Aero 1984

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Aero 1984

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Terve

Tuli ostettua melko hienokuntoinen ensimmäisen vuosikerran Aero, jolla on ajettu 200 tkm ja historia täysin selvillä. Ongelmana vaan on, että autolla on ajettu lähinnä katsastukseen viimeiset 13 vuotta. Kysymys onkin että minkäläinen perushuolto kannattaisi tehdä ? Öljyt autoon on vaihdettu kaksi vuotta sitten. Auto on seissyt lämpimässä tallissa tuon ajan ja selvää on, että myöskään jatkossakaan auto ei näe suolaa, lunta/jäätä. Niin ja väri on ainoa ja oikea eli musta.

9-5 Nordic
MB 220 cdi A vm 2013
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

On se mahtavaa kun noin "koskemattomia" vielä löytää..! :o Pakko onnitella. :D

KAIKKI nesteet vaihtoon. Moottoriöljy ehkä kaksi kertaa, ajaa vaan kunnolla lämpimäksi pari kertaa välissä.

KUVIA! Edes pieniä "tiisereitä".. :wink:
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

mihin voin laittaa kuvia helposti ja ilmaiseksi ?

9-5 Nordic
MB 220 cdi A vm 2013
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5874
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Onnittelut aarteen löydöstä!
Kuvia olisi kiva saada.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

varovasti jos on kone päässy karstottumaan, niin "lämää" ei kannata ihan vimmatusti antaa heti. ettei ala nakuttaa kun karstat alkaa hehkua.

onhan siinä varojärjestelmät.

ite ajelisin vähän pidemmän reissun ja sen jälkeen vasta karstanpoisto :D

oikea väri ja hieno auto, arvo senkun nousee 8)

minkävärinen sisusta ?

löytyykö kattoluukku ja ilmastointi ?
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

sisusta on oxblod ja AC:tä ei ole, mutta muut aero herkut on eli sähköikkunat, luukku, cruise. En ole vielä edes päässyt koeajamaan, mutta tosi ryhdikäs on koriltaan. Miinuksena on vetokoukku ja lisävalot, jotka revin, siis otan, pois hetimiten. Vanha omistaja sano, että penkissä irtosi päälle 190 hv, mene ja tiedä.

9-5 Nordic
MB 220 cdi A vm 2013
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

nyt olis kuvia, mikäli toi linkki pelittää.

http://share.shutterfly.com/action/welc ... LZm0cM2LjQ
MB 220 cdi A vm 2013
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Ai että on komia! 8)
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aja kone lämpimäksi ja kaikki nesteet ulos. Uudet öljyt mottiin, askiin ja nesteet koneeseen. Uusi termari kans kannattaa laittaa. Jonkun ajan päästä sama homma uudestaan niin on huuhdellu hieman konetta sisältä. Syttöosat vaihtoon, ilmansuodatin, öljynsuodatin tieten myös, bensansuodatin, alipaineletkuja kannattaa vaihtaa alipainepöntölle, jakajalle, bypassille ja bensapaineen säätimelle sekä se joka menee ylipainekytkimelle ja apc-mittarille, ja tieten kaikki kiilahihnat.

Kone kannattaa pestä niin näkee mahd. vuoto kohdat. Apc-boksi ja magn. vena kannattaa suojata ja muutenkin välttää ruiskun liittimiä kovalla paineella pestessä.

Ja pakoputki kannattaa suosiolla vaihtaa, ainakin mun tietämyksen mukaan niin ei karstoittunu pakoputki ahdista ja rasita konetta.

Niin ja kannattaa käydä vaikka katsomassa miten 200 kilsan päässä liikennevalot vaihtuu. Ei tarvi ajaa ylinopeutta mutta tarpeeksi pitkään maantiellä niin puhdistuu karstasta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9-5 Nordic kirjoitti:nyt olis kuvia, mikäli toi linkki pelittää.

http://share.shutterfly.com/action/welc ... LZm0cM2LjQ
Oi saakeli minkä helmen oot löytänyt..! 8O Sen näkee heti kuvista. Hohho.. :)
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

ihan käsittämättömän upea auto 8O
onnittelut löydöstä.
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moi,

kiitos kommenteista huoltotoimiin liittyen. Pitää fiksailla talven aikana kuntoon. Hieman polttelee päästä ajamaan, mutta hyvää kannattaa odottaa... ehkä kumminkin pikkusen täytyy proovata kun on kuiva keli :D
MB 220 cdi A vm 2013
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

täysin samanlainen kun kaverillakin, ei ole ac:ta siinäkään.

mahtava kampe kyllä 8)

kylä tekee mieli taas ogsatkua :D kun kuvia kattoo :!:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Todella hienon Aeron olet löytänyt ja tervetuloa vaan M1984 900Aero-joukkueeseen :D Löytyikö auto Porin suunnalta..?

Kannattaa tosiaan vaihtaa kaikki nesteet ja öljyt aika tiuhaan pariin kertaan.

AC ei ollut OG900:ssa koskaan vakiovaruste Suomessa, joten eipä sitä monessa Aerossakaan ole... Uusi 900Aero on maksanut vuonna 1984 177.000FIM, joka tämän päivän rahassa on noin 52.000 euroa. Ilmastointi ei parikymmentä vuotta sitten ollut ihan halpa varuste, vaan maksoi noin 20.000 markkaa. Voisipa jäädä tänäkin päivänä monesta autosta ilmastointi pois varustelistalta, jos se maksaisi tuollaisen rapiat 5000 euroa...

Eski
Vastaa Viestiin