kai noita tehokkaampiakin koneita saatu kytkettyä lootan jatkoksi ilman pulttien katkeilua. Mikä siis neuvoksi jos vakio vauhtipyörän pultti ja ohjuri ei riitä pitämään kiinni?
Nyt on kaksi konetta hajotettu ja samasta viasta - vauhtipyörän pultit poikki ja ylikierroksille! Nokka poikki, nokkapukki ja paininkupit pirstaleiksi, venttiilit solmuun jne.
Ongelma ilmeni sen jälkeen kun vaihdettiin sintterilevy autoon. Aikaisemmin vakiolevyt oli sinisenä joka kisan jälkeen. Eka kerran pultit katkes kakkoselta kolmoselle vaihtaessa. Seuraava kisa ja eka ykköseltä kakkoselle vaihto niin sama homma!
On kai noita tehokkaampiakin koneita saatu kytkettyä lootan jatkoksi ilman pulttien katkeilua. Mikä siis neuvoksi jos vakio vauhtipyörän pultti ja ohjuri ei riitä pitämään kiinni?
Mie lähtisin ainaskin ensialkuun siitä, että ruuveihin laitetaan ruuvilukitetta ja ne kiristetään kiristysmomenttiin 59Nm. Onhan pultit alkuperäiset, eikä niitä ole vaihdettu muihin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Onko vielä alkuperäiset pultit ja eivät ole kiristetty liian tiukkaan ja lukitetta on laitettu? Aika kummallista tosin, jos nekään eivät kestä. Vaikka onhan tuon pulttikehän halkaisija aika pieni. Onko sulla minkälainen kytkinlevy. Montako lapaa ja onko jousia ollenkaan? Ajatko soralla vai asfaltilla? Onhan tuo sintteri aika raaka, mutta luulisi taas vaihdelaatikon toimivan sulakkeena ennemmin kuin noitten pulttien. Täältä foorumilta löytyy noita ratasaab miehulaisia, koitappa kysellä niiltäkin vaikka yv:nä jos eivät tänne eksy muuten.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Molemmilla kerroilla käytetty ruuvilukitetta ja vedetty Autodatan ilmottamaan momenttiin. Tais olla juuri 60 Nm. Pultit on alkuperäiset.
Kytkin kolmilapanen jousittamaton.
Ajetaan sekä soralla että asvaltilla kuten tuolta videosta näkyy http://users.tkk.fi/~jniskan2/temp/temp/104_0416.AVI Rikko on tosin aina tapahtunut asvaltilla.
EDIT: Tuossa kisassa oli vielä vakiokytkin mutta vaihteita ei meinannut löytyä kun keppilinja oli killissä. Nyt löytyy vaihteet mutta ongelma onkin paljon pahempi...
Syytä kun ei tahdo keksiä tolle ratkeilulle niin olisiko jotain järeempää pulttia tiedossa?
Kytkin kolmilapanen jousittamaton.
Ajetaan sekä soralla että asvaltilla kuten tuolta videosta näkyy http://users.tkk.fi/~jniskan2/temp/temp/104_0416.AVI Rikko on tosin aina tapahtunut asvaltilla.
EDIT: Tuossa kisassa oli vielä vakiokytkin mutta vaihteita ei meinannut löytyä kun keppilinja oli killissä. Nyt löytyy vaihteet mutta ongelma onkin paljon pahempi...
Syytä kun ei tahdo keksiä tolle ratkeilulle niin olisiko jotain järeempää pulttia tiedossa?
Onko vauhtipyörä laitettu samaan asentoon kampuran jatkoksi, kun ennen kytkimen vaihtoa? Jos kampura ja vauhtipyörä on joskus tasapainotettu yhdessä ja sen jälkeen laitettu eri asentoon, niin pultit naksuu poikki. Näin kävi ainakin V4:ssa pari kertaa ennenkuin homma tajuttiin. 
EDIT: Joopa joo! Siellähän on kampurassa se holkki, ettei vauhtipyörä mene väärän asentoon.

EDIT: Joopa joo! Siellähän on kampurassa se holkki, ettei vauhtipyörä mene väärän asentoon.

Viimeksi muokannut Johnny V4, Su Loka 22, 2006 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2277
Me laitetaan Loctiten ruuvilukite aina siten, että ensin kierteeseen ja sitten kierretään pultit lähes kiinni. Pultin kannan välistä ujutetaan sitten pultin ja vauhtipyörän reiän väli täyteen lukitetta ja sitten vasta pultit kiinni. Sen jälkeen ei ole pultit katkenneet.
Edit: Tätähän oli kiva katsella
-> http://users.tkk.fi/~jniskan2/temp/temp/104_0416.AVI
Edit: Tätähän oli kiva katsella

900C -86
Ei perkule... voiskoon olla syynä epätasapaino pulttien katkeilemiseen. Vaihdettiin nimittäin kampura ennen näitä kahta täystuhoon päättynyttä kisaa. Sillon piti ekan lähön jälkeen laittaa hanskat tiskiin ku kone alko kilistää aikalailla. Meni kiertokangen laakeri aika pahaan jamaan ja kampi sai siipeensä. Ei o ilon päivää näyttäny tuo häksätin 
Täytynee tarkastaa tasapaino talven aikana ja laittaa lukitetta myös kannan välistä.

Täytynee tarkastaa tasapaino talven aikana ja laittaa lukitetta myös kannan välistä.
Hyvin näyttää liikkuvan ja joku vielä väittää ettei etuvetosella pärjää
Jos pultit on menny poikki niin eihän tolla ruuvilukitteella sillon sille mitään käsittääkseni voi
Se vaan tuli mieleen, että noita lukitteitahan on montaa eri lujuusluokkaa. Lujimpia ei sitten saa irti muuta kuin lämmittämällä ja siltikin vielä piukassa....

Jos pultit on menny poikki niin eihän tolla ruuvilukitteella sillon sille mitään käsittääkseni voi


saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Silloin vauhtipyörä ei ole pelkästään tapin ja kitkan varassa.Kipe_9000 kirjoitti:Hyvin näyttää liikkuvan ja joku vielä väittää ettei etuvetosella pärjää![]()
Jos pultit on menny poikki niin eihän tolla ruuvilukitteella sillon sille mitään käsittääkseni voi![]()
Se vaan tuli mieleen, että noita lukitteitahan on montaa eri lujuusluokkaa. Lujimpia ei sitten saa irti muuta kuin lämmittämällä ja siltikin vielä piukassa....
900C -86
Mites jos tekis tiukemmat sovitteet sinne vauhtipyörään. Tällaisia pulttejakin vois löytyä valmiina, joissa kannan takana paksumpi osa, joka ottaisi välykset pois sisään kiertäessä...ASTech kirjoitti:Silloin vauhtipyörä ei ole pelkästään tapin ja kitkan varassa.
Hyvin näyttää vehje kulkevan...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Kisa vehkeissä on ainakin käytetty lisä tappeja eli niitä ohjari tappeja useampia pultti väleihin koneistettuna. Eli reijät akseliin ja vauhtipyörään ja teräs tapit reikiin.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tonnarissa on ainakin 10.9. Nuo ei ainoastaan kestä tiukempaa kiristystä, vaan ne PITÄÄ kiristää tiukempaan momenttiin kuin "pehmeämpi" pultti, muuten aukeavat herkemmin. Jostain pimeältä keskiajalta (=opintojen ajoilta) kaivamastani taulukosta esim. M12 8.8 pultille maksimimomentti (suositus) 85Nm kun samankokoiselle 10.9 pultille 125Nm, eli ero kiristysmomenteissa on ihan huomattava.CDTA kirjoitti:Mitähän kovuutta nuo alkuperäiset pultit mahtaa olla? jos 8.8 niin 10.9 tai 12.9 pultit kestäis varmaan paremmin ja samalla kestäisivät kiristää tiukemmalle.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ja kitkaliitoksen kiristysmomentti vielä suurempi kuin normaaliliitoksessa.
Esim. m12 80Nm --> kitkaliitos 100Nm.
10.9 kovempia pultteja en kyllä välttämättä laittaisi. Kestävät aika huonosti taivutusta ja iskuja. Puhtaana leikkauksena esim. 12mm 8.8 pultti kestää jo ~39Kn murtorajatilassa. Eli melkein neljä tonnia per kappale....
No meni hiukan OT:ksi....
Mutta jos paikat tosiaan on suorat kammen päässä ja vauhtipyörän liittymäpinnassa niin kai tuo pultinreikien tiukentaminen jää helpoimmaksi keinoksi siirtää voimaa leikkauksella eikä taivutuksella...
Esim. m12 80Nm --> kitkaliitos 100Nm.
10.9 kovempia pultteja en kyllä välttämättä laittaisi. Kestävät aika huonosti taivutusta ja iskuja. Puhtaana leikkauksena esim. 12mm 8.8 pultti kestää jo ~39Kn murtorajatilassa. Eli melkein neljä tonnia per kappale....
No meni hiukan OT:ksi....
Mutta jos paikat tosiaan on suorat kammen päässä ja vauhtipyörän liittymäpinnassa niin kai tuo pultinreikien tiukentaminen jää helpoimmaksi keinoksi siirtää voimaa leikkauksella eikä taivutuksella...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814