Supercharge
Supercharge
Ilmeisesti yhden ahtaustekniikan muoto kirjoitetaan noin. Miten eroaa turboahtauksesta? Ilmeisesti toimii remmin avulla - onko sama kuin remmiahdin?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Niin, turboahdin voi jopa säästää bensaa, mutta yleensä mekaaniset ahtimet ovat bensankulutuksen kannalta epäedullisia. Esim. uudessa "pikkumersussa" on turboahdin eikä kompressoriahdin kuten c- ja e-sarjaisissa juuri koska on edullisempi kulutuksen kannalta.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Turbo on pakokaasuahtamista, muu ahtaminen on mekaanisella välityksellä esim. remmillä, akseleilla tai rattailla. Jälkimmäisistä on useita nimiä, "supercharging" yksi niistä.
Mekaanisen ahtimen etuna on viiveettömyys, toisin kuin pakokaasuahtimella.
Muistaakseni Maseratilla oli malli, jossa oli yksi mekaaninen ahdin ja kaksi pakokaasuahdinta (turboa). Mekaaninen hoiti alakierrosten väännön ja turbot ylempien kierrosten väännön ja huipputehot.
Mekaanisen ahtimen etuna on viiveettömyys, toisin kuin pakokaasuahtimella.
Muistaakseni Maseratilla oli malli, jossa oli yksi mekaaninen ahdin ja kaksi pakokaasuahdinta (turboa). Mekaaninen hoiti alakierrosten väännön ja turbot ylempien kierrosten väännön ja huipputehot.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Sama systeemi nykyään mm. VW:n Golf GT:ssä. 1.4 litrainen kone mekaanisella- ja turboahtimella varustettuna. 170hv/240nm.jmt kirjoitti:Muistaakseni Maseratilla oli malli, jossa oli yksi mekaaninen ahdin ja kaksi pakokaasuahdinta (turboa). Mekaaninen hoiti alakierrosten väännön ja turbot ylempien kierrosten väännön ja huipputehot.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Lancia s4 B-ryhmän ralli peli käytti jo
Lancia lähti vuonna 037 mallin rinnalla vuonna 1983 kehittämään autoa rallin B-ryhmään. Lancia S4 pitää sisällään sekä mekaanisen- että turboahtimen. Mekaanisen ahtimen avulla haettiin lisää alavääntöä ja turboahtimen avulla huipputehoa.
Kilpaversiossa oli tuolloin vaatimattomat 500 hv, jotka vuoteen 1986 mennessä olivat kasvaneet noin 600 hevosvoimaan. Mahtavan tehon ja nelivedon turvin kiihtyvyys 0 - 100 km/h saavutettiin n. 3,5 sekunnissa.
http://fiat-abarth.net/lancias4.html

Lancia lähti vuonna 037 mallin rinnalla vuonna 1983 kehittämään autoa rallin B-ryhmään. Lancia S4 pitää sisällään sekä mekaanisen- että turboahtimen. Mekaanisen ahtimen avulla haettiin lisää alavääntöä ja turboahtimen avulla huipputehoa.
Kilpaversiossa oli tuolloin vaatimattomat 500 hv, jotka vuoteen 1986 mennessä olivat kasvaneet noin 600 hevosvoimaan. Mahtavan tehon ja nelivedon turvin kiihtyvyys 0 - 100 km/h saavutettiin n. 3,5 sekunnissa.
http://fiat-abarth.net/lancias4.html
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Toi on kyllä ihan käsittämätön vehe! Golf GT TSI 1,4 kiihtyvyys 7,9s, kulutustami kirjoitti:Sama systeemi nykyään mm. VW:n Golf GT:ssä. 1.4 litrainen kone mekaanisella- ja turboahtimella varustettuna. 170hv/240nm.jmt kirjoitti:Muistaakseni Maseratilla oli malli, jossa oli yksi mekaaninen ahdin ja kaksi pakokaasuahdinta (turboa). Mekaaninen hoiti alakierrosten väännön ja turbot ylempien kierrosten väännön ja huipputehot.
7,2-7,4l yhdistetty

Miksihän VW:llä on tuo 2 litrainen vielä myynnissä?
1.4 (140 hv) TSI
2.0 (150 hv) FSI
Tuo 1.4:n kuluttaa vähemmän, kiihtyy samalla lailla, isompi vääntö ja 4000 € halvempi?
1.4 (140 hv) TSI
2.0 (150 hv) FSI
Tuo 1.4:n kuluttaa vähemmän, kiihtyy samalla lailla, isompi vääntö ja 4000 € halvempi?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Luulisin että löytyy paljonkin ihmisiä, jotka eivät suostu uskomaan noin korkeaviritteistä moottoria myös kestäväksi ja valitsevat siksi perinteistä teknologiaa edustavan moottorivaihtoehdon.JKen kirjoitti:Miksihän VW:llä on tuo 2 litrainen vielä myynnissä?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)