Ketju veks, bensankulutus, lisähevoset

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Ketju veks, bensankulutus, lisähevoset

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Nyt on ajettu tankillinen kaupunkiajoa tasapainoakselin ketjun poiston jälkeen. Ei ainakaan kulutus ole pienentynyt, 14 km sadalla.

Löysin naapurimaan SAAB-harrastajien sivuilta seuraavan kommentin:

Vad jag har hört i från saabs eget håll så brukar man räkna med ca 10% effekt ökning när man plockar bort balans axel kedjan. Dessa extra hk märker man inte så väl för det är i det övre registret som dom kommer

Voisko tästä sitten pokkana kertoa että nyt Griffinissä on 220 heppaa! :D
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Re: Ketju veks, bensankulutus, lisähevoset

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Peter Finn kirjoitti:Nyt on ajettu tankillinen kaupunkiajoa tasapainoakselin ketjun poiston jälkeen.

Ei ainakaan kulutus ole pienentynyt, 14 km sadalla.
..meikkiksen Aeroflotilla pääsee ainakin 15km sadalla litralla :P :roll:


Vai että 10% ylärekisterissä lisää... uskoo ken näkee :?

Mites sulla kokemuksen lisätärinöistä/äänistä poiston jälkeen?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

No jossakin jo ehdin kirjoittaa että vähän röhisevät soundit tuli aiempaan verrattuna, ei mitään (juurikaan) värinöitä. Ruotsalaiset sanoivat näitä soundeja hienoiksi, kauneus kuulijan korvassa. Kun tasapainoakselin ketju oli päällä eikä vielä kulunut, kävi pehmeämmin.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Omat havaintoni ketjun poistosta 2.3T donnarissa vm 1992 (ajettu poiston jälkeen joku 20000km). Bensankulutus tippui EDU:n mukaan reilu puoli litraa. Toki oma osansa kulutuksen tippumiseen voi olla myös sillä, että haljennut kansi tuli vaihdettua ehjään samalla. Kulutus tosin palasi "entiselleen", kun sain ilmastoinnin vihdoin toimimaan alkukesästä :)
Koneesta tuli kierrosherkempi ja kaasuvaste parani, teholisäys absoluuttisen totuuden persdynolla mitattuna n. 5,3hv. Edelleen, osasyynä voi olla myös ehjätty kansi. Turbo/APC mittari ei mene moottorijarrutuksessa enään niin paljon alipaineen (valkoisen) puolelle kun ketjun kanssa. Tärinät tyhjäkäynnillä ja "normaaliajossa" pieneni. Kone "karjuu" selkeästi kierrosten ollessa yli 3500rpm, (n. 140+ km/h viitosvaihteella) eli on yläkierroksilla äänekkäämpi. Osasyy voi olla myös uusitulla putkistolla (3" CatCo kissa, Motonetin "orkkis" välipönttö, 3" DP ja Remuksen "sporttinen" takapönttö oli paikoillaan jo ennen remppaa). Kaikenkaikkiaan yhteen ellei jopa kahteenvetona voisi todeta, että jos joskus mielenhäiriössä hankin toisen/uuden 2.3T/t/i/Aero tonnarin, poistan ketjun n. puolen tunnin päästä ostohetkestä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

V.J.S kirjoitti:Omat havaintoni ketjun poistosta 2.3T donnarissa vm 1992 (ajettu poiston jälkeen joku 20000km). Bensankulutus tippui EDU:n mukaan reilu puoli litraa. Toki oma osansa kulutuksen tippumiseen voi olla myös sillä, että haljennut kansi tuli vaihdettua ehjään samalla. Kulutus tosin palasi "entiselleen", kun sain ilmastoinnin vihdoin toimimaan alkukesästä :)
Koneesta tuli kierrosherkempi ja kaasuvaste parani, teholisäys absoluuttisen totuuden persdynolla mitattuna n. 5,3hv. Edelleen, osasyynä voi olla myös ehjätty kansi. Turbo/APC mittari ei mene moottorijarrutuksessa enään niin paljon alipaineen (valkoisen) puolelle kun ketjun kanssa. Tärinät tyhjäkäynnillä ja "normaaliajossa" pieneni. Kone "karjuu" selkeästi kierrosten ollessa yli 3500rpm, (n. 140+ km/h viitosvaihteella) eli on yläkierroksilla äänekkäämpi. Osasyy voi olla myös uusitulla putkistolla (3" CatCo kissa, Motonetin "orkkis" välipönttö, 3" DP ja Remuksen "sporttinen" takapönttö oli paikoillaan jo ennen remppaa). Kaikenkaikkiaan yhteen ellei jopa kahteenvetona voisi todeta, että jos joskus mielenhäiriössä hankin toisen/uuden 2.3T/t/i/Aero tonnarin, poistan ketjun n. puolen tunnin päästä ostohetkestä.
Mulle ei ainakaan avaudu miten vaikuttaa moottorijarrutuksen alipaineeseen ei pitäisi olla mitään vaikutusta?
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Tasapaino akseli kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Turbo/APC mittari ei mene moottorijarrutuksessa enään niin paljon alipaineen (valkoisen) puolelle kun ketjun kanssa.
Mulle ei ainakaan avaudu miten vaikuttaa moottorijarrutuksen alipaineeseen ei pitäisi olla mitään vaikutusta?
Ei kyllä takuulla vaikuta ketjun poisto imusarjan alipaineisiin.
Haljennut kansi taas melko varmasti vaikuttaa.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Defeat kirjoitti:
Tasapaino akseli kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Turbo/APC mittari ei mene moottorijarrutuksessa enään niin paljon alipaineen (valkoisen) puolelle kun ketjun kanssa.
Mulle ei ainakaan avaudu miten vaikuttaa moottorijarrutuksen alipaineeseen ei pitäisi olla mitään vaikutusta?
Ei kyllä takuulla vaikuta ketjun poisto imusarjan alipaineisiin.
Haljennut kansi taas melko varmasti vaikuttaa.
Miksei, ketjun kanssa moottorin kitka on suurempi => moottorijarrutus tehokkaampi/nopeampi 8O
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Voipa sekin jotain vaikuttaa jos moottorista häipyy pari-kolme kiloa pyörivää massaa :?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Minuteman kirjoitti:Voipa sekin jotain vaikuttaa jos moottorista häipyy pari-kolme kiloa pyörivää massaa :?
Kylläpä kyllä. Ja varsinkin kun tasapainoakselit pyörivät kaksi kertaa nopeammin kuin muut osat. En tässä nyt ala arvailemaan niiden kiihdytyksessä käytettyä energiaa, mutta muutamia hevosvoima se on varmasti.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

peinu kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Voipa sekin jotain vaikuttaa jos moottorista häipyy pari-kolme kiloa pyörivää massaa :?
Kylläpä kyllä. Ja varsinkin kun tasapainoakselit pyörivät kaksi kertaa nopeammin kuin muut osat. En tässä nyt ala arvailemaan niiden kiihdytyksessä käytettyä energiaa, mutta muutamia hevosvoima se on varmasti.
Aika haipakkaa ne tosiaan pyörii jos ajattelee että kone kiertää sen 5500-6000 niin nuo tasapainoakselit surraavat 11000-12000 rpm!

Ei ihme jos systeemin pettäessä syntyy rumaa jälkeä...
Vastaa Viestiin