Supercharge

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Supercharge

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ilmeisesti yhden ahtaustekniikan muoto kirjoitetaan noin. Miten eroaa turboahtauksesta? Ilmeisesti toimii remmin avulla - onko sama kuin remmiahdin?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Roottoriahdin, välitys voi olla myös rattailla tai ketjulla.

Ainakaan toisen maailmansodan aikaisissa ahdetuissa lentomoottoreissa ei vielä remmejä ollut.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Taitaa turbo-tekniikka olla yleisempää kaikkinensa, mutta amerikassa kuitenkin kait käyttänevät tuota - liekkö keksittykin? Millä hinta-alueella liikkunee tuo hinta? Siis eriasia kuin remmiahdin?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

siis remmiahdin on ihan sama asia, saman tapainen periaate kuin yleensä autojen öljypumpuissa, eli ahtimessa kaksi leveää "ratasta"pyörii vastakkain ja muodostaa ahdon.
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tuolta sivulta saa aika hyvin selvyyden tuosta ahtaustekniikasta kuvien perusteella. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sanat eivät, riitä kertomaan...

Hyvä että selvisi, toki olisin itsekin laittanut linkin sensijaan että yritin änkyttää, mutta nämä tieto-(lue: helvetin)-koneet ovat itselleni verrattain uusi tuttavuus, eli en osaa :oops:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Supercharging = ahtaminen. Eli sisältää myös turbot.

Noita mekaanisia ahtimia on monenlaisia, tuo linkin roots on se yleisin, perinteinen ikivanha keksintö. Toimiva mutta ei järin hyvä hyötysuhteeltaan.
Aki Peltola #1132
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Niin, turboahdin voi jopa säästää bensaa, mutta yleensä mekaaniset ahtimet ovat bensankulutuksen kannalta epäedullisia. Esim. uudessa "pikkumersussa" on turboahdin eikä kompressoriahdin kuten c- ja e-sarjaisissa juuri koska on edullisempi kulutuksen kannalta.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jmt »

Turbo on pakokaasuahtamista, muu ahtaminen on mekaanisella välityksellä esim. remmillä, akseleilla tai rattailla. Jälkimmäisistä on useita nimiä, "supercharging" yksi niistä.

Mekaanisen ahtimen etuna on viiveettömyys, toisin kuin pakokaasuahtimella.

Muistaakseni Maseratilla oli malli, jossa oli yksi mekaaninen ahdin ja kaksi pakokaasuahdinta (turboa). Mekaaninen hoiti alakierrosten väännön ja turbot ylempien kierrosten väännön ja huipputehot.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

jmt kirjoitti:Muistaakseni Maseratilla oli malli, jossa oli yksi mekaaninen ahdin ja kaksi pakokaasuahdinta (turboa). Mekaaninen hoiti alakierrosten väännön ja turbot ylempien kierrosten väännön ja huipputehot.
Sama systeemi nykyään mm. VW:n Golf GT:ssä. 1.4 litrainen kone mekaanisella- ja turboahtimella varustettuna. 170hv/240nm.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masas »

Lancia s4 B-ryhmän ralli peli käytti jo :arrow:

Lancia lähti vuonna 037 mallin rinnalla vuonna 1983 kehittämään autoa rallin B-ryhmään. Lancia S4 pitää sisällään sekä mekaanisen- että turboahtimen. Mekaanisen ahtimen avulla haettiin lisää alavääntöä ja turboahtimen avulla huipputehoa.

Kilpaversiossa oli tuolloin vaatimattomat 500 hv, jotka vuoteen 1986 mennessä olivat kasvaneet noin 600 hevosvoimaan. Mahtavan tehon ja nelivedon turvin kiihtyvyys 0 - 100 km/h saavutettiin n. 3,5 sekunnissa.

http://fiat-abarth.net/lancias4.html
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

tami kirjoitti:
jmt kirjoitti:Muistaakseni Maseratilla oli malli, jossa oli yksi mekaaninen ahdin ja kaksi pakokaasuahdinta (turboa). Mekaaninen hoiti alakierrosten väännön ja turbot ylempien kierrosten väännön ja huipputehot.
Sama systeemi nykyään mm. VW:n Golf GT:ssä. 1.4 litrainen kone mekaanisella- ja turboahtimella varustettuna. 170hv/240nm.
Toi on kyllä ihan käsittämätön vehe! Golf GT TSI 1,4 kiihtyvyys 7,9s, kulutus
7,2-7,4l yhdistetty :P
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Miksihän VW:llä on tuo 2 litrainen vielä myynnissä?

1.4 (140 hv) TSI
2.0 (150 hv) FSI

Tuo 1.4:n kuluttaa vähemmän, kiihtyy samalla lailla, isompi vääntö ja 4000 € halvempi?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

JKen kirjoitti:Miksihän VW:llä on tuo 2 litrainen vielä myynnissä?
Luulisin että löytyy paljonkin ihmisiä, jotka eivät suostu uskomaan noin korkeaviritteistä moottoria myös kestäväksi ja valitsevat siksi perinteistä teknologiaa edustavan moottorivaihtoehdon.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin