Zandmann kirjoitti:WTF? Shocked
Meikäläisellä TiD imaisee sellasta 6,3-7,3l/100km nurkissa. Tosin ajosta suurin osa on moottoritietä cruise (130km/h asetuksella) ym. hilpattimet päällä... Eipä silti, ei kulutus kuitenkaan ota kupoliin vielä. Eikä ajotapa ole kovinkaan usein ollut pisaralla-pisimmälle.
AINA kannattaa mitata tankkaamalla kulutus, eikä SIDin mukaan.
Väitän, että sidi kusettaa, jos esim. ajat alkutankillisen, vaikka 500km nätisti ja lopputankillisesta kiristät kulkua. Ei ehdi jotenki päivittyä se kulutus.
Nyt Jyväskylän reissulla tuli ajettua norminopeuksia, kaupungissakin. Välillä satasta, välillä 80 ja ohiteltuakin useasti. SID näyttää 5,3l/100km. Persdyno sanoo, että oikea on 5,8->6.1L/100km.
Kerran kun ajoin koko tankin rajoitusten mukaan, 2 henkilöä, normikoon renkaat, ilmastointi kokoajan päällä heinäkuussa. Oulu-Helsinki-Oulu. Kaupunkiajoa JKylässä noin 60km ja Helsingissä noin 50km + esikaupunkialueen tupellusta. MITATTU kulutus tankatessa 5.2L/100km, tuota pidän ennätyksenäni. Tankki täyteen, putkea myöten.
(Mainittakoon, että tehdas lupaa muistaakseni 4,9L/100km matka-ajossa.
Lupaus toteutunee, mikäli ajetaan vakiokoon renkailla ilman kuormaa tasaista 80km/h vauhtia = minulla ei koskaan

)
Ajan itse matkaa noin 80-90% tankista. Pääsääntöisesti ohitan rekat ja hissuttelijat reippahasti. Kesällä ilmastointi jatkuvasti päällä ja 215/55R16 nakeilla kulutus aika tarkkaan 5,9->6,4.
6,7L/100km on ehoton PB, minkä oon saanu kulumaan koko tankillisella, silloin tosin oli puoliskotankki kaupunkiajoa. Ajan rauhallisesti kaupungissa. Pelkällä kaupunkiajolla SID väittää kulutusta monesti alle 7L/100km. En tiedä, onko perää.
Zandmann: veikkaan, että 130kmh -nopeudella 7,3 on vielä aika OK -kulutus, varsinkin jos vähänkään kaupunkiajoa molemmissa päissä.
Onko leveät renkaat?
Ilmastoinnista:
Olen kahtena kesänä yrittäny kartoittaa, että paljonko ilmastointi oikeasti lisää kulutusta. En osaa sanoa kyllä paskaakaan siihen, sen verta tulee heiluntaa kulutukseen joka tankillisella. Veikkaan, että niin vähän, ettei kiinnosta, ehkä jopa alle 0,5L.
Eeberistä:
Sama homma kuin ylempänä...
Talviajossa ilmastoinnin käyttämättömyys säästää, kapeampi rengas säästää, pienempi matkanopeus säästää. Ei jaksa Eeberi haukata noiden kaikkien yli, talvikulutus yleensä jopa kesäkulutusta pienempi => vaikea sanoa mitään.
Huhuja olen kuullut, että tuntikulutus voisi olla jotain puolen litran 0,5L -luokkaa. Kuka tietää paremmin?!