saab 900i16 käynnistyy huonosti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

saab 900i16 käynnistyy huonosti

Viesti Kirjoittaja adheesio »

Näitä "ei käynnisty"-otsikoita jo olikin ennestään melko paljon, mutta en äkkisältään löytänyt vastaavuutta omaan ongelmaan. Eli, autoni -91 900i16 jäi vara-autoksi, ja ajelen tuolla melko harvakseen. Nyt jos ilma on kostea ja kylmä, auto ei käynnisty millään. Jos moottorin lämmittää lohkiksella kuumaksi, auto lähtee kuin palmun alta. Vika vaikuttaisi nopeasti ajatellen olevan lisärikastinpiirissä, ja ehkä sitten ryyppysuuttimmessa ?

Asiaa mutkistaa vaan se, että kun auto on pari päivää ollut ajossa, vika poistuu, eli auto käynnistyy jälleen itsekseen myös kylmässä ja kosteassa. Tämä sai miettimään, ettei sitten kuitenkin jossain olisi vain kosteutta. Jakajan tarkastin, sekä kriittisimmät liitokset pannuhuoneesta. Näissä ei silmämääräisesti vaikuttanut olevan vikaa.

Onko kellään kokemuksia, onko noita ryyppysuuttimia hajonnu ikinä ? Sen verran arvokkaan oloinen osa, ettei viitsisi uusia ihan vain kokeilemisen takia.... =)
ode
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 07:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ode »

Kokeilisin kuiteski ensin virranjakajan kannen ja lämpötila anturin
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

OK, täytynee lähteä näistä. Enpäs tullut edes ajatelleeksi koko lämpötila-anturia.... :oops:

Kiitos vinkistä !
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Sitten jos on semmoset öljyt jota on raskas pyörittää kylmällä?
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

öljystä ei pitäisi (toivottavasti... =) olla kiinni, koneessa on 5w-30. vaihteisto tietty vähän tahmaa, mutta sen paremmin auto ei käynnisty kytkin pohajassakaan, kiitos kuitenkin vinkistä !
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

No johan. Nyt tämä ongelmakin taas paheni (en ole saanut aikaiseksi vielä vaihdella mitään, joskin laitoin nyt lämpötila-anturin tilaukseen). Nyt auto kylmänä ja kosteana ei kestä kierroksia ollenkaan, jos kaasua painaa, auto hyytyy ja alkaa röpöttämään. Tyhjäkäynti on kuitenkin ok, kunhan vaan ensin saa käyntiin. Auton röpöttäessä ja hyytyessä ajaessa myös moottorinvalo syttyi, ja vikakoodiksi happianturin "seos liian laihaa tjsp."-koodi. Eikös tämä nyt sitten voisi viitata hyvinkin tuohon lämpötunnistimeen, niinkuin ode jo aiemmin epäili ? Ei oikein ole kokemuksia ruisku-autossa tällaisesta.... :oops:
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

"kostea ja kylmä"->"auto ei käynnisty mill

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

Oliko vika lämpötila-anturissa?
minulla oli 900i 16v -92 sabassa käynnistys ongelmaa. ongelman aiheuttajaksi paikantui viallinen sytytyspääteaste (musta tulitikkuaskin kokoinen mötikkä vasemmassa etulokarissa). lämpimällä ilmalla vian sai päälle jäähdyttämällä sytytyspääteasteen kylmäksi(pakastin tai kylmäspray) Taas kylmällä ilmalla, kun sytytyspääteasteen lämmitti sai saban motin käyntiin. :)
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
Vastaa Viestiin